Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Diamond X-50N - Uszkodzone złącze antenowe - jak to ugryźć?

14 Paź 2014 01:54 2673 4
  • Poziom 9  
    Witam Serdecznie! :)

    Dzisiaj dorwałem w końcu mojego starego Diamonda X-50N, który przez ponad 6 lat wisiał na dachu. Antena, mimo swojego wieku z zewnątrz wygląda bardzo dobrze, wewnątrz również nie ma się do czego przyczepić - wszystko suche, nawet gąbeczki utrzymujące promiennik w pionie są jak nowe.

    Niestety gniazdo N trochę zaśniedziało, postanowiłem najdelikatniej jak to tylko możliwe oczyścić je, niestety - okazało się że jakimś cudem jeden z listków wewnętrznego gniazda N skorodował i po prostu pękł przy czyszczeniu.

    Zdjęcia:

    Diamond X-50N - Uszkodzone złącze antenowe - jak to ugryźć? Diamond X-50N - Uszkodzone złącze antenowe - jak to ugryźć? Diamond X-50N - Uszkodzone złącze antenowe - jak to ugryźć? Diamond X-50N - Uszkodzone złącze antenowe - jak to ugryźć? Diamond X-50N - Uszkodzone złącze antenowe - jak to ugryźć? Diamond X-50N - Uszkodzone złącze antenowe - jak to ugryźć?

    Jak widać na powyższych zdjęciach - cały moduł gniazda jest na sztywno połączony i zalutowany z cewką, kompletnie się na tym nie znam - a nie chciałbym stracić tak fajnego kawałka sprzętu skazując tą jakże zacną antenę na zagładę :)

    W ostateczności chciałbym ją zreanimować aby używać jej wyłącznie do odbioru, ale też nie wiem od której strony podejść do tego problemu :) Jak widać promiennik połączony jest poprzez kondensator ceramiczny, sprawdzałem go, on też parametrami lekko odbiega od katalogowej - do wymiany.

    Tak czy inaczej na chwilę obecną dwoję się i troję i nie wiem jak to przywrócić do stanu używalności.

    Pozdrawiam!
  • TermoPasty.pl
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.

    W11 napisał:
    Jak widać na powyższych zdjęciach - cały moduł gniazda jest na sztywno połączony i zalutowany z cewką

    Odlutować cewkę od GND złącza i po podgrzaniu części pomiędzy GND złącza a wejściem tulei dielektrycznej od strony wylutowanej indukcyjności - delikatnie wyjąć/wykręcić złącze.
    Grzać tylko na element "metalowy złącza" i uważać aby nie przegrzać/stopić karkasu (o mocowanie żyły środkowej w gnieździe/złączu nie musisz się martwić bo tam powinien być teflon).
    Karkas jest w 80% wykonań tych anten klejony coś jakby "kropelka" a w tych 20%-ach jest klejem jakby gumowym i tylko nawet delikatne podgrzanie już "działa" i można ten karkas wykręcić.

    Cytat:
    ... nie chciałbym stracić tak fajnego kawałka sprzętu skazując tą jakże zacną antenę na zagładę

    No to nie ma "mocnych" i musisz być świadom, że na 10 sztuk naprawy - udaje się około 1 czy 2 naprawić. :!:

    Jakby udało się wyjąć złe gniazdo koncentryczne to spokojnie możesz dorobić drugie kupując złącza jako "gniazdo na kabel" i opiłować krawędzie tak aby pasowały do tulei anteny.


    Pozdrawiam.
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 19  
    SP5ANJ cię nie pocieszył. 10 do 20% udaje się naprawić, a w takim przypadku statystyka mówi, że antenę stracisz.
    Nie (prze)kombinuj, tylko wlutuj w to gniazdo koniec przewodu antenowego i zabezpiecz przed wilgocią.
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Nie widać na foto dokładnie (przydało by się kilka foto makro z dobrym bezcieniowym i niebłyszczącym oświetleniem), ale może trzeba zastosować metodę... z kabaretu TEY: "Nie pisz że traktor ma jedno koło zepsute, ale że ma 3 dobre". Jak na razie wygląda, że ktoś próbował wcisnąć za gruby pin (wtyk UC ? pilnik ? azjatycka imitacja wtyku N ?) w gniazdo, bo takie rozchylenie samo nie powstało...

    Rozepchniętych listków poniższe sposoby nie docisną, najpierw trzeba delikatnie je naprostować (wiem, ryzyko że też się ułamią, a wtedy zostaje większa przeróbka...)

    Opcja 1: rurka termokurczliwa (ale obkurczanie raczej nie palnikiem, a dotykowo np. gorącym kawałkiem półokrągłej blaszki).

    Opcja 2: jw, ale pod rurk termokurczliwą dodatkowo coś metalowego, cienkiego, sprężystego i niekorodującego do ściskania - np tulejka z blaszki z brązu (miedź zwykle za miękka, mosiądz się (jak widać) kruszy) ; Sprężyste blaszki z brązu za free np. z rozbiórki starych monitorów CRT (BTW: źródło przydatnych elementów dla EMC - rdzenie ferrytowe (także otwierane - na szyjce kineskopu, blaszki z brązu...) ; Blaszki stalowej ocynowanej na dwór i w tak istotnym miejscu nie polecam...

    Opcja 2A : jak 2, ale w tulejce przylutowany uprzednio w dobranym miejscu czwarty ułamany oryginalny "listek" (większa powierzchnia styku z pinem) - może być trudne do wykonania, zwl gdy ułamany oryginalny "listek" się zagubił lub nie bardzo się lutuje...

    Naprawiona tak antena nie powinna być używana z dużą mocą nadajnika, raczej lepiej <10W, wskazane wpięcie reflektometru na stałe i/lub częste kontrole SWR metodą mostkową, sprawdzenie oporności pętli DC po wlutowaniu rezystora (patrz niżej).

    [ UWAGA: nie biorę odpowiedzialności za ew. dalsze uszkodzenia przez w/w działania ]

    [Owszem, rurka z tworzywa sama, z zwl. z metalową dodatkową tuleją zmieni impedancję toru, ale na szczęście to nie GHz i niewykluczone że zmiana będzie trudno mierzalna / niemierzalna na samej antenie, z tym bardziej razem z długim kablem koncentrycznym].

    BTW: Jak już antena jest zdemontowana, to warto poprawić jeden istotny szczegół - w antenach z tej serii (różnych producentów, nie wszystkie dają się otworzyć bezinwazyjnie...) brak odprowadzenia ESD z kabla (żyła jest dołączona do anteny przez kondensator; wystarczy dodać miniaturowy (ale ze względów mechanicznych nie SMD) rezystor np. 2...10kohm, a przy okazji można będzie z domu sprawdzać czy antena jeszcze jest, stan połączenia, która to antena (gdy jest kilka) - pisałem o tym nie raz, poszukaj.
    Przy wielokrotnym montażu i demontażu anteny do osłony mogą ulec zmianom częstotliwości zestrojenia w obu pasmach, niekoniecznie w tą samą stronę, a wtedy... (pisałem kiedyś o doprowadzeniu do poprawnego zestrojenia kopii anteny X-50, poszukaj).
  • Poziom 37  
    Gdyby tak wysunąć/usunąć środkowy styk gniazda i go wymienić na inny a następnie skleić ?