Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik klimatyzacji FH329.045 SONNA autobusu EOS 200

Sebastian.R 16 Paź 2014 01:39 2289 10
  • #1 16 Paź 2014 01:39
    Sebastian.R
    Poziom 20  

    Witam wszystkich :)
    Przychodzę do Was o pomoc przy identyfikacji podłączenia w/w modułu. Jak on działa , co mu przychodzi na poszczególne piny ?
    Jak widać na zdjęciu płytki upalony/zniszczony jest układ TLE4205 który postanowiłem wymienić jak tylko mi przybędzie z ebay. Nie wiem czy wszystko prócz niego jest ok. Po podłączeniu do 4 pinu 24V zapala się tylko linijka świetlna od temperatury i to ni cała bo połowa. Reszta nie świeci. Ja rozumiem że sterownik oczekuje jakiś odpowiedzi z czujników i dlatego nic więcej nie świeci. Dodam że 7805 dosyć mocno się grzeje (co jest powodem tej temperatury ? przecież stabilizator daje 1.5A).Po zdjęciu płytki z linijkami LED i elektronicznym poczwórnym potencjometrem znajdującym się na drugiej płytce wraz z linijkami LED , i podłączeniem tylko płytki zielonej (ze zdjęcia) stabilizator 5V nadal się mocno grzeje. Zastanawiam się czy wszystko jest OK i będzie po wymianie tylko tego jednego układu TLE. Na razie nie mam jak sprawdzić w autobusie bo pojechał w trasę ale jak wróci to będę dalej "walczył" . Dla osób które mają wiedzę co do tej instalacji klimatyzacji niech mi zdradzą pod które piny co podłączone ? Już nawet nie pytam o schemat bo pewnie to nie realne. Przejrzałem internet w poszukiwaniu nawet dokumentacji montażowej tego modułu i nic. Holenderska robota i chyba prototypowa skoro nic nie można znaleźć. Szkoda. Pozdrawiam i czekam na odpowiedź.

    0 10
  • Sklep HeluKabel
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #3 17 Paź 2014 14:04
    zwirek1
    Poziom 29  

    Witam
    Ja w takim przypadku korzystam z możliwych pdf-ów i rysuje schemat samemu .
    Pzdr

    0
  • Pomocny post
    #5 18 Paź 2014 11:43
    zwirek1
    Poziom 29  

    HE HE co do pic-a masz racje .
    Co do czujników to zewnętrzne układy z nimi współpracują, a do nich powinny być pdf-y i z jakimi sensorami współpracują .
    Miałem styczność z kilkoma podobnymi sterownikami z aut.
    Były najczęściej w nich uszkodzone eeprom- y albo oprogramowanie po naprawach blacharskich. (spawaniu)
    Pzdr

    0
  • #6 18 Paź 2014 12:18
    Sebastian.R
    Poziom 20  

    Powiem w prost , uszkodził się ten sterownik bo któremuś z kierowców przestała chodzić przepustnica. Tam w niej jest silniczek z przekładnią i dwiema krańcówkami. Przestał mu chodzić silniczek bo chwyciło chyba przekładnię lub coś kombinował i spalił i układ (co na zdjęciu widać jak wybąbił) i dławik zabezpieczający na silniczku. Że nie miał pojęcia co z tym zrobić próbował na krótko coś tam zewrzeć w sterowniku by mu to ruszyło. Efekt - spalony układ - niejaki mostek H 1-A. No ale nie wiem czy nie "poszedł" też ten PIC. Z racji tego że ABSOLUTNIE nic nie ma do sterownika , tj dokumentacji , a w razie uszkodzenia PICa możliwe że poleciał wsad eeprom co ukazuje znaczna temperaturka na stabilizatorze 7805 , postanowiłem jeszcze raz zrobić płytkę z układem programowalnym. A że co nieco piszę w ... BASCOMie to oczywiście chcę wykorzystać atmega8. No ale potrzebuję do tego info z czego korzysta zewnętrzne obecny moduł.

    0
  • #7 18 Paź 2014 16:12
    zwirek1
    Poziom 29  

    Podnieś plusową nogę pica i zobacz co się dzieje na 5v-ah .
    Optymistycznie może to nie on obciąż 5v jak nie to mil-uj do producenta o kość albo wsad do pica .
    Pzdr

    0
  • #8 18 Paź 2014 23:02
    Sebastian.R
    Poziom 20  

    Podniosę nóżkę ale czuję że szybciej ogarnę czujniki i zrobię własny moduł na AVRze.

    Dodano po 2 [godziny] 47 [minuty]:

    Sterownik klimatyzacji FH329.045 SONNA autobusu EOS 200
    Na razie rozpracowałem płytkę z klawiszami , LED i układami.
    Jakby nie było widać to:
    1 - wentylator więcej (B)
    2 - kierunek nawiewu (B)
    3 - temperatura więcej (B)
    4 - wentylator mniej (B)
    5 - nawiew pasażer/tył (B)
    6 - temperatura mniej (B)
    7 - LED obieg zamknięty / otwarty
    8 - nawiew kierowca (B)
    9 - 8ma nóżka AD8403 (W4)
    10 - 11ta ---------""---------- (/CS)
    11 - 14ta ---------""---------- (CLK)
    12 - 12ta ---------""---------- (SDI)
    13 - LED chłodzenie / clima
    14 - chłodzenie (B)
    15 - GND
    16 - VCC LED linijek (15V?)
    17 - VCC (B)uttons
    18 - 3cia nóżka LM3914N

    Dodano po 23 [minuty]:

    W moim projekcie nie ma ani 7805 ani 7815 gdyż zastosuję przetwornicę napięcia L4960 (by z 24V zrobić 14.5 - 15V). By mieć 5V druga przetwornica na MC34063 stepdown o wydajności 500mA co powinno wystarczyć na AVR i buttons oraz napięcie odniesienia dla LM3914N. Sterownik klimatyzacji FH329.045 SONNA autobusu EOS 200
    Sterownik klimatyzacji FH329.045 SONNA autobusu EOS 200

    Dodano po 3 [godziny]:

    Tak jak mówiłem , zacząłem tworzyć własną płytkę . Zacząłem od konfiguracji m8 w relacji złącza (czyli buttony i LED). Sterownik klimatyzacji FH329.045 SONNA autobusu EOS 200

    0
  • #9 23 Paź 2014 13:52
    Sebastian.R
    Poziom 20  

    Ostatnio dzwoniłem do serwisu w BB i tam dowiedziałem się że warto poznać numery pozostałych komponentów które pozostały w autobusie. Może na ich podstawie uda się dojść co gdzie podłączone. Zrobię tak jak będę miał dostęp do autobusu bo na razie w serwisie gdzieś w innym mieście. Muszę poczekać.

    0
  • #11 21 Lis 2014 06:23
    Sebastian.R
    Poziom 20  

    No i naprawiłem. Okazało się że postrzelały prawie wszystkie układy, za wyjątkiem na szczęście głównego PICa. Te dwa układy TLE to mostki H sterujące silniczkami : jeden od przedniej przepustnicy (drugi rządek LED od góry) , drugi od zaworu obiegu wody nad Webasto. Co zadziwiające to że te układy nie mają zabezpieczenia antyzwarciowego. Myślałem że choć będzie dany opornik do masy na którym będzie zrealizowany podgląd prądu na silniczki a tu lipa - nie ma. Co się stanie jak silniczek zostanie zatrzymany przed krańcówką? A rozdupi bo będzie darło puki zębatki nie uszkodzi :D . Kolejna zadziwiająca sprawa to współpraca takiego silniczka z zaworemwody. Ów zawór obraca się o kąt 90° , więc i o taki kąt powinna obracać się krańcówka w silniczku.

    0