Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

MB Actros 2540 - Brak powietrza w tylnych poduszkach

Arwo67 16 Oct 2014 20:08 4884 21
  • #1
    Arwo67
    Level 9  
    Panowie proszę o pilną pomoc
    Actros 2540 rok 1997 VIN: WDB9502031K264264

    Klęknął na tył - w poduszkach nie ma w ogóle powietrza !
    Co gorsza króćce obwodów oznaczone na panelu obok akumulatorów: "Tragb LI"; "Vorrat" i "Hubbalg" też nie mają w ogóle ciśnienia.

    Błagam o pomoc bo auto jutro musi wyjechać !
  • #2
    Aluboy
    Level 15  
    Jak króćce mogą mieć ciśnienie, skoro są połączone z lewymi, prawymi poduszkami i zbiornikami powietrza.

    Nie masz powietrza w zbiorniku.
    Za osuszaczem od dołu powinien być przewód, który zasila zbiorniki poduszek, idąc po nim dojdziesz do zaworu (otwiera się powyżej ok. 9,5 bara), poluzuj przewód za nim i sprawdź czy "leci" powietrza (przy włączonym silniku i nabitym powietrzu). Jak nie leci to albo zawór zepsuty, albo kompresor słabo pompuje.
  • #3
    Arwo67
    Level 9  
    No tak moja wina - skróty myślowe się mszczą :-). Dla jasności chciałem napisać że króćce nie mają ciśnienia , a wyszło jak wyszło ;-)
    Kompresor ładnie bije do 10 atm na zegarach i dopiero wtedy układ upuszcza. Pewnie to będzie walnięty zawór - czy to o ten chodzi?
    http://t.iparts.pl/022/1104/zdjecia/zawor-przeplywowy-wabco.jpg
  • #4
    Aluboy
    Level 15  
    Dokładnie ten. U siebie mam kilka zbiorników (Econic) z poduszek i takie zawory są 2, najpierw przez 1 jest nabijany pierwszy zbiornik, a jak się napełni to przez 2 zawór nabijane są kolejne 2 zbiorniki.

    Czy aby nie zmieniałeś ostatnio osuszacza? Miałem ostatnio podobny problem i okazało się, że osuszacz odbija przy niecałych 10 barach, a zawór otwierał się przy 9,5 przez co do zbiorników tylko przez chwilę nabijało powietrza, jak osuszacz odbił to ciśnienie spadało i zawór się zamykał. Spróbuj odkręcić trochę tę śrubę regulacyjną, jak zawór się otworzy to usłyszysz powietrze w zbiornikach.
  • #5
    Arwo67
    Level 9  
    NIe osuszacza nie zmieniałem. Spróbuję z tą śrubą regulacyjną może coś pomoże.
    A jak sądzisz - nic nie grzebałem ostatnio przy pneumatyce - czy to mogło się stać "z czasem"? Wcześniej wszystko chodziło Ok i poziomował się bardzo ładnie.
    I drugie pytanie tył "siedzi" ale przodu (uniesionego) i tak nie można regulować. To może mieć związek?
  • #6
    Aluboy
    Level 15  
    Może być, że zawór zaśniedział z upływem lat. Jak nie ma powietrza w zbiornikach to się nie podniesie, ale powinien opuszczać. Jakieś błędy NR wyświetla?
  • #7
    Arwo67
    Level 9  
    Tył jest opuszczony na max to już więcej nie pójdzie. Martwi mnie ten przód.
    ENR pokazuje 5140; 5040; 5340 - wszystkie z wagą jeden i aktywne
  • Helpful post
    #8
    Aluboy
    Level 15  
    Sprawdzałeś zasilanie na czujnikach ciśnienia? Powinno być 24V. Jak będzie ok, to zacznij od powietrza w zbiornikach. Słuchałeś czy elektrozawór poduszek reaguje jak naciskasz podnoszenie lub opuszczanie na pilocie (niech ktoś z bliska posłucha czy "tyka").
  • #9
    Arwo67
    Level 9  
    Nie sprawdzałem ;-) Zaraz rano to zrobię.
    Teoretycznie zawór tykał jak naciskałem przyciski na pilocie
  • #10
    Arwo67
    Level 9  
    Zasilanie na czujnikach - 27V.
    Miałeś rację co do tego zaworu, popuściłem i poszło do góry :-). Powietrze w obwodach też się pojawiło oczywiście, chociaż w tym króćcu "Hubbalg" coś takie słabowate.
    Za to na zegarach ciśnienie spadło do mniej więcej 9 bar. Ciekawe czy to kompresor słabnie czy któryś z regulatorów. Podczas pracy słychać syk upuszczanego powietrza.
    No i jak zwykle pojawiła się nowinka. Podnoszę tył i wszystko jest OK do czasu dopóki nie próbuję podnieść osi wleczonej. Wtedy ośka ani drgnie za to tył "siada".
    Masz jakiś pomysł??
  • #11
    Aluboy
    Level 15  
    Niestety nie mam tego króćca, ani też podnoszonej osi. Podejrzewam, że ten króciec jest połączony ze zbiornikiem podnoszenia osi. Sprawdź czy nie ma przed nim (przed zbiornikiem) takiego samego zaworu, jeśli jest to może też nie puszczać i nie ma powietrza w zbiorniku albo jest go mało. Jeśli masz możliwość to podepnij do tego króćca wąż i napompuj powietrze do niego. Jak wtedy oś się podniesie to będziesz wiedział, że problemem nie jest elektryka.

    Ośka pewnie lekko się podniosła (na tyle ile było powietrza w zbiorniku), dlatego tył siadł.

    Być może sprężyna w osuszaczu jest już zmęczona i odbija wcześniej niż kiedyś. Podkręć lekko ciśnienie na osuszaczu, powinno się poprawić.
  • #12
    Arwo67
    Level 9  
    Przetestuję, ale..... najpierw muszę wymienić poduszkę na osi napędowej :-)
    Jak mówiłem auto musiało dzisiaj pojechać. Rano odpalił, ładnie się podniósł i wypoziomował i jazda. Pojechaliśmy do kamieniołomu, załadowali do pełna i dupa!Nie dawał rady napełnić poduszek bo jedna popuściła. oczywiście postojowy zaciągnięty i nie ruszy.
    Po godzinie walki jakoś dobił podniósł się i pojechali:-) Serce mi krwawiło z powodu takiego katowania silnika, ale ..... jakoś wrócić trzeba. Cała droga niskie biegi, wysokie obroty i oczy wlepione w manometry. Jakoś dał radę :-) ale paliwa schochlował chyba z 60/100.
    W poniedziałek naprawiamy.
    A do Ciebie takie pytanko - czy zawór czterodrożny pod tą "pokrywką" ma uszczelkę (pewnie ma na 100 %) i czy jest ona wymienialna?

    I oczywiście ogromne dzięki za zainteresowanie i pomoc !
  • #13
    Aluboy
    Level 15  
    Pod "pokrywką" nie bardzo rozumiem? daj zdjęcie jak możesz. Jeśli chodzi Ci o te stożki ze śrubami regulacyjnymi, to są tam sprężyny i membrany.
  • #15
    Arwo67
    Level 9  
    Miałem kłopoty z internetem, dopiero dzisiaj się naprawiło.
    To jest to o co pytam.
    MB Actros 2540 - Brak powietrza w tylnych poduszkach MB Actros 2540 - Brak powietrza w tylnych poduszkach
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    Arwo67
    Level 9  
    No może nie jest aż tak źle.
    To auto teraz mało jeździ dlatego nie inwestowałem, ale Ok już się poprawiam :-)
    Cały układ czyli masz na myśli podstawę i filtr??;-)
    A co do mojego pytania czy uszczelka pod pokrywa zaworu czterodrożnego? jest wymienialna?
    Napisałem czterodrożnego ze znakiem zapytania bo nie wiem dlaczego tam są tylko trzy kopułki
  • #18
    Aluboy
    Level 15  
    No faktycznie filtr osuszacza to na dzień dobry do wymiany i pospuszczałbym wodę ze zbiorników zanim mrozy się zaczną. Przy okazji wykręconego filtra zajrzyj w podstawę czy nie ma tam śladów korozji lub innych paprochów.
    Kopułki są trzy, bo kolejne trzy są od dołu :D, pod nimi są membrany, ale jak by były walnięte to powietrze będzie uciekało na tych śrubkach do regulacji. Jak powietrza na hamulcach nie brakuje to czterodrożny raczej jest dobry.
  • #19
    Arwo67
    Level 9  
    Wodę pospuszczałem :-)
    A o tą uszczelkę pytam dlatego, że słychać i czuć jak powietrze za.....a pomiędzy kopułką i podstawą.

    Dodano po 5 [minuty]:

    A tak swoją drogą zastanawiam się czy nie wymienić całego zespołu: filtr, podstawa, zespół zaworu. Znalazłem u siebie - co prawda nie oryginał Wabco, ale zamiennik Sabex-a, za 400 zł i pewnie to będzie najlepsza opcja.
  • #20
    Aluboy
    Level 15  
    Poszukaj u siebie w okolicy czy nie ma jakiegoś zakładu, który zajmuje się naprawami pneumatyki. Ja u mnie za regenerowany płaciłem 120 zł za podstawę osuszacza. Zwróć uwagę przy wymianie osuszacza przy jakim ciśnieniu odbija.
    Jak przepuszcza tak jak mówisz to nic dziwnego, że brakuje powietrza na poduszkach.
  • #21
    Arwo67
    Level 9  
    To nie jest największy problem :-(
    Tylna prawa poduszka jest "rzadka". Jak załadowałem go do pełna to sprężarka nie dała rady nabić powyżej 7 bar.
    Muszę ja szybko wymienić

    Dodano po 1 [minuty]:

    Poza tym - filtr 150 zł + 120 zł za regenerowaną podstawę plus naprawa zaworu - to już będzie bliziutko tych 4 stówek za komplet - nie uważasz?
  • #22
    Aluboy
    Level 15  
    No fakt jak za komplet to te 400 zł można dać. Poduszka to też jakieś 300 zł i godzinka roboty.