Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik krokowy stracił moment obrotowy

17 Paź 2014 11:05 1611 7
  • Poziom 19  
    Witam.
    W skanerze płaskim zasilanym z USB silnik napędzający zespół lampa-lustro stracił moment obrotowy i gubi kroki.
    Podejrzewam rozmagnesowanie wirnika.
    Mam koncepcję delikatnego podniesienia zasilania samego silnika.
    Pytanie do doświadczonych: Jakie ryzyko niesie taka proteza, czy po jakimś czasie znów to zjawisko nie powróci, itp?


    Jeśli piszę w złym dziale proszę o przeniesienie.
  • Poziom 39  
    Aby mieć pewność o rozmagnesowaniu wirnika trzeba silnik zasilić zgodnie z dokumentacją oraz dokonać odpowiednich pomiarów siły, momentu itp bez tego to tylko gdybanie o rozmagnesowaniu. Radziłbym skupić się nad zasilaniem czy +5V jest na stałym poziomie w czasie pracy, w układzie może być przetwornica podwyższająca napięcie dla mostków H silnika lub stopnia końcowego jak wygląda stabilność tego zasilania. Stopień końcowy lub cały sterownik to najczęściej osobny układ jaką ma temperaturę w czasie pracy. Jeżeli wszystkie te parametry są w porządku a silnik ani układ mechaniczny skanera nie są zatarte lub pracują z oporami to faktycznie uszkodzony może być silnik który nie nadaje się do żadnej naprawy i żadne protezy mu nie pomogą .
    tpl napisał:
    Mam koncepcję delikatnego podniesienia zasilania samego silnika.

    W którym punkcie kolega chce podnosić to napięcie ? wszelkie takie kombinacje wcześniej czy później doprowadzą do uszkodzenia elektroniki oraz portu USB.
  • Poziom 38  
    Silnik jest najprawdopodobniej uszkodzony mechanicznie a nie rozmagnesowany. Powinieneś go zdemontować i sprawdzić na wyczucie, kręcąc wałkiem czy wyczuwasz przeskok i nie ma przy tym wyczuwalnych oporów tarcia.
    Możesz też mieć zatartą prowadnicę belki skanera.
  • Poziom 19  
    Witam i dziękuję za zainteresowanie.
    Za równowartość dwóch paczek fajek kupiłem taki sam skaner jako "niesprawdzony"
    Od razu wydłubałem z niego silnik i przełożyłem do starego. Działa bez problemu.
    Czyli na wstępie postawiłem trafną diagnozę.
    Silnik wrócił do nowo nabytego, by sprawdzić działanie skanera. Okazuje się mniej zużyty, lampa w lepszej kondycji, ogólnie zapewne mniej skanował.
    Mając okazję paluchometrem porównać moment obrotowy obydwu silników, wniosek jak podany wcześniej.

    Wracamy do uszkodzonego: Nie ma zacięć mechanicznych w przekładni czy na prowadnicy. Sam silnik też nie ma uszkodzeń mechanicznych, kręcąc nim wyczuwam opory typowe dla tego tupu silników. Ten z uszkodzonego skanera kręci się bardziej "miękko"
    Jest to silnik unipolarny czyli z pięcioma wyprowadzeniami. Oznacza to wspólny przewód do napięcia zasilania. Oporność jednego uzwojenia to 33Ω, co przy napięciu 5V daje ±150mA. Driver to ULN2003 z noty katalogowej wynika, że można go obciążyć do 500mA
    Mam zamiar podnieć napięcie podawane na uzwojenia silnika z dodatkowego zasilacza. Nawet 10 V nie powinno być groźne dla drivera. Napięcie podawane z USB zasilające elektronikę pozostawię bez zmian.
    TYLKO to napięcie chcę podnieść, które występuje na tym obrazku Silnik krokowy stracił moment obrotowy
    Co Panowie o tym sądzą? Czy podniesienie napięcia go nie dobije?


    edit:

    Pojawił się inny problem. Napięcie podawane na środki uzwojeń jest włączane przez elektronikę. trzeba będzie dorobić dodatkowe kluczowanie tego obcego podniesionego napięcia.
  • Poziom 38  
    Silnik to urządzenie indukcyjne. Podnosząc napięcie podnosisz prąd. To oznacza, że możesz nasycić rdzeń a wtedy będzie po driverze ULN2803.
  • Poziom 19  
    RitterX napisał:
    Podnosząc napięcie podnosisz prąd.

    A czy prąd może przekroczyć 300mA przy napięciu 10V i rezystancji uzwojenia 33Ω?
    Nawet gdy rdzeń wpadnie w nasycenie? Mnie się wydaje, że tylko trochę ciepła więcej będzie i nic złego stać się nie powinno. Chyba że o czymś jeszcze nie wiem.
    Dla uściślenia: U mnie występuje driver ULN2003 w/g noty katalogowej można obciążyć go do 500mA.
  • Poziom 38  
    Działania na krzywej histerezy wyglądają tak. Zwiększasz prąd, rośnie indukcja magnetyczna w rdzeniu opasanym uzwojeniem. Dochodzisz do punktu nasycenia i dalej już indukcja nie rośnie. Rdzeń zgromadził maksymalną ilość energii i więcej nie może. Możesz dalej zwiększać prąd, którego już indukcja w rdzeniu nie ogranicza i wtedy będzie on rósł bardzo szybko ograniczony jedynie rezystancją uzwojenia.
    Kiedy pojawia się impuls zasilania na uzwojeniu to prąd w nim nie narasta gwałtownie jak w oporniku lecz jest ograniczany prawem przekory przez indukcyjność cewki uzwojenia. Dobiera się tak długość impulsu by prąd narastał w uzwojeniu silnika ale nie nasycał rdzenia. W tych warunkach przeznaczasz energię ze źródła zasilania na użyteczną pracę a nie ciepło.
    Z Prawa Ohma wyznaczysz 10V/330R=0.303A to jednak nie koniec obliczeń. Ponieważ nic tak dobrze nie niszczy urządzeń jak ciepło czyli: 10V^2/33R=3.03W a to może być sporo jak na możliwości cieplne małego uzwojenia.
    Jak chcesz zrobić coś konstruktywnego to zainteresuj się forsowaniem napięciem silnika krokowego celem zwięszenia szybkości jego działania.
  • Specjalista Automatyk
    Witam!
    Tak przyszło mi do głowy, że możesz mieć ukruszony drut w jednym z uzwojeń tego niesprawnego silnika - będzie się zachowywał dokładnie tak jak to opisałeś.
    Rozbierz go i sprawdź.
    Pozdrawiam Paweł.