Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Migomat DIY - pryska smarka

norek_fm 17 Oct 2014 11:15 5583 21
  • #1
    norek_fm
    Level 12  
    Witam

    Zbudowałem sobie migomat i mam z nim problem. Generalnie przy ustawieniu dużych prądów działa bez zarzutu ale na niskich ustawieniach spawa jak karabin maszynowy - pryska, strzela ....

    Budowa - trafo jedno lub dwufazowe (zależnie od przełączenia) przekrój kolumny 12x6, następnie mostek półsterowany (regulator tyrystorów krążący po forum) i dławik przekrój 6X5 z przerwą około 3 mm.

    Wszystkie połączenia, diody i tyrystory w mostku sprawdzone. napięcie za trafo stoi na 32V jak skała. Jednakże jeżeli regulatorem ustawię powiedzmy 17V to o dziwo po obciążeniu (w zasadzie jakimkolwiek - żarówka samochodowa 50W) spada do okolicy 9V.

    Zastanawiam się czy to nie wina sterowania tyrystorów ale potwierdźcie proszę czy w przypadku mostka pół sterowanego mogą występować takie wachania napięcia ??


    Dodam jeszcze że podajnik fabryczny + regulator na ne555 i irf.... drut idzie bardzo stabilnie.

    Z góry dzięki za wszelkie sugestie.
    [19-21.10.2021] Technology Days Zapisz się darmo
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    norek_fm
    Level 12  
    Posów wydaje mi się ustawiłem prawidłowo na granicy odpychania rękojeści .....

    Muszę kupić nowe kable do oscyloskopu i jeszcze pooglądać sterowanie tyrystorami i napięcia na wyjściu ..
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    norek_fm
    Level 12  
    A jeśli chodzi o ten spadek napięcia bez obciążenia/obciążony - co myślicie koledzy czy to kwestia rzeczywiście multimetru czy coś jest nie tak ze sterowaniem ??

    A z innej beczki to wcale nie taki mały mig - na max nastawach około 200A :)

    Tyle że ja chcę teraz pospawać cienkie blaszki - i albo wypalam dziury albo smarkam i strzelam w koło snopami iskier ........... :(
  • #6
    robokop
    Moderator of Cars
    Za mały dławik dla małych prądów, kiedy z sinusoidy zostają wąskie szpileczki. To jedno. Drugie zbyt duża prędkość drutu. Zresztą przy 17V będziesz miał może z 50A na drucie. Zrób sprężynę z drutu stalowego,jako obciążenie, tak żeby uzyskać przepływ 100A prądu, podłącz równolegle oscyloskop i patrz co się będzie działo przy zmniejszaniu napięcia - przebieg prądu nie może gasnąć, bo wtedy pojawia się plucie i strzelanie.
  • #7
    norek_fm
    Level 12  
    No właśnie około 50A to jest prąd jakiego potrzebuję - cienkie blaszki :)

    Tak w sumie podejrzewałem dławik a w zasadzie jego wielkość - kurcze będę musiał robić jeszcze jeden karkas :(
    No ale nic to - zrobi się .....

    Myślicie ze gdy podwoję przekrój kolumny środkowej wystarczy ??

    Dzięki wielkie za sugestie
  • #8
    norek_fm
    Level 12  
    Witam

    Nowy dławik nawinięty i zainstalowany .....i ..... niestety dalej nędza .....

    Jest co prawda trochę lepiej ale spodziewałem się czegoś więcej,
    w tej chwili nawinięty na rdzeniu EI o przekroju 42cm2 do pełna i 5-6 mm przerwą

    Dodałem również diodę komutacyjną oraz wstępne obciążenie - napięcie juz tak nie skacze.

    Przy małych prądach najpierw jakby posuw był za duży a po chwili zaczyna ładnie syczeć - niestety na bardzo krótko ..... i znowu strzelanie

    Posuwu już niżej nie umiem ustawić - rolki już ledwo się kręcą ....


    zastanawiałem się też na drutem 0.6 (w tej chwili 0,8) być może to za dużo na tak małe prądy ???


    Podpowiedzcie coś koledzy ....

    Z góry dzięki
  • #9
    norek_fm
    Level 12  
    Witam

    Pokombinowałem jeszcze i jest jeszcze lepiej - zmniejszyłem szczelinę na dławiku do 1-2 mm.
    Generalnie efekt teraz mam taki że jak zaczynam spawać 2-3 razy strzeli i zaczyna normalnie spawać.
    Zauważyłem taką rzecz - czasami widać to przez maskę - jak zaczynam spawać to następuje upalenia całego drutu potem drut jedzie i znowu go upala (stąd strzały) a potem zaczyna się normalne spawanie

    Co jeszcze może być powodem takiego zachowania ???

    Spróbuję jeszcze zmienić drut na 0,6 - może przy takich prądach te 0.8 to za dużo .....
  • #10
    CommonRail
    Level 27  
    Nasycenie dławika. Zmniejsz przerwę do 0.
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    CommonRail
    Level 27  
    No to na próbę, raz zerowa szczelina, a raz 10mm. Będzie jakiś punkt odniesienia.
  • #13
    SKM 1964
    Level 33  
    Czy przy małych ustawieniach prądu , nie spada Ci zbyt mocno napięcie na wyjściu?
    Może brakuje napięcia pilotującego , chyba że się myle. :|

    Dodano po 2 [minuty]:

    A co z baterią kondensatorów , bo nic nie piszesz. :|
  • #14
    robokop
    Moderator of Cars
    SKM 1964 wrote:
    Czy przy małych ustawieniach prądu , nie spada Ci zbyt mocno napięcie na wyjściu?
    Prąd w migomacie zależy wprost od napięcia.
    Quote:
    Może brakuje napięcia pilotującego , chyba że się myle. :|

    Mylisz się i to strasznie. W półautomatach nie ma nic takiego jak "napięcie pilotujące".
    Quote:
    A co z baterią kondensatorów , bo nic nie piszesz. :|

    Jeszcze lepiej.
  • #15
    archanoid
    Level 26  
    Witam . Kolego robocop i tym razem ty także nie do końca masz rację z tym napięciem pilotującym . Popatrz sobie na schemacik TYROS -a 251 gdzie za mostkiem tyrystorów a przed dławikiem włączone są rezystory z dodatkowym mostkiem .
  • #16
    robokop
    Moderator of Cars
    Niech kolega założyciel tematu pokaże ten swój migomat - dokładne zdjęcia wnętrza i schemat wszystkiego. Trzeba też przyzwyczaić się do tego, że ultra małymi prądami spawać "toto" nie będzie - przy małym prądzie, na końcu drutu będzie zawsze tworzyć się kulka, która nie wtopi się w materiał spawany - nie zostanie upalona. Wtedy właśnie migomat będzie parskał.
  • #17
    archanoid
    Level 26  
    Witam . I właśnie do takiego spawania powinno używać się miga z pulsem. Przy przepływie małego prądu bazowego na końcu drutu topi się kulka a następujący impuls prądowy przenosi roztopiony metal do jeziorka . Ale to nie ta klasa sprzętu . Lepiej kupić miga inwerterowego .
  • #18
    norek_fm
    Level 12  
    Przepraszam że dopiero dziś się odzywam ale miałem tyle tematów do ogarnięcia i ciągłe delegacje ze nie było czasu.
    W piątek postaram się porobić fotki migomatu. Schematu niestety nie mam - powstawał na bieżąco :)

    Generalnie.

    Trafo główne: 80cm2 - napięcie na wyjściu 33v pod obciążeniem siada około 1-2V
    Prostownik główny : dwie diody unitry + dwa tyrystory oraz układ sterujacy plączący się po elektrodzie.
    sterowanie: posuw drutu, wyłaczenie prądu z opóźnieniem, wyłączenie gazu z opóźnieniem - gotowiec kupiony na alledrogo - (nie cierpię trawić płytek)
    Podajnik dwie rolki shermann 24v
    Zasilanie: toroid 24V 200VA

    Za mostkiem dioda komutacyjna, z nią równolegle 4x100ohm 10W
    a następnie dławik: około 40cm2 - uzwojony do pełna, przerwa około 1mm

    Gdy była większa spawało się gorzej - w tej chwili przy ustawieniu około 15V na wyjściu idzie jako tako ale spodziewałem się czegoś więcej.

    dodatkowo po dodaniu diody komutacyjnej i oporów na wyjściu napięcie już nie przysiada tak jak pisałem zakładając ten temat - w tej chwili jest bardzo stabilne

    I tak jak pisałem - fotki dołączę w piątek.

    Dodam jeszcze że gdyby znalazła się osoba która mieszka w okolicach śląska a chciała by pobawić się tym sprzętem to jestem w stanie podjechać i przywieźć to cudo do sprawdzenia/obejrzenia ..
  • #19
    archanoid
    Level 26  
    Witam . Ja dodał bym jeszcze coś w rodzaju pilota czyli dwie diody i rezystor tak aby przy skręconej regulacji na 0 płyną prąd o wartości 10 -20 A . Oczywiście jeśli masz główny prąd rozłączany tyrystorami musisz dać do pilota stycznik . Podpatrz jak to jest zrobione w TYROSIE 251 schemat na forum .
  • #20
    SKM 1964
    Level 33  
    Witam
    O dodaniu pilota pisałem kilka postów wyżej , bo regulacja jest zbudowana na tyrystorach a nie na od czepach.A co do diody (piątej) to musi być za mostkiem włączona .Bez niej dławik wysoko prądowy nie oddaje skumulowanej energii do obwodu spawania w momencie zamykania się tyrystorów. :D Czy robiłeś próby z baterią kondensatorów ? :|
  • #21
    norek_fm
    Level 12  
    No więc stwierdziłem że zrobię jeszcze próby z pilotem .... mam nadzieję że to coś da.

    Z kondensatorami próbowałem ale przy niskich prądach było jeszcze gorzej na niskich ustawieniach odrazu wypalał dziury w blasze 1mm - być może że dałem za dużą pojemność, bo akurat takie kondensatory miałem 67000 uF :)

    i obiecane fotki :)

    Migomat DIY - pryska smarka

    Migomat DIY - pryska smarka

    Migomat DIY - pryska smarka

    Migomat DIY - pryska smarka

    Migomat DIY - pryska smarka