Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik elektryczny - zwojnica

20 Paź 2014 21:58 2349 17
  • Poziom 16  
    Na tej stronie http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_pr%C4%85du_sta%C5%82ego w dziale WIRNIK jest taki tekst:
    Opisany wyżej silnik ma wiele wad. Jeżeli ramka zatrzyma się w położeniu pionowym, silnik nie ruszy. Dlatego rzeczywiste silniki posiadają więcej ramek połączonych szeregowo, które są przyłączone do komutatora za pośrednictwem szczotek. Ramka składająca się z pojedynczego przewodu w rzeczywistych silnikach jest zastępowana zwojnicą. Podczas przełączania kolejnych zwojnic następuje jej zwarcie, powodujące iskrzenie na komutatorze oraz utratę energii zgromadzonej w polu magnetycznym wytwarzanym w tej zwojnicy. By zmniejszyć te zjawiska, wirnik dzielony jest nawet na kilkadziesiąt zwojnic.

    Czy wg Was to jest dobrze?

    Bo ja mam kilka uwag:
    1.
    Cytat:
    Dlatego rzeczywiste silniki posiadają więcej ramek połączonych szeregowo

    Na pewno szeregowo? Co by dało połączenie szeregowe ramek?
    Mi się wydaje ze każda ramka jest oddzielnie połączona osobno do komutatora i przez szczotki dopływa do niej prąd.

    Nawet w ostatnim zdaniu pisze że:
    Cytat:
    By zmniejszyć te zjawiska, wirnik dzielony jest nawet na kilkadziesiąt zwojnic
    które sugeruje że wirnik na kilkanaście ramek/zwojnic odizolowanych od siebie aby przez pewna chwile tylko przez jedna ramkę / zwojnice płyną prąd a potem przełączył się do kolejnej.

    2.
    Cytat:
    ...które są przyłączone do komutatora za pośrednictwem szczotek.
    Jak ramki mogą być połączone do komutatora za pomocą szczotek?
    Przecież ramka jest połączona z komutatorem i ma "dwa oddzielne styki komutatora" które stykają się ze szczotkami.

    3.
    Cytat:
    Ramka składająca się z pojedynczego przewodu w rzeczywistych silnikach jest zastępowana zwojnicą.


    Nie do końca mam jasność z pojęciem zwojnica.
    Chodzi mi o to czy na tym obrazku: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_pr%C4%85d...o#mediaviewer/File:Electric_motor_cycle_1.png jest jedna zwojnica czy dwie (niebieska i czerwona)??

    Mi się wydaje że jest to jedna zwojnica (z dwoma nawojami) która zastępuje ramke z teorii.

    Ale ma dylemat bo patrząc na ten rysunek: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_pr%C4%85d...iaviewer/File:Motore_elettrico_giocattolo.jpg to tam jest 3 zwojnice czy jedna (z trzema nawojami)?

    Chodzi mi o interpretacje zwojnica / ramka.
  • Poziom 21  
    Wszystko jest tak jak powinno. W prawdziwych silnikach ta ramka to naprawdę wiele zwojów drutu. A jeśli chodzi o szeregowe łączenie. To jeśli byś rozwinął drut z wirnika to byś zauważył że to jest jeden odcinek który co jakiś czas jest podłączony do komutatora. Czyli to co piszą na wiki to prawda, a ty doszukujesz się błędów nie wiedząc jaka jest prawda.
  • Poziom 43  
    Przeczytałeś o podstawach działania, z tego nie da się wywnioskować jak zbudowany jest rzeczywisty silnik, dopracowany przez pokolenia inżynierów, zoptymalizowany pod względem wielu różnych parametrów jak zużycie materiałów, wymiary, masa moc itp.

    Poczytaj o uzwojeniach falistych i pętlicowych: Link
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    golec2604 napisał:
    Bo ja mam kilka uwag:
    1.
    Cytat:
    Dlatego rzeczywiste silniki posiadają więcej ramek połączonych szeregowo

    Napewno szeregowo?? Co by dało połączenie szeregowe ramek?
    Mi się wydaje ze każda ramka jest oddzielnie połączona osobno do komutatora i przez szczotki dopływa do niej prąd.


    W praktyce "ramki" są właśnie połaczone szeregowo. Połączenie szeregowe daje wypadkowy strumień magnetyczny wirnika.

    golec2604 napisał:
    Nawet w ostatnim zdaniu pisze że:
    Cytat:
    By zmniejszyć te zjawiska, wirnik dzielony jest nawet na kilkadziesiąt zwojnic


    które sugeruje że wirnik na kilkanaście ramek/zwojnic odizolowanych od siebie aby przez pewna chwile tylko przez jedna ramke / zwojnice płyną prąd a potem przełaczył sie do kolejnej.

    2.


    To że wirnik jest dzielony nie oznacza że poszczególne zwojnice są izolowane od siebie.

    golec2604 napisał:
    2.
    Cytat:
    ...które są przyłączone do komutatora za pośrednictwem szczotek.

    Jak ramki moga byc połaczone do komutarora za pomoca szczotek?
    Przecież ramka jest połączona z komutatorem i ma "dwa oddzielne styki komutatora" które stykają się ze szczotkami.


    Tu zaiste ktoś się w zdani zakałapućkał. Zwojnice oczywiście są połaczone bezpośrednio.

    golec2604 napisał:
    3.
    Cytat:
    Ramka składająca się z pojedynczego przewodu w rzeczywistych silnikach jest zastępowana zwojnicą.

    Nie dokonca mam jasność z pojęciem zwojnica.


    Zwojnica = cewka o uzwojeniu z wielu zwojów.

    golec2604 napisał:
    Chodzi mi o to czy na tym obrazku: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_pr%C4%85d...o#mediaviewer/File:Electric_motor_cycle_1.png jest jedna zwojnica czy dwie (niebieska i czerwona)??

    Mi sie wydaje że jest to jedna zwojnica (z dwoma nawojami) która zastępuje ramke z teorii.


    Jedna, dwie, jedna z dwoma połówkami - nie ma znaczenia. Kierunek nawoju ten sam, rdzeń wspólny. Podział jest tu po to by wal było jak przeprowadzić.

    golec2604 napisał:
    Ale ma dylemat bo patrząc na ten rysunek: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_pr%C4%85d...iaviewer/File:Motore_elettrico_giocattolo.jpg to tam jest 3 zwojnice czy jedna (z trzema nawojami)??


    Są trzy - każda ma końce połaczone z komutatorem.

    golec2604 napisał:
    Chodzi mi o interpretacje zwojnica / ramka.


    Ramka od zwojnicy różni się tylko ilością zwojów - ramka ma jeden zwój. W praktyce ramki spotkasz tylko w silnikach na niskie napięcie posiadajacych znaczną moc (rozrusznik samochodowy).
  • Poziom 16  
    Wiem że zwojnica to cewka ale miałem na myśli w stosunku do ramki.

    Czytałem teorie dzuiałania silnika ale nie do końca zrozumiałem ramka w teorii do zwojnicy w praktyce.

    Na tym rysunku: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_pr%C4%85d...o#mediaviewer/File:Electric_motor_cycle_1.png ja tam widze dwa nawoje połaczone razem (i wydawało mi sie że to jest odpowiednik jednej ramki) która ma dwa styki na komutatorze.

    Miałem wyobrażenia że 2 nawoje to 1 ramka, a 4 nawoje to dwie ramki.
    i dlatego dziwne jest dla mnie to: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_pr%C4%85d...iaviewer/File:Motore_elettrico_giocattolo.jpg
    Ja tam widze 3 nawoje ale połaczone razem szeregowo a wiec jedna ramka (nawet na komutatorze widze tam 2 styki.)

    Tak jak opisalem wyżej w tym poscie, tak to postrzegam.
    Teorii idzie sie nauczyć ale praktykę trzeba zobaczyć i dlatego:
    Chce poprostu poznac własciwie odpowiednik ramki w praktyce.

    (nie mam możliwosci rozebrania silnika)
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    golec2604 napisał:
    Na tym rysunku: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_pr%C4%85d...o#mediaviewer/File:Electric_motor_cycle_1.png ja tam widze dwa nawoje połaczone razem (i wydawało mi sie że to jest odpowiednik jednej ramki) która ma dwa styki na komutatorze.


    Dobrze ci sie wydawało.

    golec2604 napisał:


    Tak - 3 zwojnice.

    golec2604 napisał:
    ale połaczone razem szeregowo


    W pewnym sensie połączone szeregowo - połączone w trójkąt.

    golec2604 napisał:
    a wiec jedna ramka


    Nie. Trzy ramki.

    golec2604 napisał:
    nawet na komutatorze widze tam 2 styki.


    Widzisz dwa, ale są trzy.
  • Poziom 16  
    Coś mi tu dalej nie pasuje.

    Moje wyobrażenie ramki/zwojnicy to dwa nawoje tak jak na poniższym rysunku:


    Silnik elektryczny - zwojnica

    A na drugim rysunku:

    Silnik elektryczny - zwojnica

    jest 3 nawoje a więc 1.5 ramki ??
    (zgodnie z zasadą 2 nawoje to 1 ramka , 4 nawoje to dwie ramki)

    Czym jest ramka/zwojnica w rzeczywistości??
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    golec2604 napisał:
    Moje wyobrażenie ramki/zwojnicy to dwa nawoje tak jak na poniższym rysunku:


    Złe wyobrażenie - starczy jeden nawój i będzie to ramka/zwojnica Dwa nawoje połączone szeregowo czy równolegle na wspólnym rdzeniu to też jedna zwojnica.

    golec2604 napisał:
    jest 3 nawoje a więc 1.5 ramki ??


    Każdy z nawojów jest oddzielną zwojnicą, bo jak wyżej pisałem ma oba końce połączone z działkami komutatora.
  • Poziom 16  
    Cytat:
    ... bo jak wyżej pisałem ma oba końce połączone z działkami komutatora.


    Napewno to dobrze naisałeś??

    Analizując to co teraz i przedtem napisałes doszłem do wniosku ze połaczenie nawojów w silniku z trzema nawojami musi wygladać tak:

    Silnik elektryczny - zwojnica

    Czyli tak z punktu widzenia zasady działania to w pewnym sensie jest to jedna ramka z trzema nawojami. Raz działaja zwoje 1-2 tworzac ramke ze zwojami 1-2 ,
    nastepnie działają zwoje 2-3 tworzac ramke ze zwojami 2-3 , potem działają zwoje 3-1 tworzac ramke ze zwojami 3-1 .

    I jest to takie ulepszenie ramki aby ramka nie stanęła prostopadle do działania sił pola magnetycznego, które to ustawienie uniemożliwiło by rozruch silnika.

    Czy dobrze to rozumie??
  • Poziom 21  
    Na twoim rysunku jest uzwojenie w gwiazdę, a na wirniku w najprostszej postaci jest trójkąt. A w bardziej skomplikowanych może być nawet 30 (tyle się spodkałem), albo i więcej. Jak będę w domu to aż zrobię ci zdjęcie z książki jak wygląda "rozwinięty" wirnik.
  • Poziom 16  
    Dobrze.


    W tym temacie pytam o silnik prądu stałego jak wyglada ramka w rzeczywistości na takim silniku. We wczesniejszych postach zostało wyjaśnione czym jest ramka na silniku z dwoma nawojami :
    Silnik elektryczny - zwojnica

    Teraz interesuje mnie to jak to jest w silniku gdzie są trzy nawoje? Czyli tym:
    Silnik elektryczny - zwojnica

    Czytając tu co napisaliście a w szczególności "jdubowski" doszedłem do takich wniosków jakie napisałem we wcześniejszym poście. I pytałem tam czy dobrze to zrozumiałem.
    Czyli jak ramka wygląda w takim silniku i jak to jest połączone razem, łacznie do komutatora?
  • Poziom 21  
    No to ci mówię, źle rozumujesz bo w ww silniku masz 3 ramki podłączone w trójkąt. Zaraz ci to rozrysuje.


    Tak mniej więcej wygląda wirnik po pozbyciu się stali.
    Silnik elektryczny - zwojnica

    Rozjaśniło się jak wygląda wirnik?
  • Poziom 16  
    Tak. Tylko czemu akurat w trójkąt a nie w gwiazde?

    --------

    Takie zbudowanie silnika na 3 ramki ma na celu aby ramka nie stanęła prostopadle do działania sił pola magnetycznego, które to ustawienie uniemożliwiło by rozruch silnika. ??
  • Poziom 21  
    Bo jeśli było by w trójkąt to utrudniło bu nawijanie uzwojenia (połączenie uzwojeń w jednym punkcie) oraz zauważ na swoim rysunku że wtedy prąd płynął by tylko przez dwie cewki, a w trójkącie prąd płynie zawsze przez wszystkie trzy.
    Wyobraź sobie że wirnik z tylko dwoma biegunami ustawił się idealnie w taki sposób że bieguny są pomiędzy przerwami w magnesie. Gdy podasz zasilanie siła przyciągania i odpychania będzie jednakowa i wirnik się nie poruszy, tak by było w silniku idealnym, a w realnym dochodzą jeszcze opory toczenia i jeszcze bardziej utrudnia rozruch. A w konfiguracji z trzema uzwojeniami dwa są jednym biegunem, a trzecie drugim, i to ułatwia rozruch silnika.
  • Poziom 16  
    Cytat:
    ...a w trójkącie prąd płynie zawsze przez wszystkie trzy.

    Cytat:
    ... A w konfiguracji z trzema uzwojeniami dwa są jednym biegunem, a trzecie drugim, i to ułatwia rozruch silnika.


    Nie potrafie sobie tego wyobrazić przecież w danej chwili tylko dwie szczotki stykają się z działkami komutatora to jak prąd płynie przez trzy cewki.
    Bardzo byłbym wdzięczny jak byś na tym swoim rysunku dorysował jak płynie prąd i powstają bieguny
  • Poziom 21  
    Zaznaczyłem ci prądy, I, I2, i I3. I1 jest to prąd płynący do szczotki nr1, gdzie rozdziela się na dwie strony, czyli I2 i I3. (wartość I2 jest dwa razy większa od I3).
    Prąd I2 płynie bezpośrednio ze szczotki nr1 do nr2, zaś prąd I3 musi przepłynąć przez dwa uzwojenia gdzie po drodze ma szczotkę nr 3.
    Teraz widzisz że prąd płynie zawsze przez 3 uzwojenia? Jedno wytwarza jeden biegun, zaś pozostałe dwa wytwarzają drugi biegun.

    Silnik elektryczny - zwojnica

    Narysowałem ci też jak wyglądają bieguny i linie pola magnetycznego w takim wirniku:
    Silnik elektryczny - zwojnica

    Jak teraz nie zrozumiesz to ja nie wiem jak ci to wytłumaczyć.
  • Poziom 16  
    Cytat:
    (wartość I2 jest dwa razy większa od I3)

    Powiedz mi dlaczego I2 jest większe od I3 ? A może na odwrót?
    ---
    Cytat:
    zaś prąd I3 musi
    przepłynąć przez dwa uzwojenia gdzie po drodze ma szczotkę nr 3.


    Szczotki są dwie a nie trzy.

    -------------

    Wydaje mi sie że sie pomyliłeś w tekscie, Jak bys mógł popraw tekst wtedy poprawi mi to całą spójnośc i łatwiej bedzi mi to zrozumiec.

    ================
    Bieguny:
    Nie wiem czy dobrze rozumiem ale mi sie wydaje tak:
    Zawsze w danym czasie płynie prąd przez 2 szczotki a wiec mamy tak jak by dwie cewki jedna duża druga mała, każda z cewek wytwarza swoje bieguny plus i minus, więc raczej bieguny wygladaja tak:
    Silnik elektryczny - zwojnica

    Tak mi sie wydaje , no bo weźmy dla rozważania jakąś cewke, podpinając do nie prąd i mamy dwa bieguny.

    Dobrze zrozumiałem z tym powstaniem biegunów w tym silniku??
  • Poziom 21  
    Tak, chodziło mi o komutator, że ma po drodze jeszcze trzecią część. Ty wciąż nie rozumiesz. I2 jest większe bo płynie tylko przez jedna cewkę, zaś I3 music przepłynąć dwa razy większą długość bo przez 2 cewki. A bieguny są tak jak ja narysowałem, nie może być tak że na jednej cewce masz biegun N i S, wtedy by się zniosły i by nie było nic.