Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VOIP - jaki program (SIP Softphone) na PC (Windows 7) dla firmy?

20 Paź 2014 22:14 11340 104
  • Poziom 14  
    Witam!
    Obecnie korzystam z bamki VOIP linksysa PAP2t do odbierania i wykonywania połączeń w moim biurze. Ma niestety to ograniczone możliwości. Zastanawiam się nad aplikacją PC która pozwoli na podłączenie operatora VOIP i dodatkowo na:
    - nagrywanie rozmów przychodzących i wychodzących
    - możliwość obsługiwania kilku połączeń na raz (w sensie takim, że gdy rozmawiam już z jednym klientem a drugi dzwoni to żeby automat mu powiedział że jest x w kolejce i żeby szła muzyczka)
    - możliwość uruchomienia zewnętrznej aplikacji z parametrem numeru telefonu gdy ktoś dzwoni (np gdy ktoś dzwoni to aplikacja VOIP uruchamia aplikacje exe z parametrem np: "ksiazkaadresowa.exe %NumerTelefonu%" gdzie ksiazkaadresowa.exe to mój skrypt ktory potrafił by na połączenie się z moja bazą danych i wyświetlenie informacji na temat przychodzącej rozmowy na podstawie numeru telefonu, który w danym momencie dzwoni.
    Jest program, który nazywa się 3CXPhone 12 i ma te wszystkie opcje ale do jego obsługi jest potrzebna centralka (program) od firmy 3CX, która jest bardzo droga. Szukam jakiejś tańszej alternatywy.
    Do tej pory znalazłem coś co się nazywa "Zoiper" ale nie wiem czy ma obsługę wielu połączeń na raz.
    Mam nadzieję, że opisałem moją sprawę wystarczająco dokładnie. Czekam na propozycję.
  • Poziom 10  
    Musisz postawić sobie centralkę VOIP na Asterisku, są gotowe dystrybucje np. trixbox, elastix.
    W niej zrobisz nagrywanie, kolejkowanie, zapowiedzi. Do centralki możesz się podpiąć darmową wersją 3CXPhone, nie wiem tylko czy ta wersja pozwala na odpalanie skryptów.
    Jedyny minus to skomplikowana konfiguracja.
  • Poziom 14  
    a czy posiadając konto u jakiegoś dostawcy VOIP np Halonet albo IPFON mogę skonfigurować tego asteriska pod to konto? Będzie wtedy też dostępne kolejkowanie i zapowiedzi?
  • Poziom 14  
    Kurde chodzi mi bardziej o jakąś aplikacje na Windows, coś w stylu X-Lite, 3CX Phone, Zopier tylko to ma być do firmy bez żadnego abonamentu. Mogę zapłacić max 50€/$ ale jednorazowo. Program ma odbierać rozmowy i je nagrywać i w sumie tyle mi wystarczy.
  • Poziom 10  
    Ninja Pro ma nagrywanie 39.95$
    Zoiper Classic 29.45€
    3CX Phone ma też nagrywanie i jest darmowy (przynajmniej tak jest na stronie)
    http://www.3cx.pl/telefon-voip/
    Do kolejkowania i zapowiedzi musisz mieć własną centralkę
    3CX ma też darmową (kwestia jak mocno okrojoną)
    http://www.3cx.com/ip-pbx/
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Kiedy się bawiłem testowo i bez większego zagłębiania się w centralę 3CX to ograniczeniem było chyba 2 kanałów - czyli 2 osoby dzwoniące ze świata do Ciebie ALBO jedno zestawione połączenie wewnętrzne.

    3CXPhone w wersji 6.0 ma nagrywanie, nowszych nie testowałem
    PS. Nagrywanie owszem - ale ręcznie uruchamiać trzeba

    Jeżeli chodzi o zapowiedzi, IVR, kolejki. Polecałbym jednak wolnostojącą centralkę. Najtaniej OFC jest postawić - jak pisali - Asteriska lub jego zmodyfikowaną wersję otuloną w interfejs graficzny. ALE !! pamiętać trzeba, że taka maszyna musi chodzić 24h/7 aby być w stanie przyjąć połączenie, wyrzucić zapowiedź i skierować tam, gdzie należy.

    W celu oszczędzenia prądu możesz zainteresować się wariantem:
    RapberryPI, BananaPI - mikrokomputerek, o niskim zuzyciu prądu i na nim postawić Asteriska, ten pierwszy testowałem i max to jest 8 kanałów, powyżej tego procesor nie wyrabia i zaczynają się rzeźby a nie rozmowa.

    Nagrywanie rozmów masz przy Asterisku - i jego klonach też teoretycznie - w dwóch opcjach. Pierwsza to nagrywanie obu osób w jeden plik, druga opcja to każdą ze stron wrzucasz do odrębnego pliku, dzięki czemu później można szczegółowiej się wsłuchać o co tak naprawdę poszło.
  • Poziom 14  
    1. Ninja
    - brak funkcji automatycznego nagrywania rozmów w wersji Pro (jest dostępne nagrywanie ale za każdym razem gdy nawiąże połączenie muszę ręcznie klikać nagrywanie), dopiero w wersji Enterprise Cloud jest opcja automatycznego nagrywania ale taka licencja kosztuje €98,5
    VOIP - jaki program (SIP Softphone) na PC (Windows 7) dla firmy?
    2. Zoiper
    - po kupieniu licencji na stanowisko otrzymuje się klucz dopasowany do kodu maszyny. Po reinstalacji systemu kod maszyny się zmienia i dostaniemy nowy key ale tylko tak 3 razy (trace licencje po 3 reinstalach windowsa)
    VOIP - jaki program (SIP Softphone) na PC (Windows 7) dla firmy?
    3. 3CX Phone v6
    - nie mam pojęcia jak się nagrywa rozmowy, niby jest opcja z listą nagrań ale nie ma nigdzie opcji do nagrywania
    VOIP - jaki program (SIP Softphone) na PC (Windows 7) dla firmy?
    4. Express Talk - pracuje nad tym
    5. Bria 4 - pracuje nad tym
    6. Asterisk - pracuje nad tym
  • Poziom 31  
    maniootek napisał:
    1. Ninja
    - brak funkcji automatycznego nagrywania rozmów w wersji Pro (jest dostępne nagrywanie ale za każdym razem gdy nawiąże połączenie muszę ręcznie klikać nagrywanie), dopiero w wersji Enterprise Cloud jest opcja automatycznego nagrywania ale taka licencja kosztuje €98,5
    VOIP - jaki program (SIP Softphone) na PC (Windows 7) dla firmy?
    2. Zoiper
    - po kupieniu licencji na stanowisko otrzymuje się klucz dopasowany do kodu maszyny. Po reinstalacji systemu kod maszyny się zmienia i dostaniemy nowy key ale tylko tak 3 razy (trace licencje po 3 reinstalach windowsa)
    VOIP - jaki program (SIP Softphone) na PC (Windows 7) dla firmy?
    3. 3CX Phone v6
    - nie mam pojęcia jak się nagrywa rozmowy, niby jest opcja z listą nagrań ale nie ma nigdzie opcji do nagrywania
    VOIP - jaki program (SIP Softphone) na PC (Windows 7) dla firmy?
    4. Express Talk - pracuje nad tym
    5. Bria 4 - pracuje nad tym
    6. Asterisk - pracuje nad tym


    3cx - w trakcie rozmowy klikasz na tasme :) reczne rozpoczynanie nagrywania

    Asterisk - tu nie ma co pracować tu trzeba zrobić :)
  • Poziom 14  
    Dziękuje kolegom za porady. Chciałbym spróbować tego Asteriska. Mam już raspberry pi, terminal i zboxa wiec maszyna na system się znajdzie. Teraz tylko kwestia jak się za to zabrać, żeby to zrobić dosyć szybko i łatwo. Jakieś porady?
  • Poziom 31  
    maniootek napisał:
    Dziękuje kolegom za porady. Chciałbym spróbować tego Asteriska. Mam już raspberry pi, terminal i zboxa wiec maszyna na system się znajdzie. Teraz tylko kwestia jak się za to zabrać, żeby to zrobić dosyć szybko i łatwo. Jakieś porady?


    Jeżeli dystrybucja debiano podobna
    Code:

    apt-get install asterisk


    Bądź zabawa z kompilacje ze źródeł ze strony projektu http://asterisk.org

    Jak już posiadasz zainstalowanego * to na początek najważniejsze pliki to:
    /etc/asterisk:
    -sip.conf
    -users.conf
    -extensions.conf

    sip.conf - tutaj będziesz przetrzymywać informacje dotyczące kont VoIPowych od operatorów i główne ustawienia centrali. Odnajdź w pliku frazę register i pod nią wklej co następuje ( OFC, zmień wg swoich potrzeb )
    Code:

    register => LOGIN:HASLO@SERWER_DOSTAWCY/xxx

    [DOSTAWCA]
    type = peer
    defaultuser = LOGIN
    fromuser = LOGIN
    secret = HASLO
    fromdomain = SERWER_DOSTAWCY
    context = wpadajace
    host = SERWER_DOSTAWCY
    insecure = port,invite


    Po zapisaniu zmian, wejdź do konsoli centrali wydając polecenie 'rasterisk'. Po zobaczeniu CLI możesz wydać komendę 'sip reload' bądź 'core reload', a następnie 'sip show register'
    Code:

    Host                                    dnsmgr Username       Refresh State                Reg.Time
    sip.freephone.com.pl:5060               N      LOGIN       105 Registered           Fri, 31 Oct 2014 10:40:34
    1 SIP registrations.


    Jeżeli tak jest, możemy przystąpić do, utworzenia konta abonenckiego, którym będziesz logować się do centrali

    /etc/asterisk/users.conf

    Code:

    [telefon](!)
    host = dynamic
    nat = yes
    autoprov = no
    notifycid = yes
    notifybusy = yes
    notifyringing = yes
    hasvoicemail = no
    disallow = all
    allow = ulaw,alaw,gsm
    qualify = yes
    hassip = yes
    hasiax = no
    hasagent = no
    callcounter = yes  ;zmiana statusow idle/inuse
    transfer = yes
    ringinuse = no
    call-limit = 3
    linenumber = 1
    LINEKEYS = 1
    maxcallnumbers = 1
    dtmfmode = rfc2833
    insecure = no
    callwaiting = no
    threewaycalling = yes
    canreinvite = no

    [100](telefon)
    username = 100
    context = telefony
    secret = HASLO_DLA_KONTA


    idziemy dalej, logika dla połączeń
    /etc/asterisk/extensions.conf
    Code:

    [wpadajace]
    exten => xxx,1,Noop(Polaczenie przychodzace od ${CALLERID(num)})
    same => n,Dial(SIP/100)
    same => n,Hangup

    [miasto]
    exten => _XXXXXXXXX,1,Noop(Polaczenie wychodzace ${EXTEN})
    same => n,Dial(SIP/${EXTEN}@DOSTAWCA)

    [wewnetrzne]
    exten => _XXX,1,Noop(Dzwonie na wew ${EXTEN})
    same => n,Dial(SIP/${EXTEN})

    [telefony]
    include => miasto
    include => wewnetrzne


    Wszystko pisane z palca i jeżeli zadziała to MEGA, ale to MEGA w wielkim okrojeniu. Pisz, dzwoń, stukaj w parapet. Będziemy pomagać :)
  • Poziom 14  
    Wielkie dzięki!!!
    Tak na szybkości ustawione ale coś nie mogę zadzwonić bo wyskakuje taki błąd w logach:

    Code:
    chan_sip.c:22753 handle_request_invite: Call from '100' (192.168.0.2:5070) to extension '0048222071900' rejected because extension not found in context 'telefony'.


    co może być nie tak?
  • Poziom 31  
    Masz dokładnie napisane co jest nie tak.

    Konto 100 jest przypisane do contextu telefony, który nie zna 0048222071900.

    W moim przykładzie ustawiłeś maskę (pattern) na połączenia wychodzące _XXXXXXXXX co znaczy. Dopasuj 9 znaków do X, a X to jest maska dla cyfr 0-9.

    Masz dwa wyjścia.

    1. Zmodyfikować lub dodać kolejną maskę np
    exten => _0048XXXXXXXXX,1,Noop()
    same => n,Dial(SIP/{EXTEN}@DOSTAWCA)

    2. Moim zdaniem wygodniejsze dla użytkownika, gdyż do wybierania ma tylko 9 cyfr numeru a nie aż 13
    Zmodyfikować wcześniejszy
    Code:

    [miasto]
    exten => _XXXXXXXXX,1,Noop(Polaczenie wychodzace ${EXTEN})
    same => n,Dial(SIP/0048${EXTEN}@DOSTAWCA)


    Dialplany dają ogromne możliwości. Możesz jednym osobom dać możliwość połączeń tylko wewnętrznych, innym wewnętrzne + kraj, a jeszcze innym wew + kraj + swiat.
    Wszystko zależy od przyjętej polityki.
  • Poziom 16  
    Witam,
    skorzystałem z Waszych wypowiedzi.

    Dodanie kolejnej maski robi się po przez zdefiniowanie nowego exten a następnie jego zainkludowanie?

    Testowałem również połączenie z taka konfiguracją jak opisana w poście na kliencie Express Talk. Jakość jest w porządku jednak występują duże opóźnienia w graniach 3s. Czy jest to w jakiś sposób do wyeliminowania?

    Dodam iż problemem nie był Internet ponieważ jest stabilny.

    Pozdrawiam
  • Poziom 31  
    Cytat:
    Dodanie kolejnej maski robi się po przez zdefiniowanie nowego exten a następnie jego zainkludowanie?


    Nie do końca, możesz dodać do istniejącego contextu

    Code:

    [miasto]
    exten => _XXXXXXXXX,1,Dial(SIP/${EXTEN}@DOSTAWCA)

    exten => _0048XXXXXXXXX,1,Dial(SIP/{EXTEN}@DOSTAWCA)

    [telefony]
    include => miasto


    Możesz oczywiście rozbić to na kolejne contexty

    Code:

    [miasto1]
    exten => _XXXXXXXXX,1,Dial(SIP/${EXTEN}@dostawca)
    [miasto2]
    exten => _0048XXXXXXXXX,1,Dial(SIP/${EXTEN}@DOSTAWCA)
    [telefon]
    include => miasto1
    include => miasto2


    Zależy jaka politykę przyjmujecie.
  • Poziom 16  
    Już rozumiem, a czy temat opóźnień jest Ci znany?
  • Poziom 31  
    Opóźnień pomiędzy tym co mówisz, a słyszy druga strona ? Sprawdziłbym najpierw jaki masz ping do swojego dostawcy usług VoIP
  • Poziom 16  
    Witam,
    ping jest niski i stały w granicach 45ms.
  • Poziom 31  
    z których kodeków korzystasz ? może translacja zajmuje więcej czasu niż powinna ? popatrz na jitter, może ten buforuje rozmowe w celu polepszania
  • Poziom 31  
    maniootek - na windowsie korzystam z 3cx Phone'a w wersji jak wyżej. Dlaczego ? Kwestia przyzwyczajenia. najczęściej klienta - softphone'a - wykorzystuje do testowania połączeń niż do codziennego dzwonienia od tego mam hardphony.
    Kiedyś też całkiem fajnie sprawdzał się x-lite, jednak nie wiem czy teraz jest wspierany/rozwijany/darmowy.
  • Poziom 14  
    3cx w wersji v6 czy v12?

    Przykładowo ja teraz testowałem tego Asteriska z aplikacją na Windowsa o nazwie "Express Talk" z kolegą gawcio90 i za każdym razem były opóźnienia tak z 3-4 sekundy. Zmieniłem na X-Lite i opóźnienie 1s
  • Poziom 31  
    ja korzystam z szóstej :) zoiper w wersji darmowej też chyba daje radę.
  • Poziom 14  
    A znasz jakąś centralkę sprzętową z jakimś prostym systemem do konfiguracji z dużą możliwością konfiguracji?
  • Poziom 31  
    nie znam wszystkich marek. doczynienia miałem zaledwie z dwoma lub trzema. Na moje oko wszystkie są mocno zbliżone do siebie, przykładowe demo możesz znaleźć tu: http://mypbxdemo.yeastar.com/
    admin / password
    monitor / password
    tylko chcialbym zaznaczyc, ze takie sprzetowe centrale czesto maja ograniczenia na ilosc polaczen jednoczesnych - ilosc kanalow. Cena też często bywa zabójcza.
    W temacie kanałów weź pod uwage, ze są liczone połączenia wewnętrzne w ilości 2, połaczenie przychodzące/wychodzace w ilosci 1. Dlatego przed ewentualnym zakupem sprawdz ten parametr. Oraz dodatkowe ficzery jak nagrywanie, kolejkowanie, konferencje itp.
  • Poziom 16  
    Wracając do asterisk, czy jest możliwość nagrywania wszystkich rozmów?

    Mam na myśli rozmowy wychodzące i przychodzące, zainstalowałem sobie GUI przez które go konfiguruję jednak widzę tam tylko możliwość nagrania MENU wyboru jednak nie widzę możliwości nagrywania rozmów.
  • Poziom 31  
    Zanim przejdę do odpowiedzi. Jeżeli pokusiłeś się na GUI http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keating/images/asterisk-gui-20-incoming-rules.png to najpierw strzel sobie w stopę, a później w głowę. Będzie szybciej i mniej boleśnie w konfigurowaniu samego asteriska.

    Nagrywanie rozmów jak już tu pisałem, masz na dwa sposoby.
    Pierwsze poprzez MixMonitor gdzie obie strony są zrzucane do dwóch odrebnych plików podpisywane takim samym prefixem. Sufix to out/in.
    Drugi to poprostu Monitor. Oba kanały w jeden plik.

    Aby nagrywać połączenia przychodzące i wychodzące automatycznie powinieneś :
    - w przypadku kolejek, skonfigurować odpowiednio kolejkę aby się nagrywało
    - w przypadku innych opcji jesteś zmuszony dodać pozycję, która rozpoczyna nagrywanie oraz kończy w odpowiednim momencie.
  • Poziom 14  
    a czy jest możliwość stworzenia na bazie Asteriska panelu z historią rozmów przychodzących i wychodzących gdzie przy każdej pozycji mam opcje do odsłuchania zapisanej wiadomości głosowej?
  • Poziom 31  
    tak.

    Asteriska konfigurujesz aby CDR wpadał do bazy danych, oraz tworzysz dodatkową web aplikację, która odczytuje w/w bazę danych oraz ma możliwość wypchnięcia nagrania do przeglądarki