Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oswietlenie w pracowni malarskiej

Makro1993 21 Paź 2014 21:14 3456 7
  • #1 21 Paź 2014 21:14
    Makro1993
    Poziom 26  

    Mam w domu mały pokoik, który można szumnie nazwać pracownia malarską.
    Jak sama nazwa wskazuje maluje się tam obrazy.
    Problemem jest fakt że jest dam dosyć ciemno a wieczorem to już w ogóle nie ma co myśleć o malowaniu tam.
    Sam pokój ma wymiary 1,87m szerokości, 2,80m długości, 2,86m wysokości a wygląda tak:
    Oswietlenie w pracowni malarskiej Oswietlenie w pracowni malarskiej

    W związku z powyższym trzeba go jakoś konkretnie oświetlić. Światło to musi mieć mniej więcej barwę światła słonecznego (5500K-6500K jak dobrze myślę?) i nie może być oślepiająco mocne.
    Myślałem albo nad świetlówkami albo nad diodami LED, (chociaż diody by chyba musiały być tez w formie świetlówki a nie w formie taśmy) w oprawie tego typu:
    Oswietlenie w pracowni malarskiej
    Niestety moja wiedza nt. świetlówek bądź diod LED jest dosyć mizerna dlatego pytam:
    Jaka technologia?
    Jaka oprawa (wydaje mi się że oprawa do świetlówki i świetlówki z diodami będzie inna)?
    Jakie konkretne lampy?

    0 7
  • #2 21 Paź 2014 21:48
    pawlik722
    Poziom 20  

    odradzam z doświadczenia, co prawda artystą nie jestem ale maluję często elementy samochodów itp.
    Po pierwsze żadna świetlówka nie wchodzi w grę, części malowane wyniesione na światło dzienne mają inny odcień, o ile przy malowaniu jest znośnie to przy doborze kolorów co odbywać się będzie w twojej pracowni się nie sprawdza.
    To samo tyczy się ledów czy żarówek energooszczędnych. z doświadczenia stosuję żarówki starego typu w zależności od wielkości pomieszczenia ale najlepiej 60W z tym że należy pamiętać o martwych strefach aby nie rzucać cienia w twoim przypadku na sztalugę. dlatego ja mam kilka słabszych lamp ustawionych w taki sposób aby doświetlić równomiernie element z każdej strony ale nie prześwietlić bo mokry lakier oślepia, podobnie będzie u Ciebie.
    Poza tym stosuje jeszcze lampy halogenowe na stojakach, również dobrze się spisuje aqle nigdy w życiu nie wrócę do prób z ledami lub świetlówkami, nie dość że żadna nie dawała mi odpowiedniego światła (może jestem zbyt wymagający) to jeszcze od świetlówek bolały oczy.
    Ale to tylko moje zdanie;)

    0
  • #3 21 Paź 2014 21:59
    kozi966
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    No i niestety lub "stety" żadna z tych lamp się nie nadaje (świetlówka, LED).
    Powodem jest wskaźnik oddawania barw. Jest to dla ciebie, jako malarza, najważniejszy parametr. Kolejnym parametrem jest ilość światła (strumień świetlny).
    Jeżeli zależy ci na świetle białym - dziennym to proponuje lampy metalohalogenkowe.
    Jeżeli na ciepłym "domowym" to żarówki lub żarówki halogenowe.

    0
  • #4 21 Paź 2014 22:47
    Makro1993
    Poziom 26  

    Hmm, te lampy metalohalogenkowe wyglądają nieźle.
    Jak rozumiem musi to być w specjalnych oprawach z starterem itp. - nawet te na "zwykły" gwint? Co muszę mieć żeby to zagrało?
    Jak wysoki musi być CRI żeby ta zabawa miała sens? >80?
    5500-6000K będzie dobre żeby oddać światło słoneczne?
    Strumień świetlny jak dobrze widzę wyraża się w lumenach - jak mocny ma być?

    0
  • #6 22 Paź 2014 07:59
    kozi966
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    Makro1993 napisał:
    Hmm, te lampy metalohalogenkowe wyglądają nieźle.
    Jak rozumiem musi to być w specjalnych oprawach z starterem itp. - nawet te na "zwykły" gwint? Co muszę mieć żeby to zagrało?
    Jak wysoki musi być CRI żeby ta zabawa miała sens? >80?
    5500-6000K będzie dobre żeby oddać światło słoneczne?
    Strumień świetlny jak dobrze widzę wyraża się w lumenach - jak mocny ma być?


    Na zwykły gwint E27 lamp metalohalogenkowych do takich rozwiązań domowych to chyba nie ma. Z resztą i tak potrzebny jest układ zasilający (starter).
    Ra (CRI) to najlepiej 98-100.
    Światło słoneczne (takie zimne-niebieskie) to od 6500K w górę.
    Co do strumienia, to trzeba sobie policzyć :) na oko nie powiem.

    P.S.
    Tradycyjne żarówki i żarówki halogenowe mogą dać efekt "ocieplenia" malowanych kolorów (przypominam: oczy widzą barwę światła a kolor jest reprezentacją barwy dla danego materiału - inaczej kolor to cecha materiałowa zależna od rozkładu barw na nie padającego). W sensie światła o barwie żółtej.

    P.S. 2
    Różnica świateł w przykładowym porównaniu:
    pierwszy post: światełka

    0
  • #7 22 Paź 2014 12:31
    freebsd
    Poziom 34  

    Poszukaj oświetlenia ciągłego do studia fotograficznego lub telewizyjnego. Są dostępne różne oprawy, np.: płaskie, z rozpraszaczami, bezcieniowe, itp. Zastosuj kilka lamp mniejszej mocy. Kup do tego świetlówki rurowe lub kompaktowe przeznaczone do takiego oświetlenia o CRI większym lub równym 90. Można też dostać oświetlenie LED o CRI>90, ale będzie bardzo drogie. Oświetlenie jarzeniowe (CFL) ma też zaletę, że nie nagrzewa małego pomieszczenia, a jednocześnie ma małe pulsacje (nie migocze): Pulsowanie (migotanie) różnych źródeł światła: świetlówki kompaktowe (CFL), żarówki, lampy LED, itp.
    Innym rozwiązaniem będzie zastosowanie oświetlenia halogenowego (oprawy z reflektorem) - nie drogie, dobre oddanie barw, ale należało by zastosować wiele źródeł światła i problemem jest rozproszenie tego światła. Można zastosować też żarówki halogenowe w oprawach E27 (wyglądają jak zwykłe żarówki z dodatkową małą banką w środku), ale wtedy na jakość światła wpłynie kolor Twoich ścian - zabarwi rozproszone światło na zielono :-)

    0
  • #8 22 Paź 2014 17:29
    kozi966
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    freebsd napisał:
    dobre oddanie barw


    Najlepsze (Ra [CRI] = 100).

    freebsd napisał:
    ale wtedy na jakość światła wpłynie kolor Twoich ścian - zabarwi rozproszone światło na zielono :-)


    Chyba na odwrót. To skład barwny światła pochodzącego ze źródła "zabarwi" ściany.
    Jest to związane z tym, że np. ściana pomalowana na zielono, najlepiej odbije promieniowanie odpowiedzialne za barwę zieloną.

    0