Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa tzw. strażnika mocy (SM) dla instalacji pv on grid

PV_Albert 12 Aug 2016 17:27 35523 164
Metalwork
  • #91
    Lesio_Q
    Level 20  
    Musisz poeksperymentować ze stabilnością układu, bo dla czujnika prądu na złączu "dom" nadprodukcja (o ile to nastąpi) wysyłana w sieć jest tożsama z poborem przez dom.
  • Metalwork
  • #92
    futek2
    Level 18  
    Witam zainteresowanych tematem.
    Co to stabilnosci ukladu to raczej nie nie ma wiekszych obaw bo to pracuje poprawnie z wykorzystaniem miernika EKM2100. Wiec sam regulator jest dobrze pracujacym ukladem.
    Mysle, ze wymiana zrodel sygnalow na moduly pomiaru pradu nie powinna zabuzyc stabilnosc ukladu.
    W ukladzie dodalem rezystory na kazdym z wejsc tzn na - i + LM358 aby ewentualnie dobrac ich poziomy.

    Nie kazdego dnia ma wiecej czasu aby zajac sie budowa nowego regulatora.
    Bo zalozylem sobie, ze obecnie ten pracujacy regulator nie bede demontowal a wykonam drugi i po sprawdzeniu na malych pradach calosc podmienie. Bo moga byc drobne regulacje i dobieranie elementow szczegolnie od strony modulow do pomiaru pradu.
    To rozwiazanie z uzyciem modulow jest dla mnie nowatorskie bo jak sie nie sprawdzi to powroce do koncepcji z przekladnikami pradowymi.
    Uklad z wykorzystaniem miernika EKM2100 bo szybsze reagowanie kiedy jest wiecej pobierane mocy na dom a w tym ukladzie w obie strony uklad bedzie mial taki sam czas dochodzenia do rownowagi.

    Dzieki Lesio_Q za przesylane informacje sa mi pomocne.

    Dzis jak mi czas pozwoli zrobie symulacje ukladu regulatora na stronie http://www.falstad.com/circuit/

    I umieszcze caly link aby inni zainteresowaniu mogli zobaczyc jak to dziala.

    Futek2
  • Helpful post
    #93
    futek2
    Level 18  
    Witam zainteresowanych tematem.
    W koncu znalazlem troche wolnego czasu i zrobilem symulacje analogowego regulatora mocy do SM, ktorego rozne wersje opisywalem na forum wraz ze schematami.
    Jak symulacja wypadala to link dlugi ale mysle, ze wielu bedzie moglo sobie zrobic testy mozna tez pobawic sie zmiana wartosci elementow.
    Sa cztery suwaki po prawej stronie ekranu.
    Dwa pierwsze od gory to parametry dla APPLEt-u
    Dwa dolne to juz parametry podawane do regulatora:
    1 - Moc na dom
    2 - Moc z PV

    Po zmianie ustawien suwakow prosze zrobic RESET bo czasami cos sie zacina.
    Wszystko sprowadzilem do symulacji na pradzie stalym. Moze ktos zrobi to lepiej to prosze o link na forum.
    Wartosci napiec w zrodlach przyjolem 230V aby wyliczenia wskazywanych pradow byly zblizone do realnych.

    A teraz linki do tego co mi wyszlo i jak dziala symulacja.

    Wersja z tranzystorem NPN - sterujacym moca na grzalke

    http://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html...62939453125e-55+47.89048565205903+0+2+49+3%0A

    Wersja z MOSFET-em - sterujacym moca na grzalke

    http://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html...Ao+51+64+0+549+0.0000762939453125+6.4+0+-1%0A

    Wartosci elementow na sumulacji sa dobrane tak aby to dzialalo poprawnie.
    Staralem sie i tak nie spelnia do konca moich oczekiwan jak to dziala w realu bo wzmacniacz operacyjny ma slabe parametry wzmocnienia.
    Symulacja swym schematem nawiazuje do zastosowania modulow pomiaru pradu o ktorych wczesniej pisalem i uwzglednilem stosowane zmiany w schemacie analogowego regulatora mocy do SM.
    Rezystory o wartosci 1 om to boczniki na uzytek symulacji a w schemacie sa to wyjscia modulow do pomiaru pradu.
    Trazystor regulujacy moc na grzalke to tez na uzytek symulacji, na schenacie jest to uklad optorezystora z triakiem jako regulator mocy na prad przemienny.

    W zalaczeniu schemat tego ukladu regulatora plik Straznik_mocy_z_PV_6.jpg.


    Prosze o uwagi i ewentualne sugestie.


    Futek2
  • #94
    futek2
    Level 18  
    Witam zainteresowanych tematem.

    Dzis przespalem sie z tematem i zrobilem male poprawki w schemacje symulacji.

    Regulacja bardziej dynamicznie dziala

    Zmiany sa w poprzednim opisie - nowe linki.
    Zainteresowani zmiana parametrow regulatota moga dowolnie zmieniac wartosci elementow i robic inne zamiany w symulacji bo to jest na zewnetrznym serwerze dostepnym online po adresem

    http://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html
    Daje mozliwosci robienia wlasnych symulacji.

    Prosze o uwagi i ewntualne sugestie.

    Futek2
  • #95
    futek2
    Level 18  
    Witam zainteresowanych temat.

    Zachecony pomyslnym wynikiem symulacji analogowego regulatora mocy do staznika mocy co zaprezentowalem wczesniej.

    Postanowilem dzis zrobic male usprawnienie polegajace na tym, ze wykrzystujac druga polowke LM358 do sterowania sygnalizacja na diodzie LED kiedy automtycznie pobierana jest energia z nadwyzki na grzalke.

    Sygnalizacja dziala juz przy minimalnych wartosciach pradu plynacego w obwodzie grzalki, ktora symuluje rezystorem o wartosci 50om co by dawlo pelna moc 1058 wat przy 230V.
    Obserwujac wartosci pradow mozna przyjac, ze symulacja pracy regulatora przebiega prawidlowo.
    Zmienilem tez wartosc rezystora z 100 om na 45 om po stronie poboru energii na dom aby moc w szerszym zakresie mocy symulowac dzialanie regulatora.
    Jak to wyszlo to fotka ekranu w zalaczeniu oraz linki ponizej.

    http://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html...9+7.62939453125e-55+5.986310706507378+0+-1%0A

    http://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html...Ao+51+64+0+549+0.0000762939453125+6.4+0+-1%0A

    Powoli dobiega konca budowa nowego regulatora z zastosowaniem modulow do pomiaru pradu.

    Prosze o propozycje i uwagi bo jak narazie pisze sam do siebie a mysle, ze sa osoby zainteresowane tym tematem.

    Futek2
  • #96
    Lesio_Q
    Level 20  
    Temat jest ogólnie ciekawy, ale pamiętaj, że celem niwelowania nadprodukcji jest praca licznika ZE w lekkim plusie poboru mocy.
    A to wskazuje, że dobrze jest mierzyć moce tą samą metodą jak robi to licznik ZE.
    Wtedy będzie największa szansa, że na wyregulowane przepływy mocy analogicznie zareaguje licznik ZE.
  • #97
    PV_Albert
    Level 20  
    futek2 wrote:
    Prosze o propozycje i uwagi bo jak narazie pisze sam do siebie a mysle, ze sa osoby zainteresowane tym tematem.

    Przyznam się, że nie nadanżam. Trochę może dlatego, że z analogowej elektroniki zawsze byłem noga, więc tylko taka drobna uwaga:
    Na schemacie (plik Straznik_mocy_z_PV_6.jpg) może lepiej byłoby zamienić miejscami potencjometr R5 z R4? Tam są wysokie napięcia. Co prawda jak będzie przebicie na R5 to ta zmiana niewiele pomoże ale to lepsze niż nic.
    Cały czas nie jestem pewien, czy wynik pracy to sterowanie grzałki w trybie sterowania fazowego. Jest to istotne bo tylko sterowanie fazowe jest 'widziane' przez licznik i bilansowane.
    Kibicuje rozwiązaniom w których będzie można pominąć procesor dlatego z niecierpliwością czekam na testy praktyczne bo wiadomo czym różni się teoria od praktyki.
  • #98
    futek2
    Level 18  
    Witam zainteresowanych tematem.

    Dzieki za kolejne informacje Lesio_Q, ja narazie nie mam jak to przetestowac aby prownac pomiary z licznika ZE. Pierwszy uklad z wykorzystniem miernika EKM2100 pracuje poprawnie, ale jest zmontowane na tzw. pajaka.

    Ale to co teraz buduje bedzie juz wykonane jak przystalo na uklad powazny w dzialnia.
    Nie bede robil pomiaru napiecia bo przyjolem, ze bliskosc wezlow - czyli krotkie polaczenia nie beda wnosily spadkow napiec pomiedzy wyjsciem z inwertera a wezlem poboru mocy na dom. Czynie starania aby zdobyc licznik elektroniczny do testow ale sa trudnosci. Licze, ze moze ktos wykona podobny uklad i poda wynki jak to jest w realu w uwzglednieniu licznika.
    Ja opierajac sie Twych wczesniejszych informacjach, to moge zmienic punkt rownowagi regulatora dodajc dodatkowy rezystor na jedno z wejsc na wzmacniacz operacyjny, co mozna sobie zrobic na symulatorze i bedzie to dawalo dodatni lub ujemny wspolczynik regulacji.

    Na symulacji dolozylem rezystor 20k na wejscie od strony PV i regulator daje mniejsze prady po stronie odbiorow o 1/20 co ladnie widac.

    Link do tej poprawki ponizej.
    http://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html...9+7.62939453125e-55+5.986310706507378+0+-1%0A



    Futek2

    Dodano po 10 [minuty]:

    Odpowiadajac kol PV_Albert to rezystor R4 jest aby miec ten punkt min zakresu regulacji potencjometrem R5 a po uruchomieniu mozna R5 zastapic resystorem stalym.

    Ale majc tego typu regulatory w roznych urzadzeniach z potencjometrem nie trafilo mi sie ze cos uleglo uszkodzeniu a jedynie triak nawala najczesciej.

    A co techniki analogowej to jest proste i zrozmiale, dlatego robie te symulacje z ktorych kazdy moze skorzystac i sam dokonywac zmian wartosci elementow. Sercem tego regulatora jest wzmacniacz operacyjny to on porownuje wielkosci napiec na wejsciach i odpowiednio wystwia napiecie na wyjsciu . Aby uklad nie dawal szpilek to po to sa dodane pojemnosci aby uklad spowolnic .
    Ladnie to widac na wykresie napiecia z wyjscia wzmacniacza.
    Zmieniajac wartosc kondenstator mozna uklad wzbudzic, najawniejszy w tym regulatorze jest kondesator pomiedzu wyjsciem wzmacniacza operacyjnego a jego wejsciem - ( odwracajacym).
    Mozna spowodowac aby uklad czynil tzw przeregulowanie - bedzie szukal rownowagi daja wynik raz za duzy raz za maly i za ktoryms razem stopniowo zmiejszajac te ocylacje sie ustabilizuje.
    Zmiane wartosci elementow moze dokonac ustawiajac kursor myszy na danym elemencie i jak sie podswietli na niebisko to nacisnac prawy klawisz i pojawi sie nam okienko menu i wybrac EDIT a kiedy pojwi sie kolejne okienko to juz mamy mozliwosc zmiany wartosci elementu.
    Nie bede sie rozpisywal co do jednostek bo to jest zrozumiale podgladajac inne wpisy wartosci elementow.
    Ponizej link co calej gamy symulacji pozwalajacych poznac uklady analogowe jak cyfrowe.

    http://www.falstad.com/circuit/e-index.html


    Dzieki PV_Albert, kazda uwaga jest cenna.


    Futek2
  • #99
    futek2
    Level 18  
    Witam zainteresowanych tematem.
    Pragne sie podzielic dobrymi wiesciami, ze regulator mocy do SM z wykorzystanie modulow do pomiaru pradu dziala prawidlowo.
    Zrobilem tez proby z zastosowaniem przekladnikow pradowych, ale one musza miec prostowniki aby porownywac napiecia stale na LM358 i tez wszystko dziala poprawnie.

    Dobrym wskaznikiem tego jak szybko sie uklad rownwazy jest symbol L2 , jest lub znika na wyswietlaczu licznika 3 fazowego.
    Znaczek widoczny jest w prawej gornej czesci wyswietlacza licznika energii elektrycznej.
    To pokrywa sie z sygnalizacja na liczniku EKM 2100, ktory ma ta sygnalizacje dodatkowo wykonana o czym wczesniej pisalem.
    W/g wskazan EKM2100 ustawilem regulator aby byl maly niedomiar energii z PV w stosunku do tego co idzie na dom + moc na grzalke aby wskaznik L2 nie znikal.
    Fotka w zalaczeniu.

    Regulator ustawilem na pozimie ok 20Wat mocy pobieranei z sieci 230V AC - co w przylbizeniu odpowiada ( 1 mrugniecie LED co ok 2 minuty -licznik - ma 1500 imp 1kW/h ).
    Taki stan wystepuje, kiedy z PV jest wiecej energii od poborow na dom bo regulator nawyzke kieruje na grzalke z zachowaniem tego malego poboru z sieci 230VAC.
    Takie ustawienie regulacji mocy proponowal kol Lesio_Q co sie sprawdzilo.
    Zanik wskaznik L2 nie powoduje zatrzymanie zliczania energii lecz ja zlicza jak by byla pobierana z sieci 230V AC.
    Testy nowego regulatora bylo wykonane z pobieraniem nadwyzki energii sterowanej na grzalke na tej samej fazie co podlaczony inwerter i inne pobory na dom zgodnie z zalozeniem budowy regulatora do SM.
    Proby moglem wykonac,ze byla dzis dobra sloneczna pogoda od godziny 11:30 i byl w miare rowny poziom energii z PV rzedu ok 1.2kW przez 2 godziny

    Prosze o uwagi i propozycje.

    Futek2
    Attachments:
  • Metalwork
  • #100
    futek2
    Level 18  
    Witam zainteresowanych tematem.
    Dzis zrobilem testy z pominieciem regulatora mocy do SM.
    A polegalo na tym ze na tej samej fazie co jest wlaczony inwerter podlaczylem do gniazdka 230VAC za posrednictwem przedluzacza opalarke z plynna regulacji mocy. Takie polaczenie wykonalem aby miec mozliwosc patrzec na wysietlacz licznika aby ponownie przetestowac znikanie wskaznika L2.
    Bo nie mam gniazdka w poblizu licznika.
    Warunkiem testu to inwerter i opalarka musza byc na tej samej fazie.

    Ta metoda regulacja mocy na opalarce dziala wywolujac pojawienie sie znaczka L2 - czyli pobieramy energie z sieci ZE .

    Podaje ten opis z mysla o tych co nie maja regulatora mocy do SM aby mogli sobie przetestowac jak jest z energia wytwarzana z PV i co sie dzieje na liczniku.
    Znaczek L2 to jest w moim przypadku u innych moze to byc L1 lub L3 wszystko zalezy od tego na jakiej fazie jest wlaczony inwerter i na tej samej fazie musi byc opalarka.
    Za opalarke mozna uzyc inne urzadzenie z plynna regulacja mocy np sciemniacz do swiatla z odpowiednia zarowka lub malym grzejnikiem tzw sloneczko.

    Podzielcie sie swymi wynikami testow, bo znowu zaczynam pisac sam do siebie.

    Futek2
  • #101
    akrawiec
    Level 15  
    Z zainteresowaniem śledzę postępy i wyniki pracy w tym projekcie, tak więc nie "piszesz sam do siebie". Twoim rozwiązaniu tkwi siła prostoty, CO MI SIĘ PODOBA I PEWNIE INNYM TEŻ.

    Ja się zbieram do wykonania SM, ale jednak na Arduino i nieco na innej zasadzie oparty. Na razie zbieram klocki. Gdy coś osiągnę, też opiszę dla potomnych....
    Na pewno będzie to droższe i bardziej skomplikowane, u mnie musi być rozwiązanie 3-f i dodatkowo chcę mieć nadzór nad wykorzystaniem 0,8 odprowadzonej nadwyżki, aby skonsumować ją w ciągu roku.
  • #102
    futek2
    Level 18  
    Witam zainteresowanych tematem.
    Dzieki za dobre slowo akrawiec i za info o Twych planach.
    Co do zainteresowania tematem to mam info po ilosci dodanych punktow za pobrany plik za minimalna ilosc tzn 0.5 i tych pobran w ostatnim tygodniu bylo 5 w wczesniej 6, wiec liczba zainteresowaych jest ok 6 osob.

    A nawiazujac do tego co chcesz wykonac to prosze uwzglednij sobie taka sprawe, ze w przydku inwertera 1 fazowego to licznik mierzy i liczy to z PV tylko na tej fazie co jest inwerter. To juz przetestowalem z tym znacznikiem L i tak jak Ty planujesz zrobic sobie uklad 3 fazowy to poprostu trzeba wykonac trzy uklady regulatora na kazda faze.
    W licznikch p.p sa tez trzy uklady pomiarowe na scalaku ADE7755 lub nowszym i potem sumowane sa wyniki.
    Dawania wiekszego obciazenia na innej fazie niz tej co podlaczony jest inwerter nie daje oczekiwanch wynikow.

    Dla pewnosci, zrozumienia dzialania ukladu analogowego regulatora mocy w polaczeniu z siecia elektryczna w domu zamieszczam schemat.

    Pozdrawiam i zycze sukcesow.

    Futek2
    Attachments:
  • #103
    akrawiec
    Level 15  
    Słowo w dyskusji:
    Wg mnie, pracę SM należy tak wysterować, aby oddawać część mocy do ZE. W szczególności, gdy nadwyżka mocy jest niewielka, np. poniżej 200 W, wtedy grzałka 3 kW w zasadzie nie wykorzysta takiej mocy. Ja starałbym się tak wyregulować/zaprojektować układ, aby grzałkę włączyć dopiero przy jakimś określonym poziomie nadwyżki, natomiast, gdy korzyść z takiej pracy grzałki będzie mizerna, raczej oddać nadwyżkę do ZE, a skorzystać z niej w nocy na innych odbiornikach w ramach "opustu 0.8". Przecież i tak będziemy wieczorami zużywać energię ....
  • #104
    PV_Albert
    Level 20  
    akrawiec wrote:
    Ja się zbieram do wykonania SM, ale jednak na Arduino i nieco na innej zasadzie oparty.

    Zaproponowane rozwiązanie analogowego sterowania jest delikatnie pisząc genialne.
    Samo w sobie powinno spełnić zadanie SM, ale można to ciekawie rozbudować.
    Dodając dwa scalaczki uzyskamy pełny monitoring na pvmonitor.
    Widzę to tak: scalaczek ADC z interfejsem I2C i odpowiednio zaprogramowany esp8266.
    ADC potrzebne do badania mocy z dwóch punktów czyli na wejściach wzmaczniacza.
    Dodatkowy port ADC do pomiaru napięcia AC, tak żeby znać faktyczne moce.
    Taki modulik można by dołączać jako ekstra gdyby ktoś zechciał uruchomić monitoring.
    Koszt niewielki, a za to jaka dodatkowa funkcjonalność.
    Małą wadą jest zasilanie symetryczne 12V. Czy nie można tego zmienić na jedno zasilanie +5V?
  • #105
    akrawiec
    Level 15  
    futek2 wrote:
    Dawania wiekszego obciazenia na innej fazie niz tej co podlaczony jest inwerter nie daje oczekiwanch wynikow.

    W instalacji 3-f (wg. nowej ustawy - mikroinstalacji trófazowej) ZE ma wykonać bilansowanie międzyfazowe. Zatem SM powinien pilnować sumy mocy oddawanej czy pobieranej z seci i może nawet sterować grzałką jednofazową. Zatem można tak zmodyfikować układ, aby sumować prądy w każdej fazie po stronie PV i zużycia przez dom, a sterować wynikiem różnicy tych sum nawet grzałką jednofazową. W efekcie można nieznacznie większym kosztem (powielając jedynie elementy pomiaru prądów i dodając kilka oporników) wykorzystać sterowanie w jednej fazie. Wydaje się, że nie byłoby nawet konieczne stosowanie trzech kompletnych regulatorów.

    PS. Być może trzeba ten układ sumatora wykonać na dodatkowych wzmacniaczach operacyjnych ...
  • #106
    BILGO
    Level 38  
    Najlepszym rozwiązaniem jest zainteresowanie się scalonym licznikiem ADE i odpowiednie bilansowanie energia rozwiązać programowo.
    Od kiedy ma być to bilansowanie miedzyfazowe?
    Według mnie pomiar na 3 fazach a obciążenie na 1 fazie nie jest złym rozwiązaniem.
    Na pewno grzanie będzie wydajniejsze ;)
    Można zrobić tak że podłączyć np 2 grzałki i stopniowo od zera do stu procent sterować grzalka gdy poprzednia osiągnie sto procent mocy ;) Takie połączenie sekwencyjnego sterowania z płynna regulacją
  • #107
    futek2
    Level 18  
    Witam zainteresowanych tematem.
    Pare ostatnich dni nie zagladalem na nasze forum i jestem troche do tylu.
    Ale przeczytalem ostatnie posty i juz jestem na biezaco.

    My sie tu produkujemy wymyslajac rozne sposoby aby na max wykorzystac energie z PV a w innych krajach juz dawno to przeszli i maja normalnie.
    Polecam lekture tego postu.
    Co napisal kolega 15kVmaciej Specjalista elektryk.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2395096.html#11536561


    I mysle, ze kolejna nowela ustawy o OZE to zmieni i bedzie jak u innych to jest - poprostu normalnie.
    Bo to co wyslalismy do sieci to dla ZE czysty zysk, bo to co wyplynelo od nas to poplynelo do sasiadow i oni zaplaca ZE pelna stawke a my odbieraja wieczorem to odbieramy ze wspolczynikiem 0,8 bo nam z kazdego 1kWh zabiora( potraca ) 0.2kWh i zostanie nam 0,8kWh.
    Ja tak to rozumiem .
    Tu link z wyjsnieniem
    http://ekofachowcy.pl/prosument/pytania-i-odp...5/jak-rozliczyc-sie-z-energetyka-net-metering

    Ustawa o OZE bedzie dlugo ustawa odnawialna.

    Takie mikroinstalacje PV to powinny byc trakotowane jak zakup czajnika elektrycznego, czy telewizora, poprostu chce miec ide kupuje ustawiam PV a inwerter wlaczam do gniazdka 230V AC i ciesze sie pradem ze slonca.
    Kiedys zastanawialem sie ilu ludzi by musialo miec PV aby zaburzyc parametry systemu energetycznego w Polsce, chyba to nie mozliwe.

    Pozdrawiam.

    Futek2
  • #108
    prose
    Level 34  
    To by było za proste dla obywatela tego kraju.
    futek2 wrote:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2395096.html#11536561


    I mysle, ze kolejna nowela ustawy o OZE to zmieni i bedzie jak u innych to jest - poprostu normalnie.
    Bo te mniejsze oplaty o 0.8 za energie ktora wczesniej wyslalismy do sieci to dla ZE czysty zysk, bo to co wyplynelo od nas to poplynelo do sasiadow i oni zaplaca ZE pelna stawke a my zaplacimy drugi raz wieczorem, tyle ze troche mniej.
  • #109
    futek2
    Level 18  
    Witam zainteresowanych tematem.
    Dawno nie zgladalem na nasze forum ale w ostatnich dniach natrafilem w sieci na cos takiego co nosi nazwe SOLIC 200.
    Jest to urzadzenie bliskie temu czym my sie zajmujemy w tym temacie forum tyle, ze fabryczne.

    W zalaczeniu opis w postaci pliku PDF i pare fotek.

    A tu link do filmiku jak to dziala.

    https://www.youtube.com/watch?v=ybGn1mkvHko

    https://www.youtube.com/watch?v=rUJ_Kj-H5RE

    I co Wy na to ?

    Futek2
  • #110
    Erbit
    Level 41  
    Witajcie i pozwólcie, że pochylę czoła przed Wami ale mam jedną wątpliwość.

    Z założenia SM bada moc (prąd) chwilową jaką wytwarza układ i moc (prąd) jaką zużywa budynek. Czy SM nie byłby sprawniejszy gdyby zamiast mocy chwilowej badać sumę oddanej i pobranej energii ?

    Zauważcie, że to iż w danej chwili produkuję ponad swoje potrzeby nie oznacza, że jest to nadprodukcja, którą należy skonsumować zamiast oddawać ją do sieci. Jednocześnie to, że w danej chwili nic nie wytwarzam (noc) nie oznacza, że nie mam nadprodukcji.
  • #111
    PV_Albert
    Level 20  
    futek2 wrote:
    Jest to urzadzenie bliskie temu czym my sie zajmujemy w tym temacie forum tyle, ze fabryczne

    Tak, ale z procesorkiem do bardziej wyrafinowanych konfiguracji.
    Podobne urządzenie zaprezentował swego czasu Zdzislaw7.

    Erbit wrote:
    Jednocześnie to, że w danej chwili nic nie wytwarzam (noc) nie oznacza, że nie mam nadprodukcji.

    Bardzo fajny pomysł dla strażników współpracujących z licznikami lub mierzącymi moc we własym zakresie. Dorzucę taką funkcjonalność w swoim SM.
    Na razie problemem pozostaje chaos rozliczeniowy z operatorem bo do końca nie jest pewne w jakim okresie będzie można odebrać skumulowaną energię.
  • #112
    Erbit
    Level 41  
    PV_Albert wrote:
    ...
    Na razie problemem pozostaje chaos rozliczeniowy z operatorem bo do końca nie jest pewne w jakim okresie będzie można odebrać skumulowaną energię.


    Wystarczy "przycisk reset" (licz od początku) i wtedy każdy sobie kliknie w dniu, w którym zaczyna się jemu okres rozliczeniowy.


    PV_Albert wrote:
    ... Dorzucę taką funkcjonalność w swoim SM...


    Czyli "nadprodukcja chwilowa" nie oznacza, że mogę użyć grzałki a w drugim, skrajnym przypadku "brak bieżącej nadprodukcji" nie oznacza, że jej nie mam.

    Tu się rodzi tylko jeden problem: Jeśli nadprodukcję powstałą od lipca (zakładam rozliczenie półroczne) skonsumuję do października to od listopada zacznę kupować energię od dostawcy. Czy da się przewidzieć przyszłe zapotrzebowanie by zostawić na listopad i grudzień?
  • #113
    BILGO
    Level 38  
    Ja w swoim SM działam trochę inaczej.
    Mam ustawione tak ze dopiero gdy jest minimum 650W nadprodukcji to włącza się grzalka z płynnie regulowana mocą. Grzałka ma około 1.6kW (zasilane prądem stałym).
    SM jest na 3f. Kolejna funkcja SM to ładowanie CWU gdy nie ma odpowiedniej nadprodukcji z PV a temperatura na zasobniku jest zbyt niska ;)
    SM kontroluje max temperaturę (80st) mierzona na dole zbiornika oraz minimalna (40st) mierzona u góry zbiornika.
    Wcześniej używałem gazu jako paliwo rezerwowe.
    Ale utrzymanie ciepłego zasobnika gazowego tylko po to aby skorzystać z niego 10x w ciągu roku było nie opłacalne.
    Aktualnie CWU mam tylko z prądu zasilane. W zimie wspomaga CO.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Nadprodukcje chwilowe mniejsze jak około 650W oddaje by później w ramach opustu wykorzystać bardziej skumulowana energię w innym celu lub jako rezerwowe podgrzewanie wody w CWU.
  • #115
    BILGO
    Level 38  
    Ustaliłem to na oko :D niecałe 50% mocy grzałki.
  • #116
    futek2
    Level 18  
    Witam zainteresowanych tematem.
    Chce poinformwac, ze koncze prace nad regulatorem analogowym do SM.
    Uklad u mnie pracuje poprawnie, ale obecnie w okresie jesiennego mniejszego naslonecznienia jego praca jest bardzo rzadko.
    Powroce ewentualnie do tematu w okresie wiosennym.

    Dziekuje wszystkim za wszelkie uwagi i sugestie dzieki czemu mogl powstac dopracowany uklad regulatora, ktorego schemat jest w zalaczeniu.
    Uklad regulatora w wersji ostatecznej zmontowalem na drukowanej plytce uniwersalnej i pracuje samodzielnie bez miernika EKM2100 jak to bylo w poczatkowej wersji.
    Miernik EKM2100 w wersji zmodyfikowane ( dodanej sygnalizacji kierunku przeplywu energii) wykorzystuje jedynie do pomiaru ilosci energii elektrycznej z inwertera .

    Pozdrawiam serdecznie i zycze udanych podobnych konstrukcji zwiazanych z PV.

    Futek2
  • #117
    BILGO
    Level 38  
    Dobrze ze udało się zrobić wersję analogowa ;) Ja widocznie jestem innej daty człowiekiem, bo tylko o cyfrowym przetwarzaniu sygnałów myślałem :D
  • #118
    futek2
    Level 18  
    Witam zainteresowanych tematem.
    W ostatnim czasie malem okazje testowac aplikacje przez strone WWW - link ponizej:

    https://logowanie.tauron.pl/

    w okienku

    E-mail login: demo

    Haslo : demo123

    Po lewej stronie u gory ekranu jest mozliwosc wybrania z kilku punktow pomiarowych ale zainteresowania warty jest ten MIKOREGENERACJA NETTO 9000.
    Mozna sobie pogladac wykresy i jest mozliwosc ciekawych zaleznosci.

    Ja powoli sklaniam sie aby zrezygnowac z regulatora analogowego do SM i zglosic przylaczenie mikroinstalacji PV bo chyba warto bylo by miec mozliwosc odbioru wygenerowanej energii elektrycznej w wieczory i dni z mniej sloneczne.
    Bo to co sobie potraca tzn te 0.2 ( np 10kWh wyslane to odebrane 8kWh ) to da sie zbolec majac energie w innej porze dnia lub okresie roku.
    Istnieje tez mozliwosc rozliczanie sie z wygenerowanej ennergi w drugim wskazanym punkcie poboru energii elektryczenj.
    W ramach tzw udogodnien prosumenckich.
    Np. majac PV na dzialce z domkiem letnim moze czesc energii do odebrania z puli oddanej do sieci w celu rozliczen, skierowac na adres mieszkania np w bloku.
    Z tego co sie dowiedzialem to ustala sie procentowo jak sobie zyczy wnioskodawaca ale z tej ilosci energii co mamy do odebrania czyli ciagle to 0.8 calosc co wyslalismy do sieci.
    W naszym rejonie TAURON montuje na swoj koszt takie liczniki MT382.D2 - instrukcja w zalaczeniu.
    Sa juz z komunikacja GSM i mozna sobie ogladac odczyty jak na linku powyzej.


    Dzis tzn 27.10.2016r, znajomy podeslal mi fotke licznika MT382.D2 jaki ma zamontowany po zgloszeniu swej instalacji PV - fotka w zalaczeniu.
    W powiekszeniu widac opis kodow po pokazuje sie na wysietlaczu.

    Tu link jak wyglada przykladowe obliczenie oszczednosci.

    http://solaris18.blogspot.com/2016/05/rozliczenie-energii-w-mysl-nowelizacji.html

    A jakie sa kolegow przemyslenia w tym temacie?

    Futek2
  • #120
    BILGO
    Level 38  
    wnoto wrote:
    Czyli można mając dom i mieszkanie nadwyżki z domu (PV) "przekierować" do mieszkania ?
    Liczą wtedy 0.8 czy 1.0 kWh ?
    Co masz tu na myśli? Ogólnie w SM "przekierowanie" polega na dociążeniu sieci czyli zwiększając pobór mocy chwilowej blokujemy wypływ nadmiaru. Czyli jakby na to nie patrzeć uzyskujemy 100% energii z produkcji PV ;)