Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podgrzewacz płynu chłodzącego 12V - jak zrobić włączanie od obrotów

25 Paź 2014 15:32 18864 30
  • Poziom 10  
    Witam.

    Idzie zima i zabieram się do montażu podgrzewacza płynu chłodzącego w oplu astra II 1.8 16V z LPG.

    Zestaw mam już prawie skompletowany:
    -Podgrzewacz z allegro na 3 świece (zmierzyłem oporność 0,6ohm co daje 14V/0,6ohm=23,33A w sumie 23,33Ax3=70A,ale z tego co czytałem wartość ta w miarę nagrzewania spadnie, podejrzewam, że do ok 60-65A,alternator mam najprawdopodobniej 120A),
    -3xprzekaźniki 12V 30A,
    -3xgniazda bezpieczników 30A,
    -termistor bimetaliczny 60°C
    -przewody 2,5mm2 (z aku+ do świec), ok.8mm2 (od obudowy świec do aku-)

    Troszkę poczytałem o podgrzewaczach płynu chłodzącego i postanowiłem spróbować więc proszę nie oceniać skuteczności,bo to czas pokaże. A tak na marginesie myślę, iż 14Vx60A=840W=0.84kW coś da.

    Podłączenie podobne jak na schemacie niżej:
    Podgrzewacz płynu chłodzącego 12V - jak zrobić włączanie od obrotów

    Jednak kwestia, która mnie męczy to obciążenia alternatora (120A). W czasie jazdy powinno być ok, ale co z czasem jaki będzie na biegu jałowym (ok. 850 obr./min). Wtedy alternator nie ma takiej mocy. Nie jestem elektrykiem, ale uważam, iż alternator da z siebie tyle ile będzie mógł a reszta z akumulatora pójdzie. Tylko czy takie obciążenie alternatora mu nie zaszkodzi?? Może ci co już zanotowali podgrzewacze wypowiedzą się jak to u nich działa.

    A jeżeli bieg jałowy będzie problem dla podgrzewacza to chodzi mi po głowie zrobienie załączania tego podgrzewacza w zależności od obrotów np. większe niż 1500 obr.min, ponieważ ręczne tego pilnowanie,aby ruszyć i potem włączyć grzałki, następnie jest wyłączyć na skrzyżowaniu jest mało akceptowalne. Proszę o jakieś podpowiedzi w tej materii.
  • Relpol przekaźniki
  • Moderator Samochody
    Takie podgrzewacze są powszechnie montowane w dieslach, pracują do osiągnięcia przez płyn 50°C, włączają się po uruchomieniu zimnego silnika niezależnie od jego obrotów
  • Poziom 36  
    Dokładnie, w dieslach są świece żarowe które na starcie pobierają 20A sztuka z samego aku i problemu nie ma. Z drugiej strony jeśli zamierzasz to grzać aby przejechać 10km to się nie opłaca
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Po pierwsze, bez sensu na trzech przekaźnikach. Wystarczy jeden odpowiedni. A powinno być na dwóch, wtedy masz możliwość załączenia dowolnej ilości świec, w zależności od potrzeb. Druga sprawa, to miejsce montażu, musi bezwzględnie zapewniać pełne zanurzenie świec, nawet jeśli płynu będzie z 1 - 2 cm poniżej minimum. Oczywiście nie wspominam o włączeniu do cyrkulacji w małym obiegu. Sterowanie tylko i wyłącznie uzależniaj od temperatury płynu, nie żadne obroty. Pamiętaj, że podgrzewacz w żadnym przypadku nie zastąpi sprawnych świec żarowych.
  • Poziom 10  
    Na trzech przekaźnikach jest sens ekonomiczny (3x30A - 3x3zł, 1x90A nieznalazłem, ale 1x80A - 1x20zł). I mogę załączać też dowolną ilość jeżeli będę chciał. Lokalizacja grzałki jest już przeze mnie przemyślana przez parownikiem LPG i zamontuje go jak najniżej (oczywiście jest to mały obieg.

    A apropo opłacalności to mnie ona nie interesuje. Ma się szybciej nagrzewać, żeby było szybciej ciepło w zimie. A to że przy okazji na gaz się też szybciej przełączy to myślę, że kosztowo też wyjdę lepiej, a napewno nie stracę.

    Ale dalej chodzi mi o ten bieg jałowy!! Wczoraj zrobiłem taki test na wolnych obrotach:
    Auto rozgrzane po trasie 50km. Test na LPG i PB daje te same rezultaty. Auto chodzi na biegu jałowym wszystkie odbiorniki wyłączone. Włączam kolejno: światła mijania, światła drogowe (coś tam zauważyłem na obrotach, ale ogólnie ok.), na koniec włączam ogrzewanie tylnej szyby skutek zmniejszenie obrotów do 600-650 - silnik chodzi już się trochę trzęsie i pracuje nieprzyjemnie. Włączenie w tym przypadku mojego podgrzewacza (który składa się z 3 świec żarowych) zamiast ogrzewania tylnej szyby da gorsze skutki ponieważ będzie większy pobór prądu. Piszecie o DIESLACH, ale ja mam PB 1.8. Silniki wysokoprężne mają inną charakterystykę i dużo trudniej zdusić je na biegu jałowym.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Ale poczytałem i ktoś na forum napisał coś co mnie zaciekawiło:
    "Dla komputera musisz dać znać że jest włączona klima (wszystko zależy od mocy silnika)."
    Jest to zdanie wyrwane z kontekstu ale pochodzi z wątku o podgrzewaczach elektrycznych!! A tak się składa, iż mam spalony termistor na cewce klimatyzacji (typowa usterka modelu) przez co jak włączam klimę (manualna) tzn. klikam guzik, klimatyzacja nie działa (nie chłodzi - sprawdzone w lecie), ale obroty skoczą o 200 do góry. I wracając do testu z poprzedniego postu. Gdy silnik był pod obciążeniem światła+ogrzewanie tylnej szyby obroty było ok. 600obr/min. Po wirtualny włączeniu klimy (bo nie działa) obroty skoczyły z 600 do 800-850obr/min i auto chodziło normalnie. I idąc tą drogą może da się dać ten sam sygnał, który zasila przekaźniki załączające świece do ECU, aby myślał że klima jest włączona??
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 20  
    Witaj macmac14
    Nie wiem czy moje uwagi coś ci dadzą. Od kilku lat mam założony podgrzewacz jaki opisujesz. U mnie zainstalowałem go przed reduktorem-parownikiem. Auto przełącza się na gaz po czasie 2 x krótszym. Przekaźniki mam podłączone pod automat do świateł mijania który włącza je gdy napięcie przekroczy 13,8V. Nie ma żądnych problemów. Silnik na wolnych obr. pracuje twardo, słychać że ma ciężko ale obroty trzyma Myślę że coś z twoim silnikiem jest nie w porządku bo obr nie powinny aż tak spadać przy obciążeniu.
  • Moderator Samochody
    Trzeba znaleźć pin komputera na którym pojawia się +12V po włączeniu klimy i tam, oczywiście po odseparowaniu diodami wpiąć sygnał uruchomienia podgrzewacza
  • Poziom 14  
    Witam.
    Odkopuję temat bo zastanawiam się nad takim podgrzewaczem.
    Dojeżdżam do pracy 5km w jedną stronę i silnik w temp otoczenia ok 0 z ledwością daje radę na tym odcinku rozgrzać się do tych 90C. Ogrzewacz miał by w tym pomagać.
    Mam dwa pytania w związku z tym:
    1. O ile taki zestaw przyspiesza rozgrzanie silnika do temp. optymalnej (90C)?
    2. Czy alternator 100A da radę ładować akumulator w mrozach i jeszcze obsłużyć podgrzewacz na odcinkach do 10km dziennie? Czy nie zarżnę alternatora albo akumulatora w jedną zimę?
  • Moderator Samochody
    Takie dogrzewacze montowane fabrycznie mają na celu zapewnienie ciepła w kabinie samochodu, albo grzeją ciecz przed wlotem do nagrzewnicy, bądź są w niej montowane. Nie mają na celu dogrzewania silnika
    W VW są montowane w króćcach po 3 świece, przeciętnie biorą po 12A, czyli 36A na dogrzewanie. W PSA jest elektryczna nagrzewnica montowana obok wodnej, dwie grzałki biorą po 16A, czyli 32A na dogrzewanie.
    100A alternator powinien sobie poradzić z takim dodatkowym obciążeniem
  • Poziom 23  
    A może ogrzewanie postojowe lub chociaż podgrzewacz np. Webasto?
    Chociaż 5km drogi - podejrzewam że może brakować prądu, tu nie tylko chodzi o wydajność prądową alternatora ale też czas w jakim akumulator jest ładowany.
  • Poziom 14  
    Bez tego ogrzewacza nie mam problemów z akumulatorem na takich krótkich odcinkach a jeżdżę tak już od 3 lat. Oczywiście co jakiś czas (najczęściej raz w miesiącu) robię dłuższe trasy.
    Takim ogrzewaczem chciałem mieć dwie pieczenie na jednym ogniu. Szybciej rozgrzany silnik to szybciej ciepło w kabinie :)
  • Poziom 23  
    Od 6 lat mam ogrzewanie postojowe zamontowane samodzielnie ze sterowaniem GSM i może raz skrobałem szyby jak zabrakło paliwa (auto mam na Pb+LPG a ogrzewanie na ON :) ).
    Rewelacyjna sprawa - odpalasz przez GSM lub programator zegarowy przed wyjściem z domu, zanim się obiorę i dojdę do auta jest już nagrzane i szyby odmarznięte.
    Jak by zaczynało brakować prądu to można jeszcze niektóre żarówki na LED-y zamienić, zawsze to jakaś oszczędność.
  • Poziom 43  
    mad_luk napisał:
    Dojeżdżam do pracy 5km w jedną stronę i silnik w temp otoczenia ok 0 z ledwością daje radę na tym odcinku rozgrzać się do tych 90C. Ogrzewacz miał by w tym pomagać.
    Mam dwa pytania w związku z tym:
    1. O ile taki zestaw przyspiesza rozgrzanie silnika do temp. optymalnej (90C)?
    2. Czy alternator 100A da radę ładować akumulator w mrozach i jeszcze obsłużyć podgrzewacz na odcinkach do 10km dziennie? Czy nie zarżnę alternatora albo akumulatora w jedną zimę?


    Kolego to jest instalacja 60A i każdy błąd się zemści tak złemiejsce wpięcia , jak i przekaźniki po 3zł jak i sterowanie.
    Montuje takie układy na oryginalnych przekaźnikach wraz z gniazdami, świece 3 lub 4 , chiński termostat elektroniczny za 13zł .
    Sterowanie z pompki paliwa.
  • Poziom 10  
    Podgrzewacz płynu chłodzącego 12V - jak zrobić włączanie od obrotów Mam a6c5 3,0 i zastanawiam się nad zamontowaniem podgrzewacza bo w tej chwili z rana przełącza się po 2 km a parownik mam na długim wężu bo w nadkolu.zalacza mzdjecia jak to wygląda. I mam 2 problemy.
    1 to nie mam pojęcia gdzie to zamontować bo najlepiej koło parownika ( tak mi się wydaje ) a miejsca brak...
    2. Jakbym go upchnął gdzieś od dołu to skąd mam wiedzieć na którym wężu? Jak rozumie. Jeden jest dopływ a drugi odpływ. Podgrzewacz płynu chłodzącego 12V - jak zrobić włączanie od obrotów Podgrzewacz płynu chłodzącego 12V - jak zrobić włączanie od obrotów
  • Poziom 20  
    turo204 napisał:
    Mam a6c5 3,0 i zastanawiam się nad zamontowaniem podgrzewacza bo w tej chwili z rana przełącza się po 2 km

    Kolego, a nie łatwiej korzystać z ogrzewania postojowego które jak widać masz już zamontowane?
  • Poziom 43  
    marcin_wr napisał:
    Kolego, a nie łatwiej korzystać z ogrzewania postojowego które jak widać masz już zamontowane?
    ????
  • Poziom 20  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    marcin_wr napisał:
    Kolego, a nie łatwiej korzystać z ogrzewania postojowego które jak widać masz już zamontowane?
    ????

    Na fotkach widać webasto, więc po co montaż podgrzewacza?
  • Poziom 43  
    No właśnie po co ? Very interesting.

    Dodano po 2 [minuty]:

    turo204 napisał:
    Mam a6c5 3,0 i zastanawiam się nad zamontowaniem podgrzewacza bo w tej chwili z rana przełącza się po 2 km

    Mam 2,8 i przełącza mi się po minucie po odpaleniu . Tak że jak pisałem zmień temp przełączenia na 15'C !!!!

    Długość węży nie ma znaczenia przepływ płynu jest ogromny.
  • Poziom 10  
    Żeby działało to było by rewelacyjnie.
    Natomiast nie działa. I myślę że byłby wygodniejszy podgrzewacz bo sam załączał by się po odpaleniu a nie grzebać w komp żeby odpalić albo myśleć o ktorej będę jechał gdzieś żeby nastawić godzinę.
    Dziś Podjade do gazownika z prośbą o przedstawienie. Oj. A słucham się heheheh
  • Poziom 43  
    POdepnij pod komputer auto i już wiesz czemu w piecu się nie pali.
  • Poziom 10  
    Dziwna sytuacja. Zrobiłem diagnostykę i wszystko na zielono. Więc odpaliłem i ku mojemu zdziwieniu grzeje jednak.
    Z tydzień temu nastawiłem timerem żeby na 15 minut się załączyło przed wyjściem do pracy to nic ciepłej nie było.
    Więc rezygnuje z dogrzewania elektrycznego tylko idę w Webasto.
    Pewnie będę musiał inny temat założyć ale zapytam tutaj.
    Czy Webasto będzie miało taka sama skuteczność co dogrzewanie elektryczne? Jakby np odpalało się przy rozruchu silnika?
    Czy Webasto może grzać jak silnik pracuje?
    No i muszę jakoś pilot czy coś ogarnąć żeby załączać z okna chociaż.
  • Poziom 43  
    Webasto jest ok 3-5x wydajniejsze od 4 świecowego podgrzewacza.
    Webasto grzeje aż silnik się nagrzeje do ok 70'C.
    Możesz sonoffa dać jak masz w aucie zasięg routera wifi.
  • Poziom 10  
    Z 4 piętra nie ma opcji nawet. Muszę poczytać. Może zwykle sterowanie na pilot 12v da radę się podłączyć?
  • Poziom 43  
    Jaki masz piec, masz zegar?
  • Poziom 26  
    Taki piecyk, po tłumiku widać, że firmy Webasto, jeśli jest analogowy, załączysz zwykłą radiolinią, np. o zasięgu 150 m, koszt to około 100 zł. A jeżeli cyfrowy to np. Telestartem. W jakim aucie to siedzi?
  • Poziom 10  
    A6c5. Jest to oryginalny system bo odpalam to przez przycisk menu i pokrętłem znajdującym się pomiędzy siedzeniami.
    Wszystko wyświetla się na fis tak jak tutaj
    https://youtu.be/CrO29-1VnmE
  • Poziom 43  
    Masz timery to ustaw sobie poranny i po pracy i po problemie. Ciepło w autku, gaz rozgrzany , po to stworzono piece.
  • Poziom 10  
    No właśnie z tymi czasami lipa. Co rusz musiałbym przestawiać bo mam na różne godziny do pracy i to może się zmienia 2-3 razy w tygodniu.
    Zastanawiam się czy sterowanie GSM z jakimś czasem nie dało by rady. Znalazłem jeden przekaźnik ale do niego trzeba jeszcze telefon obojętnie jaki i przekaźnik reaguje na zapalający się ekran telefonu podczas dzwonienia.
    Póki co nie znalazłem nic co by mi pasowało.
    No i jeszcze muszę pogrzebać w necie czy w ogóle da radę jakoś to spiąć żeby włączało i wyłączało piecyk.

    Dodano po 18 [minuty]:

    I gdzie by trzeba było się wpiąć. Liczyłem że jest to prosty zabieg polegający na wpięciu przekaźnika tam na przewód zasilający Webasto ale teraz myślę że nie jest tak. Bo to musi jeszcze i klimatronik wzbudzać itd.
    Może ktoś się zna na tym. Znalazłem jednak moduł GSM u chińskich przyjaciół. Kwestia czy się da i jak wpiąć
  • Poziom 26  
    W tym audi będzie piec cyfrowy, więc musisz to sterować W-BUSem, zwykły moduł GSM, nie odbsłuży tego pieca. Możesz to załatwić na dwa sposoby, albo gsm z generatorem sygnału cyfrowego, albo Telestart.