Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nowoczesne lampy do małego wzmacnicza audio

adobry 25 Paź 2014 21:50 25224 103
  • #1 25 Paź 2014 21:50
    adobry
    Poziom 9  

    Dopadł mnie pomysł zrobienia małego mopcowo i gabarytowo wzmacniacza lampowego, mam stare transformatory TG chyba 5 z posprzątanej piwnicy :) Będą dobre do konfiguracji SE.
    Przyszły mi do głowy lampy od Szarotki, ale w innym poście odradzone. Przeglądałem co można kupić i widzę że sporo tego. Czy można prosić o poradę jakie lampy wybrać? ECL86 mam, myślę o czymś nowocześniejszym. Czy 6p1p to nowoczesna konstrukcja? Jak na czasy lampowe :)

    0 29
  • #2 26 Paź 2014 05:05
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    http://www.tubeamp.sk/se_pcl_ecl_86_tube_af_amplifier.html Dla początkującego schemat wzmacniacza z lampą E (P) CL86 - optymalny wariant. Lampa 6P1P (6П1П) pojawiła się w środku 50 lat ubiegłego stulecia. Lampa pozwala zbudować wzmacniacz z dobrymi parametrami, lecz wymaga stosowania dodatkowego wzmacniacza napięcia. Jeszcze jeden schemat z E (P) CL86 z wskaźnikiem poziomu wyjściowej mocy.Nowoczesne lampy do małego wzmacnicza audio

    Dodano po 10 [minuty]:

    Schemat wzmacniacza z użyciem lampy 6P1P . Nowoczesne lampy do małego wzmacnicza audio

    0
  • #3 26 Paź 2014 10:29
    AnTech
    Poziom 31  

    Jakie konkretnie masz te transformatory głośnikowe?
    Praktycznie wszystkie lampy przydatne w zastosowaniach audio mają kilkudziesięcioletnią historię. ECL86 będzie dobra na początek. Pytanie w jakim jest stanie? ;)

    0
  • #4 26 Paź 2014 11:45
    adobry
    Poziom 9  

    Dziękuję za zainteresowanie moim tematem. Powiem tak: mam chyba spore doświadczenie elektroniczne, kilka klasyków PP itp. W ostatnich latach tranzystorowałem i ekstra zrobiłem 10W na EL84 PP. Ze wzmacniaczami typu SE nie mam doświadczenia, choć jeden zrobiłem :) zdalnie. Wchodzę w okres wydziwiania i był pomysł na lampy bateryjne ale skutecznie się wyleczyłem, bo szkoda tych lamp a efekt taki sobie. Z drugiej strony jest na allegroo trochę dziwnych lamp chyba nowszej konstrukcji. Mam dylemat, nie wiem które są warte zachodu. Na ECL86 nie chcę robić, choć mam kilka nówek. Kiedyś (prawie 40 lat temu) miałem jedną lampę 6p6s i nigdy jej nie wykorzystałem poza testami. Kusi mnie coś na tetrodzie strumieniowej i żeby było małe. Za co się brać sam nie wiem.
    Transformatory odczytam jutro - są w piwnicznym schowku.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Druga propozycja kolegi aksakal interesująca, może podmienić we na triodę?

    0
  • #5 26 Paź 2014 21:06
    Futrzaczek
    Admin Grupy Retro

    adobry napisał:
    ECL86 mam, myślę o czymś nowocześniejszym. Czy 6p1p to nowoczesna konstrukcja? Jak na czasy lampowe

    Wszystkie popularne dzisiaj lampy to już oklepane konstrukcje. Z prostej przyczyny: skoro jest ich dużo, to produkowano je masowo od dawna ;)
    Jeśli chcesz czegoś, co byłoby lampową ekstrawagancją, to zerknij na ECLL800 - wzmacniacz Push-Pull na jednej lampie (bez wzmacniacza napięciowego). Tyle, że Twój TG5 się do tego nie nadaje, a ceny i dostępność tych lamp też nie zachęcają.

    Buduj śmiało na ECL86 - jeżeli będzie to wzmacniacz dobrze zaprojektowany i wykonany, to będziesz zadowolony :)

    adobry napisał:
    Kusi mnie coś na tetrodzie strumieniowej i żeby było małe.

    Co rozumiesz przez "małe"?

    0
  • #6 26 Paź 2014 21:15
    ankowalik
    Poziom 24  

    Spróbuj na GU 17. Są jegomoście, których je zauroczyły :D

    0
  • #7 26 Paź 2014 22:01
    adobry
    Poziom 9  

    Poczciwa ECL86 :). Czy lampy paluszkowe do wlutowania mają dobre własności do audio? Czy 6n16b jest interesująca?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Małe tzn. gabaryty i siłą rzeczy moc do 5W

    0
  • #8 26 Paź 2014 22:08
    Futrzaczek
    Admin Grupy Retro

    adobry napisał:
    Czy lampy paluszkowe do wlutowania mają dobre własności do audio?

    Lubią mikrofonować.
    adobry napisał:
    Czy 6n16b jest interesująca?

    Jak ECC82...
    adobry napisał:
    Małe tzn. gabaryty i siłą rzeczy moc do 5W

    Chcesz mocy, to poluj na 6P30B. Mniejsze to np. 6Ż5B.

    Osobiście, męczyłem 1Ż24B (stopień napięciowy) i 2x 1Ż29B (końcówka SE) - mocą na kolana nie powalało, za to lampy te są dosyć popularne i mają małe zapotrzebowanie na energię z zasilacza.

    Zerknij na 6Ż52P - nowalowa, bardzo tania, ale mocy admisyjnej jej odmówić nie można ;) A ile będzie radochy przy uruchamianiu :lol:

    0
  • #9 26 Paź 2014 22:12
    adobry
    Poziom 9  

    OK, zapoluję. Jeśli lamy mikrofonują to raczej nie dla audio, wolą wcz.

    0
  • #10 26 Paź 2014 22:16
    ankowalik
    Poziom 24  

    Na upartego można zrobić wzm. m. cz. na każdej lampie (z wyjątkiem diody :D ).
    No, ale tak poważnie, to ECL86 zostały skonstruowane chyba jako ostatnie, bo już wchodziły tranzystory. No i pytanie co masz przeciwko tej najnowszej zgoła konstrukcji 8-O

    0
  • #11 26 Paź 2014 22:30
    adobry
    Poziom 9  

    No właśnie nic nie mam na ECL86 - jest dobra to wiem.
    Co do każdej lampy na wzmacniacz audio to się nie zgodzę, np. tzw. krótka charakterystyka i co robić? Ograniczać wartość sygnału bo wzmocnienie jakby za duże. Generalnie unikam jakichkolwiek sprzężeń zwrotnych i tu już nie jest tak co się da.

    aksakal napisał:
    Dodano po 10 [minuty]:

    Schemat wzmacniacza z użyciem lampy 6P1P . Nowoczesne lampy do małego wzmacnicza audio

    tu jest ciekawy schemat do majstrowania

    1
  • #12 26 Paź 2014 22:35
    Futrzaczek
    Admin Grupy Retro

    adobry napisał:
    Jeśli lamy mikrofonują to raczej nie dla audio, wolą wcz.

    Nie jest tragicznie, zresztą - możesz przekonać się sam ;)
    adobry napisał:
    tu jest ciekawy schemat do majstrowania

    Bardzo przyjemny układ.

    0
  • #13 26 Paź 2014 23:33
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe

    adobry napisał:
    Generalnie unikam jakichkolwiek sprzężeń zwrotnych i tu już nie jest tak co się da.

    To po co chcesz budować jakikolwiek wzmacniacz? Pozostaje tylko muzyka na żywo. Sygnał muzyki utrwalony na płytach przeszedł przez co najmniej kilkanaście rozbudowanych wielostopniowych wzmacniaczy pracujących z gigantycznie głębokim sprzężeniem zwrotnym (współczesne wzmacniacze operacyjne mają wzmocnienie w otwartej pętli rzędu nawet 100dB). Twoja religia w tym względzie się tu niestety nie obroni. Zresztą dzięki licznym sprzężeniom zwrotnym żyjesz, wiesz o tym?

    1
  • #14 27 Paź 2014 07:52
    Futrzaczek
    Admin Grupy Retro

    OTLamp napisał:
    To po co chcesz budować jakikolwiek wzmacniacz?

    Po co zaraz takie ataki? Może lubi, kiedy wzmacniacz ma straszne zniekształcenia, ma do tego prawo.
    USZ nie jest opcją decydującą o bezpieczeństwie użytkowania urządzenia, a sam wzmacniacz też nie jest urządzeniem mającym bezpośredni wpływ na zdrowie i życie, by musieć go budować zgodnie z narzuconymi normami.

    Trochę spokojniej...

    0
  • #15 27 Paź 2014 08:35
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Futrzaczek napisał:

    Po co zaraz takie ataki?.


    Bez przesady, raczej dość stanowcza reakcja na kategoryczne sądy podane w formie dogmatu.

    Dodano po 3 [minuty]:

    adobry napisał:

    Co do każdej lampy na wzmacniacz audio to się nie zgodzę, np. tzw. krótka charakterystyka i co robić?

    Ale znaczna większość lamp stosowanych w audio (i nie tylko) ma właśnie tzw. krótkie charakterystyki, w przeciwieństwie do lamp regulacyjnych - selektod, które mają wydłużone charakterystyki, co i tak ich jeszcze nie przekreśla w ww. zastosowaniach, choć wymaga precyzyjniejszego ustalenia warunków pracy.

    0
  • #16 27 Paź 2014 10:09
    studisat
    Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe

    ankowalik napisał:

    No, ale tak poważnie, to ECL86 zostały skonstruowane chyba jako ostatnie, bo już wchodziły tranzystory.


    Ostanią lampą dla stopnia końcowego m.cz. i to HiFi to była ECLL800.
    Kilka dobrych lat minęło pomiędzy skonstruowaniem ECL86 a ECLL800.

    0
  • #17 27 Paź 2014 10:59
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Ze 2 lata po ECLL800 wprowadzono jeszcze EL503. Chyba jeszcze później, ale w Japonii, wprowadzono (firma NEC) specjalną triodę mocy do wzmacniaczy audio - 8045G. Była używana w latach 70 we wzmacniaczach firmy Luxman, np. MQ3600. Miała całkiem niezłe parametry: Uamax=550V, Pamax=45W, Ka=4,5; Ri=400Ω. Dwie sztuki w klasie AB1 przy zasilaniu 500V oddawały 60W przy zniekształceniach 2,5%.

    0
  • #18 27 Paź 2014 15:20
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Szanowni koledzy! Omawianie tematu powoli rolowało się do teorii! Proponuję omówić konkretne schematy z użyciem wspominanych w trakcie omawiania lamp.Pierwszy schemat z użyciem lamp 6Н16Б (6N16B) i 6П30Б (6P30B).Nowoczesne lampy do małego wzmacnicza audio Schemat z użyciem ECLL800 na tej niemieckiej stronie internetowej. http://www.jogis-roehrenbude.de/Verstaerker/ECLL800.htm

    0
  • #19 27 Paź 2014 20:05
    adobry
    Poziom 9  

    OTLamp napisał:
    Bez przesady, raczej dość stanowcza reakcja na kategoryczne sądy podane w formie dogmatu.

    Ja eksperymentuję i koledze polecam nieco refleksji przy pisaniu. Jak nazwać faceta który nie akceptuje zdania innych?

    Dodano po 4 [minuty]:

    aksakal napisał:
    Pierwszy schemat z użyciem lamp 6Н16Б


    Da się go zrobić na szybko?

    0
  • #20 27 Paź 2014 22:28
    Futrzaczek
    Admin Grupy Retro

    adobry napisał:
    Da się go zrobić na szybko?

    Zobacz, że on wymaga różnicowego sygnału wejściowego, więc odwracacz musisz dołożyć.
    Dać, to się da, pytanie, czy warto.

    0
  • Pomocny post
    #21 28 Paź 2014 11:57
    Tomek Janiszewski
    Poziom 32  

    adobry napisał:
    Przyszły mi do głowy lampy od Szarotki, ale w innym poście odradzone.

    To byłem ja ;)
    Cytat:
    ECL86 mam, myślę o czymś nowocześniejszym. Czy 6p1p to nowoczesna konstrukcja?

    Tak jak już napisano: 6Π1Π to nie jest nowoczesna lampa. a już na pewno nie przy ECL86. Jest to nic innego jak radziecki wynalazek mający stanowić novalowego członka całej rodziny lamp o parametrach bardzo zbliżonych (praktycznie identycznych) a wywodzących się od oktalowej klasyki oznaczanej jako 6V6, produkowanej i w ZSSR pod oznaczniem 6Π6C. Cała reszta świata natomiast posunęła się z miniaturyzacją tej konstrukcji jeszcze dalej wypuszczając lampę heptalową (a takie właśnie lampy wpadły Ci w oko, skoro chciałeś wykorzystać szarotkowskie), pod oznaczeniem EL90 (Europa Zachodnia), 6AQ5 (USA) lub 6L31 (TESLA). Novalami zaś nie zawracano sobie głowy, skoro udało się zamknąć toto w bańce heptalowej.
    Parametrami (poza niewątpliwie oszczędnym żarzeniem) ta lampa nie olśniewa. Cechuje się niewielkim nachyleniem (stąd wymaga ona większego napięcia sterującego, a także napięcia polaryzacji, co implikuje większe straty napięcia w rezystorze katodowym, niż w przypadku nowocześniejszych i czulszych lamp głośnikowych takich jak ECL86 lub EL84) Mimo konstrukcji tetrody strumieniowej ma ona współczynnik rozdziału prądów raczej kiepski, typowy dla pospolitych pentod głośnikowych. To już w lampie EL86/PL84/UL84 posiadającej tak jak 6Π1Π pokrywające się żeberka siatek pierwszej i drugiej udało się uzyskać znacznie lepszą wartość tego parametru, mimo że zastosowano tam właściwą pentodom pętaną siatkę trzecią a nie typową dla tetrod strumieniowych elektrodę ramkową jak w 6Π1Π. Z 12 watów mocy admisyjnej pożytek jest także problematyczny: lampa ta jest leniwa, tzn nie pozwala uzyskać tak dużego szczytowego prądu anodowego jak odpowiadająca jej mocowo lampa EL84 a co dopiero EL86. Toteż chcąc w pełni wykorzystać moc admisyjną 6Π1Π można tylko przy podwyższonym do 315V napięciu anodowym. Przy typowym zasilaniu 250V lampa ta praktycznie nie wykazuje żadnej przewagi nad słabszą mocowo ECL86, mającą do tego jeszcze zintegrowaną w bańce triodę o wysokich walorach wzmocnieniowych (odpowiadającą połówce ECC83). Właściwie jedyną w dzisiejszych czasach istotną zaletą 6Π1Π jest jej dostępność oraz niska cena. Ty jednak zapatrywałeś się na heptale, skoro wzmacniacz miał być mały, więc EL90 i jej ścisłe, wymienione wyżej odpowiedniki byłyby tutaj bardziej logiczne.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Futrzaczek napisał:
    adobry napisał:
    Da się go zrobić na szybko?

    Zobacz, że on wymaga różnicowego sygnału wejściowego, więc odwracacz musisz dołożyć

    W wyniku czego powstałby kultowy i bardzo ceniony wzmacniacz Williamsona, tylko UL (a więc lokalne ujemne sprzężenie zwrotne) w stopniu końcowym prosiłoby się wówczas dołożyć.
    Cytat:
    Dać, to się da, pytanie, czy warto

    Bo też i można stosunkowo niewielkim nakładem środków przekształcić różnicowy stopień wejściowy w odwracacz fazy o sprzężeniu katodowym (jaki szczególnie upodobali sobie gitarnicy) względnie w kołyskę, z tym że wówczas wskazana byłaby dodatkowa filtracja napięcia zasilającego ten stopień. W układach wykorzystujących wysokoczułe lampy końcowe i to byłoby zbyteczną komplikacją, tam wystarcza w typowych zastosowaniach najprostszy odwracacz fazy z dzielonym obciążeniem, sprzężony galwanicznie ze stopniem napięciowym. Gdyby jednak Autor zgodnie ze swoim pierwotnym zamiarem chciał trzymać się lamp heptalowych - wówczas obok lamp EL90 w stopniu końcowym mógłby użyć w odwracaczu fazy (ze sprzężeniem katodowym lub w kołysce) duotriody ze wspólną katodą, występującej pod oznaczeniami ECC91, 6J6 a także 6CC31 (TESLA) lub 6H15Π (ZSSR) uwzględniając fakt że to wyjątkowo żarzeniożerna lampa (0,45A - tyle co 6Π1Π) jako że służyć miała do pracy w przeciwsobnych stopniach końcowych przenośnych nadajników.

    0
  • #23 29 Paź 2014 20:32
    adobry
    Poziom 9  

    Tomek Janiszewski napisał:
    pod oznaczeniem EL90 (Europa Zachodnia), 6AQ5 (USA) lub 6L31 (TESLA)

    Nie mam takiej w zapasach, ale kupię. Co do 6p1p to skutecznie znowu mnie wyleczyłeś :)
    Po zebraniu lamp dam znać do dalej.

    0
  • #24 30 Paź 2014 05:20
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kolega, Tomek Janiszewski !!! Jeśli dajesz charakterystykę lampy,jak i dowolnego drugiego urządzenia,,to należy dawać wyjaśnienie, że to twoja osobista ocena !!! Nie należy dawać ocenę za wszystkich fachowców, Każdy ma prawo do własnej opinii . Myślę,że nie wszyscy są zgodne z tobą. Słowa " leniwa lampa " to czysta teoria, która nie ma nic wspólny z praktyką. Takie słowa wykorzystują tylko teoretycy. Wtedy "leniwą" należy nazwać i 6П6С - 6v6, które wykorzystują się już wiele dziesięcioleć . Każda lampa ma swoje plusy i minusy.

    0
  • #25 30 Paź 2014 09:22
    Tomek Janiszewski
    Poziom 32  

    aksakal napisał:
    Słowa " leniwa lampa " to czysta teoria, która nie ma nic wspólny z praktyką

    Jak najbardziej ma: spróbuj tylko z 6Π1Π w SE uzyskać 5,5W mocy wyjściowej przy Ua=Ug2=250V. Niedasie? :oops: A dlaczego się nie da, skoro dasie tyle uzyskać z EL84 (6Π14Π), która ma identyczną moc admisyjną anody równą 12W? Bo 6Π1Π to lampa przestarzała, dosyć daleka od doskonałości: świadczy o tym już choćby fakt że legitymując się konstrukcją tetrody strumieniowej... łączy ona wady pentody końcowej (niewygórowany współczynnik rozdziału prądów, znaczne napięcie "kolana") z wadą tetrody strumieniowej (niskie nachylenie z którego wynika mała czułość). Dokładnie to samo dotyczy bambulastej 6V6/6Π6C jak i zminiaturyzowanej EL90. EL84 to konstrukcja dopracowana znacznie lepiej, podobnie zresztą jak i EL86 o walorach zbliżonych do tetrody strumieniowej, mimo pentodowej konstrukcji.
    Cytat:
    Wtedy "leniwą" należy nazwać i 6П6С - 6v6, które wykorzystują się już wiele dziesięcioleć

    Duotriodę napięciową 6H8C też się się wykorzystuje przez wiele dziesięcioleci, i niby co ma z tego wynikać? Że ma ona jakiekolwiek zalety w porównaniu z pierwszą z brzegu ECC82, mimo dwukrotnie większej mocy żarzenia? Otóż jedyną "zaletą" jest tutaj obskurny bakelitowy cokół oktal, dobrze komponujący się we wzmacniaczu z podobnymi cokołami lamp 6Π6C względnie EL34.
    Cytat:
    Każda lampa ma swoje plusy i minusy

    Dla Autora tematu główną zaletą ma być miniaturyzacja urządzenia i samych lamp. Dlatego poleciłem mu EL90, odradziłem zaś 6Π1Π, mimo że parametry uzyskałby wówczas identyczne.

    0
  • #26 30 Paź 2014 11:03
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kolega, Tomek Janiszewski ! Zwyczajnie, możesz rekomendować autorowi tematu to, co uważasz za potrzebne,a autor sam rozstrzygnie,podchodzi jemu rekomendacja czy nie.Miałem na myśli całkiem drugie, względem krytyki 6П1П. Zajmując się krytyką parametrów lampy jednocześnie, jestem pewny, że nie specjalnie, krytykujesz tysiące konstruktorów, i radioamatorów, które projektowały i konstruowały wzmacniacze i drugie urządzenia z użyciem tej lampy. Chcę zadać ci pytanie - jeśli lampa ma złe parametry,to czyżby nikt do ciebie tego nie znał ?Ależ lampę przedłużają wykorzystać i w nasz czas. A to tylko potwierdza, że na smak i kolor towarzysza nie ma! Podobne słowa krytyki w adres lampy spotykałem i na drugich forach kilku krajów. By wierzyłem w te słowa, lecz analiza pokazuje, że słowa krytyki są podobne jak dwie krople wody! A to oznacza,że jeden z dużych teoretyków swego czasu powiedział ich, a inni teoretycy tylko ich powtarzają.

    0
  • #27 30 Paź 2014 11:43
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Tomek Janiszewski napisał:

    Duotriodę napięciową 6H8C też się się wykorzystuje przez wiele dziesięcioleci, i niby co ma z tego wynikać? Że ma ona jakiekolwiek zalety w porównaniu z pierwszą z brzegu ECC82, mimo dwukrotnie większej mocy żarzenia?

    Ja rozumiem, że są dziwacy, dla których podstawowym parametrem lamp jest moc żarzenia, ale nie każdy buduje wzmacniacze lampowe na jacht :lol: 6H8C/6SN7 przy okazji dwukrotnie większej mocy żarzenia oferuje ponad dwukrotnie mniejsze zniekształcenia nieliniowe niż ECC82 przy amplitudach sięgających nawet 120V - 6H8C wnosi wtedy zniekształcenia nieprzekraczające 2,3%, podczas gdy przy ECC82 dochodzą do 5%.

    0
  • #28 30 Paź 2014 12:59
    studisat
    Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe

    Tomek Janiszewski napisał:

    Jak najbardziej ma: spróbuj tylko z 6Π1Π w SE uzyskać 5,5W mocy wyjściowej przy Ua=Ug2=250V.

    A ile jest to 1W różnicy względem 5.5W policzone w dB mocy? Tak tylko pytam.
    Bo uważam że jest to mało znacząca różnica.

    Tomek Janiszewski napisał:

    Niedasie? :oops: A dlaczego się nie da, skoro dasie tyle uzyskać z EL84 (6Π14Π), która ma identyczną moc admisyjną anody równą 12W?

    Zastanów się nad takim parametrem jak gwarantowana długowieczność dla 6P14P-EV - która tam wynosi 5000 h i dla 6P1P-EV która wynosi 7500 h.
    skonfrontuj to z limitem na nąpięcie anodowe.
    Pierwowzór czyli 6P6S miał poleczoną bańkę. Dlaczego? Może to wskaże na przyczyny restrykcyjnego limitu napięcia. Zas 6P1P-EV ma czarne talerzyki cokołowe. Zastanowiłeś się nad tym? bez powodu tego by robiono.

    Porównaj jeszcze EL90 / 6AQ5 / 6L31 z 6P1P oraz z 6P6S / 6V6. Kontretnie powierzchnia i masa anody. Która zniesie więcej wydzielonej mocy? w sumie chodzi o wydzielone ciepło

    A potem sobie pisz o przestarzałości, kolanach i inne w sumie dyrdymały (nie obraź się tylko) bowiem brniesz niepotrzebnie w ślepą uliczkę. Lampe projektowano pod zastosowanie, niekoniecznie audio, a ostrzejsze rygory mogly wynikać z wymogów innego przeznaczenia. Lampy wtedy to bynajmniej nie tylko audio.
    Tomek Janiszewski napisał:

    fakt że legitymując się konstrukcją tetrody strumieniowej... łączy ona wady pentody końcowej (niewygórowany współczynnik rozdziału prądów, znaczne napięcie "kolana") z wadą tetrody strumieniowej
    Lampy strumieniowe wymagają wysokiej precyzji wykonania aby patrząc na anode przez oczka siatki sterujące nie widać było drutów kolejnych siatek szczególnie ekranującej. Ten ekran g2 nie świadczy o strumieniowości tylko to pierwsze. bowiem tylko w takim przypadku będziesz eliminował. Prace g2 jako anody zaś g2 zogniskuje wiązkę jak działo elektronowe w kineskopie. Doo - lampy prętowe. Zobacz na ich konstrukcje - pręt g2 jest poza wiązka strumienia elektronów lecących z katody do anody. Jaki jest rodziła Ia / Ig2 w tych lampach?
    Strumieniowość wynikających z ogniskowania szeregu wiązek przelatujących eliminuje wadę klasycznej triody. dodatkowy ekran ma tylko oddzielić te części konstrukcyjne g2 od anody które nie biorą udziału w ogniskowaniu wiązek (strumieni). To pozwala jeszcze bardziej zredukować efekt dynatronowy i tak znacząco zminimalizowany dzięki temu iż wiązka omija g2.
    To że ten ekran nie decyduje o strumieniowości lampy to świadczy np. fakt istnienia pentod strumieniowych wtedy jest on zbędny oraz to że jego zastosowanie w triodach jak PC900 nie dało podstaw do nazwania jej triodą strumieniową - bo ma tylko jedna siatkę i nie ma ogniskowania strumienia. Ekran pełni taką sam rolę- separuje od anody te części g1 które nie bora udziału w głównej masie elektronów zdążających od katody do anody. Przy okazji redukuje istotnie pojemność zwrotną.





    Tomek Janiszewski napisał:

    (niskie nachylenie z którego wynika mała czułość).

    Nachylenie to wg teorii wynika z gęstości g1 i jej odległości od katody względem odległości katoda anoda.
    Aby lampa był strumieniową to musi być spełniony odpowiedni warunek. Oczywiście ze im gęstsza g1 tym większe wymagania były stawiane dla precyzji wykonania lampy.
    Zaś istotnie wysokie nachylenia to juz siatki napinane. Niestety nie da się spełnić już warunku strumieniowości jeśli średnica drutu siatki napinanej (g10 jest o rząd mniejsza niż drutu użytego do zrobienia siatki ekranującej. Oczywiście dałoby radę to zrobić ale to już był zmierzch lamp było wiadomo że nie mają przyszłości. Kiedy możliwości technologiczne już by pozwalała wszystkie siatki wykonać jako napinane i zapewnić warunek braku drutu kolejnej siatki w prześwicie tej pierwszej to już lamp nie używano ale układów scalonych o bardzo dużej skali integracji a analogowa technika już była wymierającą technologia jak lampy. .

    Amerykanie dość wcześni odkryli i zaczęli wylorzystywac zalety strumieni elektronów. Dało to podstawy do konstruowania lamp praktycznie nieznanych w Europie jak 6BN6 czy 6AR8. Europa wyniszczona wojna zanim doszła do możliwości wykonywania lamp strumieniowych to już jedna zdecydowanie nastała era półprzewodników. Nie miało sensu dalej inwestować w tę już nierozwojową branże.

    ZSRR w czasie II wojny światowej to największe dostawy otrzymywał od USA. UK był ona skraju przegranej. Stad oczywistym że skorzystali na tym co do nich dotarło, kopiowali (no cóz wojna, dają to brać i powielać). Stąd większość typów lampy produkowanych p II WŚ to jednak typy wzorowane na amerykańskich.
    Fakt że precyzja wykonania była gorsza, ale pamiętajmy z jakiego poziomu techniki startował ZSRR po rewolucji. Oczywiście najnowocześniejszych urządzeń to nie wysyłali jako pomocy alianckiej. To samo mamy obecnie - Chiny.


    Tomek Janiszewski napisał:

    Dla Autora tematu główną zaletą ma być miniaturyzacja urządzenia i samych lamp. Dlatego poleciłem mu EL90, odradziłem zaś 6Π1Π, mimo że parametry uzyskałby wówczas identyczne.

    Niedźwiedzia przysługa. 6P1P-EV - większa masywniejsza anoda, mniej ryzykujemy nieznacznie przieciążając albo stosując (niedozwolone) Ua = 300V (żadnych istotnych skutków ubocznych.... )
    Zas gwarantowana trwałość 6P1P-EV jest względnie wysoka. Ponadto jeszcze cena i dostępność. Wszystkich tych zalet pozbawiona jest EL90 / 6AQ5 / 6L31.



    OTLamp napisał:
    6H8C/6SN7 przy okazji dwukrotnie większej mocy żarzenia oferuje ponad dwukrotnie mniejsze zniekształcenia nieliniowe niż ECC82 przy amplitudach sięgających nawet 120V - 6H8C wnosi wtedy zniekształcenia nieprzekraczające 2,3%, podczas gdy przy ECC82 dochodzą do 5%.

    Audiofilska brednia że 6N7S / 6H8C jest odpowiednikiem ECC82 (tak ja to że 6N1P to to samo co ECC88). Wystarczy porównać wymiary systemów lamp i pomyśleć....
    ECC82 ma stosunkowo małe anody więc moc amisyjna nie pozwala na skorzystanie z tych części ch-tyk gdzie liniowość byłaby lepsza....

    0
  • #29 31 Paź 2014 12:18
    Tomek Janiszewski
    Poziom 32  

    aksakal napisał:
    Zajmując się krytyką parametrów lampy jednocześnie, jestem pewny, że nie specjalnie, krytykujesz tysiące konstruktorów, i radioamatorów, które projektowały i konstruowały wzmacniacze i drugie urządzenia z użyciem tej lampy. Chcę zadać ci pytanie - jeśli lampa ma złe parametry,to czyżby nikt do ciebie tego nie znał ?

    Bywa że istotnie tego nie znają się na tym co stosują. W kultowym artykule Painlusta http://www.fonar.com.pl/audio/projekty/trafa/trans7/trans.htm można wyczytać co następuje:
    painlust napisał:
    Drugą najczęściej spotykaną lampą w schematach wzmacniaczy SE małej mocy (szczególnie amerykańskich) jest tetroda strumieniowa 6V6. Bardzo często w konstrukcjach amatorskich DIY można spotkać tą lampę potraktowaną podobnie do EL84. Lampy te różnią się nie tylko wyglądem fizycznym, ale także pod względem elektrycznym. Są to zupełnie inne lampy i nie należy ich traktować jednakowo.

    Czyli potwierdza się to co pisałem: niektórzy oczekują po lampie 6Π1Π tego samego co po EL84, mając na względzie tylko jej moc admisyjną a ignorując pozostałe parametry.

    Dodano po 2 [godziny] 3 [minuty]:

    studisat napisał:
    [A ile jest to 1W różnicy względem 5.5W policzone w dB mocy? Tak tylko pytam.
    Bo uważam że jest to mało znacząca różnica

    Tu decybelek mniej w związku z użyciem 6Π1Π zamiast EL84, tam decybelek mniej z uwagi na straty w transformatorze głośnikowym wyszabrowanym z jakiegoś Kankana, tu kolejny decybelek z racji nienajlepszego dopasowania, i jeszcze jeden z racji zbyt niskiego napięcia anodowego z takiego TS jaki się akurat ma... i potem zdziwienie że do głośnika dochodzi już tylko półtora wata zamiast prawie sześciu.
    Cytat:
    Zastanów się nad takim parametrem jak gwarantowana długowieczność dla 6P14P-EV - która tam wynosi 5000 h i dla 6P1P-EV która wynosi 7500 h.
    skonfrontuj to z limitem na nąpięcie anodowe.

    Nie każdy będzie się zabijał aby stosować wyłącznie NOS-y z serii EV. Niektórzy zadowolą się używkami z schaberplatzu, pierwszymi jakie mu się nawiną. A wtedy ta niewielka różnica długowieczności traci na znaczeniu, i tak loterią się staje która lampa ile wytrzyma. Nie wszyscy też budują piece gitarowe w których lampy aż świecą na niebiesko przy Ua=450V.
    Cytat:
    Porównaj jeszcze EL90 / 6AQ5 / 6L31 z 6P1P oraz z 6P6S / 6V6. Kontretnie powierzchnia i masa anody. Która zniesie więcej wydzielonej mocy? w sumie chodzi o wydzielone ciepło

    A kto powiedział że Autor się uprze aby wykorzystywać EL90 na granicy dopuszczalnej mocy, lub wręcz powyżej niej? Materiały też uczyniły pewien postęp od czasów bakelitowych cokołów.
    Cytat:
    Lampy wtedy to bynajmniej nie tylko audio.

    Ale w tym temacie jest mowa o zastosowaniach audio, i to raczej typowych a nie wyżyłowanych. I twierdzę że w takich zastosowaniach lampa 6Π1Π zdecydowanie ustępuje EL84 (a jeżeli moc żarzenia ma mieć pierwszorzędne znaczenie - to taką samą moc wyjściową jak 6Π1Π przy minimalnie tylko większej mocy żarzenia a lepszej czułości i mniejszych wymiarach wynikających ze zmieszczenia dwóch systemów w jednej bańce zapewni E/PCL86, rzecz jasna zakładając że lampa 6Π1Π nie będzie katowana w warunkach pozakatalogowych, bo takiej próby ECL86 mogłaby nie wytrzymać).
    Cytat:
    Lampy strumieniowe wymagają wysokiej precyzji wykonania aby patrząc na anode przez oczka siatki sterujące nie widać było drutów kolejnych siatek szczególnie ekranującej. Ten ekran g2 nie świadczy o strumieniowości tylko to pierwsze.

    I całkiem możliwe że tej precyzji w przypadku lamp z rodziny 6V6 (określanych mimo to tetrodami strumieniowymi) zabrakło. Nawet oglądając z zewnątrz 6Π1Π widać że choć skok zwojów siatek pierwszej i drugiej jest jednakowy, to jednak pokrywanie się poszczególnych żeberek na całej długości dalekie jest od ideału, nie to co choćby w 6Π45C. Pewnie i w EL86 pokrywają się lepiej, skoro ona w przeciwieństwie do 6V6 ma i współczynnik rozdziału prądów, i napięcie kolana zbliżone zdecydowanie bardziej do tetrody strumieniowej niż typowej pentody głośnikowej.
    Cytat:
    To że ten ekran nie decyduje o strumieniowości lampy to świadczy np. fakt istnienia pentod strumieniowych wtedy jest on zbędny

    Ale który "ekran" masz na myśli? Tę ramkę lub wygięte blaszki zastępujące siatkę trzecią w niektórych lampach końcowych? Ona istotnie jest zbędna w niektórych tetrodach strumieniowych (np. w większości nadawczych), za pentody strumieniowe zaś uważałbym lampy takie jak EL86, mających normalną pętaną siatkę trzecią ale pokrywające się zwoje siatek pierwszej i drugiej.
    Cytat:
    Nachylenie to wg teorii wynika z gęstości g1 i jej odległości od katody względem odległości katoda anoda.

    No iwłaśnie nieudolne dążenie do skonstruowania tetrody strumieniowej sprawiło że lampa 6V6 ma małe nachylenie (z racji faktu że siatka pierwsza nie może być gęstsza od siatki drugiej, w przeciwieństwie do pentod EL84 a zwłaszcza ECL86) a brak dostatecznej precyzji sprawił że parametry prądowo - napięciowe nie są w niej lepsze niż w zwykłej pentodzie.
    Cytat:
    Oczywiście ze im gęstsza g1 tym większe wymagania były stawiane dla precyzji wykonania lampy.

    I to ostatnie zapewne też sprawiło że w 6V6 nie zdecydowano się zastosować siatek pierwszej i drugiej równie gęstych jak w EL86, gdzie wymaganą precyzję osiągnięto: wtedy współczynnik rozdziału prądu stałby się już zupełnie tragiczny.
    Cytat:
    Zaś istotnie wysokie nachylenia to juz siatki napinane. Niestety nie da się spełnić już warunku strumieniowości jeśli średnica drutu siatki napinanej (g10 jest o rząd mniejsza niż drutu użytego do zrobienia siatki ekranującej.

    A czy aby nie zrobiono tego w lampie E180F i jej mocniejszych krewnych (E280F, E810F), gdzie zwoje siatki pierwszej są krotnoscią zwojów siatki drugiej, przy czym te ostatnie lezą w cieniu co któregoś zwoju siatki pierwszej? Ta lampa także ma nietypowo dobry jak na pentody małosygnałowe współczynnik rozdziału prądów, przy czym nie chodzi tutaj o sprawność energetyczną lecz o jak najmniejsze szumy wywoływane rozpływem prądów.
    Cytat:
    Niedźwiedzia przysługa. 6P1P-EV - większa masywniejsza anoda, mniej ryzykujemy nieznacznie przieciążając albo stosując (niedozwolone) Ua = 300V (żadnych istotnych skutków ubocznych.... )
    Zas gwarantowana trwałość 6P1P-EV jest względnie wysoka. Ponadto jeszcze cena i dostępność. Wszystkich tych zalet pozbawiona jest EL90 / 6AQ5 / 6L31.

    Tak jak już pisałem: niekoniecznie musi chcieć wykorzystywać lampy końcowe w niedozwolonych warunkach. W tytułowym małym wzmacniaczu byłoby to zresztą i tak utrudnione: z uwagi na rozmiary i ciężar obu transformatorów.
    Cytat:
    OTLamp napisał:
    6H8C/6SN7 przy okazji dwukrotnie większej mocy żarzenia oferuje ponad dwukrotnie mniejsze zniekształcenia nieliniowe niż ECC82 przy amplitudach sięgających nawet 120V - 6H8C wnosi wtedy zniekształcenia nieprzekraczające 2,3%, podczas gdy przy ECC82 dochodzą do 5%.

    A takie pytanko za pół punkta: po kiego grzdyla napięcie sterujące aż 120V dla lamp EL34 czy 6V6 i to nawet w połączeniu triodowym? A przecież i tam nierzadko spotyka się 6H8C do kompletu Conajwyżej dla EC360, diabłów i innych stabilizacyjnych wynalazków użycie lampy 6H8C pozwoliłoby zredukować zniekształcenia (jakby to miało jakiekolwiek znaczenie w tzw. wzmacniaczu Hi-End, gdzie stopień końcowy bez USZ i tak wniesie kilkanaście % THD), zwłaszcza gdy nie wpadnie się na pomysł w jaki jeszcze inny sposób można zredukować zniekształcenie wnoszone przez driver. Na przykład wykorzystując do jego zasilania obydwa napięcia jakich potrzebuje stopień końcowy na triodzie o niskim µ: anodowe i stanowiące znaczącą jego część ujemne napięcie biasu.

    1
  • #30 31 Paź 2014 13:00
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kolega,Tomek Janiszewski ! To, że proponujesz przeczytać czym różnią się EL84 i 6V6 (6П6С) pierwszy raz przeczytałem więcej 50 lat po temu. Rekomendacji po użyciu elementów lampowych telewizorów w amatorskich konstrukcjach wzmacniaczy mi też znajome dawno. Pierwszy wzmacniacz z użyciem takiego transformatora skonstruowałem w 1969 roku.W użyciu takich transformatorów nie ma nic dziwnego, W wzmacniaczach telewizorów wykorzystują się też same lampy, jak i w radioodbiornikach czy wzmacniaczach.A oto to, co w roli wyjściowych transformatorów można wykorzystać sieciowe transformatory od radzieckich czarno-białych telewizorów (ТС- 180 - TS - 180) myślę nie każdy zna.

    Dodano po 29 [minuty]:

    Kolega, Tomek Janiszewski ! Dziwię się z twojej skłonności do dyskusji! Lepiej proponuj konkretny schemat, która na twój pogląd jest idealna! Jeśli po twojemu EL84 wykorzystać lepiej czym 6Р1Р, to które problemy? W schemacie,którą proponowałem w #2 dla tego wystarczy zamienić wyjściowy transformator, rezystor R10- 300 Ohm w katodzie wyjściowej lampy zamienić na 150-180 Ohm i dla zmniejszenia wzmacniania pierwszej kaskady wydalić kondensator elektrolit С5. Lepiej czyń takie konkretne propozycje, czym tłuc wodę w moździerzu.

    1