Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Fiat Siena 1.4 el - przełączanie z LPG na PB przy wysokich obrotach

28 Paź 2014 20:18 1260 2
  • Poziom 23  
    Fiat Siena 1.4 EL z instalacją LPG drugiej generacji, reduktor LOVATO RG90, sterownik sondy lambda STAG-L, BRC Modular 2VIE, przełącznik stanu pracy Protec Digital PD-2A.

    Na benzynie auto śmiga bez zarzutu. Wszystko funkcjonuje jak należy. Problem pojawia się przy jeździe na LPG. Przy wysokich obrotach zapala się kontrolka check (marchewka) i w tym samym momencie następuje przełączenie zasilania z LPG na benzynę. Odczuwalne jest szarpnięcie silnika najprawdopodobniej spowodowane samym przełączeniem sposobu zasilania, a po chwili kontrolka check (marchewka) gaśnie i auto jedzie na benzynie jak by nigdy nic.

    Ponieważ w tej wersji Sieny nie ma obrotomierza, nie wiem przy jakich dokładnie obrotach występuje problem - dzieje się tak na piątym biegu przy przekroczeniu prędkości około 120km/h. Po obniżeniu obrotów, czyli zmniejszeniu prędkości do około 110km/h następuje ponowne przełączenie na zasilanie LPG. Przez sekundę odczuwalny jest brak mocy, spowodowany najpewniej zmianą źródła zasilania z benzyny na gaz, i po chwili auto jedzie bez żadnych problemów na gazie. Wszystko funkcjonuje normalnie aż do momentu, kiedy znów zwiększymy obroty (prędkość) do wspomnianej wcześniej granicy.

    Wygląda to tak, jakby instalacja miała ustaloną górną granicę obrotów, po przekroczeniu której następuje przejście na zasilanie benzyną. Nie jest to jednak prawdą, ponieważ poprzedni właściciel auta twierdzi, że już kiedyś miał taki sam problem z tą instalacją LPG. Został on wtedy rozwiązany przez podmianę "jakiegoś modułu", jednak nie ustaliliśmy o co dokładnie chodziło.

    Z problemem byłem już u dwóch gazowników, ale jak łatwo zgadnąć nie został on rozwiązany. Pierwszy gazownik stwierdził, że tak ma być, bo jest to zabezpieczenie wtrysków przed przegrzaniem (?) Drugi gazownik stwierdził, że może być to problem z modułem przełącznika trybu pracy, jednak nie ma jak tego sprawdzić bo takich modułów podobno już się nie robi.

    Czy ktoś z szanownych Forumowiczów spotkał się z podobnym problemem?? Będę wdzięczny za podpowiedzi w tym temacie.

    Nie wiem czy to istotne, ale dodam jeszcze, że przy uruchamianiu silnika nie ma reguły co do warunków przełączenia się z benzyny na gaz.
    Zgodnie z zasadą działania instalacji LPG, silnik uruchamiany jest na benzynie, a po osiągnięciu określonych obrotów następuje przełączenie na gaz.
    W moim przypadku jest różnie. Co któryś raz faktycznie muszę przygazować aby nastąpiło przełączenie na gaz, jednak najczęściej przełączenie następuje zaraz po uruchomieniu silnika. Nie mają znaczenia ani temperatura silnika, ani warunki zewnętrzne (pogodowe).
  • Poziom 23  
    >>> diablo23248 - Problem nie dotyczy podłączenia poszczególnych modułów (w instalacji nie było nic ruszane, a kiedyś pracowała ona poprawnie), ale liczą się dobre chęci :>

    Zależy mi na podpowiedzi gdzie szukać problemu. Nie mam doświadczenia w instalacjach samochodowych i szukam punktu zaczepienia. Jak na razie mam dwa przypuszczenia jednak jeszcze nie sprawdzone.

    Pierwsze to sygnał informujący o obrotach silnika (impulsy z cewki zapłonowej lub licznika obrotów). Zgodnie z tym co ustaliłem do tej pory sygnał ten podawany jest na moduł przełącznika rodzaju pracy PD-2 A. Przełącznik posiada regulację czułości (regulowane wzmocnienie sygnału wejściowego) jednak nie rozwiązuje to mojego problemu.

    Drugie to emulator wtrysku - na razie nie dotykałem :)

    Czy w moim przypadku emulator wtryskiwaczy może powodować opisany wyżej problem??