Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa elektrycznego quada. Jaki silnik, akumulatory, sterownik?

StrzelecCzarny 29 Oct 2014 15:10 8160 11
  • #1
    StrzelecCzarny
    Level 2  
    Witam, planuję zbudować w przyszłości elektrycznego quada o niedużym zasięgu (ok 50 km i mocy ok 25 KM) Waszym zdaniem jaki był by najlepszy kompromis cena/osiągi dla silnika wraz ze sterownikiem i do tego dobre akumulatory?

    Pozdrawiam
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    problem.z.ko
    Level 25  
    Quad na prąd? To chyba są żarty! Pomyśl o rozmiarach akumulatorów i jaki prąd będzie musiał popłynąć,żeby uzyskać te twoje wymarzone 25KM.
  • #5
    problem.z.ko
    Level 25  
    O tym słyszałem. Może i ma te 25KM, ale na jak długo starczy akumulator? na 20min zabawy?
  • #7
    StrzelecCzarny
    Level 2  
    Czyli można. Piękny ten quad z filmiku dondu. Mój max budżet na to przedsięwzięcie to 10k. Myślałem o akumulatorach żelowych ponieważ quad czasem znajduję się pod innym kątem niż prostopadłym do podłoża, a z tego co się orientuje, zwykły kwasowy nie może być zbytnio odchylany. Jeżeli się mylę proszę poprawcie mnie (można by było może zastosować wtenczas aku trakcyjne?) Drodzy forumowicze jakie propozycje dotyczące silnika do takiej maszyny?
  • #8
    problem.z.ko
    Level 25  
    Akumulatory to chyba najlepiej LI-ION ze względu na dobry stosunek masy do pojemności. Jednak one wymagają skomplikowanego procesu ładowania.
  • #9
    dondu
    Moderator on vacation ...
    StrzelecCzarny wrote:
    Myślałem o akumulatorach żelowych ponieważ quad czasem znajduję się pod innym kątem niż prostopadłym do podłoża, a z tego co się orientuje, zwykły kwasowy nie może być zbytnio odchylany.


    Quote:
    The batteries we use on the quads are a mixture of AGM (Absorbed Glass Mat) and Valve regulated, sealed lead-acid. This means that the batteries can be used in any orientation, allowing us to fit them into the frame of the quads. Our demonstrator models have been running for nearly 3 years and we are yet to have a battery failure. It is estimated through calculations that the bikes can be charged 700-900 times before battery replacement is needed.

    http://www.electric-quad-bikes.com/index.php?main_page=page&id=5
  • #10
    StrzelecCzarny
    Level 2  
    Angielski nie jest moją mocną stroną, ale zrozumiałem tyle, że ta budowa na dzień dzisiejszy mnie przerasta (problem baterii). Dzięki dondu za zainteresowanie tematem. Jeżeli ktoś w przyszłości podjął się by się budowy takiej lub podobnej maszyny niech da znać co z tego wyszło.

    Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki za info
  • #11
    problem.z.ko
    Level 25  
    StrzelecCzarny wrote:
    Angielski nie jest moją mocną stroną, ale zrozumiałem tyle, że ta budowa na dzień dzisiejszy mnie przerasta (problem baterii). Dzięki dondu za zainteresowanie tematem. Jeżeli ktoś w przyszłości podjął się by się budowy takiej lub podobnej maszyny niech da znać co z tego wyszło.

    Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki za info


    Jest możliwa budowa takiej zabawki. Ja dawniej się w to bawiłem :D
    ...Dlatego podeszłem do tego z odrobiną hejtów, bo mi się udało, ale nie do końca.

    Nie do końca to znaczy, że koszta budowy takiej zabawki były zbyt wysokie. Ja w mojej konstrukcji chciałem użyć akumulatorów litowo jonowych, ale koszt ich zakupu... Silnik, który zakupiłem miał 500W/24V. Akumulatory samochodowe były do owej konstrukcji zbyt ciężkie, a żelowe z tego, co mi wiadomo nie lubią rozładowywania dużym prądem.
    Ostatecznie zabawka powstała, była zasilana sieciowo przy pomocy prostownika do akumulatorów 24V, który miał prąd ładowania 20A. Oczywiście prostownik się grzał, nie pozwalał na dłuższą zabawę, a poza tym kabel umożliwiał odjechanie na max 20m od domu.
    Ale nie liczy się porażka. Liczy się doświadczenie uzyskane przy budowie i dobra zabawa :D

    Jeszcze zrobię lekki offtop. Mam nadzieję,że moderacja nie usunie postu.
    Są jeszcze chińskie zabawki typu quad dla dzieci, skuterki elektryczne itd.
    Taki pojazd posiada 2 silniki po 35W. Niby niewiele, ale wystarcza, żeby uwieźć 80-kg człowieka po równym terenie. Oczywiście nie zachęcam do sprawdzania->pojazd może się uszkodzić. Ja dokonałem prób na pojeździe "z odzysku" przywiezionego ze śmietnika. Ludzie czasem dobre rzeczy wyrzucają...
    Tak czy inaczej w środku mieści się akumulator 12V 18AH, który wg instrukcji pozwala na godzinę jazdy. Między akumulatorem a silnikiem jest coś w rodzaju regulatora obrotów. Na regulatorze traci się sporo mocy ->tranzystor końcowy jest dość gorący, nawet gdy sterownik nie jest niczym obciążony :O
    To się zwie chińskim badziewiem :P
  • #12
    Bemx2k
    Level 11  
    7 lat i nikt nie pomyślał o elektryfikacji quada ? Co się dzieje z tym narodem że fora technologiczne umierają jedno po drugim ?

    Sąsiad starszy człowiek przerobił jakiegoś starego Chińczyka ,motor 35kW w nominale ,twierdzi że szczytowo osiąga 55kW do tego połączone 3 pakiety 90V60A co daje około 16kWh gość twierdzi że po górach z niewielkimi podjazdami starcza mu na przejechanie 60-65km . Przypuszczam że dobry fachowiec tak dobierze motor/sterownik/baterie że prawie każdego quada można by zrobić nawet z lepszymi parametrami.