Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu

jorgus1j 02 Lis 2014 11:05 7692 20
  • #1 02 Lis 2014 11:05
    jorgus1j
    Poziom 9  

    Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu
    Postanowiłem podzielić się pomysłem, dotyczącym wykonania napędu bramy przesuwnej garażowej. Brama przesuwna garażowa i ograniczające ja dwie ściany zmusiły mnie do wykonania napędu opartego częściowo na własnym pomyśle i częściowo zaczerpniętego z forum elektrody. W założeniu napęd mógł zajmować znaczna powierzchnię jednakże wskazane było aby jego głębokość nie była większa niż 8 cm- warunek spełniony. Napęd oparty jest na sterowniku elmes 12 v z funkcją łagodnego startu i zatrzymania koszt z pilotem 160 zł, silnik z przekładnią – wspomaganie elektryczne Clio III 50 zł, transformator 60 VA toroidalny( prezent), profil metalowy 20mmx30mm na którym osadziłem łańcuch 20 zł (prezent), dwie krańcówki mechaniczne(prezent), zębatka motocyklowa 11 zębów – 11 zł, puszka hermetyczna 28 zł, obudowa napędu inwencja własna, przycięta obudowa od pralki automatycznej. Mechanizm działa płynnie zamyka bramę 3,06 m w 12 s przy włączonych funkcjach łagodnego zatrzymania i startu, bez nich czas to 9 s. Jestem pod wrażeniem funkcji łagodnego zatrzymania, która powoduje że szybko zamykającą się bramę można ustawić tak aby nie uderzała w futrynę i zamykała się co do mm.

    1 20
  • #2 02 Lis 2014 12:55
    harnasx
    Poziom 22  

    I fajnie!! Zrobić coś z "niczego" zawsze pochwalam!

    Jestem ciekaw jednie czy mocno hałasuje ten łańcuch w połączeniu z konstrukcją bramy?

    moim zdaniem trochę lepszym rozwiązaniem było by zawieszenie naciągniętego łańcucha nad zębatką tak aby nie stykał się z konstrukcją bramy ( jedynie na końcach)

    0
  • #3 02 Lis 2014 14:53
    jorgus1j
    Poziom 9  

    jeżeli chodzi o hałas to napęd pracuje znośnie pierwotnie był zawieszony łańcuch jednakże przy takich odległościach nie można go było napiąć dostatecznie mocno luz który powstał powodował trudności z zamykaniem ponieważ łańcuch haczył się o zęby zębatki

    0
  • #4 03 Lis 2014 09:17
    208885
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 03 Lis 2014 09:47
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Ogólnie ciekawy pomysł, choć wykonanie słabe. Jaka jest prędkośc przesuwu bramy?
    Żeby nie było tak różowo , to elektrycznie jest to wykonane fatalnie. Przewody żółto/zielone nie mogą być używane do innych celów jak tylko ochrona przeciwporażeniowa. Ta podstawka z płyty wiórowej też nie wygląda ciekawie jak i umocowanie przewodów.
    Mechanicznie też byle jak i z byle czego: "na kolanie" wygięte mocowania, dykta meblowa jako podkładka? Koszulki kołków rozporowych są plastikowe?
    Obstawiam , że po kilkudziesięciu otwarciach mocowania sie obluzują i koło zacznie przeskakiwać na łańcuchu. Może się mylę , ale na pewno będziesz musiał parę rzeczy poprawawić, w końcu to prototyp :D .
    Zastosowane tu krańcówki MPO a właściwie ich mechanizm z rolką łatwo się rozkręca i rozreguluje.
    Bezpieczniej byłoby zastosować gotowe przełączniki do bram przesuwnych ze sprzężynowym palcem przełączającym- trwałe i niezawodne rozwiązanie.

    0
  • #6 03 Lis 2014 22:34
    jorgus1j
    Poziom 9  

    Zbezpieczenie jest tylko przeciażeniowe brama bardzo lekko chodzi, jezeli stane na jej drodze to się zatrzyma i cofnie o ok40 cm (gdyby na drodze pojawiło sie dziecko pewnie by zabolało moje ma 190 cm zatem nie dotyczy), potencjometry przeciażeniowe ustawione na 50 procent. Fotokomórki można podłączyć u mnie złącza w sterowniku są zwarte na razie jest rewelka za 300 zł . Sam sterownik polecam na prawdę bralem pod uwagę trzy firmy żadna w tej cenie nie oferowała takich wodotrysków

    Dodano po 1 [godziny] 1 [minuty]:

    Kolego Andrzeju dziękuję za konstruktywną krytykę w przypadku krańcówek, jednakże nie wiem jakby sprawował się wyłącznik proponowany przez Ciebie w zestawieniu z łagodnym zatrzymaniem bramy gdzie po wyłączeniu przez wyłącznik krańcowy brama jeszcze przemieszcza się ok 20 cm. W pozostałych przypadkach uspokajam nie płyta pilśniowa a blacha gr 4 mm nie płyta meblowa a PRL-owski bakelit . Wszystkie przewody zaadoptowane z pralki automatycznej tutaj pracują na 12V i nie przenoszą większych obciążeń tylko transformator podłączony jest skrętką 1,5 mm2 na 60 VA powinno wystarczyć. Szybkość zamykania opisana wcześniej ale przypominam 3.06 m w zależności od ustawień 12s lub 9s pierwsza optymalna. Oczywiście zgadzam się co do wykonania"na kolanie" trzy razy po 3 h w temp bliskiej zeru może być usprawiedliwieniem. Temat wrzuciłem aby na podstawie sugestii mieć możliwość dopracowania pewnych podzespołów, już np. wiem że zastosowanie krańcówek magnetycznych przy takim ekranie metalu mogło by skutkować tylko wyrzuceniem pieniędzy. Przez zimę na pewno nic nie zmienię więc zobaczymy jak sprawi się ta prowizorka, ale myślę, że czarne wizję się nie sprawdzą. Przed przystąpieniem do wykonania napędu przejrzałem fora w 90 % wypowiedzi był zamierzam wykonać i zarys pomysłu, tu jak piszesz jest wykonane byle jak ale działa super, sąsiad ma napęd za ponad 2 tys jest wykonany super a działa byle jak wersja letnia na zimę odłączony.

    0
  • #7 04 Lis 2014 06:39
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Co do krańcówek andrzeju kolega jorgus1j ma rację - mam też podobną samodziełkę (bramę wjazdową poruszaną pętlą łańcucha) i podobnie szybkobieżną - 7-8 sek otwarcie i najazd na krańcówkę ok 20 cm. Konstrukcje krańcówki na palcu spręzynowym się nie sprawdzają bo sprężyna po pełnym najeździe płozy wygina się w łuk i odłącza krańcówkę albo wręcz włącza drugą stronę. Magnetyczne po prostu przejeżdżają z rozpędu koło czujnika i tyle. Wypróbowałem na początku własną konstrukcję kr. magnetycznej - kicha, fabryczne magnetyczne (FAAC) - to samo, potem sprężynowe wzorowane na fabrycznej - sytuacja opisana w/w i na końcu fabryczne z fabrycznymi płozami FAAC - też podobnie. Stanęło na identycznym rozawiązaniu jak u autora więc dobór naturalny działa (tylko miałem trochę zachodu nad znalezieniem wodoszczelnych i mrozoodpornych krańcówek). Próbowałem zawrzeć w logice sterownika (sterowanie na LOGO) impuls z krańcówki zamiast ciągłego podtrzymania ale wynikały pomyłki w kierunku jazdy.
    Co do wykonania - estetyka to rzecz dla użytkownika - akceptuje - to OK (i dobrze działa w odróżnieniu... - nie wszystko złoto co się świeci)

    0
  • #8 04 Lis 2014 09:50
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Moja uwaga dotyczy tych konkretnych krańcówek MPO. Ni weiedziałem, że układ ma miękkie zatrzymanie po krańcówkach. Dobrej jakości krańcówki najazdowe( i jeszcze hermetyczne) sa bardzo drogie, ale i trwałe- zastosowania przemysłowe.
    Konstrukcja z palcem na sprzeżynie sprawdzi sie doskonale pod warunkiem wykonania odpowiedniej dł. "korytek" z kątownika np 20x20 przysawanych grzbietem do tyłu do powierzchni bramy i wyprofilowanym najazdem + odrobina smaru by sie nie wycierało . palec przełączy sie i pozostanie w tej pozycji bez "przewiniecia sie" na płaskiej powierzchni, o którym ( jak najbardziej słusznie) pisze kotbury.

    jorgus1j Domyslam sie, że przekłądna jest od wspomagania elektrycznego z samochodu , Mozesz zdradzić co to za model i od czego pochodzi?

    0
  • #9 04 Lis 2014 20:43
    jorgus1j
    Poziom 9  

    Jak już wspomniałem wcześniej wspomaganie elektryczne renault clio III generacji koszt 50 zł na allegro od 50 do 300 zł. Widziałem już tą przekładnie współpracująca z bramą 400 kg, w takim przypadku transformator powinien mieć min 150 VA(u mnie jest 60 i jest ok). Jeszcze tylko taka uwaga dużo miejsca w wypowiedziach zabiera sprawa estetyki jak wspomniał kolego kotbury to sprawa gustu i niekoniecznie nie widze większego sensu pakowania pieniędzy w projekt który do końca nie jest skazany na 100 % sukcesu. Po co wydawać 160 zł na krańcówki np hermetyczne skoro mam zastosowane pod ręką za darmo. Uważam, że na takich forach powinno sie "sprzedawć" pomysły sprawdzone do realizacji . Gdyby ktoś wcześniej pokazał mi napęd którego konstrukcja ma zaledwie 8 cm głębokości to od razu budowałbym wersję ostateczną a nie prototyp. Teraz będę kombinował jeszcze z mechanizmem rozłączającyn napęd ale na razie na papierze. Przez ostatnie 4 dni brama wykonała 3 miesięczny limit tj ok 100 najazdów teraz bardziej boję się o prowadzenie bramy bo to też mój wynalazek(cała bram z prowadzeniem za 500 zł).

    0
  • #10 04 Lis 2014 22:50
    arelektroda
    Poziom 22  

    Wg mnie bardzo dobry pomysł z wykorzystaniem przekładni wspomagania elektrycznego układu kierowniczego. Przynajmniej ten element powinien być trwały i niezawodny.

    0
  • #11 05 Lis 2014 08:38
    208885
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 05 Lis 2014 20:46
    jorgus1j
    Poziom 9  

    A tu kolego Mareczny niespodzianka z jednej strony dobra z drugiej zła, mianowicie w przypadku braku zasilania średnio krzepki facet przepchnie bramę opór slimaka silnika jset dość duży ale możliwy do pokonania mi zjmuje to minutę.(osoby które nie wiedziały o napędzie a próbowały przepchnąć bramę uważały że jest zamknięta na zamek) Brama ma już trzy lata jak dotąd pracowała bez zadaszenia i nigdy się nie przycinała obecnie po modernizacji jest cała zadaszona więc tym bardziej nie powinno być kłopotów. Dodam jeszcze, iż obecnie pracuje na takim przeciążeniu że mogę ją bez wiekszego wysiłku zatrzymać mam na potencjometrach jeszcze pół skali do podkręcenia, zatem jest zapas mocy. Wysprzęglenie w tym wypadku to sztuka dla sztuki aczkolwiek mam juz pomysł wystarczy że profil z łańcuchem przesunę nad zębatkę i zrobię szybkozłącze z dwóch stron tegoż profilu dwa ruchy i napęd rozłączony.

    1
  • #13 05 Lis 2014 22:57
    208885
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 06 Lis 2014 09:03
    jorgus1j
    Poziom 9  

    W moim przypadku pozostaje wykonanie rozłączenia poprzez uniesienie profilu z łańcuchem oczywiście najpierw musiałbym przenieść profil nad zębatkę. Obecnie mam wejście z boku więc mogę zrobić również silnik na zawiasie. Na dzień dzisiejszy z braku czasu zostaje jak jest w przypadku awarii demontaż silnika to cztery nakrętki i dwa przewody w kostce czyli demontaż będzie zajmował ok 3 min czasu.

    0
  • #15 06 Lis 2014 09:51
    208885
    Użytkownik usunął konto  
  • #16 23 Lis 2014 22:09
    kiciak1986
    Poziom 10  

    witam, mi się Pana projekt podoba. Uważam że jest to miejsce dla osób które za parę groszy zrobią coś z niczego, a efektem końcowym ma być funkcjonalność a nie wygląd. Mam pytanie czy do sterownika podpiął pan silnik czy miedzy tymi urządzeniami trzeba "coś" wmontować? chodzi mi o jakieś oporniki, mostki itp. Pytam bo się nie znam, a w planach mam chęć zbudować podobny układ tyle że do bramy przesuwnej. Jaki silnik od clio miał parametry?, oprócz tego że był na 12 V :) pozdrawiam

    0
  • #17 07 Lut 2015 21:16
    jorgus1j
    Poziom 9  

    W odpowiedzi na post z dnia 22.11.14 informuję, że silnik podpięty jest bezpośrednio do sterownika, który sam w sobie ma zabezpieczenia przeciążenowe. Informuję także, uważając to za rzecz ważną, iż nie bez znaczenia pozostaje moc transformatora przy zastosowanym w moim napędzie 60 VA podczas zimy musiałem podkęcić potencjometry odpowiadajace za przeciązenia na ok 80% latem pracowały na 50 %. Przy pracy z cięższą bramą zalecał bym transformator od 150 do 250 VA(ten ostatni zakupiłem lecz leży na półce 60 VA wystarczyło. Co do krańcówek to zdarzyło się że jedna się dwukrotnie zawiesiła, zatem zastosownie lepszych było by wskazane. Co do silnika - jest układ wspomagania elektrycznego do renault Clio III generacji i tak należy szukać - tani mocny, to by było na tyle. Na razie 100% zadowolenia pomijając nieszczęsne zawieszenie krańcówki.

    0
  • #18 07 Lut 2015 23:30
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Cytat:
    Co do krańcówek to zdarzyło się że jedna się dwukrotnie zawiesiła, zatem zastosownie lepszych było by wskazane.


    Najpierw szukałem (m. in na Wolumenie w wawie) różnych odpornych na wszystko krańcówek i potężnie przepłacałem (a i tak zamarzały) za gówienka używane - podróby a może i oryginały (omron, sromron itp -może dodadzą coś koledzy siedzący głębiej w automatyce) a potem okazało się że krańcówki modułowe klasy pro - Schneider serii Osiswitch (podwójnie uszczelniane) są w niemal każdej hurtowni elektrycznej za tą samą cenę (ok 70 zł za body plus ok 30- 40 zł za różne zakończenia) .
    To nie reklama Schneidera ale zwrócenie uwagi na możliwość nabycia niezłego sprzętu za rozsądną cenę.

    PS - i w końcu nie zamarzają......... a w odróżnieniu od użytych w konstrukcji autora postu działają (co prawda w osłonkach) pod - jak to mówią - pełnią wpływów atmosferycznych...

    0
  • #20 28 Paź 2015 13:35
    Elektrobim

    Poziom 15  

    Witam Panowie.

    Pozwólcie, że się pochwalę również moim projektem zrealizowanym w 2006 roku - brama bardzo podobna do twojej. Brama działa poprawnie i bezawaryjnie do dzisiaj (!), a silnik od wycieraczek jest niezawodny:
    https://www.youtube.com/watch?v=qlJwqHlW8yc

    Projekt studencki: Mikrokontroler 51 i cały układ zrobiony domowym sposobem, silnik od wycieraczek, koło od rozrządu, rygiel elektromagnetyczny również z samochodu, automatyczne wyłączanie światła, akumulator podtrzymujący w razie braku prądu. Wszystkie funkcje normalnej bramy automatycznej: fotokomórki, układ amperometryczny, auto-zamykanie, sterowanie ręczne.

    Przepraszam za jakość filmu, robiono amatorskim aparatem w 2006 roku, brama działa do dzisiaj i nie zapowiada się, aby miała przestać. Przewód ruchomy od silnika chodzi już w prowadnicy - suwnicy. Budżet: 250 zł brutto (radiolinia, elementy wykonawcze na szrocie, akumulator alarmowy, płytka PCB + elementy, mini-zasilacz doładowujący akumulator, prowadnica przewodu). Koszt profesjonalnej automatyzacji takiej bramy: 3000 zł brutto.
    Doświadczenie i satysfakcja - bezcenne!

    Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu

    0
  • #21 28 Paź 2015 21:05
    jorgus1j
    Poziom 9  

    Polak jak chce to potrafi super pomysł majbardziej przemawia do mnie użyty pasek rozrządu. Budżet też jest"imponujący".

    0
  Szukaj w 5mln produktów