Ostatnio natknąłem się na krótki artykulik na jakimś nowym forum o systemach zabezpieczeń. Natchnął mnie do otwarcia tematu dotyczącego nowych technologii HD w telewizji analogowej.
Adres artykułu poniżej dla chętnych: Link
(tak na marginesie forum nowe i na tą chwilę skromne ale może warto tam zaglądać częściej)
Mój tekst będzie trochę długi ale mam nadzieję, że wniesie więcej wiedzy dla osób, które nie miały do tej pory do czynienia z tymi nowymi technologiami. Dzielę się w nim moją wiedzą zdobytą na targach, przeglądaniu internetu oraz rozmowami z producentami. Jakby ktoś miał do moich wywodów uwagi to niech dopisuje w swoich komentarzach. Zawsze co dwie głowy to nie jedna
Jak pewnie większość z Was słyszała, na rynku pojawiły się trzy nowe, analogowe formaty przesyłu i obsługi obrazu w rozdzielczościach HD (720p i 1080p) z pomocą znanego nam kabla koncentrycznego oraz zwykłej skrętki kat.5.
Są to: HD-CVI, HD-TVI oraz A-HD
Krótko o samych formatach i ich krótkiej historii:
HD-CVI - W 2012 roku Dahua (u nas występująca pod nazwą BCS) zaprezentowała nowy chipset, który pozwalał na transmisję sygnału w rozdzielczościach HD po kablu koncentrycznym na odległości do 500m a po skrętce do 200-300m. Pierwsze produkty obsługujące rozdzielczości do 720p pojawiły się w sprzedaży na przełomie 2013/2014 a kolejne modele o rozdzielczości 1080p zagościły dosłownie 2 miesiące temu. Producentem jest Dahua i ona rozdaje karty, tzn. sprzedaje gotowe podzespoły do budowy kamer i rejestratorów. Jest już kilku chętnych;
HD-TVI - Koncept firmy Techpoint (dawnej Techwell czyli producenta znanych chipsetów do analogowych DVR-ów), pojawił się również w 2012, ale pierwsze produkty obsługujące rozdzielczości 720p ale również 1080p pojawiły się dopiero niedawno i to głównie za sprawą HIKVISION (u nich nazywa się - TurboHD). Tu sytuacja wygląd trochę inaczej. Mianowicie Techpoint produkuje chipsety a kto chce i potrafi buduje własne podzespoły a na ich bazie kamery i rejestratory. Ilość producentów już na tą chwilę jest znacząca i oprócz wpomnianego wyżej HIK-a za produkcję wzięły AV-TECH, IR-LAB, i wielu innych z Chin, Korei i Tajwanu.
Podobnie jak HD-CVI odległości transmisji na koncentryku to 500m. Można również używać skrętki UTP5 ale wtedy odległości spadają do 200-300m.
A-HD - najnowszy koncept koreańskiego producenta chipsetów czyli firmy NEXTChip, która postanowił uszczknąć trochę rynku dla siebie. Aktualnie produkowany jest chipset w wersji A-HD 1.0 obsługujący rozdzielczości do 720p. A na początku przyszłego roku do masowej produkcji powinien zostać wdrożony układ obsługujący A-HD 2.0 obsługujący rozdzielczości do 1080p.
Uwaga! A-HD 1.0 nie jest kompatybilne z A-HD 2.0! Pamiętajcie o tym bo aktualnie na rynku można już kupić kamery i DVR pracujące w wersji 1.0 i będą one za chwilę ślepą uliczką jak wejdzie 2.0, które będzie dostępne praktycznie w tej samej cenie!
Zasięgi i okablowanie podobnie jak formaty powyżej.
A-HD ma być podobno najtańszym rozwiązaniem, co zresztą widać w ofertach pierwszych sprzedawanych urządzeń na rynku.
Podobnie jak HD-TVI jest otwartym formatem i mogą z niego korzystać wszyscy chętni.
Jak to działa:
We wszystkich ww. formatach producenci zastosowali podobny zabieg czyli odsunęli składową luminancji od składowej chrominancji uzyskując możliwość powiększenia pasma a co za tym idzie zwiększenia ilości linii telewizyjnych.
Czyli; wszystkie formaty są nadal analogową transmisją sygnału wizyjnego a nie cyfrową jak wielu o tym nadal mówi lub pisze!
W każdym przypadku producent kamery wykorzystuje dedykowany nadajnik a w rejestratorze odbiornik "zestrojony" na dany format.
Stąd najważniejsza na tą chwilę informacja.
Żaden z tych formatów nie jest aktualnie kompatybilny z konkurencyjnym!
Zupełnie inaczej niż w zwykłym analogu lub HD-SDI gdzie można mieszać do woli!
Zalety nowych formatów:
- obraz o rozdzielczościach do 1080p z wykorzystaniem standardowego okablowania (koncentryk) na odległości do 500m. Uwaga! Dotyczy to nowego kabla koncentrycznego kategorii 5C-2V czyli czegoś lepszego niż zwykły RG-59. Jak wykorzystujemy skrętkę oraz konwertery pasywne nowej generacji (dedykowane do analogowego HD) to uzyskamy 200-300m. Korzystając z balunów do zwykłej analogówki będzie co najmniej o 100m mniej i pewnie stracimy na jakości obrazu.
- obraz wysokiej jakości bez opóźnień i efektów kompresji jakie mamy w przypadku IP
- możliwość szybkiego upgrade-u starego systemu analogowego do nowych rozdzielczości HD bez konieczności wymiany okablowania.
- rejestratory we wszystkich formatach będą co najmniej typu hybrydowego tzn będą obsługiwały kamery zwykłe do 960H i również kamery HD do 1080p (wyłączając A-HD 1.0 gdzie mamy tylko 720p!), HIKVISION pokazał już tribryd czyli DVR obsługujący 960H, 720p/1080p oraz ich kamery IP.
- mniejsza podatność na zakłócenia z uwagi na bardziej separowany sygnał wideo
- w przyszłości ponoć niektóre z ww. formatów będą pozwalały wykorzystywać tzw. kanał zwrotny do sterowania PTZ-tami lub sygnałami alarmowymi.
Wady:
- brak kompatybilności między formatami
- należy uważać na stare instalacje bo może się okazać, że nawet 200m będzie wyczynem
- z uwagi na to, że jest to nadal transmisja analogowa zapewne pojawią się podczas pracy podobne jak w przypadku zwykłej analogówki zakłócenia od zasilaczy, prądu masy itp.
Moje własne uwagi i spostrzeżenia
- widziałem ostatnio na targach wiele stanowisk z pracującymi urządzeniami zarówno CVI, TVI jak i AHD i muszę powiedzieć, że żaden z nich nie równał się jakością średniej klasy kamery HD-SDI lub dobrej klasy kamery IP o podobnej rozdzielczości, najładniejszy obrazek widział na prototypowej instalacji na stoisku NEXTChip-a z kamerą A-HD 2.0 oraz stanowisku firmy DVITEC z Chin z podobnym formatem. Pozostałe zestawy, a to były zaszumione a to coś "latało"; na obrazie a to sam obraz nie był dostatecznie ostry. Widać, że producenci mają jeszcze sporo do nauczenia. Pewnie, jak zwykle naszym kosztem;
- podejrzewam, że jak już producenci przyswoją sobie nową technologię to w przyszłym roku zwykły analog umrze bardzo szybko a nowe formaty pewnie zadomowią się jeszcze na parę następnych lat w małych, mniej profesjonalnych instalacjach
- z uwagi na brak kompatybilności już teraz wielu producentów kamer lub rejestratorów oferuje swoje graty nawet w 3 formatach do wyboru; ciekawe tylko który zdobędzie "palmę pierwszeństwa"
- a główna uwaga to taka, że nadal wiedza na rynku jest znikoma i wielu instalatorów nie wie co to jest i do czego służy, nie mówiąc już o samym "Kowalskim"
Poniżej ciekawy artykuł (po angielsku) w żołnierskich słowach opisujący aktualny stan rozwiązań na rynku:
Link
I to chyba na tyle. Mam nadzieję, że nie zanudziłem i zapraszam do dyskusji!
Adres artykułu poniżej dla chętnych: Link
(tak na marginesie forum nowe i na tą chwilę skromne ale może warto tam zaglądać częściej)
Mój tekst będzie trochę długi ale mam nadzieję, że wniesie więcej wiedzy dla osób, które nie miały do tej pory do czynienia z tymi nowymi technologiami. Dzielę się w nim moją wiedzą zdobytą na targach, przeglądaniu internetu oraz rozmowami z producentami. Jakby ktoś miał do moich wywodów uwagi to niech dopisuje w swoich komentarzach. Zawsze co dwie głowy to nie jedna

Jak pewnie większość z Was słyszała, na rynku pojawiły się trzy nowe, analogowe formaty przesyłu i obsługi obrazu w rozdzielczościach HD (720p i 1080p) z pomocą znanego nam kabla koncentrycznego oraz zwykłej skrętki kat.5.
Są to: HD-CVI, HD-TVI oraz A-HD
Krótko o samych formatach i ich krótkiej historii:
HD-CVI - W 2012 roku Dahua (u nas występująca pod nazwą BCS) zaprezentowała nowy chipset, który pozwalał na transmisję sygnału w rozdzielczościach HD po kablu koncentrycznym na odległości do 500m a po skrętce do 200-300m. Pierwsze produkty obsługujące rozdzielczości do 720p pojawiły się w sprzedaży na przełomie 2013/2014 a kolejne modele o rozdzielczości 1080p zagościły dosłownie 2 miesiące temu. Producentem jest Dahua i ona rozdaje karty, tzn. sprzedaje gotowe podzespoły do budowy kamer i rejestratorów. Jest już kilku chętnych;
HD-TVI - Koncept firmy Techpoint (dawnej Techwell czyli producenta znanych chipsetów do analogowych DVR-ów), pojawił się również w 2012, ale pierwsze produkty obsługujące rozdzielczości 720p ale również 1080p pojawiły się dopiero niedawno i to głównie za sprawą HIKVISION (u nich nazywa się - TurboHD). Tu sytuacja wygląd trochę inaczej. Mianowicie Techpoint produkuje chipsety a kto chce i potrafi buduje własne podzespoły a na ich bazie kamery i rejestratory. Ilość producentów już na tą chwilę jest znacząca i oprócz wpomnianego wyżej HIK-a za produkcję wzięły AV-TECH, IR-LAB, i wielu innych z Chin, Korei i Tajwanu.
Podobnie jak HD-CVI odległości transmisji na koncentryku to 500m. Można również używać skrętki UTP5 ale wtedy odległości spadają do 200-300m.
A-HD - najnowszy koncept koreańskiego producenta chipsetów czyli firmy NEXTChip, która postanowił uszczknąć trochę rynku dla siebie. Aktualnie produkowany jest chipset w wersji A-HD 1.0 obsługujący rozdzielczości do 720p. A na początku przyszłego roku do masowej produkcji powinien zostać wdrożony układ obsługujący A-HD 2.0 obsługujący rozdzielczości do 1080p.
Uwaga! A-HD 1.0 nie jest kompatybilne z A-HD 2.0! Pamiętajcie o tym bo aktualnie na rynku można już kupić kamery i DVR pracujące w wersji 1.0 i będą one za chwilę ślepą uliczką jak wejdzie 2.0, które będzie dostępne praktycznie w tej samej cenie!
Zasięgi i okablowanie podobnie jak formaty powyżej.
A-HD ma być podobno najtańszym rozwiązaniem, co zresztą widać w ofertach pierwszych sprzedawanych urządzeń na rynku.
Podobnie jak HD-TVI jest otwartym formatem i mogą z niego korzystać wszyscy chętni.
Jak to działa:
We wszystkich ww. formatach producenci zastosowali podobny zabieg czyli odsunęli składową luminancji od składowej chrominancji uzyskując możliwość powiększenia pasma a co za tym idzie zwiększenia ilości linii telewizyjnych.
Czyli; wszystkie formaty są nadal analogową transmisją sygnału wizyjnego a nie cyfrową jak wielu o tym nadal mówi lub pisze!
W każdym przypadku producent kamery wykorzystuje dedykowany nadajnik a w rejestratorze odbiornik "zestrojony" na dany format.
Stąd najważniejsza na tą chwilę informacja.
Żaden z tych formatów nie jest aktualnie kompatybilny z konkurencyjnym!
Zupełnie inaczej niż w zwykłym analogu lub HD-SDI gdzie można mieszać do woli!
Zalety nowych formatów:
- obraz o rozdzielczościach do 1080p z wykorzystaniem standardowego okablowania (koncentryk) na odległości do 500m. Uwaga! Dotyczy to nowego kabla koncentrycznego kategorii 5C-2V czyli czegoś lepszego niż zwykły RG-59. Jak wykorzystujemy skrętkę oraz konwertery pasywne nowej generacji (dedykowane do analogowego HD) to uzyskamy 200-300m. Korzystając z balunów do zwykłej analogówki będzie co najmniej o 100m mniej i pewnie stracimy na jakości obrazu.
- obraz wysokiej jakości bez opóźnień i efektów kompresji jakie mamy w przypadku IP
- możliwość szybkiego upgrade-u starego systemu analogowego do nowych rozdzielczości HD bez konieczności wymiany okablowania.
- rejestratory we wszystkich formatach będą co najmniej typu hybrydowego tzn będą obsługiwały kamery zwykłe do 960H i również kamery HD do 1080p (wyłączając A-HD 1.0 gdzie mamy tylko 720p!), HIKVISION pokazał już tribryd czyli DVR obsługujący 960H, 720p/1080p oraz ich kamery IP.
- mniejsza podatność na zakłócenia z uwagi na bardziej separowany sygnał wideo
- w przyszłości ponoć niektóre z ww. formatów będą pozwalały wykorzystywać tzw. kanał zwrotny do sterowania PTZ-tami lub sygnałami alarmowymi.
Wady:
- brak kompatybilności między formatami
- należy uważać na stare instalacje bo może się okazać, że nawet 200m będzie wyczynem
- z uwagi na to, że jest to nadal transmisja analogowa zapewne pojawią się podczas pracy podobne jak w przypadku zwykłej analogówki zakłócenia od zasilaczy, prądu masy itp.
Moje własne uwagi i spostrzeżenia
- widziałem ostatnio na targach wiele stanowisk z pracującymi urządzeniami zarówno CVI, TVI jak i AHD i muszę powiedzieć, że żaden z nich nie równał się jakością średniej klasy kamery HD-SDI lub dobrej klasy kamery IP o podobnej rozdzielczości, najładniejszy obrazek widział na prototypowej instalacji na stoisku NEXTChip-a z kamerą A-HD 2.0 oraz stanowisku firmy DVITEC z Chin z podobnym formatem. Pozostałe zestawy, a to były zaszumione a to coś "latało"; na obrazie a to sam obraz nie był dostatecznie ostry. Widać, że producenci mają jeszcze sporo do nauczenia. Pewnie, jak zwykle naszym kosztem;
- podejrzewam, że jak już producenci przyswoją sobie nową technologię to w przyszłym roku zwykły analog umrze bardzo szybko a nowe formaty pewnie zadomowią się jeszcze na parę następnych lat w małych, mniej profesjonalnych instalacjach
- z uwagi na brak kompatybilności już teraz wielu producentów kamer lub rejestratorów oferuje swoje graty nawet w 3 formatach do wyboru; ciekawe tylko który zdobędzie "palmę pierwszeństwa"

- a główna uwaga to taka, że nadal wiedza na rynku jest znikoma i wielu instalatorów nie wie co to jest i do czego służy, nie mówiąc już o samym "Kowalskim"
Poniżej ciekawy artykuł (po angielsku) w żołnierskich słowach opisujący aktualny stan rozwiązań na rynku:
Link
I to chyba na tyle. Mam nadzieję, że nie zanudziłem i zapraszam do dyskusji!