Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wentylator sufitowy - jak działa?

04 Lis 2014 08:46 1944 9
  • Poziom 2  
    Witam,
    Próbuje zrozumieć zasadę działania wentylatora sufitowego i proszę o pomoc.
    Posiada on 2 przełączki - jeden do zmiany kierunku obrotów, drugi do ustawienia jednej z 3 prędkości obrotowych i zatrzymania.

    Wentylator działa na 110v prąd zmienny.
    Z silnika wychodzą 4 przewody. Przełącznik od zmiany kierunku ma 6 przewodów. Oprócz tego w środku jest kondensator z5 przewodami- 2 szare z jednej strony i 3 kolorowe z drugiej. Schemat na kondensatorze wskazuje, ze na kolorowych kablach są 3 różne wartości: 300v 4mikrofarady, 250 v 4mikrofarady, 250v 5mikrofarady.
    Do przełącznika od prędkości są podłączone 4 przewody: zasilanie ze ściany, 2 kolorowe i 1szary z kondensatora.

    Czy dobrze rozumiem zasadę działania:
    1. Silnik ma 2 uzwojenia i poprzez zamianę biegunów przełącznikiem na uzwojeniu pomocniczym jest uzyskiwana zmiana kierunku?
    2. Kondensator z 3 wartościami to tak jakby 3 różne kondensatory połączone w jednej kostce?
    3. Zmianę prędkości obrotowej uzyskuje się przez puszczenie zasilania na uzwojenie pomocnicze przez różne kondenszwarcia ?
    4. Czy za niskie obroty wentylatora mogą wynikać z uszkodzonego kondensatora ( nie ma zewnętrznych oznak uszkodzenia, nadtopien, itd) czy raczej jest to kwestia silnika, jego zwarcia?
    5. Czy można zweryfikować, czy silnik jest sprawny podlaczajac "na krótko" tzn. Z pominięciem kondensatora? Które uzwojenie podłączyć?
    6. Czy kondensator można zastąpić pojedynczym i czy musi mieć 300 v?

    Jeżeli to niewłaściwy dział to przepraszam i proszę o przeniesienie.

    Pozdrawiam
    Bh
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    beejay77 napisał:
    1. Silnik ma 2 uzwojenia i poprzez zamianę biegunów przełącznikiem na uzwojeniu pomocniczym jest uzyskiwana zmiana kierunku?


    Tak - zmianę kierunku obrotów uzyskujemy przez zamianę przewodów jednego z uzwojeń (nieistotne którego).

    beejay77 napisał:
    2. Kondensator z 3 wartościami to tak jakby 3 różne kondensatory połączone w jednej kostce?


    Tak.

    beejay77 napisał:
    3. Zmianę prędkości obrotowej uzyskuje się przez puszczenie zasilania na uzwojenie pomocnicze przez różne kondenszwarcia ?


    Zapewne tak.

    beejay77 napisał:
    4. Czy za niskie obroty wentylatora mogą wynikać z uszkodzonego kondensatora ( nie ma zewnętrznych oznak uszkodzenia, nadtopien, itd) czy raczej jest to kwestia silnika, jego zwarcia?


    Może być uszkodzenie kondensatora, bardziej prawdopodobny problem mechaniczny (zatarte łożyska, zgęstniały smar, niewłasciwy montaż).

    beejay77 napisał:
    5. Czy można zweryfikować, czy silnik jest sprawny podlaczajac "na krótko" tzn. Z pominięciem kondensatora? Które uzwojenie podłączyć?


    Nie - silnik nie ruszy, zasada jest taka że uzwojenie główne zasilamy z sieci bezpośrednio a pomocnicze przez kondensator.
    beejay77 napisał:
    6. Czy kondensator można zastąpić pojedynczym i czy musi mieć 300 v?


    Można zastąpić pojedynczym kosztem utraty możliwości regulacji obrotów.
  • Poziom 2  
    Dzięki za informacje. To był kondensator. Po wymianie wiatrak działa prawidłowo.

    Mam jeszcze jedno pytanie: czy każdy silnik z uzwojeniem pomocniczym można sterować za pomocą parametrów kondensatora? Czy wymaga to jakiejś specjalnej konstrukcji silnika? Silnik od tego wentylatora ma 2 pierścienie uzwojenia- wewnętrzny i zewnętrzny.

    Na forum znalazłem informacje, że raczej kondensator dobiera się do parametrów silnika.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    beejay77 napisał:
    Mam jeszcze jedno pytanie: czy każdy silnik z uzwojeniem pomocniczym można sterować za pomocą parametrów kondensatora? Czy wymaga to jakiejś specjalnej konstrukcji silnika? Silnik od tego wentylatora ma 2 pierścienie uzwojenia- wewnętrzny i zewnętrzny.

    Na forum znalazłem informacje, że raczej kondensator dobiera się do parametrów silnika.


    Biorąc pod uwage jednofazowe silniki indukcyjne z fazą pomocniczą zasilaną przez kondensator mamy 2 przypadki - (1) duże silniki napędzające "twarde" obciążenia (czyli takie które mają moment oporu niezależny od predkości obrotowej) i (2) - małe (do mniej więcej 150W) silniki dla "miękkich" obciążeń (moment oporu spada ze zmniejszeniem obrotów - typowy przykład to wentylator). Dla przypadku (1) mamy w zasadzie sztywno określoną wartość kondensatora, każde jej zwiększenie lub zmniejszenie spowoduje wzrost poślizgu albo conajmniej spadek sprawności (prościej mówiąc - silnik będzie sie bardziej grzał). Silniki (2) natomiast pozwalają na wiekszą swobodę, włączając w to regulację predkości obrotowej przez zmianę kondensatora pracy albo zmianę napiecia zasilania (sterowanie fazowe, rezystor/dławik/kondensator szeregowy, autotransformator, przełączanie odczepów uzwojenia).
  • Poziom 2  
    Dzięki za informacje. Temay\t uważam za zamknięty i wyczerpany
  • Poziom 10  
    Mimo, że to arhiwalny temat, to i tak wydaję mi się że jest to najodpowiedniejszy wątek aby dodać tu swoje zapytanie. Już pomijam fakt, że przy wpisaniu tu w wyszukiwarkę "wentylator sufiowy" ukazały mi się wątki z prośbą o rozkodowanie vin do peugota 207.

    Zwracam się z zapytaniem jak zwiększyć minimalnie prędkość takiego wentylatora. Mój działa prawidłowo, ma tylko dwa biegi. Chciałbym zwiększyć jego obroty o jakieś 10 procent. Myśle że to bezpieczna tolerancja aby nie przeciążać silnika.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    darcus20 napisał:
    Zwracam się z zapytaniem jak zwiększyć minimalnie prędkość takiego wentylatora. Mój działa prawidłowo, ma tylko dwa biegi. Chciałbym zwiększyć jego obroty o jakieś 10 procent. Myśle że to bezpieczna tolerancja aby nie przeciążać silnika.


    W praktyce to niemożliwe...
  • Poziom 10  
    Ok, dzięki kolego. Moje pytanie zasugerowane było fragmentem wypowiedzi do innego użytkownika "...Silniki (2) natomiast pozwalają na wiekszą swobodę, włączając w to regulację predkości obrotowej przez zmianę kondensatora pracy albo zmianę napiecia zasilania (sterowanie fazowe, rezystor/dławik/kondensator szeregowy, autotransformator, przełączanie odczepów uzwojenia)" Skoro sie nie da to będę musiał ewentualnie wymienić na inny model.