Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

RFID - Identyfikacja pojazdów na bramie

silos 04 Nov 2014 18:34 2535 9
  • #1
    silos
    Level 18  
    Witam

    Czy ktoś z forumowiczów spotkał się może z prostym systemem identyfikacji i rejestracji pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających przez daną bramę (posiada część wjazdową i wyjazdową). Chodzi o to aby na bramie najlepiej bezprzewodowo odczytywano np. włożony w pojazd tag (np. Unique 125kHz lub Mifare - RFID), który swoim wewnętrznym numerem identyfikuje pojazd. Takie dwa czytniki spięte byłyby np. poprzez przewodowy RS-485 do urządzenia z mikrokontrolerem (np. Atmega i zestaw Arduino), a ten z kolei z komputerem przez zwykły RS-232. Tutaj już program napisany w Delphi wiązał by dane z danymi z bazy danych i dyspozytor na żywo widziałby, który pojazd jest poza bramą, a który wjechał, ponieważ program raportował by odczyty na żywo. Czy też pozbyć się w ogóle elementu pośredniczącego jakim jest mikrokontroler ponieważ są obecnie dostępne już takie czytniki bezprzewodowe dla tagów/chipów, że można je wpiąć bezpośrednio do PC przez RS-232/USB i będą podawać odczytane przez siebie dane w odpowiedniej ramce, a zadaniem programu w Delphi jest tylko ich obróbka i wizualizacja ? Czy są takie czytniki czytające tagi z dłuższej odległości i czy to tylko kwestia dopasowania anten czytników i skierowania na obszar pojazdu w którym jest zamontowany tag ?
    Piszę o środowisku programistycznym Delphi ponieważ miałem z nim do czynienia i w ramach niego z obsługą transmisji poprzez łącza szeregowe.

    Dziękuję.

    Pozdrawiam
    M.K.
    Do you have a problem with Arduino? Ask question. Visit our forum Arduino.
  • #2
    jacekkry

    Level 11  
    silos wrote:

    Czy ktoś z forumowiczów spotkał się może z prostym systemem identyfikacji i rejestracji pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających przez daną bramę


    Witam,

    Do takich zasięgów stosuje się RFID UHF. Unique i Mifare ma generalnie za mały zasięg.

    Prosty, kompletny, zintegrowany z anteną czytnik o zasięgu 4m http://www.pwsk.pl/sklep/czytniki-rfid-uhf/czytnik-uhf-g2-865-900-o-zasiegu-15m/ . Są jeszcze większe czytniki o praktycznym zasięgu około 10-15 metrów.

    Wykorzystuję go w wielu rozwiązaniach, także parkingowych. Ma regulowany programowo zasięg odczytu, co ułatwia dostrojenie. Oczywiście wszystko zależy od umiejscowienia i rodzaju tagu. Może to być zwykła etykietka RFID lub specjalny tag do przyklejania na szybę samochodów.

    Do kompa podłączam go poprzez USB lub LAN i programuję właśnie w Delphi. Ale jak budujesz jakieś własne urządzenie, to można go przeprogramować i podłączyć bezpośrednio przez RS-232 lub RS-485 i odczytywać po ramce.

    Pozdrawiam, Jacek Krywult, PWSK
  • #3
    Korgoth
    VIP Meritorious for electroda.pl
    silos wrote:
    Witam

    Czy ktoś z forumowiczów spotkał się może z prostym systemem identyfikacji i rejestracji pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających przez daną bramę (posiada część wjazdową i wyjazdową). Chodzi o to aby na bramie najlepiej bezprzewodowo odczytywano np. włożony w pojazd tag (np. Unique 125kHz lub Mifare - RFID), który swoim wewnętrznym numerem identyfikuje pojazd. Takie dwa czytniki spięte byłyby np. poprzez przewodowy RS-485 do urządzenia z mikrokontrolerem (np. Atmega i zestaw Arduino), a ten z kolei z komputerem przez zwykły RS-232. Tutaj już program napisany w Delphi wiązał by dane z danymi z bazy danych i dyspozytor na żywo widziałby, który pojazd jest poza bramą, a który wjechał, ponieważ program raportował by odczyty na żywo. Czy też pozbyć się w ogóle elementu pośredniczącego jakim jest mikrokontroler ponieważ są obecnie dostępne już takie czytniki bezprzewodowe dla tagów/chipów, że można je wpiąć bezpośrednio do PC przez RS-232/USB i będą podawać odczytane przez siebie dane w odpowiedniej ramce, a zadaniem programu w Delphi jest tylko ich obróbka i wizualizacja ? Czy są takie czytniki czytające tagi z dłuższej odległości i czy to tylko kwestia dopasowania anten czytników i skierowania na obszar pojazdu w którym jest zamontowany tag ?
    Piszę o środowisku programistycznym Delphi ponieważ miałem z nim do czynienia i w ramach niego z obsługą transmisji poprzez łącza szeregowe.

    Dziękuję.

    Pozdrawiam
    M.K.


    O Bożeno, a dlaczego nie chcesz po prostu systemu rozpoznawania tablic rejestracyjnych? Tablice też są (powinny być) unikalne :)
  • #4
    silos
    Level 18  
    Witam i dziękuję za odpowiedź.

    Jeżeli już posiadam zwykłe karty MiFare na 13,56Mhz lub tagi Unique 125kHz IMPRO (r):
    Link
    to czy jest szansa po ich przyklejeniu na szybę pojazdu na odczytanie przez wymieniony sprzęt RFID UHF czy należy zakupić z antenami dedykowane tagi ?

    Takie czytniki RFID wpinane bezpośrednio do komputera PC np. za pomocą RS485 jest sprawą idealną jeżeli jest jeszcze dodatkowo API lub specyfikacja ramek jakie trafiają na port. Czy producent w cenie zakupu urządzeń i tagów udostępnia coś takiego ? Mam już program w Delphi w którym jest m.in. rejestr pojazdów służacy do rejestracji przejechanym kilometrów, paliwa, itp. Tutaj tylko rozbudowałbym rejestr pojazdów o pole numeru tagu i miał bym rejestrację wjazdów i wyjazdów.

    Pozdrawiam
    M.K.

    P.S. System rozpoznawania tablic rejestracyjnych nie za bardzo wchodzi w grę w grupie pojazdów: Tramwaje 105N. Czy można ustawić tak takie kamery aby rozpoznawało specyficzne numery boczne pojazdów (3-cyfrowe dwa razy większe niż numery rejestracyjne)?
  • #5
    TvWidget
    Level 37  
    Tak jak napisał jacekkry standardowe pasywne taki RFID mają zbyt mały zasięg. Powinieneś użyć tagów aktywnych. Zobacz np. coś takiego z zasięgiem do 50m:
    http://i-node.pl/inode-nav/ - tag wysyłający tylko unikalny kod
    http://i-node.pl/inode-care-sensor/ - tag wysyłający unikalny kod podpisany cyfrowo (AES128 bit)
    Można go tak skonfigurować aby rozgłaszanie następowało tylko jeśli samochód jest w ruchu.
    http://i-node.pl/inode-control-id/ - tag z pełną dwukierunkową autoryzacją
    Urządzenia wykorzystują standard Bluetooth 4.0. Nie ma więc problemów z odbieraniem danych na dowolnym urządzeniu. Dostępne są odbiorniki podłączane przez LAN, USB i RS232.

    Jeśli tymi pojazdami są tramwaje to użycie standardowych tagów BT4.0. pozwala zrealizować dodatkową funkcjonalność. Osoby niewidome lub słabowidzące mogą odbierać na swoim smatfoonie identyfikator taga. Odpowiednia aplikacja zamienia to na komunikat głosowy. Tego typu systemy oparte na BT4.0 ponoć mają zostać zamontować w wielu obiektach użyteczności publicznej.
  • #6
    silos
    Level 18  
    Witam i dziękuje za odpowiedzi.

    Czy prezentowane powyżej systemy (zwykłe aktywne RFID i Bluetooth) posiadają dla czytników wpiętych do PC takie oprogramowanie lub biblioteki z API aby można było sobie dane odebrać w swoim programie (np. przez plik wymiany, interfejs, itp.) i dalej obrabiać i wizualizować np. dyspozytorowi ?

    Czy aby wykorzystać pasywne tagi czytnik z anteną musiałby być bardzo, bardzo blisko przejeżdżającego pojazdu i miejsca gdzie ten tag jest przyklejony ?

    M.K.
  • #7
    TvWidget
    Level 37  
    Mam doświadczenie tylko z tagami BT4.0. Tu nie jest potrzebne żadne API. Wszytko jest zdefiniowane w standardzie. Urządzenia muszą ze sobą współpracować niezależnie od ich producenta.
    Nieco upraszczając zagadnienie ...
    Każde urządzenie okresowo (zwykle co 1.28 sek.) nadaje ramkę rozgłoszeniową (kilkadziesiąt bajtów). W zależności od typu urządzenia mogą znajdować się w niej różne informacje. W tym konkretnym zastosowaniu przydatne mogą być: unikalny adres BT, identyfikator UUID lub tzw. przyjazna nazwa. Wyłuskanie ich z ramki rozgłoszeniowej jest bardzo proste.

    W przypadku PC do komunikacji zwykle stosuje się typowe dongle BT4.0-USB. Aplikacja z donglem komunikuje się przy pomocy systemowych wysokopoziomowych funkcji API. Jest to uniwersalny sposób ale jego praktyczna realizacja w systemach starszych niż Windows 8 lub Linux wymaga trochę wiedzy.

    Są dostępne również niestandardowe dongle BT4.0-USB "widziane" jako typowy port COM. Tu obsługa z własnej aplikacji jest banalnie prosta. Wystarczy jedynie wysłać rozkaz włączenia skanowania i będzie się otrzymywało odebrane ramki rozgłoszeniowe.
    Te dongle można podłączać do PC przez kilkudziesięciometrowe przedłużacze USB over RJ45 lub USB over LAN.

    Tak jak napisałem już wcześniej dostępne są też odbiorniki USB-LAN. Wysyłają one ramki rozgłoszeniowe pakietami UDP mutlicast. Można je więc jednocześnie odbierać na wielu aplikacjach w róznych miejscach sieci LAN.

    Jeśli chodzi o płytki typu Arduino to najwygodniejszy będzie oczywiście odbiornik BT4.0-UART.
  • #8
    Korgoth
    VIP Meritorious for electroda.pl
    silos wrote:
    P.S. System rozpoznawania tablic rejestracyjnych nie za bardzo wchodzi w grę w grupie pojazdów: Tramwaje 105N. Czy można ustawić tak takie kamery aby rozpoznawało specyficzne numery boczne pojazdów (3-cyfrowe dwa razy większe niż numery rejestracyjne)?


    Myślałem ogólnie o oprogramowaniu do rozpoznawania. Odpowiednio skonfigurowane odczytuje tablice, numery boczne kontenerów, numery pociągów, nawet oznakowania na wózkach widłowych.
    Pytanie tylko czy to jest to czego potrzebujecie, bo z tego co czytam kolega TvWidget ma pomysł na jakieś dodatkowe funkcjonalności do systemu (appki dla niewidomych), co wydaje się być ciekawym pomysłem.
  • #9
    TvWidget
    Level 37  
    Korgoth wrote:
    Odpowiednio skonfigurowane odczytuje tablice, numery boczne kontenerów, numery pociągów, nawet oznakowania na wózkach widłowych.

    To już autor pytania musi rozważyć jakie rozwiązanie będzie optymalne w jego przypadku. To z kamerami kosztuje stosunkowo drogo ale potrzeba je zamontować tylko na dwóch bramkach. To z tagami jest proste, tanie ale cenę trzeba przemnożyć przez ilość pojazdów. Wspomniałem o tych ułatwieniach dla niewidomych, ponieważ na tego rodzaju rozwiązania można otrzymać dofinansowanie.
  • #10
    jacekkry

    Level 11  
    Nie wiem jak to jest z systemami wizyjnymi, czy się w takich sytuacjach nie brudzą i czy nie trzeba dbać o czystość kamery, doświetlenia i samych odczytywanych numerów.

    Antena RFID jest szczelna, tak samo zamknięty w plastikowej obudowie tag. Więc trwałość takiego rozwiązania i niezawodność może być większa.

    Dodatkową zaletą RFID UHF jest kierunkowość anteny zintegrowanej z czytnikiem, o której pisałem powyżej, można ją tak ustawić, że będzie rejestrowała wjazd lub wyjazd, a nie tylko pojawienie się tagu w zasięgu sygnału.

    W przypadku konieczności zastosowania większych mocy sygnału - dalszego zasięgu można wykorzystać mocniejszy czytnik z większą anteną, np.
    http://www.pwsk.pl/sklep/czytniki-rfid-uhf/czytnik-rfid-uhf-g2-m12-zk-rfid102/, lub mocniejszy tag UHF.

    pozdrawiam
    Jacek, PWSK