Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
flexghzflexghz
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem

eloMotor26 07 Lis 2014 15:02 5079 37
  • flexghzflexghz
  • #32
    eloMotor26
    Poziom 9  
    Dzięki, silnik najprawdopodobniej ma maks 500 W czyli bedzie gdzieś kolo 20 A.
    W datasheets buzie11 jeśli dobrze spojrzałem to Id wynosi max 30 A.
    1. Czy mogę dołożyć drugi BUZ11 jak na rysunku aby rozdzielić moc na oba MOSFETY?
    Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem

    2. Usunąłem kondensator C3. Sprawdzałem w moim sklepie elektronicznym i nie maja Kondensatorów LOW ESR, mogą być zwykłe? Jeśli nie to kupie na necie.
    Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem
  • flexghzflexghz
  • #33
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Zwykłe elektrolity będą się grzać, ze względu na impulsowy pobór prądu ( PWM). BUZ 11 bym sobie darował. IRF44A jest lepszy. Ma mniejsze rds, i większy prąd. W/g noty 49A , więc zapasu masz więcej niż z BUZ 11. Mniejsze rds on skutkuje mniejszymi stratami mocy.

    Kondensatory na napięcie minimum 35V.
  • #34
    eloMotor26
    Poziom 9  
    Ok, dodałem dwie diody prostownicze zabezpieczające styki przekaźników K1 i K2
    Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem

    1. Jakie to powinny być diody, może być 6 A /800 V?
    2. gdybym chciał dodać soft start to przed G ? myślałem o jakimś układzie z termistorem ale to by mogło nie działać jakby trzeba było szubko zmienić kierunek i by wtedy nie było soft startu.

    Czy może lepiej przystosować ten schemat?
    Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem
  • #35
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Diody , które dodałeś nic nie wnoszą do układu. A już na pewno nie zabezbieczają styków.

    Po co kombinujesz z soft startem? Już go masz. Wystarczy zwykły potencjometr z wyłącznikiem + sprężyna.

    Podłączasz wyłącznik pod zasilanie 555, a potencjometr do regulacji. Sprężyna ma ściągać do zera.

    Popychasz manetkę, i pierwsze co się włącza to zasilanie 555, dajesz dalej i PWM zaczyna działać . ( np. Więcej do przodu, większa szybkość).

    Do tego przełącznik przód/tył. Soft start nie jest potrzebny.
  • #36
    eloMotor26
    Poziom 9  
    Hmm do końca nie rozumiem jak to ma działać co napisałeś, wujek ma tylko jedna sprawną rękę więc może regulować prędkość potencjometrem tylko gdy wózek stoi w miejscu, w manetce będzie przód/tył.

    Czyli mam dołożyć drugi potencjometr z wyłącznikiem?? nie znalazłem na necie żadnego ze "sprężyną"
  • #37
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Pisząc o potencjometrze ze sprężyną miałem na myśli coś ala manetka gazu. Czyli przełączasz przód/tył i dajesz gazu, masz płynne ruszanie. Puszczasz i wraca do pozycji neutralnej. Można zrobić jeszcze lepiej i skonstruować manetkę dwustronną. Kręcisz na siebie , jedzie do przodu, kręcisz od siebie jedzie do tyłu. Oczywiście szybkości zależna od ustawienia manetki. Potrzebne jest odpowiednie rozwiązanie konstrukcji manetki. A jaki to wózek? Chyba trójkołowy?
  • #38
    eloMotor26
    Poziom 9  
    Tak, 3 kołowy, konstrukcja manetki z potencjometrem przekracza moje możliwości. Wózek jest produkcji włoskiej nazywa się "Luna". W Polsce jest tylko jeden serwis tych wózków w Iławie, dowiadywałem się że oryginalna elektronika kosztuje 1500 zl na którą składa się duża przy silniku i mała w kierownicy, obie są spalone.

    Czy mogę się obyć bez miękkiego startu? wydaje mi się że nie bo mechanicznie się szybko zniszczy układ napędowy, takie moje zdanie ale znawcą nie jestem, jak uważasz?

    Dodaję obrazek:
    Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem