Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem

eloMotor26 05 Nov 2014 16:22 6540 37
Relpol
  • #1
    eloMotor26
    Level 9  
    Nie znalazłem schematu w podobnej konfiguracji więc prosiłbym o pomoc w skompletowaniu schematu.

    Mianowicie mam wózek elektryczny dla osoby niepełnosprawnej (wujka).
    Dostałem go z Holandii, silnik jest w 100% sprawny nie wiem jakiej jest mocy ale sprawdzę niedługo.
    Podoba mi się ten schemat, bo jest w miarę czytelny: Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem
    przód/tył będzie sterowany z manetki, a prędkość z potencjometru.
    Wiem, że ten schemat jest tylko do prędkości obrotów.
    1. Czy czasówka 555 zapewnia właśnie miękki start?
    2. Zależnie jaką moc będzie miał silnik wystarczy wymienić BUZ11 na MOSFET o większej mocy? Czy przy okazji 1645 też trzeba będzie wymienić na większy?
    3. Nie rozumiem oznaczeń kondensatorów C1 i C2 co to znaczy 1N i 100N? Chodzi o 1 nF i 100nF ?
    4. jak "dołożyć" tu sterowanie w obie strony?

    Wiem że układ jest na 12V, z tym sobie poradzę. Chciałbym wujkowi zrobić niezły prezent, bardzo dziękuję za każdą pomoc.
  • Relpol
  • #2
    Futrzaczek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    eloMotor26 wrote:
    1. Czy czasówka 555 zapewnia właśnie miękki start?

    Nie.
    eloMotor26 wrote:
    2. Zależnie jaką moc będzie miał silnik wystarczy wymienić BUZ11 na MOSFET o większej mocy?

    Tak, ale przy bardzo dużych silnikach przydałoby się lepsze sterowanie bramką tego tranzystora - używając drivera.
    eloMotor26 wrote:
    Czy przy okazji 1645 też trzeba będzie wymienić na większy?

    To jest dioda MBR1645. Nie wymaga wymiany.
    eloMotor26 wrote:
    3. Nie rozumiem oznaczeń kondensatorów C1 i C2 co to znaczy 1N i 100N? Chodzi o 1 nF i 100nF ?

    Tak.
    eloMotor26 wrote:
    4. jak "dołożyć" tu sterowanie w obie strony?

    Przełącnik zmieniający biegunowość zasilania silnika - do wyguglania w minutę.
  • #3
    eloMotor26
    Level 9  
    Ok dziękuję, można kupić gdzieś mostek H dużej mocy czy trzeba go zrobić?
  • #4
    Futrzaczek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Można kupić, chociaż przy ręcznym przełączaniu używanie mostka H jest raczej bezzasadne.
  • Relpol
  • #5
    eloMotor26
    Level 9  
    Dlaczego uważasz że przy ręcznym przełączaniu jest on zbędny? To znaczy że mógłbym taki przełącznik zrobić na jakichś 2 przekaźnikach o dużej mocy coś jak przełącznik schodowy ?
  • #6
    Futrzaczek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ja bym to zrobił na jednym przełączniku dwusekcyjnym...
    Albo i na przekaźnikach, jeśli chcesz.
  • #7
    eloMotor26
    Level 9  
    ale czy taki przełącznik przeżyje przeciążenia (nierówny teren itd)
    istnieją przekaźniki samochodowe 24v na 25 amper?

    Dodano po 1 [godziny] 9 [minuty]:

    Znalazłam nawet do 60 A do wózków widłowych ;P (przekaźnik)
    Zrobiłem schemat, czy to ma prawo działać?Wiem że jeszcze nie załatwiłem sprawy ze zmianą napięcia :

    Dodano po 1 [minuty]:

    Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem
  • #8
    Futrzaczek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    W tej sytuacji, silnik jest wyłączony, bo obydwa jego zaciski sa dołączone do MOSFETa. Rozumiem, że to tylko przeinaczenie obrazkowe?

    Ponadto, ten schemat umożliwi napędzanie silników 12V - takie na 24V będą znacznie słabsze.
    Tak miało być?
  • #9
    eloMotor26
    Level 9  
    A teraz? To chyba też jest źle bo C3 jest po stronie 12v a powinien być po 24V?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem

    Dodano po 7 [minuty]:

    Pomyślałem teraz że LM7812 ma wydolność prądową 1A kurde co tu zrobić teraz?

    Dodano po 7 [minuty]:

    Co dołożyć tu jeszcze żeby układ z Lmem wytrzymał duży prąd, a może całość wymienić na coś innego, masz jakąś inna koncepcje?
  • #10
    jdubowski
    Tube devices specialist
    eloMotor26 wrote:
    1. Czy czasówka 555 zapewnia właśnie miękki start?


    Proponuję użyć TL494, na podstawowym schemacie aplikacyjnym:
    Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem

    Rezystor R11 odpowiednio dobrany da efekt ograniczenia prądu, a więc momentu obrotowego, a co za tym idzie przyspieszenia rozruchu.


    eloMotor26 wrote:
    Zrobiłem schemat, czy to ma prawo działać?Wiem że jeszcze nie załatwiłem sprawy ze zmianą napięcia :



    Ma prawo, oczywiście pod warunkiem że cewki przekażników będża zasilone przez trójpozycyjny przełącznik ze środkową pozycją neutralną.

    eloMotor26 wrote:
    A teraz? To chyba też jest źle bo C3 jest po stronie 12v a powinien być po 24V?

    Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem

    Pomyślałem teraz że LM7812 ma wydolność prądową 1A kurde co tu zrobić teraz?

    Co dołożyć tu jeszcze żeby układ z Lmem wytrzymał duży prąd, a może całość wymienić na coś innego, masz jakąś inna koncepcje?


    Herezje zaiste żeś tam namalował - przez stabilizator zasilić musisz tylko 555 z przyległymi elementami. Silnik, MOSFET, przekaźniki zostawiasz po stronie 24V.
  • #11
    eloMotor26
    Level 9  
    Poprawiłem, C3 zostaje też po stronie 24v prawda?
    Z tym przełącznikiem to wiem, nie chciało mi się go dodawać ale jak się uporam z tymi zasilaniami to wkleję tu już gotowca.

    Zainteresował mnie ten TL494, mam rozumieć że układ z 555 nie zapewni mi miękkiego startu?
    Myślałem żeby zamienić buza11 na STP60NH2LL
    W jaki sposób podpina się ze sobą dwa Mosfety żeby rozdzielić moc (myślałem tu o dwóch buzach11) Równolegle? D-D G-G S-S

    Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem
  • #12
    jdubowski
    Tube devices specialist
    eloMotor26 wrote:
    Poprawiłem,


    Poprawiłeś, ale nie na lepsze. Po poprawce schemat jest "zły inaczej".

    eloMotor26 wrote:
    C3 zostaje też po stronie 24v prawda?


    Prawda, ale u ciebie silnik kręci się zasilany bezpośrednio z 24V, bo zapomniałeś że klucz i obciążenie mają byc połączone szeregowo a nie równolegle.

    eloMotor26 wrote:
    Zainteresował mnie ten TL494, mam rozumieć że układ z 555 nie zapewni mi miękkiego startu?


    To już ci koledzy wyżej napisali...
  • #13
    eloMotor26
    Level 9  
    Co znaczy zły inaczej? NE555 na 8 nóżce ma zasilanie?
    Nie rozumiem pojęcia klucza, mógłbyś mi dać linka do schematu gdzie jest "klucz" żebym mógł to ogarnąć, bo teraz to już jestem w kropce :(
  • #14
    Futrzaczek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    eloMotor26 wrote:
    Nie rozumiem pojęcia klucza, mógłbyś mi dać linka do schematu gdzie jest "klucz" żebym mógł to ogarnąć, bo teraz to już jestem w kropce

    Hasło: klucz tranzystorowy. Poszukaj.

    eloMotor26 wrote:
    Co znaczy zły inaczej? NE555 na 8 nóżce ma zasilanie?

    Nadal silnik będzie miał cały czas pełne obroty.
  • #16
    eloMotor26
    Level 9  
    "klucz i obciążenie mają byc połączone szeregowo a nie równolegle. "

    hmm ok ale przecież na drugim rysunku od góry połączyłem K1 NC i K2 NC do D tworząc szereg z mosfetem? Jeżeli MOSFET się nie otworzy to silnik nie będzie działał.

    Z tym że tu jest równolegle wpięty odbiornik ;/ Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem
  • #17
    Futrzaczek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Te schematy nie zadziałają i są do bani. Nie wiem, skąd je masz, ale zmień źródło.
  • #18
    eloMotor26
    Level 9  
    Do bani są te z tym kluczem czy to co stworzyłem z tym silnikiem ?
    Dałbyś mi jeszcze jakąś podpowiedź? prosze
  • #19
    Futrzaczek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    eloMotor26 wrote:
    Do bani są te z tym kluczem czy to co stworzyłem z tym silnikiem ?

    Obydwa.
    eloMotor26 wrote:
    Dałbyś mi jeszcze jakąś podpowiedź? prosze

    Obciążenie łączysz z kluczem szeregowo.

    Wykaż trochę własnej inicjatywy.
  • #20
    eloMotor26
    Level 9  
    Ok. przeczytałem to http://jarekzegzula.blogspot.com/2012/08/mosfet-jako-klucz.html
    i tam jest rysunek Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem
    moim R1 (obciążeniem) jest silnik i tak też go wpiąłem bez względu na to czy włączony jest przód/tył biegun ujemny jest na D a Dodatni silnika na 24v
    MOSFET jest typu n czyli otwiera się jak na g będzie napięcie odpowiednie (pomijam fakt narazie że LM7812 jest zle podpięty tak?) Silnik +mosfet są w szeregu tak?
    Naprawdę wykazuje dużo inicjatywy :)

    Dodano po 55 [sekundy]:

    Czemu więc to nie może działać tak :Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem
  • #21
    Futrzaczek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Teraz jest poprawnie :)
  • #22
    eloMotor26
    Level 9  
    No spoko ale już tak było w poście z 05 Lis 2014 19:47 ;p o jaaaaaa źle Ciebie wtedy zrozumiałem :D no to dobrze że jest postęp została teraz sprawa nieszczęsnego LM7812 mającego zasilić NE555, co tu jest źle ? podpowiedź jakaś? ;p nóżka 8 to vcc
  • #23
    Futrzaczek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zajrzyj do noty katalogowej LM7812, a się dowiesz.
    Czegoś tu brakuje...
  • #24
    eloMotor26
    Level 9  
    Chodzi o to że Lm7812 ma około 1,8 ampera ? Jestem już blisko:D To może na jaki parametr mam zwrócić uwagę to na to jakoś "wpadnę" :)
  • #25
    Futrzaczek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Napisałem, że czegoś brakuje. Dwóch niewielkich rzeczy, montowanych jak najbliżej stabilizatora.
  • #26
    eloMotor26
    Level 9  
    Chodzi może o jakieś diody zabezpieczające ?
  • #27
    Futrzaczek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Może w końcu zajrzysz do noty katalogowej, zamiast bawić się w ciuciubabkę?
  • #28
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Dajcie spokój. I tak w miarę dobrze wyszło. Brakuje kondensatorów ceramicznych 10 -100 nF na wejściu i wyjściu 7812 do masy.

    Taki stabilizator potrafi się wzbudzić i wtedy niezłe cuda można mieć, te 10uF też bym zwiększył.
    Od strony zasilania 24V dołóż kilka kondensatorów LOW ESR jak najbliżej zacisków silnika.
  • #29
    jdubowski
    Tube devices specialist
    arturavs wrote:
    Od strony zasilania 24V dołóż kilka kondensatorów LOW ESR jak najbliżej zacisków silnika.


    Żeby kolega opatrznie nie zrozumiał - oczywiście nie równolegle do silnika, ale w taki sposób by były właczone równolegle do zasilania. Przewody w pętli klucz - silnik - przekaźniki - kondensatory powinny byc prowadzone bez zbędnych naddatków długosci.
  • #30
    eloMotor26
    Level 9  
    Faktycznie nie dodałem tych kondensatorów do 7812, poprawiam rysunek. Źle wcześniej oznaczyłem V in i V out ale już poprawiłem

    Dodałem też te dwa kondensatory LOW ESR, jakie wartości powinny mieć i czy dobrze je umieściłem, zaznaczyłem je na niebiesko. Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem

    "ale w taki sposób by były włączone równolegle do zasilania" czyli rozumiem że tak ma być? Sterowanie silnikiem DC 24V w obie strony z soft startem