Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Romet ogar 205 023 - instalacja 6v akumulator

pablo270698 05 Nov 2014 21:44 2448 9
  • #1
    pablo270698
    Level 8  
    Witam, mam ogara 205, mam w nim instalacje 6v, ostatnio dostałem od kolegi akumulator 6V 4,5Ah. Do głowy od razu wpadł mi pomysł zrobienia instalacji akumulatorowej, aby lampy świeciły mi bez uzależnienia od obrotów silnika. dodam, ze akumulator jest żelowy. Wykonałem prostownik do ładowania z ograniczeniem napięciowym 7.2V. zrobiłem własny mostek, który okazał się zbyt słaby, diody się przepaliły, wlutowałem je. W piwnicy znalazłem nowy prostownik z alternatora, nie znam jego modelu, na nim samym nie ma żadnych oznaczeń. są na nim 3 piny, które lutuje się do stojana alternatora, teraz pytanie, jak podłączyć te 2 cewki świetlne, każda z nich daje mi 6V, a są one połączone równolegle, więc muszę rozdzielić je, i podłączyć gdzieś 2 kable i masę na któryś z pinów, ale który? Dodaje zdjęcie prostownika, jest on identyczny, każdy szczegół się zgadza, na 100% jest to on. Z góry dziękuje za odpowiedź i pozdrawiam forumowiczów :) Romet ogar 205 023 - instalacja 6v akumulator
  • #2
    xxdrago
    Level 12  
    A skąd prąd żeby go naładować? Za mało amperów , żeby w miarę stabilnie ładować ten akumulator, będzie cały czas rozładowany, kolega by musiał je przewinąć ewentualnie nawinąć grubszym drutem. Jeżeli stosować już prostownik to proponowałbym zastosować mostek Graetza 6A i dalej jakieś ograniczenia na 7.2v :) ten prostownik nie za bardzo nadaje się do rometa... Do tego prostownika chyba musi być jeszcze tzw. "wzbudzenie" .

    Pozdrawiam.
  • #3
    Wawrzyniec
    Level 38  
    Ten prostownik nie nadaje się do tego co chcesz zrobić. To jest prostownik trójfazowy. Tobie potrzebny zwykły mostek min 8A. Początki uzwojeń cewek musisz odłączyć od masy i wyprowadzić dodatkowym przewodem do mostka. ładowanie akumulatora będzie, ale dopiero na dosyć dużych obrotach. Akumulator żelowy szybko padnie (nie nadają się do tych celów).
  • #4
    pablo270698
    Level 8  
    do regulatora jest wzbudzenie cewki wirnika, na prostownk nie potrzeba ządnego wzbudzenia, ale czy warto w ogule sprubwać ? skoro mam wszystkie części ? nic nie stracę, a jedynie mogę zyskać ? warto prubować ?
  • #5
    Wawrzyniec
    Level 38  
    Jeżeli koniecznie chcesz wykorzystać ten prostownik to musisz go przerobić z trójfazowego na pełnookresowy. Tam są dwie szyny jedna z diodami ujemnymi, druga z dodatnimi. Szynę ujemną podłączasz do masy, a dodatnią do plusa akumulatora poprzez ogranicznik napięcia. O cewkach pisałem. Te trzy wyprowadzenia które masz na prostowniku odłączasz od diód. (wszystkie wyprowadzenia diód mają być rozłączone). Następnie łączysz razem jedno wyprowadzenie z diody dodatniej z analogicznym wyprowadzeniem diody ujemnej i podłączasz do jednego wyprowadzenia cewek. Drugie wyprowadzenie cewek łączysz tak samo z drugą tak samo przygotowaną parą diód. Powodzenia.

    Ps. Te diody są wysokoamperowe (60 - 80A) i na nich w kierunku przewodzenia występują duże spadki napięć, rzędu 1.5 - 2V. Lepsze byłyby zwykłe diody gdzie spadek napięcia wynosi 0.8V lub diody schottkiego gdzie spadki napięć są na poziomie 0.2 - 0.4V. Miałbyś wtedy ładowanie przy niższych obrotach silnika.
  • #6
    jack63
    Level 43  
    pablo270698 wrote:
    Do głowy od razu wpadł mi pomysł zrobienia instalacji akumulatorowej,

    IMHO głupi pomysł. Jak napisał kolega
    xxdrago wrote:
    A skąd prąd żeby go naładować? Za mało amperów, żeby w miarę stabilnie ładować ten akumulator, będzie cały czas rozładowany,

    Dalej już są bajki o tym jak przewijanie zwiększa moc prądnicy.
    Było o tym wielokrotnie na forum. Poczytaj dla nauki, a o pomyśle zapomnij.
  • #7
    pablo270698
    Level 8  
    ok, a gdybym samemu zrobił zwykły mostek prostowniczy, ale na duużo większych diodach ??? na tych małych miałem ładowanie pojawiajace się po lekkim wzroscie obrotów, a na luzie na wolnych obrotach mmiałem ok 5,5V, więc może z tych większych dód bym coś zrobił ?? co wy na to ?
  • #8
    jack63
    Level 43  
    Tak duże diody na pewno pomogą. A jeszcze większe pomogą bardziej. Przecież to bzdura!
    Nie chodzi o diody tylko o moc prądnicy.
    Nie a nic nie rozumiesz.
    Temat do kosza, aby ktoś inny się nie zaraził ta głupotą.
  • #9
    xxdrago
    Level 12  
    Da się przewinąć cewki i będą mocniejsze, ale nie na tyle wystarczające żeby opłacało się coś takiego robić. Jeżeli kolega chciałby delikatnie po zmieniać zapłon to najlepiej było by dopasować z innego motorka, zapłon Piaggio(po przeróbkach) ew. podobno z charta pod 023 fajnie wchodzi. Tylko trzeba mieć trochę wiedzy, dla chcącego nic trudnego...