Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento

kamil2345x 09 Nov 2014 09:37 28530 43
IGE-XAO
  • #1
    kamil2345x
    Level 12  
    Witam serdecznie,

    Nabyłem ostatnio ciekawego rodzynka, a mianowicie Seicento z 2002 roku z tzw swapem. Silnik od Punta 1.2 16v sporting 86km. Jednak nie wiem czy to silnik z Punta I czy II ? Nie wiem gdzie szukać numerów silnika, ale nie to jest problemem.
    Problemem jest instalacja elektryczna silnika w tym autku. Mianowicie nie trzyma się to kupy. Jest sporo powycinanych przewodów, które nie mam pojęcia gdzie mogły iść oraz niepodpięty chyba jeden z ważniejszych czujników, a mianowicie brak kostki do czujnika ciśnienia powietrza w kolektorze, chyba tak on się nazywa ?
    Czujnik temperatury na dolocie wisiał sobie na wiązce.
    Silnik chyba przez to nie pracuje zbyt równo, po odpaleniu ma podwyższone obroty, później się to stabilizuje, ale autko bardzo dużo pali.
    Od strony mechanicznej silnik jest zrobiony. Pozostała elektronika silnika.

    Komuter sterujący silnikiem to IAW 18fd.5z.
    Chciałem kupić całą nową wiązkę, lecz niestety nie mogę takiej odnaleźć. Jest sporo do sterownika z dwoma kościami. U mnie jest jedna długa.
    Przeszukałem cały internet za schematami, jednak nie mogę znaleźć typowego do mojego autka. W załączniku jest schemat, jednak tutaj do czujnika ciśnienia idą 3 przewody a u mnie kość ma 4 przewody.

    Elektryka w aucie tez nie jest w najlepszym stanie. Nie działają szyby i centralny zamek. Nie ma nawet bezpieczników na tablicy od tych elementów a pod deską jest istna pajęczyna. Imobilajzer jest tak prymitywnie rozwiązany że pod deską jest dopięty kluczyk od punta do czytnika.

    Poratujecie Panowie schematami do tego silnika ?
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • IGE-XAO
  • #2
    KMal
    Level 34  
    Witam.
    Masz namieszane, ale i Ty też namieszałeś. Na początku ustal typ silnika - (rys. gdzie szukać).

    Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento
    Piszesz -
    kamil2345x wrote:
    Silnik od Punta 1.2 16v sporting 86km.
    - powinien to być silnik 176 B9.000 63kW czyli 86kM, który występował w Punto I, sterownik to Magneti Marelli 18F, w których czujnik ciśnienia w kolektorze i czujnik temp. powietrza jest w jednej obudowie i dlatego ma 4 piny (rys. poniżej):
    Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento
    Silniki w Punto II 188 A5.000 o mocy 59kW (oczywiście cały czas mówimy o 1,2) też mają wspólny (podwójny) czujnik, ale tam są sterowniki Bosch Motronic ME 7.3H4.
    Siniki 1,2 - 176 A7.000 (B1, B4 i A8) są ze sterownikiem Weber Marelli - mają oddzielne czujniki (rys, poniżej).
    Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento
    Jeżeli dobrze zrozumiałem, to instalacje (okablowanie sinika) masz dobrą, bo piszesz:
    kamil2345x wrote:
    a u mnie kość ma 4 przewody.
    , a czujnik w silniku ile ? , bo jeżeli nie 4, to nie jest to silnik 1.2 16V 85kM (63kW).
    W zał. okablowanie silnika 176 B9.000 - 1.2 85 16V - 63kW :
    Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento

    Z mojego doświadczenia, to powiem, że w większości przypadków łatwiej i szybciej jest zmodyfikować, naprawić itp. istniejącą instalacje niż "pruć" starą i kłaść inną (bo nie nową).
  • IGE-XAO
  • #3
    tzok
    Moderator of Cars
    1.2 86KM był tylko w Puncie mk.1, instalacja w znakomitej większości jest zgodna z tą z oryginalnego silnika z SC 900/Sporting na monowtrysku. Dochodzi czujnik fazy (wałka) i dodatkowa sekcja wtryskiwaczy.
  • #4
    kamil2345x
    Level 12  
    Nie mogę znaleźć numeru silnika. Chyba że trzeba szukać z kanału ?
    Kostki do czujnika w kolektorze dolotowym nie ma w wiązce z komputera.
    Jest taka kostka która pasuje, ale ona jest luzem i idzie do kości od sterownika gazu, który jest wyjęty z auta, ponieważ ten silnik nie ma instalacji gazowej. Dawniej silnik 900 był w gazie, tutaj trzeba od nowa założyć instalację sekwencyjną po doprowadzeniu instalacji elektrycznej do porządku.

    Brakuje również kostki w wiązce do czujnika w bloku silnika, na zdjęciu widoczny czerwony, co to za czujnik ?
    Czujnik ciśnienia w kolektorze jest na 4 piny.

    Sprzedający twierdził że to silnik od Punta II, ale ja tej pewności nie mam.

    Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento

    Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento
    Dodano po 49 [sekundy]:

    tzok wrote:
    1.2 86KM był tylko w Puncie mk.1, instalacja w znakomitej większości jest zgodna z tą z oryginalnego silnika z SC 900/Sporting na monowtrysku. Dochodzi czujnik fazy (wałka) i dodatkowa sekcja wtryskiwaczy.


    Ja nie przekładałem silnika, jak napisałem w pierwszym poście, nabyłem już takie auto.
  • #5
    tzok
    Moderator of Cars
    Czerwony czujnik w okolicy termostatu (pod cewkami) to czujnik od wskaźnika temperatury w zegarach (komputer ma osobny), tyle że w tym miejscu jak kojarzę powinien być właśnie czujnik od komputera, a w ogóle w mk.2 był chyba tylko jeden czujnik. Sterownik silnika jest z Punto I. Przy przepustnicy jakaś druciarnia, dołożony czujnik to zapewne IAT. Czujnik MAP masz przy ECU, oba czujniki są zapewne z Punto 75. Silnik rzeczywiście wygląda na Punto II, z dosztukowanym sterownikiem i częścią czujników oraz elementów wykonawczych z Punto I. Generalnie straszna druciarnia, składana w szopie, z czego było pod ręką w imię zasady "jakoś to będzie", a jak się nie uda to na pewno znajdzie się ktoś kto to kupi. Buda z SC, silnik z Punto II 16V, sterownik z Punto 86, część czujników z Punto 55-75. Ciekawe jakie wtryski (i pompa paliwa) tam siedzą, bo w mk. 2 była pełna sekwencja, a w mk. 1 pól-sekwencja, więc wtryski na pewno się różnią... sterownik jest z mk. 1.
  • #6
    kamil2345x
    Level 12  
    Kupiłem go myślę że w dobrych pieniądzach.
    Generalnie kupiłem go jako uszkodzonego, do naprawy. Miał być uszkodzony silnik, a silnik okazał się że jest w bardzo dobrej kondycji, było przebicie na świecy i wyciek pod cewkami. Myśleli że to głowica uszkodzona. Ciśnienie na cylindrach po 16 barów. Naprawa silnika kosztowała 30 zł + świece boscha.

    Teraz najchętniej wywalił bym tą całą instalację i zrobił jak się należy.
    Ale nawet nie wiem dokładnie jaki to silnik. Przeszperałem dużo materiałów gdzie szukać numerów i nadal nie wiem.

    Na początku chciałbym ustalić co trzeba zrobić. Zapewne, dojść jaki to silnik i model i kupić mu odpowiedni komputer, wiązkę i czujniki ?
  • #7
    tzok
    Moderator of Cars
    Problem w tym, że osprzęt tego silnika już masz "porzeźbiony" i masz tam namieszane czujniki z różnych modeli.
    Numer silnika powinieneś mieć wybity na takiej "półce" (nad pompą wody) na bloku silnika pod kolektorem wydechowym (na wysokości pierwszego portu od strony rozrządu).

    Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento
  • #8
    kamil2345x
    Level 12  
    No to trzeba całą tą rzeźbę wywalić i zrobić całą instalację od nowa i kupić czujniki do odpowiedniego modelu. Jutro gdy ustalę rano numer silnika, napiszę tutaj i może podpowiecie mi dokładnie co trzeba zrobić.
    Najlepiej gdybym znalazł Punciaka z takim silnikiem na części i wymontował wiązkę, komputer i czujniki :D
    Ale tak łatwo pewnie nie będzie...
  • #10
    kamil2345x
    Level 12  
    Kolego, a może coś więcej opiszesz ?
    Tak żebym nie musiał Cię non stop ciągnąć za język ?
    Nie znam się na elektronice samochodowej, ale jak będę miał schemat i wszystkie podzespoły, to sobie poradzę. Teoretycznie jestem elektrykiem coraz bliższym tytułu inżyniera :D

    Pisząc o zrobieniu instalacji miałem na myśli kupienie dedykowanej wiązki do tego silnika. Do tego sterownika z jedną długą kością niestety wiązek nie ma na popularnym serwisie aukcyjnym.
    Do sterowników z dwoma kościami jest całe multum.
  • #11
    tzok
    Moderator of Cars
    Ten z dwoma wtyczkami to mk. 2 ten z jedną to mk. 1. Schemat przecież masz. W opisach też jest jest trochę zamieszania, bo sterownik z 1.2 16V mk.1 to IAW 18FD, IAW 18F jest z 1.2 8V MPI (ale podany tu schemat mimo, że jest opisany 18F, dotyczy 18FD).
  • #12
    dabu
    Level 32  
    Na Twoim miejscu bym kupił przepustnicę z bravo razem z instalacją na boschu, najłatwiej będzie.
  • #13
    kamil2345x
    Level 12  
    Panowie silnik jednak jest z Punta I
    Długo namordowałem się żeby odkręcić kolektor, bo w tym paździu jest bardzo ciasno. Symbol silnika : 176B9.000 *0005280*

    W załączonym obrazku przesyłam wstępne sprawdzenie połączenia kości w wiązce do komputera.
    Silnik krokowy biegu jałowego zgadza się 2-21-3-20
    Kostka od czujnika powietrza ma styki 32-16.
    Ale czy te styki 32-16-31-14 nie powinny być do tego czujnika w kolektorze od lewej strony PRT03 ? Gniazdo 4 pinowe.

    Chyba że to jest inaczej jak na tym schemacie i czujnik 32-16 jest osobno ?

    A ktoś porządny schemat do tego silnika i sterownika z oznaczeniem czujników np PRT03 itd, aby porównać na gruncie czujniki ?

    Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento
  • #14
    tzok
    Moderator of Cars
    Silnik krokowy widać, że nie pasuje do tej przepustnicy... czujniki IAT i MAP, powinny być jednym czujnikiem zamontowanym w kolektorze, ty masz je z Punto 55-75 ale ich charakterystyki się pokrywają. Pin 16 to masa, pin 14 to 5V do zasilania czujników, pin 31 to czujnik IAT, a 32 to MAP.
    Silnik krokowy to piny: 2+20, 3+21, a czujnik przepustnicy (TPS) to 30, (16, 14). Więc chyba coś źle liczysz te piny (są podpisane po otwarciu wtyczki).
  • #15
    kamil2345x
    Level 12  
    Pinów nie liczyłem, otworzyłem wtyczkę i są opisane.
    Ale wszędzie wiązka jest poizolowana. Wychodzi jeden kolor a do czujnika dochodzi już inny.
    Więc czujnik w kolektorze ciśnienia PRT03 do których pinów ma być podpięty i jak ?
  • #16
    tzok
    Moderator of Cars
    Czujnik ciśnienia w kolektorze ma 4 piny, więc nie jest to PRT03... Numer katalogowy właściwego czujnika to: FIAT Ref. # 46451792 / 71714218 / 71718233 / 71718678 / 71728656 lub inaczej T-PRT-05/A

    Punto 1.2 16v - Instalacja silnika, poszukiwane schematy. swap seicento
    O : 32
    + : 14
    NTC : 31
    - : 16
  • #17
    kamil2345x
    Level 12  
    Skoro czujnik 31 i 32 u mnie jest przed kolektorem, to mam je odpiąć i przerobić instalację do czujnika w kolektorze po lewej ?
    Napisałem PRT03 bo tak odczytałem z czujnika. Ma 4 piny.

    Najchętniej to oddał bym to autko do jakiegoś sprawdzonego specjalisty. Lecz takiego brak w mojej okolicy...
  • #18
    tzok
    Moderator of Cars
    Masz coś sknocone w tej numeracji, to co masz podpisane 31-14-16 to TPS, a on powinien być podłączony 30-14-16. To co masz podpisane 2-31-3-20 to IAV (krokowy) i powinien być 2-20-3-21. Dalej masz wklejony IAT, który powinien być 31-16 i wreszcie na kawałku blachy przy ECU masz MAP, który powinien być 32-14-16. Te czujniki są dobre, jednak oryginalnie zamiast nich był zintegrowany MAP+IAT o symbolu PRT-05/A umieszczony w kolektorze dolotowym i o podłączeniu jak napisałem. PRT-03 ma 3 piny i nie posiada czujnika temperatury powietrza (IAT) - właśnie taki czujnik masz na tej blaszce koło ECU.
  • #19
    kamil2345x
    Level 12  
    Dziękuje kolego za dokładne opisanie. Może coś źle zapisałem z pośpiechu. Ale raczej nie było dwóch przewodów do jednego pinu (31).
    A jeszcze mam problem z akumulatorem. Z tego co wiem to alternator jest po regeneracji i to jest potwierdzone aktualną plombą. Akumulator wymieniony rok temu. A po 2-3 dniach stania w garażu rozładowuje się niemal tak że kontrolki się nie zapalają. Coś go non go rozładowuje.
    Do tego jednak potrzebne są inne schematy, może jakieś pomysły.
    Kolego, a ten schemat sterownika to z jakiego programu diagnostycznego jest ?
  • #20
    bizon_126
    Level 30  
    Odnośnie rozładowywania może być przez radio ale poszukaj na necie bo było ze należy usunąć jeden z pinów we wtyce wiązki silnika 900 montując sterownik punto
    Multimetr w dłoń i odłączaj po kolei zobaczysz kiedy spadnie pobór prądu
    Nie będziesz się przewijał kiedyś w okolicy Wolbromia lub Miechowa chciałbym zobaczyć to na żywo, też mam sc ale 1,1 MPi
  • #21
    kamil2345x
    Level 12  
    bizon_126 wrote:
    należy usunąć jeden z pinów we wtyce wiązki silnika 900 montując sterownik punto
    Multimetr w dłoń i odłączaj po kolei zobaczysz kiedy spadnie pobór prądu


    Ale której wtyczce ? Gdzie jej szukać ?
  • #23
    tzok
    Moderator of Cars
    We wtyczce sterownika silnika - plus po stacyjce do pinu 26, w IAW-18F(D) go tam nie ma ale raczej nie tu leży problem.
  • #25
    kamil2345x
    Level 12  
    Tak dziś sprawdziłem pomyliłem się w opisywaniu zdjęcia.
    2-21-3-20.
    Panowie jeszcze jedno pytanie:
    - Z jakich aut będzie pasowała wiązka do mojego silnika ?
    Nie mogę znaleźć wiązki od Punta I 1.2 16v.
    Może brava, stilo lub inne auta z rodziny fiata mają taki sam sterownik i silnik ?
    Chce wsadzić nowa bo ta co kawałek jest izolowana i łączona. Wychodzi ze sterownika jeden kolor a dochodzi całkiem inny kolor i przekrój.

    Dodano po 1 [godziny] 30 [minuty]:

    Czujnik w kolektorze po lewej stronie to PBT-GF30 - nie jestem pewny tego GF30 bo jest lekko porysowane, ale na pewno zaczyna się na G a kończy na 0 ( pod spodem T-PRT03 , o837BE , 100kPa. Firmy Magnet Marelli.) Nie jest to PRT-05/A

    To jest czujnik do tego komputera ? Podpiąć go zamiast MAP i IAT ?
  • #26
    dabu
    Level 32  
    Pisałem wyżej już , najlepszym wyjściem jest wiązka z bravo z komputerem i przepustnicą.
  • #27
    kamil2345x
    Level 12  
    Ale po co mam się tak ładować w koszty, aby kupować sterownik, wiązkę i przepustnicę od brawo. Lepiej kupić wiązkę do tego silnika.
    Ewentualnie z jakiego rocznika/ modelu szukać ? Jaki sterownik ?
  • #28
    tzok
    Moderator of Cars
    Niestety z tego co się orientuję, to IAW-18FD był tylko w Punto Sporting (i to była dość krótka seria, bo wcześniejszy Sporting miał silnik 1.6). Sam silnik był stosowany w innych samochodach ale z osprzętem BOSCHa (i miał wtedy 5-6KM mniej).

    W zasadniczej części wiązka jest zgodna z tą z Punto 75, brakuje tylko sterowania drugiej sekcji wtryskiwaczy, czujnika fazy (położenia wałka), no i są inne (osobne) złącza czujników MAP i IAT ale znów - jak widzisz ze schematów które Ci przesłałem nie ma większych różnic między wiązką Punto 75 a Seicento 900/1.1.

    Stare wiązki się rozsypują, wtyk komputera masz, schematy masz - zrób więc od nowa, porządną wiązkę i po problemie.
  • #29
    kamil2345x
    Level 12  
    kamil2345x wrote:

    Czujnik w kolektorze po lewej stronie to PBT-GF30 - nie jestem pewny tego GF30 bo jest lekko porysowane, ale na pewno zaczyna się na G a kończy na 0 ( pod spodem T-PRT03 , o837BE , 100kPa. Firmy Magnet Marelli.) Nie jest to PRT-05/A

    To jest czujnik do tego komputera ? Podpiąć go zamiast MAP i IAT ?


    A jak się ma kwestia tego czujnika ?
    Pisałeś kolego że jest inny, a u mnie jest inny.
    Czy tamte przed kolektorem wywalić i podpiąć ten PBT ?
  • #30
    tzok
    Moderator of Cars
    Przecież już pisałem, że nie ma to kompletnie żadnego znaczenia. W Punto Sporting był ten zintegrowany czujnik w kolektorze, we wszystkich pozostałych Puntach mk.1 z silnikiem FIRE były dwa osobne czujniki - IAT przed przepustnicą i MAP przykręcony do ściany grodziowej i połączony wężykiem z króćcem w kolektorze. Ich charakterystyki są takie same.

    PBT-GF30 to oznaczenie materiału z którego jest wykonana obudowa czujnika ;) Czujnik to rzeczywiście T-PRT03/A.