Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka wkrętarki 18V Tesco nie działa

gasior5 10 Lis 2014 16:00 4164 21
  • #1 10 Lis 2014 16:00
    gasior5
    Poziom 14  

    Witam,
    przestała działać ładowarka wkrętarki 18V.
    Ładowarka składa sią z zasilacza i złączki wpinanej w akumulator.

    Ładowarka wkrętarki 18V Tesco nie działa

    Ładowarka wkrętarki 18V Tesco nie działa

    Wylutowałem kabel złącza od z zasilacza i podpiąłem do drugiego zasilacza 24V 1A zachowując biegunowość.

    Po kilkunastu sekundach ze złącza do akumulatorów poszedł dym. Po rozkręceniu okazało się, że odpadł z płytki element,
    Ładowarka wkrętarki 18V Tesco nie działa

    który był tak gorący że przykleił się do obudowy

    Co to za element i dlaczego tak się przegrzał?
    Jak sprawdzić czy akumulatory mają zwarcie?

    0 21
  • #2 10 Lis 2014 16:51
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Opornik. Popłynął za duży prąd więc się nagrzał i wylutował. Albo za duże napięcie z tego zasilacza, albo zwarte akumulatorki w pakiecie, albo zbyt wydajny zasilacz i prąd ładowania ograniczał tylko opornik a nie jak w dedykowanym transformator.

    0
  • #3 10 Lis 2014 17:00
    gasior5
    Poziom 14  

    Jakiej mocy był ten opornik?
    Standardowo moc oznaczają 4 kolorowe paski, ten ma wszystkie czarne.

    0
  • #4 10 Lis 2014 17:10
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Nie, kolorowe paski oznaczają oporność, a wymiary moc. Wszystkie czarne nie mogą być.

    0
  • #5 10 Lis 2014 17:18
    gasior5
    Poziom 14  

    Aktualnie wszystkie są czarne - widać to na zdjęciu 3

    0
  • Pomocny post
    #7 10 Lis 2014 17:27
    21a-piotr
    Poziom 12  

    Tak się składa że posiadam identyczną ładowarkę i zmierzyłem ten rezystor to jest 5,6 Ohm. A napięcie jest w granicach 21-24 Volt pływa nie jest stabilne a przy obciążeniu 120 Ohm spada do 18-21 Volt. Prąd płynący przez rezystor wtedy wynosi 140 -150 miliamper . Pomiaru dokonałem multimetr uniwersalny PROTEK 506.

    0
  • #8 10 Lis 2014 17:35
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    21a-piotr napisał:

    Tak się składa że posiadam identyczną ładowarkę i zmierzyłem ten rezystor to jest 5,6 Ohm.


    Opornik wymień na nowy o ile ma przerwę. Co do przyczyny problemu - ładowarki marketowych elektronarzędzi nie są przystosowane do ładowania głeboko rozładowanego akumulatora - w szereg z akumulatorem włącz samochodową żarówkę 24V/10W.

    0
  • #9 10 Lis 2014 20:09
    tzok
    Moderator Samochody

    Te akumulatory raczej dostają przerwy niż zwarcia. Naturalnym ogranicznikiem prądu ładowania w oryginalnej ładowarce była wydajność prądowa zasilacza... a ta wkrętarka jest daremna.

    0
  • #10 10 Lis 2014 20:16
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    tzok napisał:
    Te akumulatory raczej dostają przerwy niż zwarcia


    Gdyby dostały przerwy to opornik by się nie zdymił. Chyba że autor wątku ładował przy załączonym wyłączniku silnika a wkrętarka z tych z których akumulatora nie demontuje się do ładowania.

    0
  • #11 10 Lis 2014 20:44
    gasior5
    Poziom 14  

    Oczywiście że ładowałem przy odłączonym akumulatorze, inaczej nie da się podpiąć ładowarki.

    Akumulatory są mocno rozładowane, praktycznie do zera. Czy patent z żarówką da szansę na ich podładowanie?

    Jeśli podłączę zasilacz taki jak był oryginalny (24V 400mA) i znowu się zadymi to jaka może być przyczyna?

    0
  • #13 10 Lis 2014 20:53
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Koledzy, nie ma się co dziwić,rozładowane akumulatory miały poniżej 18V, ładowarka 24V/1A, różnica napięć powyżej 6V, opornik 5.6 oma, prąd 1A, bo tyle albo i więcej dał zasilacz. Na oporniku wydzieliło się ponad 5W, a opornik wygląda na max 1W, no i poszedł dym.

    0
  • Pomocny post
    #14 10 Lis 2014 20:55
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    gasior5 napisał:
    Jeśli podłączę zasilacz taki jak był oryginalny (24V 400mA) i znowu się zadymi


    Jak podłączysz bez żarówki to będziesz miał powtórkę z rozrywki, z tym że może być gorzej w skutkach - może się spalić transformator.

    gasior5 napisał:
    to jaka może być przyczyna?


    Przyczynę opisałem wyżej.

    0
  • #15 13 Lis 2014 15:01
    gasior5
    Poziom 14  

    Niestety jeszcze do wymiany transformator.
    Zasilacz był 24V 400 mA, chcę użyć transformatora TS 4/30. Czy będzie dobry?
    Na wyjściu ma 24V 300 mA.

    W starym zasilaczu na podłączeniu uzwojenia pierwotnego był taki element
    Ładowarka wkrętarki 18V Tesco nie działa Ładowarka wkrętarki 18V Tesco nie działa

    To chyba zabezpieczenie termiczne do 125 stopni. W tej chwili jest chyba padnięte. Czy duże ryzyko wiąże się z jego pominięciem?

    0
  • #16 13 Lis 2014 15:12
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    gasior5 napisał:
    Zasilacz był 24V 400 mA, chcę użyć transformatora TS 4/30. Czy będzie dobry?
    Na wyjściu ma 24V 300 mA.


    Maławo - wartość rezystora szeregowego trzeba zwiększyć by nie przeciążyć transformatora, ładować odpowiednio dłużej.

    gasior5 napisał:
    To chyba zabezpieczenie termiczne do 125 stopni. W tej chwili jest chyba padnięte


    Co to znaczy "chyba"? To można omomierzem sprawdzić, w razie braku omomierza bateria + żaróweczka z latarki też starczy.

    gasior5 napisał:
    Czy duże ryzyko wiąże się z jego pominięciem?


    Nie zostawiaj ładowarki bez dozoru, ustawiaj na powierzchni niepalnej.

    0
  • #17 13 Lis 2014 17:56
    tzok
    Moderator Samochody

    Skoro padło Ci zabezpieczenie w transformatorze i przegrzał się rezystor szeregowy w ładowarce to masz jak w banku, że pakiet akumulatorów jest uszkodzony.

    0
  • #18 13 Lis 2014 18:20
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    tzok napisał:
    Skoro padło Ci zabezpieczenie w transformatorze i przegrzał się rezystor szeregowy w ładowarce to masz jak w banku, że pakiet akumulatorów jest uszkodzony.


    Ja bym powiedział że na jakieś 50 procent są uszodzone.

    0
  • #19 14 Lis 2014 08:52
    gasior5
    Poziom 14  

    Czy można pakiet w jakiś prosty sposób sprawdzić?
    Omomierz nie pokazuje zwarcia na wyjściu z pakietu.

    0
  • #20 14 Lis 2014 10:03
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Tego się nie sprawdza omomierzem. Rozbierz obudowę pakietu i pomierz woltomierzem poszczególne ogniwa, najlepiej w trakcie ładowania poprzez żarówkę. Wtedy dowiesz się w jakim stanie są poszczególne ogniwa.

    0
  • #21 14 Lis 2014 11:17
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    gasior5 napisał:
    Czy można pakiet w jakiś prosty sposób sprawdzić?


    Można, tak jak Wawrzyniec napisał przez próbę ładowania niskim prądem przez żarówkę. Otwieranie pakietu jeśli jest sklejony bądź łączony na zatrzaski na początek bym sobie odpuścił, ale nie inwestowałbym w finalną naprawę ładowarki - na początek złożylbym prowizoryczny układ z transformatora, mostka, żarówki, do tego woltomierz równolegle do pakietu (i ewentualnie amperomierz w szereg, choć żarówka pokaże przepływ prądu w sposób wystarczający).

    0
  • #22 02 Sty 2015 21:07
    gasior5
    Poziom 14  

    Witam,
    ładowarka już działa, ale musiałem wymienić transformator.
    Za akumulatory nie miałem czasu się zabrać, mam nadzieją że odżyją.

    1