Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator napiecia ładowania 12V

cezary2528 10 Nov 2014 21:02 6417 21
Tespol
  • #1
    cezary2528
    Level 10  
    Sprawa teoretycznie bardzo prosta. Potrzebuje zbudować regulator napięcia do crossa. Zasilanie magneto cewka bez masowa, na wyjściu daje od 15v do 90v , prąd 15A. Zasilana ma być żarówka 35W przod i tył 5W i nic więcej. Próbowałem zamontować regulator od chińskiego skutera. Efektem była poprawna praca na początku a po niedługiej chwili paliło żarówki. Testowałem 2 szt efekt taki sam. Pożniej zbudowałem regulator stratny na mosfecie irfz 44A wg tego schematu
    Regulator napiecia ładowania 12V
    efekt taki sam jak przy chińskich regulatorach, MOSFET spalony i wniosek wyciągam taki że obciążanie jej nie powoduje wymaganego spadku napięcia.
    W związku z tym wpadłem na pomysł aby zrobić prosty regulator napięcia impulsowy. Tranzystor zamontować w obwodzie cewki i gdy przewyższy napięcie około 13V to obwód rozłączyć a jak napięcie za tranzystorem spadnie poniżej 13V to włączy układ. Schemat zaraz dołączę. A może ktoś ma lepszy pomysł?
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Tespol
  • #2
    andseg
    Level 20  
    Witam.
    A może spróbuj wyprostować napięcie i użyć przetwornicy DC-DC - można taką kupić gotowa z regulacją napięcia wyjściowego
    Ja na takiej przetwornicy zrobiłem zasilacz regulowany - i jestem bardzo zadowolony z jej pracy.
  • #3
    cezary2528
    Level 10  
    Zainteresuje się tym tematem ale chyba takie przetwornice zasilane są takim samym napięciem a tutaj ono będzie się wahać w zależności od obrotów prądnicy.
  • #4
    cezary2528
    Level 10  
    Dodaje schemat gotowego regulatora.
    Regulator napiecia ładowania 12V
    Działanie układu.
    Prąd z cewki L1 przechodzi przez mostek prostowniczy. Po wciśnięciu przycisku S1 włączony zostaje układ regulacji. Gdy napiecie jest poniżej 12v to tranzystor Q2 jest otwarty, a gdy napięcie wzrośnie powyżej 12V tranzystor Q3 zwiera sygnał sterowania tranzystora Q2 do masy powodując tym jego zamknięcie a gdy napięcie spadnie poniżej 12V ponownie zostanie otwarty tranzystor Q3 i tak w kółko. Stabilizator napięcia jest po to aby zmienić sygnał z 12V na 5V a później diody obniżą go do poziomu około 3.8V aby nie przeciążać tranzystora. Kondensator zastosowałem aby zachować ciągłość pracy układu. Są jakieś szanse że będzie to działać tak jak ja chcę?
  • #5
    cezary2528
    Level 10  
    Nikt nie ma żadnej opinii?
  • Tespol
  • #7
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    Są jakieś szanse że będzie to działać tak jak ja chcę?

    Nie.

    Sterowanie tranzystorem jest do kitu, tranzystor nie "wie" jakie jest napiecie względem masy, reaguje tylko na napięcie pomiędzy swoimi końcówkami G i S jeśli Ug> Us+5V to się załączy, w twoim układzie nie ma 17V wiec nie ma szans na włączenie gdy na źródle jest 12V.
  • #8
    cezary2528
    Level 10  
    Aha czyli mosfet nie może być. Najlepszy by był tu przekaźnik ale będzie się mocno zużywał. A jest jakiś element o charakterystyce jak przekaźnik tylko bez elementów ruchomych ? Oczywiście budżet jest skromny.

    Dodano po 20 [minuty]:

    Hmm... ale chyba trochę mylnie zrobiłem schemat. 12V to nie źródło a w tym miejscu będzie odbiornik 12V. Zaraz poprawie schemat

    Regulator napiecia ładowania 12V

    Na mostku prostowniczym jest max 90V
  • #9
    tzok
    Moderator of Cars
    Nijak nie ma to związku z regulatorem impulsowym... regulator stratny był dobry, tylko tranzystor wymaga chłodzenia.
  • #10
    L_M
    Level 32  
    Temat wcale nie jest taki prosty jak się wydaje .Twoje poprzednie próby nie powiodły się z tego powodu że problem prawdopodobnie leży w innej usterce,bo seryjne uszkodzenia regulatorów(nawet chińskich)muszą mieć jakieś przyczyny.Najpierw spróbuj znaleźć przyczynę uszkodzenia.Przysyłam schemat regulatora z który możesz wykorzystać w całości lub w części dotyczącej regulacji świateł
  • #11
    cezary2528
    Level 10  
    Właśnie nie mogę okiełznać tej prądnicy. Tranzystor wytrzymał może 5 sekund a potem cały czas już był zwarty...

    Dodano po 10 [minuty]:

    Największym problemem jest brak obciążenia prądnicy (tylko 40W) a ona jest wydajna, nadwyżka mocy idzie na tranzystor, ale trochę nie chce mi się wierzyć że spaliła ten MOSFET chyba że napięcie poszło na bramkę... no ale co moglo być nie tak w tak prostym układzie :D
  • #12
    L_M
    Level 32  
    Najpierw sprawdź cewkę na zwarcia lub przebicia.Potem spróbuj zrobić tę część regulatora narysowaną na żółtym tle.Ma też rację kolega tzok że nijak nie ma to związku z regulatorem impulsowym.Tamten schemat nie jest dobry, nieodpowiedni też jest tranzystor BUZ21(ma w tym przypadku za małe napięcie DS ).
  • #13
    cezary2528
    Level 10  
    W schemacie przez pomyłkę znalazł się buz21 miał być irfz44. To odpuszczam budowę regulatora wg mojego schematu.

    Zbuduje taki regulator.
    Regulator napiecia ładowania 12V

    Wyrzucę diodę D1 bo potrzebuje zasilać tylko światła.
    Przerobiłem schemat na moje potrzeby i mam nadzieje że będzie działać

    Regulator napiecia ładowania 12V
  • #14
    L_M
    Level 32  
    Jeśli nie będziesz ładował akumulatora to musisz mieć na na stałe włączone żarówki i na wszelki wypadek 2 w połączeniu równoległym (na wypadek gdyby się jedna spaliła)bo w przeciwnym wypadku cała energia cewki L1 wydzieli się na tyrystorze(akumulator jest buforem przyjmującym energię przy wyłączonych światłach) .Tyrystor t2 jest niepotrzebny ,jeśli zastosujesz D1 BZD23-13(12,4-14,1V) to dioda D2 też jest niepotrzebna(Katoda diody D2 powinna być skierowana w do katody diody D1),do U-zenera D1 dodajemy spadek napięcia na przewodzącej D2 .W poprzednim przypadku jest to 5,6V+2,1V=7,7V tj.napięcie dla żarówek 6V.Takie połączenie dioda zenera+zwykła dioda stosuje w celu skompensowania dryftu termicznego diody zenera .
  • #15
    cezary2528
    Level 10  
    Światło będzie wyłączane przez rozłączenie obwodu cewki. A to co się stanie z ujemna polówka sinusoidy? W oryginale jest tam dioda prostownicza wiec nie trzeba było się przejmować a tu jej brak...
  • #16
    L_M
    Level 32  
    O którą diodę ze starego schematu Ci chodzi?Nie można odłączać obciążenia od cewki bo mogą nastąpić przebicia.
  • #17
    cezary2528
    Level 10  
    Na oryginalnym schemacie jest to dioda D1 MR751
  • #18
    L_M
    Level 32  
    Ta dioda ładuje akumulator i nie ma nic wspólnego ze światłami.
  • #19
    cezary2528
    Level 10  
    Zgadza się ale ja zastanawiam się co się dzieje z ujemna częścią sinusoidy. A może jak dodatnia część zmaleje to i minusowa tez. Oscyloskop by się przydał :)
  • #20
    L_M
    Level 32  
    Ten układ był przystosowany do cewki połączonej z jednej strony z masą.Jeśli w twoim przypadku żadna z końcówek nie jest fizycznie połączona z metalową obudową(masą),to możesz to możesz to zrobić tak (rysunek odręczny).
  • #21
    cezary2528
    Level 10  
    Taka opcje tez rozważam bo jest tam cewka bezmasowa. A jaki i w jakim celu jest rezystor za zenerem?