Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Żarówki LED - Zamiana oświetlenia 12V zmienne na LED

PAWBZ 10 Nov 2014 22:16 10686 26
Suntrack
  • #1
    PAWBZ
    Level 9  
    Witam! Mam oświetlenie łazienki żarówkami 12 V a chcę je zmienić na żarówki LED.
    Jakie diody mam zastosować w mostku prostowniczym i jakiej mocy stabilizator dla czterech żarówek LED ( każda o mocy około 5W).Czy powinienem dać kondensator, jeżeli tak to jaki.
    Będę wdzięczny za podpowiedź i jakiś prosty schemat . :oops:
  • Suntrack
  • #2
    BILGO
    Level 38  
    PAWBZ wrote:
    żarówek o mocy około 5W

    Cóż to za żarówki ?
  • #3
    gogi20
    Level 24  
    Nie łatwiej kupić zasilacz?

    Dodano po 1 [minuty]:

    BILGO wrote:
    Cóż to za żarówki ?
    Ostatnio takie popularne LED-y z żarnikami.
  • #5
    PAWBZ
    Level 9  
    BILGO wrote:
    PAWBZ wrote:
    żarówek o mocy około 5W

    Cóż to za żarówki ?

    Przepraszam za pomyłkę miałem na myśli żarówki diodowe o mocy około 5W.

    Dodano po 1 [godziny] 20 [minuty]:

    elktro wrote:
    Skoro masz już zasilacz/e 12V w łazience to kup żarówki LED na gniazdo MR16 12V i po sprawie, wymieniasz tylko żarówki i nic więcej nie musisz robić, one i tak mają wbudowany driver w środku.

    Nie mam zasilacza tylko sam transformator, do którego jest trudny dostęp. Dlatego chcę dołączyć prostownik na 12V o mocy min.20W żeby zasilić cztery żarówki ledowe. :|
  • Helpful post
    #6
    BILGO
    Level 38  
    Jeśli jest problem z wymianą źródła zasilania to możesz zastosować "żarówki" LED przystosowane do zasilania napięciem przemiennym AC (np 12V - taki już masz transformator) :)
  • Suntrack
  • #7
    PAWBZ
    Level 9  
    BILGO wrote:
    Jeśli jest problem z wymianą źródła zasilania to możesz zastosować "żarówki" LED przystosowane do zasilania napięciem przemiennym AC (np 12V - taki już masz transformator) :)


    Ok. Dziękuję! Poszukam w sklepach, mam nadzieję że cena będzie przystępna?
    Pozdrawiam PAWBZ :sm9:
  • #8
    charrlie
    Level 13  
    Większość żarówek Led na 12V święci normalnie przy zmiennym napięciu, za wyjątkiem paska Led, tak że w tym przypadku nic nie trzeba tylko kupić żarówkę Led 12V np MR16 do oczek sufitowych.
  • #9
    BILGO
    Level 38  
    charrlie wrote:
    święci normalnie przy zmiennym napięciu

    Przy napięciu zmiennym będą mrugać :D
    Sytuacja dla napięcia przemiennego to już inna sprawa*... ;)

    *tego nie jestem pewny ponieważ nigdy tak nie próbowałem robić :D Jak producent napisał żeby zasilać napięciem DC to tak robiłem...
  • #10
    charrlie
    Level 13  
    Kolego Bilgo, jak pisał wcześniej kolega elektro, żarówki LED MR16 mają wbudowany driver, który ma również prostownik i żaróweczki świecą normalnie przy napięciu AC. Znam to z autopsji, ponieważ mam zainstalowane owe żarówki w całym domu zasilane transformatorami toroidalnymi i nic nie mruga, za wyjątkiem gdy teść włącza spawarkę DIY :D
  • #11
    witek_007
    Level 10  
    Witam,
    właśnie co z tym migotaniem. Zmieniłem żarówki w żyrandolu na led-y. Jak jest jedna żarówka jest ok, jak cztery to żyrandol miga jak stroboskop. Żarówki zasilane 12V, wejście MR16 moc 3W na żarówkę (4 szt.). Żarówki halogenowe pracują ok, na led-ach mruga. Jak to wyeliminować? Symbole na żarówkach (poza mocą i technologią niby takie same).

    Czytałem, że należy zmostkować i/lub dodać kondensator.
    Jednak z uwagi na fakt, iż raczej tego sam nie zrobię to pytanie brzmi, czy wystarczy wymiana zasilacza na taki który generuje napięcie DC?
  • #12
    BILGO
    Level 38  
    witek_007 wrote:
    czy wystarczy wymiana zasilacza na taki który generuje napięcie DC?

    Na pewno poprawi sytuacje, teraz pewnie masz tam elektroniczny transformator...
  • #13
    witek_007
    Level 10  
    Skoro 1 żarówka ma 3W, a żyrandol jest na 4 żarówki to czy kupiony nowy zasilacz może być 12W czy musi być jakiś "margines" mocy. Pytam dlatego, że czym wyższa moc zasilacza tym wyższa cena, a przede wszystkim generalnie jego większe rozmiary, a niestety zasilacz muszę "upchnąć" w obudowę żyrandola wiszącego na środku salonu :-)
  • #14
    charrlie
    Level 13  
    zasilacz elektroniczny może mieć 12W i powinien pracować bez problemu.
  • #15
    BILGO
    Level 38  
    charrlie wrote:
    zasilacz elektroniczny może mieć 12W i powinien pracować bez problemu.

    Bzdury. Zasilacz ma mieć ok 20% zapasu mocy.
  • #16
    witek_007
    Level 10  
    Proszę jeszcze o odpowiedź jaki powinien być Prąd na wyjściu zasilacza (1A wystarczy?)
    Przypominam, chcę zamontować 4 żarówki każda po 3W. Niestety na zakupionych żarówkach nie ma informacji na temat natężenia prądu jakiego wymaga 1 żarówka.
  • #17
    charrlie
    Level 13  
    Jedna żarówka 3W pobiera 0,25A,
  • #19
    PAWBZ
    Level 9  
    Znalazłem na Alegro żarówki 12V AC DC
    Moderated By kkas12:

    3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).


    o barwie biała dzienna - czy ktoś może mi wyjaśnić czy jest to ciepła czy zimna, czy też ''pośrednia''.Chcę je założyć do łazienki i zależy mi na ciepłej.
    Będę wdzięczny za odpowiedź :cry:
  • #20
    Enterek
    Level 17  
    Temperatura barwowa to inaczej odcień światła białego. Im niższa temperatura barwowa (podawana w stopniach Kelvina) tym światło bliższe pomarańczowemu. Im temperatura ta wyższa tym barwa światła bliższa niebieskiemu. Światło określane mianem ciepłego posiada temperaturę barwową w okolicach 2700 K do 3500 K. Kolejny przedział czyli 3500 K do mniej więcej 6000 K jest określany mianem neutralnego lub dziennego, ponieważ mniej więcej odpowiada temperaturze barwowej światła słonecznego w południe. Zaś wszystko powyżej 6000 K to światło nazywane zimnym.
    Często mylnie uważa się, że im wyższa temperatura barwowa (czyli im zimniejsze światło) tym gorsza jest jego jakość ale to mit. W piękny słoneczny i bezchmurny dzień temperatura światła słonecznego może dochodzić nawet do 12000 K i jakoś nikt nie narzeka na złą jakość takiego światła.
    Za jakość odpowiada współczynnik oddawania barw, czyli CRI (czasem oznaczany też jako Ra). Dlatego powinieneś szukać "żarówek" LED o CRI przynajmniej na poziomie 75-80. Jeśli na "żarówce" LED nie ma podanego CRI/Ra to lepiej takiej nie kupować bo to znaczy, że ma słabe oddawania barw, czyli jakość światłą będzie niska.
  • #21
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Zasilacze elektroniczne do halogenów to bardzo prymitywne przetwornice dające napiecie skuteczne ok 12V ale o wysokiej częstotliwosci (np.30kHz). Z reguły moduły LED maja prostownik w swojej obudowie, ale nie zawsze dobrze działa z tak duża czestotliwością. Ponadto te przetwornice sa przystosowane do żarówek halogenowych np 3x20W czyli 60W, a podpięcie 3 LED'ów o mocy 3W powoduje dławienie się przetwornicy i uciążliwe miganie. Za kilka godzin/dni kończy sie to z reguły awarią . Tu radzę zastosować stosowny do mocy ( z 10-20% zapasu) normalny zasilacz impulsowy. Można tez dać małe trafo EI, czy mały toroid i mostek z diodami schotky'ego+ w razie potrzeby kondensator. Można tym zasilać każde ledy, także paski i bez probllemów włączać zwykłym włącznikiem od strony pierwotnej 230VAC. Zasilacze impulsowe tego nie lubią , zwłaszcza częstych załączeń np. z czujnika ruchu.
  • #22
    Enterek
    Level 17  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Można tez dać małe trafo EI, czy mały toroid i mostek z diodami schotky'ego+ w razie potrzeby kondensator. Można tym zasilać każde ledy, także paski i bez probllemów włączać zwykłym włącznikiem...

    Z takimi rozwiązaniami akurat bym uważał, zwłaszcza w przypadku taśm LED, które wymagają stałego i STABILIZOWANEGO zasilania, najlepiej z zabezpieczeniem przeciwprzepięciowym. Tradycyjny transformator dający na wyjściu 12 VAC z mostkiem i kondensatorem nie dość, że nie zapewni żadnej stabilizacji i przepuści absolutnie wszystkie przepięcia z sieci to jeszcze będzie dawał na wyjściu napięcie wyższe niż 12 VDC. Taśmy LED zasilane takim wynalazkiem bardzo szybko będą tracić jasność, czy nawet ulegać uszkodzeniom.
    Proszę pamiętać, że diody LED nie tylko są ponad milion razy szybsze od żarówek, czyli od razu reagują na każde, nawet najkrótsze przepięcie ale również mają nieliniową charakterystykę zmian prądu w zależności od napięcia. Zatem nawet małe skoki napięcia spowodują znaczne przekroczenie nominalnego prądu diod i szybko szlag je trafi.
  • #23
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    A gdzie napisałem , że ma to byc trafo 12V AC?
    Taśma LED na 12V to nic innego jak 3 dody połaczone szeregowo + rezystor, więc nic sie nie stanie, jak dasz 11 lub 13 V, typowo tolerancja zasilania dla taśm jest 5-10%.
    Trafo trzeba dobrać pod kątem napiecia skutecznego po wyprostowaniu. Wymieniłem juz wiele zasilaczy impulsowych stabilizowanych załączanych z czyjkami ruchu i klasyczne trafo rozwiazało problemy definitywnie.
  • #24
    Enterek
    Level 17  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    A gdzie napisałem , że ma to byc trafo 12V AC?

    Nigdzie ale własnie dlatego o tym napisałem, żeby ktoś mniej doświadczony nie załozył, że 12 VAC po wyprostowaniu i odfiltrowaniu da 12 VDC.
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Wymieniłem juz wiele zasilaczy impulsowych stabilizowanych załączanych z czyjkami ruchu i klasyczne trafo rozwiazało problemy definitywnie.

    Definitywnie może tak tyle, że na 1/10 nominalnej żywotności diod. Zwłaszcza przy tak dużym stopniu przepięć w polskich sieciach 230 VAC. Proponuję sprawdzić sobie szybkim oscyloskopem przebiegi na wyjściu takiego zasilacza... można się mocno zdziwić widząc mikro-sekundowe szpilki dochodzące do kilkudziesięciu Voltów często z kilkunasto mikro-sekundowym wygaszaniem. A każda taka szpilka powoduje znaczące skrócenie żywotności diody.
    Nie wspomnę już, że tego typu zasilacz nie spełnia żadnych norm EMC, które jak nie wszyscy wiedzą są obowiązkowe dla wszystkich urządzeń elektrycznych sprzedawanych oraz instalowanych na terenie UE :P Potem się sąsiedzi wkurzają, że nie mogą słuchać radia, a instalatorzy takich wynalazków są bardzo zdziwieni jak im UKE nakłada spore kary za instalowanie sprzętu niezgodnego z dyrektywą EMC.
  • #25
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Sugerujesz, ze zwykłe trafo jest źródłem zakłuceń EMC, a prosty ( z reguły prymitywny) zasilacz impulsowy bez korekty współczynnika mocy ich nie generuje? Czy tam własnie nie ma gwałtownych udarów prądowych pochodzących od cyklicznego doładowywania kondensatorów i rozjechania parametru cosΦ daleko od 1.
  • #26
    Enterek
    Level 17  
    Ależ nic takiego nie sugeruję. Sam transformator nie jest źródłem zakłóceń ponieważ pracuje liniowo. Napisałem przecież, że taki układ z transformatorem będzie przepuszczał wszystkie zakłócenia z sieci 230 VAC, a nie że sam je wygeneruje.
    Filtr PFC i korekta współczynnika mocy akurat niewiele mają wspólnego z zakłóceniami na wyjściu zasilacza. Ale zgadzam się, że stosowanie prostych i tanich zasilaczy impulsowych do oświetlenia LED to jeden z najpoważniejszych błędów i taki zasilacz będzie jeszcze gorszy od trafa z mostkiem i kondensatorem.
    Oświetlenie LED ze względu na bardzo specyficzne parametry wymaga zasilania najwyższej jakości i tylko przy takim zasilaniu będzie faktycznie niezawodne, długowieczne i energooszczędne.
  • #27
    PAWBZ
    Level 9  
    Nikt nie dopowiedział na moje pytanie, to poszukałem na alegro i znalazłem żarówki led przystosowane na prąd stały i zmienny. Tak więc problem został rozwiązany. Temat uważam za zamknięty.