Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przetwornica napięcia 24V - podłączenie odkurzacza

Piotrek91bike 12 Lis 2014 20:12 3627 17
  • #1 12 Lis 2014 20:12
    Piotrek91bike
    Poziom 7  

    Witam!
    Mam prośbę, potrzebuję zakupić przetwornicę napięcia do autobusu (napięcie 24V). Niestety nie znam się kompletnie na tym sprzęcie i proszę Was o poradę. Czytałem już kilka wątków ale żaden nie pasuje do mojego zapytania.

    Mianowicie muszę podłączyć urządzenie o mocy 1800W (odkurzacz).
    Jaką markę/model przetwornicy poleciacie?
    Czy musi być to przetwornica z tzw. czystą sinusoidą, by ten odkurzacz sprawnie działał?

    Z góry dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam

    0 17
  • #2 12 Lis 2014 20:25
    fifcio13-13
    Poziom 19  

    Proponuję zobaczyć na oferty firmy VOLT POLSKA, są to jedne z najlepszych przetwornic. Do odkurzacza, czyli silnika indukcyjnego innymi słowy będziesz musiał zakupić pełny sinus, nie modyfikowany, bo inaczej odkurzacz nie ruszy. Przy 1800W musisz liczyć moc rozruchową przynajmniej 2-3 razy większą, a więc przetwornica minimum 2kW z momentem rozruchowym 4-5kW. Musisz jednak pamiętać, że przekształtniki tych mocy pobierają bardzo dużo prądu i należy sprawdzić czy instalacja z której będziesz korzystał ma taki zapas prądowy. Jako przykład podam, że mam przetwornicę, co prawda na 12V (ale to łatwo przeliczyć na 24V) o mocy 1,5kW i przy pełnym obciążeniu pobiera ona nawet do 180A. Tak więc, sprawdź czy alternator nie zdechnie przy takim obciążeniu, rzędy paru-set amper.
    Pozdrawiam

    Dodano po 2 [minuty]:

    Mogę Ci jeszcze poradzić, że jeżeli chcesz zastosować ten przekształtnik tylko do odkurzacza to lepiej będzie się zainteresować takowym na napięcie już 24V. Zmniejszy to straty i prąd pobierany, a poza tym lepiej wydać pieniądze na dobry sprzęt niż kilka tysięcy na taką przetwornicę.

    0
  • #3 12 Lis 2014 21:42
    Piotrek91bike
    Poziom 7  

    Dzięki wielkie za odpowiedź :-)
    Brałem pod uwagę przetwornicę marki Volt.
    Mocy alternatora nie znam w autobusie ale z pewnością musi być o dużej mocy z racji tego, że w pojeździe jest dużo odbiorników napięcia- oświetlenie, 2xTV, nawiewy.
    Nie wiem sam czy ta marka Volt jest dobra, zależy mi na jakości produktu by posłużył trochę. Ponoć Volt to chiński wyrób ale z drugiej strony, co dziś nie jest robione w chinach...
    W takim razie będę musiał zdecydować się na czystą sinusoidę.

    0
  • #4 13 Lis 2014 16:03
    fifcio13-13
    Poziom 19  

    Z przetwornicy Volt Polska na pewno będziesz zadowolony jak z żadnej innej. W razie problemów, serwis gwarancyjny staje na wysokości zadania, więc nie ma obaw, gdy wystąpi usterka. Moc alternatora tak jak mówię, będziesz musiał sprawdzić, no i jeszcze pozostaje wybranie miejsca dla przetwornicy. Nie może być zbytnio oddalona od alternatora gdyż straty będą kolosalne. Zobaczysz zresztą, jakiej grubości będą kable dołączone do przetwornicy. Dokładanie większych ilości nie ma sensu, gdyż koszt kabla będzie stanowczo za duży, lepiej później dołożyć przedłużacz dedykowany do napięcia 230V, bądź takowy zrobić (ograniczy to straty na prądzie).
    Pozdrawiam

    0
  • #5 13 Lis 2014 17:44
    PtasiorWro
    Poziom 27  

    Witam.
    Może warto spróbować z innej strony, jak to jakiś odkurzacz przemysłowy to może taniej i prościej jest podmienić silnik odkurzacza na 24VDC.

    Myślę że to będzie tańsze rozwiązanie, koszt przetwornicy to ok 1tyś zł.
    a silnik 24V można kupić już za 300zł.

    Wstaw zdjęcie odkurzacza to postaram się podpowiedzieć jaki silnik można tam zastosować.

    0
  • #7 14 Lis 2014 18:45
    Piotrek91bike
    Poziom 7  

    Zmiana silnika nie wchodzi w grę ale dzięki za podpowiedź. Zakupioną przetwornicę będzie można wykorzystać również do podłączenia innych urządzeń.

    Isk, a czym rózni się przetwornica napięcia od zasilacza awaryjnego który podesłałeś?

    Dobrze rozumiem, ze przetwornica napiecia bedzie generować prąd z akumulatora nawet wtedy, gdy silnik pojazdu będzie wyłączony?

    0
  • #8 14 Lis 2014 19:05
    fifcio13-13
    Poziom 19  

    Przetwornica również będzie pracowała bez włączenia silnika, bo w autobusie z pewnością są akumulatory, różnicy praktycznie nie ma, gdyż do zasilacza awaryjnego również trzeba przyłączyć dodatkowy pakiet akumulatorów 24V (na zdjęciach to te grube kable z tyłu obudowy z napisem akumulator). Ogólnie nie zaleca się pobierania prądów tak wysokich bez pracującego alternatora, gdyż może to spowodować awarię akumulatora lub nawet jego wybuch. Pamiętaj, że przy takiej mocy do czynienia mamy z prądem dochodzącym do kilkuset amper.

    0
  • #9 14 Lis 2014 19:30
    Piotrek91bike
    Poziom 7  

    Niestety nie znam sie tak dobrze na tym prądzie i mało wiem, co można a czego nie i kiedy jest zagrożenie usterką. W jakiś sposób można to wyliczyć?

    Załóżmy, że zależy mi bardziej na pracy urządzenia elektrycznego na wyłączonym silniku (oczywiscie możliwość korzystania na włączonym również).
    W takim przypadku mądrzejszym wyborem będzie zwykła przetwornica czy też zasilacz?

    0
  • #10 14 Lis 2014 21:49
    Isk
    Poziom 16  

    Ten zasilacz może pracować jak przetwornica. Jest bardziej wydajniejsza i zdolna do uruchamiania różnych urządzeń.
    Ma też "wadę" tj gabaryt, duże to i ciężkie.

    Duże obciążenia lepiej wykonać na pracującym silniku.
    Znam osoby, które wykorzystały właśnie w autokarach ten zasilacz, ale i też wykorzystują np takie "zwykłe" przetwornice:

    http://techtron.pl/p2454,przetwornica-napieci...4v-230v-2500w-5000w-ips-5000-volt-polska.html

    http://techtron.pl/p2214,przetwornica-napieci...2000w-4000w-ips-4000-s-sinus-volt-polska.html

    czy też:
    http://techtron.pl/p2505,przetwornica-napiecia-12v-24v-230v-1500w-ipsn-3000-s-sinus.html

    dlatego lepiej w takich przypadkach wybierać urządzenia o mniejszym poborze mocy lub z regulacją. Zawsze te 30-50 Amper może być mniej.

    0
  • #11 15 Lis 2014 21:01
    Piotrek91bike
    Poziom 7  

    Ok, dzięki. Będę musiał się zdecydować. Pytanie tylko moje jest, dlaczego przetwornica IPS 4000 kosztuje 1080zł, a IPS 5000 630zł.
    Przetwornica, która daje większe napięcie stałe - 2500W jest tańsza niż ta co daje 2000W.
    O co tu chodzi? :-))

    1
  • #12 15 Lis 2014 21:19
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Piotrek91bike napisał:
    Ok, dzięki. Będę musiał się zdecydować. Pytanie tylko moje jest, dlaczego przetwornica IPS 4000 kosztuje 1080zł, a IPS 5000 630zł.
    Przetwornica, która daje większe napięcie stałe - 2500W jest tańsza niż ta co daje 2000W.
    O co tu chodzi? :-))


    Chodzi o kształt napięcia. IPS 4000 ma sinusoidę, a IPS 5000 nie ma. Po drugie, odkurzacz w chwili włączenia pobiera znacznie większą moc niż znamionowa (chyba, że ma układ elektroniki do płynnego włączania). Jeżeli ma elektronikę, to raczej potrzebna będzie przetwornica z sinusem.

    0
  • #13 15 Lis 2014 23:07
    Piotrek91bike
    Poziom 7  

    Gapa ze mnie, nie zauwazylem tego. W gre wchodzi tylko przetwornica z sinusem.
    Model IPS 4000 ma moc stałą 2000W, w impulsie 4000W. A moc chwilowa? Nie ma takiego parametru?
    Wybor padnie chyba na IPS4000. Szkoda, ze nie oferuja ciagla moc 2500W. Taka bylaby odpowiednia dla mnie :-)

    0
  • #14 16 Lis 2014 09:36
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    2000W przy tej sprawności i zasilaniu 24-26V to i tak wyjdzie w okolicach >100A przy mocy pobieranej 2000W. To mniej więcej jak 1/3 moc rozrusznika.

    Może lepszym rozwiązaniem byłby zakup agregatu prądotwórczego? Koszt dobrego agregatu jest sporo wyższy, ale trzeba przemyśleć czy nie warto.

    0
  • #15 16 Lis 2014 18:14
    fifcio13-13
    Poziom 19  

    Widzę, że temat schodzi w kierunku zakupu agregatu prądotwórczego, który za niewielkie pieniądze jest beznadziejny i bardzo głośny. Dorzucę swoje zdanie, lepiej w takim wypadku, gdy już zamierzamy operować tylko siecią 230VAC zaopatrzyć się w prądnice do pojazdów, która nominalnie daje potrzebne parametry. Umieszcza się ją na silniku, tak jak alternator i zakłada się większy pasek. Od czasu do czasu pojawiają się takie prądnice 3x380V trójfazowe na dobrze znanym nam portalu aukcyjnym.

    0
  • #16 16 Lis 2014 20:37
    L_M
    Poziom 32  

    Znalazłem taką prądnicę ,nie jest wprawdzie tania ale powinna spełniać twoje wymagania (prądnica posiada dopuszczenia TUV na Niemcy) ma moc chwilową 3500W a maksymalną 4000W sinus podaję link do stronyLink

    0
  • #17 17 Lis 2014 18:09
    L_M
    Poziom 32  

    Dostałem od znajomego który miał ten sam problem wiadomość że kupił przetwornicę sinusoidalną Mean Well ts-3000 (czysty sinus) za około 1600zł.

    0
  • #18 19 Maj 2018 20:28
    hynus
    Poziom 11  

    Witam, chciałbym podłączyć jedno pytanie pod temat mianowicie:
    W jaki sposób podłączyć przetwornicę PRZETWORNICA SINUS 4000 24V / 230V 2000/4000W tak aby działała tylko na włączonym silniku (obawiam się, że któryś kierowca zacznie odkurzać na wyłączonym silniku lub zostawi włączony ekspres do kawy i następnego dnia nie będzie można odpalić auta). Potrzebuje rozwiązania idioto odpornego. Zastanawiałem się czy przekaźnik podłączony za wyłącznik przetwornicy zdał by egzamin. Pomyślałem że wysteruje on możliwość załączenia przetwornicy w przypadku gdy pojawi się napięcie ładowania czyli jakieś 26-27 VDC a gdy napięcie spadnie przetwornica przestanie działać. Jest tylko jeden mały problem nie udało mi się znaleźć przekaźnika który działa od 25 czy też 26 VDC.
    Pytanie spotkał ktoś przekaźnik z jakąś regulacją, lub jakie inne rozwiązanie można by zastosować.

    Z góry dziękuję za zaangażowanie.

    0