Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dream XXI - - Ford Explorer - strzelanie w wydech

drakerc 15 Lis 2014 23:32 1626 13
  • #1 15 Lis 2014 23:32
    drakerc
    Poziom 5  

    Witam,

    posiadam Forda Explorera z 2001 roku z silnikiem 4.0 SOHC oraz instalacją gazową Dream XXI i następujących komponentach:
    -wtryski REG Fast 6cyl
    -reduktor KME Silver
    -mapsensor AEB 013 (w sumie to zbytnio mapsensor nie jest, bo nie podaje wartości podciśnienia - archaiczny sprzęt)
    -butla 60l GZWM


    Gdzieś w sierpniu wziąłem się za wymianę rzeczy, które były stare/niedomagały w aucie: wymieniłem świece zapłonowe, oleje, filtry oraz wtryskiwacze gazowe z Valteków, które miały ponad 120 000km i zaczynały mocno padać na w/w Dreamy. No i tu zaczyna się problem z gazem: gdzieś właśnie w okolicach tych wymian, najpewniej przy wtryskiwaczach zaczęły się spore problemy z gazem. Główny problem polega na tym, że bardzo źle silnik pracuje na wolnych obrotach. Na wolnych obrotach cały czas (gdzieś 2 razy na sekundę) strzela w wydech - czasem głośniej, czasem ciszej. Do tego stopnia, że od dołu, na tłumiku zaczęły pojawiać się czarne "plamy", prawdopodobniej od przepalania się wydechu. Ponadto trochę falują obroty (800-900 RPM na jałowym, ale to do zniesienia) oraz jest problem podczas albo schodzenia z obrotów, albo zwiększenia obrotów (np. ruszanie na światłach) - jest taka jakby "dziura" przy dodawaniu gazu prawie że sekundowa, podczas której nawet przygasają wszystkie światła w kabinie oraz reflektory. Gdy np. dość intensywnie czasem zwiększa się i odpuszcza obroty, to lubi sobie zgasnąć (np. podczas cofania autem). Najgorzej było jeszcze z miesiąc temu, gdy włączała się klimatyzacja - za każdym razem, gdy załączało się sprzęgło klimatyzacji, obroty spadały gdzieś o 200-300 RPM, a jak np. dojeżdżałem do skrzyżowania bez gazu i w tym czasie włączyła się klima, praktycznie zawsze gasł przez to. Przy wyższych prędkościach, jak również i w sumie na wyższych obrotach zbytnio problemów jako takich nie ma - może trochę brakuje mu mocy, ale da się żyć. Zresztą nawet chyba przy wyższych RPM nie strzela z wydechu (jak z rana auto startuje w niskich temperaturach i RPM utrzymuje się w okolicach 1000-1100, to zero strzelania - ale gdy zejdzie niżej to już wali...).
    Wszystkie w/w objawy występują tylko i wyłącznie na gazie. Na benzynie jest całkowicie perfekcyjnie. Szczerze mówiąc zbytnio nie pamiętam już, jak było wcześniej, ale właśnie kojarzę, że te problemy pojawiły się dość niedawno - wcześniej też nie było super, ale teraz jest dużo, ale to dużo gorzej.

    Oto co sam sprawdziłem/porobiłem:
    -świece zapłonowe mają odstęp 0,8mm - są w perfekcyjnym stanie, zero osadu itd
    -naprawdę długo, ale to bardzo długo "bawiłem" się w regulację Dreama. W żaden sposób niestety żadna konfiguracja nie daje absolutnie żadnych efektów. Trochę właśnie mniej gaśnie, lepiej reaguje na pedał gazu, ale jednak jak walił w wydech, tak i wali, zero poprawy. Ustawiałem korekty po temperaturze gazu, reduktora, kilkadziesiąt autoregulacji, ustawiałem mapy (które notabene są obecnie chyba perfekcyjne - po zmianie na LPG czas wtrysku benzyny wydłuża się ledwo o jakieś 0.05ms) - ustawiałem w każdą stronę, na plus, na minus, zero efektu





    I to, co mnie niepokoi i może być przyczyną:
    -stare filtry gazu (filtr fazy lotnej ma gdzieś 10k km, ale fazy ciekłej, huhu, nie mam zielonego pojęcia - ja go nie wymieniałem, a poprzedni właściciel też nie wie - niestety, ale jest dość słaby dostęp, ale jak będzie trzeba to wymienię, tylko pytanie - czy jego słaby stan może mieć aż taki wpływ na działanie gazu? szczególnie na bardzo mocne walenie w wydech, a wręcz wybuchy w wydechu?)

    -wtryskiwacze LPG... to właśnie w okolicy ich wymiany z tego co kojarzę pojawiły się problemy... Były to nówki sztuki, są nadal na gwarancji, wiec nie wiem, czy mogą być uszkodzone? Ale jest inna sytuacja. Czy ma znaczenie kolejność podłączenia odpowiednich wtyczek do odpowiednich wtryskiwaczy? Problem polega na tym, że u mnie kable od nich nie były w żaden sposób oznaczone, co zauważyłem dopiero po tym, jak odłączyłem Valteki. I tu pytanie - czy kolejność podłączenia może mieć wpływ na to, ale aż tak duży? Rzecz, ktora mnie dziwi jest taka, że można wtyczki między wtryskiwaczami przepinać sobie właśnie w dowolny sposób, w dowolnej kolejności, a silnik pracuje dokładnie tak samo, nie ma to dla niego znaczenia... A jeśli to ma ogromne znaczenie, to jak teraz dojść bez cięcia wiązki, który kabel od wtryskiwacza ma gdzie iść? Ewentualnie jakie są jeszcze inne metody na "badanie" wtryskiwaczy?

    Będę bardzo wdzięczny za sugestie. Większość gazowników nie chce się podłączać do Dreama, bo wiadomo, to dosyć archaiczny sterownik i w sumie opcji konfiguracji wielu nie ma, a ci, co chcą się podłączyć lub coś analizować potrafią jedynie włączyć autoregulację, wziąć 30zł i do widzenia... Inni doradzają wymianę sterownika, ale sam nie wiem, czy to ma sens, zwłaszcza, że w tym Fordzie konstrukcja silnika jest bardzo prosta i raczej nic zaawansowanego mu nie trzeba. Co jeszcze sprawdzić, jak, bo szczerze mówiąc, nie mam już więcej pomysłów?

    Załączam screen map oraz wykresy.

    0 13
  • #2 16 Lis 2014 10:58
    gimak
    Poziom 35  

    Z ciekawości sprawdziłem jak to wygląda w mojej megance z Dream XXI N, po zmianie kolejności wtryskiwaczy gazowych. Sprawdzałem to tylko na wolnych obrotach i nie rozgrzanym silniku. U mnie po zamianie wtyczek też momentami była tendencja do bujania się obrotów i pogorszyła się praca silnika - większe drgania lewarka zmiany biegów, oraz inny odgłos pracy silnika

    drakerc napisał:
    Ewentualnie jakie są jeszcze inne metody na "badanie" wtryskiwaczy?

    Ja jako laik w tym względzie (wydawało mi się, że powinny być dosyć istotne różnice) spróbowałbym zmieniać kolejność włączenia wtyczek i zostawiłbym kombinację przy której silnik najlepiej by chodził.

    Dodano po 1 [godziny] 13 [minuty]:

    drakerc napisał:
    I to, co mnie niepokoi i może być przyczyną:
    -stare filtry gazu (filtr fazy lotnej ma gdzieś 10k km, ale fazy ciekłej, huhu, nie mam zielonego pojęcia - ja go nie wymieniałem, a poprzedni właściciel też nie wie - niestety, ale jest dość słaby dostęp, ale jak będzie trzeba to wymienię, tylko pytanie - czy jego słaby stan może mieć aż taki wpływ na działanie gazu? szczególnie na bardzo mocne walenie w wydech, a wręcz wybuchy w wydechu?)

    Wg mnie to na zachowanie się silnika na wolnych obrotach nie powinno mieć wpływu. Uwidaczniać się powinno przy dużych obciążeniach silnika i szczególnie przy gwałtownych zmianach poboru gazu (szybkie i głębokie wciśnięcie pedału gazu), wtedy powinien przełączać się na benzynę.
    drakerc napisał:
    -wtryskiwacze LPG... to właśnie w okolicy ich wymiany z tego co kojarzę pojawiły się problemy...

    A w programie diagnostycznym też to zmieniłeś wtryskiwacze na RegFast (przypuszczam, że tak)?
    drakerc napisał:
    -mapsensor AEB 013 (w sumie to zbytnio mapsensor nie jest, bo nie podaje wartości podciśnienia - archaiczny sprzęt)

    Też mam w megance od ponad 11 lat OMVL Dream XXI N i chodzi nadal bez najmniejszych problemów.
    Nie wiem czy to Ty (nick) pytałeś na LPG-forum o programy diagnostyczne do Dream XXI N, posłałem na podanego maila dwa pliki, ale nie wiem czy dotarły, bo dostałem odpowiedź z której wynika, że chyba nie.

    0
  • #3 16 Lis 2014 17:27
    drakerc
    Poziom 5  

    Jako, że jest 6 możliwych kombinacji z jednej strny silnika (na jednej listwie wtryskiwaczy), to sprawdziłem te wszystkie kombinacje na tej listwie, która jest nieoznaczona - niestety, podmienianie wtyczek w 6 możliwych kombinacjach nic nie dało. W dwóch kombinacjach jedynie trochę widać, ze może to mieć wpływ, bo tak jakby silnik mocniej falował, ale jednak na żadnej innej kombinacji walenie w wydech nie ustało.
    Co jeszcze robić? Sam już nie wiem... Najchętniej bym wymienił wtryski, bo coś czuję, że tu coś może być nie tak jak trzeba, ale jednak to 150zł, które mogą pójść na marne za 1 listwę. Ewentualnie mieć to gdzieś i jakoś z tym żyć, ale nie wiem... Czy takie w walenie wydech jest groźne dla silnika, układu wydechowego? Gdyby ktoś chciałby posłuchać, nagrałem dźwięk w okolicach rury wydeechowej. Do ok. 35 sekundy na filmiku silnik pracuje na LPG, później przełączyłem na benzynę.

    http://vocaroo.com/i/s1m0uhvyk60o

    0
  • Pomocny post
    #4 16 Lis 2014 19:36
    gimak
    Poziom 35  

    Posłuchałem, ale to mi nie wygląda na strzały w wydech. Bardziej mi to wygląda na wypadanie cyklu pracy któregoś cylindra. Jutro zobaczę jaki jest odgłos wydechu w megance jak wyłączę jeden wtryskiwacz gazowy.
    A tak przy okazji posłałem cztery pliki na skrzynkę (ograniczenie serwera), a cztery następne czekają aż się zrobi miejsce.

    0
  • #5 16 Lis 2014 21:11
    drakerc
    Poziom 5  

    A jednak. Jeszcze raz poszedłem pozamieniać miejscami wtyczki, ale tym razem na drugiej listwie wtryskiwaczy. I po podmienieniu pierwszej z drugą problemy z waleniem w wydech ustały (czy też z wypadaniem zapłonów). Teraz jest czyściutko, równo, jedynie czasem "kalsznie" coś z wydechu, ale być może trzeba właśnie będzie jeszcze poszukać "perfekcyjnej" kombinacji podłączenia wtryskiwaczy. Wielkie podziękowania dla gimak za doradzenie!

    Teraz druga sprawa. Jest jeszcze ten mały problem, że przy dość gwałtownym dodaniu obrotów, a następnie szybkiemu ich odpuszczeniu (albo przy uruchamianiu klimy), obroty spadają zdecydowanie niżej, niż spadałyby przy PB. Spadają czasem do poziomu 500-600 RPM, aż przygasają światła, podczas gdy na PB spadek jest gdzieś do 700RPM. Co z tym zrobić? Ustawić jakoś mapy? Czy jednak się pogodzić, że tak musi być? Załączam zrzut wykresu podczas właśnie takiego szybkiego zwiększania i odpuszczania obrotów. Na wykresach (to ten sam, tylko inne czasy/skale uchwycone) szczególnie widać to zjawisko w okolicach sekund na osi x: 42, 72, może 90, natomiast w okolicach 100s wyłączyłem gaz, a potem przy 120 znów został włączony.

    0
  • Pomocny post
    #6 16 Lis 2014 21:52
    gimak
    Poziom 35  

    W tej drugiej sprawie, niech się wypowiadają inni, bo ja nie bawiłem się w zmiany w mapach, więc nie mam w tej materii żadnych przemyśleń.

    0
  • #7 16 Lis 2014 21:55
    drakerc
    Poziom 5  

    OK, i tak wielkie podziękowania.

    Ewentualnie może zrobię teraz ponownie autoregulację - ostatnia autoregulacja + moje zmiany w mapach były właśnie robione gdy były źle podmienione wtyczki do wtryskiwaczy, więc może teraz, gdy jest chyba już dobrze to autoregulacja wyjdzie lepiej, kto wie.

    0
  • #8 16 Lis 2014 22:00
    gimak
    Poziom 35  

    Nie wiem czy to robisz, ale radzę przed wszelkimi zmianami zapisywać na dysku ustawienia, bo wtedy można bez problemów do nich wrócić.

    0
  • #9 18 Lis 2014 21:46
    drakerc
    Poziom 5  

    Dzięki, oczywiście na bieżąco robię kopie zapasowe dobrych ustawień.

    A czy ktoś może dysponuje rozpiską kolorów dla przewodów do wtryskiwaczy gazowych dla silnika V6/V8 dla sterowników AEB (Dream, King itd)? Ewentualnie ciekawi mnie sprawa, czy macie przewody o odpowiednich kolorach podłączone w odpowiedniej kolejności (tej samej) dla obu listw dla silników V6/V8, czy raczej tak to nie działa? U mnie kable wtryskiwaczy są w trzech kolorach (+ towarzyszące im kabelki czarne, pewnie dające zasilanie albo uziemienie) - żółty, pomarańczowy, czerwony. I zastanawiam się, kabelek którego koloru powinien iść do którego wtryskiwacza gazowego. Czy w silnikach V6, jeśli np. na jednej listwie mam odpowiednio żółty, pomarańczowy i czerwony, to na drugiej również powinna być zastosowana taka sama kolejność, czy niekoniecznie? Zbytnio kurcze nie chce mi się ciąć wiązki i szukać, gdzie idzie dany przewód, zwłaszcza, że pinout wtyczek też jest dosyć ciężki do znalezienia dla tej instalacji, a chyba żadnej innej łatwiejszej metody niż na chybił-trafił nie znajdę...

    0
  • #11 18 Lis 2014 23:37
    drakerc
    Poziom 5  

    Dzięki, podobny schemat widziałem u Kinga, ale niestety to nie to. Ja mam starego Dreama bez literki N - Dream XXI 5-6-8cyl i właśnie w nim kolory kabelków od wtryskiwaczy nie są, jak wyżej, zielone, niebieskie, żółte i czerwone, tylko czerwony, żółty, pomarańczowy. Już sam trochę poszukałem i niestety nic ciekawego nie da się znaleźć do tego sterownika - pewnie trochę za stary. Popróbuję, a może się uda - już w dużej mierze jest sto razy lepiej, ale pewnie perfekcyjnie jeszcze nie jest, szczególnie na drugiej listwie.

    A czy ktoś, kto ma dwie oddzielne listwy wtryskowe (już w sumie nie musi być instalacja Dreama), czyli pewnie ktoś z silnikiem V6/V8 (obstawiam, że masz gimak w Renault 4 cylindry, więc niestety tu pewnie nie pomożesz :) ma na obu listwach ten sam szyk podłączenia wtryskiwaczy, tzn. kolorki od kabli od wtryskiwaczy są te same w tej samej kolejności na obu odpowiednich listwach? Gdyby tak było, to w sumie dużo łatwiej znalazłbym dobrą kombinację - byłoby 6 kombinacji na jednej listwie i po znalezieniu tej dobrej przeniósłbym dokładnie tą samą konfigurację na drugą listwę. Ale jeśli w V6/V8 kolejność "oznaczeń" wtryskiwaczy nie jest taka sama na obu listwach, to wtedy jednak sprawa się komplikuje (w dużej mierze byłoby 6*5*4*3*2 kombinacji, a to już nie do sprawdzenia - ewentualnie najpierw znaleźc perfekcyjną kombinację na jednej listwie, a potem na drugiej, czyli tylko 12 kombinacji).

    0
  • #12 19 Lis 2014 08:38
    gimak
    Poziom 35  

    No to u mnie licząc od strony paska rozrządu wygląda to tak:
    1. biało-pomarańczowy i czerwony,
    2. biały i czerwony,
    3. biało-czerwony i czerwony,
    4. biało-czarny i czerwony.
    Instalacja była montowana w 2004 roku.

    0
  • #13 14 Wrz 2017 16:59
    ryszard-888
    Poziom 9  

    Może trochę późno, ale szukając podobnych problemów trafiłem na ten post. Zastanowiło mnie dlaczego nikt nie zwrócił Ci uwagi, że podałeś odległość między elektrodami 0.8mm. a powinno być w/g instrukcji 1.3-1.4mm., a to jest ogromna różnica




    Moderowany przez T5:

    3.1.19. Nie wysyłaj wiadomości w tematach archiwalnych, jeśli jest to kolejne pytanie, w szczególności inne niż osoby pytającej. Z racji szacunku do pytającego załóż własny temat. Możesz dopisać tylko sposób rozwiązania problemu.

    0
  • #14 14 Wrz 2017 18:41
    gimak
    Poziom 35  

    ryszard-888 napisał:
    podałeś odległość między elektrodami 0.8mm. a powinno być w/g instrukcji 1.3-1.4mm., a to jest ogromna różnica

    Jest na pewno ogromna różnica w napięciach jakie musi wygenerować i wytrzymać cewka zapłonowa, koniecznych do przeskoku iskry.
    Ja w swoich samochodach ustawiam odstęp na 0.7 mm.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo