Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu.

bendeer 17 Nov 2014 19:40 22839 16
lampy.pl
  • #1
    bendeer
    Level 12  
    Witam,

    Jakiś czas temu zakupiłem VW LT35 rocznik 1999 silnik 2.5 TDI 102KM [AHD]
    Autko posiada zamontowany tachograf, jako że nie jest zarejestrowany na ciężarowy, nie jeżdżę zarobkowo postanowiłem zmienić licznik na nieposiadający tacho. Auto służy nam jako 9 osobowy bus zespołowy.

    Znalazłem strasznie dużo rozbieżności na temat przeróbki tego licznika. Jedni twierdzą, że niezbędna jest wymiana impulsatora, inni, że wystarczy przepiąć kable z instniejącego 4-ro pinowego impulsatora.

    Quote:
    Mamy trzy auta marki VW LT35 1998r. Podczas wymiany licznika z TACHO na bez tachografu pomyślałem, że porównam kolory kabli w kostce czarnej podłączanej pod licznik w drugim samochodzie VW LT, moim wielkim zdziwieniem było po otwarciu deski rozdzielczej,że podłączenie prędkościomierza odbywa się za pomocą kostki żółtej od Tachografu bez zmiany impulsatora z czterech na dwa kable.
    Prędkościomierz został podłączony za pomocą kabla brązowego w pin11 i białego w pin 2.
    Licznik pokazuje prędkość bez zastrzeżeń, czy wymiana impulsatora jest wiec sensownie potrzebna? Obrotomierz wbudowany w liczniku też działa bez zastrzeżeń


    Licznik wymieniłem jakąś godzinę temu. Temperatura, poziom paliwa, zegarek, kontrolki działają prawidłowo. Brak niestety wskazań prędkościomierza oraz obrotomierza. Zegary są dokładnie tego samego typu jak poprzednie - zielone pole obrotomierza do 3000 obr.

    Licznik z tacho miał wpięte 4 wtyczki Biała wąska (licznik) Biała szeroka (tacho) Żółta szeroka (tacho) Czarna wąska (licznik)

    Do żółtej wtyczki docządzą:
    -biały/żółty
    -biały
    -niebieski/czarny
    -niebieski
    -czarny
    -brązowy

    Do białej wtyczki tacho dochodzą:
    - 2x brązowy
    - brązowy/czarny
    - zielony/szary w czerwone ciapki
    - czarny/niebieski w zielone ciapki

    Czym dokładniej różni się impulsator 4-ro przewodowy od 2 przewodowego?
    Czy po wymianie impulsatora muszę ciągnąć nowe przewody do licznika, czy mogę wykorzystać te już istniejące.
    Gdzie dokładniej podać sygnał z impulsatora? Ponieważ nie bardzo rozumiem to zdanie:
    Quote:
    Prędkościomierz został podłączony za pomocą kabla brązowego w pin11 i białego w pin 2.

    pin 11 oraz pin 2, ale do której wtyczki?

    Pozdrawiam

    Arek
  • lampy.pl
  • #2
    bendeer
    Level 12  
    Witam

    dziś wymieniłem impulsator w skrzyni. Poprzedni 4-ro przewodowy zastąpiłem odpowiednim 2 przewodowym.
    Do kostki czarnej dołożyłem biały kabel pin 2( nie było ) w pin 11 był jakiś niebieski więc zastąpiłem go brązowym. Niestety obrotomierz nie działa.

    Prędkościomierz działa prawidłowo.

    jakieś wskazówki?
  • Helpful post
    #3
    Meli90
    Level 11  
    Ten cytat co dałes z innego tematu to wg mnie jakas sciema.
    Quote:
    Prędkościomierz został podłączony za pomocą kabla brązowego w pin11 i białego w pin 2.

    Impulsator do tachografu ma 4 przewody (zolta kostka):
    1. czarny (plus)
    2. brazowy (minus)
    3. niebieski (impuls real time)
    4. bialy (impuls kontrolny)
    Wiec jakby przepiąc wg tego co ktos napisal, tylko kabel brazowy (masa) i bialy (impuls) to nie ma prawa dzialac bez plusa.

    Impulsator tachografu musi miec zasilanie (plus i minus) i dopiero jak te warunki sa spelnione to podczas jazdy poprzez przewod niebieski i bialy sa wysylane imp.

    Jedyne co mi przychodzi do glowy: Ktos kto to pisal prawdopodobnie mial wymieniony czujnik na 2 przewody ale wykorzystal kabel od tacho (4 pin). Przy skrzyni polaczone na sztuke 2 przewody z czujnikiem 2 pin, a w desce zostala zolta kostka i 2 kable luzem bez podlaczenia ani przy skrzyni ani przy liczniku.

    Takze i tak bys musial wymienic ten czujnik na 2 pin.

    ---------------------------------------------------------------

    Odnosnie obrotomierza znalazlem cos takiego ale nie potwierdzone:
    Quote:
    Aby zadziałał obrotomierz to pin6 w czarnej kostce do pin 5 w diagnozie.

    i jeszcze jedno
    Quote:
    Czarna kostka, pin 6, kabel zielono-żółty do alternatora pod W

    pin5 w diagnozie chyba o to chodzi:
    VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu.
    Gniazdo diagnostyczne pin 5 Drehzahl (z niem. liczba obrotów) więc chyba o to chodzi.

    Daj znac czy dziala.
  • #4
    bendeer
    Level 12  
    Witam,

    Dziękuję za konstruktywną odpowiedź. Impulsator oczywiście wymieniłem. Miałem trochę problemów z usunięciem metalowej osłony tych czterech przewodów, ale ostatecznie się udało. Wlutowałem się w już istniejące kable (brązowy oraz czarny) i wypiąłem je w kostce żółtej.
    W wąskiej kostce czarnej musiałem dołożyć jeden kabel, ponieważ go nie było.
    Po tych zabiegach prędkościomierz działa poprawnie. Sprawdzone z GPS.

    Niestety nadal nie mam obrotomierza. Na starym liczniku ( z tacho ) działał poprawnie, więc sygnał był doprowadzony. Czytałem, że sygnał z obrotomierza podawany był na różne piny w zależności od licznika, ale starałem się kupić taki sam (zielone pole obrotomierza do 3k). Niestety nie wiem, którym kablem dostarczany jest ten sygnał. Nigdzie nie mogę znaleźć pinoutu do tych kostek. Rozumiem, że sygnał obrotów musi być gdzieś w tej czarnej kostce.

    Spróbuję podpiąć się z gniazda diagnostycznego, ale nie chciałbym dublować kabli.

    Pozdrawiam

    Arek
  • lampy.pl
  • #5
    Meli90
    Level 11  
    Wez miernik cyfrowy uniwersalny, ustaw na "przejście", jeden koniec do pin 5 gniazdo diagnostyczne, a drugim szukaj przejscia po kolei w czarnej wtyczce.

    Jak nie znajdziesz to poprostu pociągnij kabel z pin 5 diagnoza do pin 6 licznika.

    Quote:
    Miałem trochę problemów z usunięciem metalowej osłony tych czterech przewodów.

    Po to wlasnie jest pancerz - zeby nie grzebac. :)

    PS. A nie ma w czarnej kostce kabla zielono-zoltego tak jak ktos juz pisal na forum? I jesli np. jest ale pod innym pinem niz 6 to sprobowac go przepiac... ew. wczesniej upewnic sie miernikiem co by zaden dym nie polecial. :D
  • #6
    bendeer
    Level 12  
    Witam,

    W końcu udało mi się zebrać wszystko do kupy :) informacje z poprzednich postów są szczątkowe lub niejasne. Myślę, że mój opis będzie bardziej przydatny dla osób dokonujących podobnej zmiany.

    Sprawa wygląda następująco:
    - Sygnał obrotów bierzemy z kostki od TACHO pin 7 ( ta sama kostka, do której podłączony jest impulsator)
    - Wpinamy go do kostki czarnej (12 pin) do pinu nr6 (mam silnik AHD)
    INNE OPCJE:
    - Silniki AGK, ATA mają wyprowadzony sygnał obrotów na pin 6 (kostka czarna 12pin)
    - Silnik AGL sygnał obrotów wyprowadzony na pin 10 (kostka czarna 12 pin)
    - Silniki AHD AGX ANJ APA BBE BBF sygnał obrotów wyprowadzony na pin 11 (kostka czarna 12pin)
    Dziś wieczorem biorę się do roboty. Potwierdzę, czy wszystko jest ok.

    Poniżej zamieszcza szczegółowy opis wszystkich wejść w liczniku Z TACHO. Proszę zwrócić uwagę na różne podłączenie w zależności od typu silnika
    VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu. VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu. VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu. VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu. VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu. VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu. VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu. VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu.

    Zapomniałem dodać wcześniej. W załącznikach znajduje się opis wejść w LICZNIKU BEZ TACHO
  • #7
    Meli90
    Level 11  
    bendeer wrote:
    Sygnał obrotów bierzemy z kostki od TACHO pin 7 ( ta sama kostka, do której podłączony jest impulsator)


    Pin 7 (kostka żółta B od tachografu) to sygnał wyjściowy prędkości Vimp (z tachografu), a nie RPM. Nie bedzie działał obrotomierz dalej.

    Na tym pinie tachograf wysyła impulsy prędkości. Zaznaczam "TACHOGRAF WYSYŁA", a nie odbiera. Ty wyrzuciłeś tachograf więc na tym pinie nic nie ma.
  • #8
    bendeer
    Level 12  
    Witam,

    Przepiąłem pin11 do pin6 i obrotomierz zadziałał:)
    Posiadam silnik AHD. Wszystko się zgadza z powyższymi schematami.

    Co do kostki tacho to dlaczego opisali go RPM?
  • #9
    Meli90
    Level 11  
    Przypuszczam ze pin 5 diagnoza do pin 6 licznika tez by zadzialalo.

    A tak przynajmniej nie masz dodatkowych kabli.
    Quote:
    Co do kostki tacho to dlaczego opisali go RPM?

    Nie wiem czemu opisali RPM ale odrazu zauważyłem ze cos nie tak.

    Czyli wpiąłeś do 6-stki ten luzny niebieski co wczesniej go wypiales z 11 zeby zastapic brązowym od czujnika 2-żyłowego? Tak to rozumuje.
  • #10
    bendeer
    Level 12  
    Dokładnie tak:). Do Pin11 wpiąłem sygnał z impulsatora.
    Zgodnie ze schematami w 11 był obrotomierz. Przepiąłem go do wolnego gniazda w pinie6. Nareszcie mam odczyt z obrotów.

    --
    kabel był zielono/żółty - w ostrym ledowym świetle bardziej przypominal niebieski niż zielony.
  • #11
    szulagw
    Level 9  
    Witam,

    Jak już wałkujemy temat licznika to wie ktoś może jak znieść ogranicznik prędkości ?

    Grupa 01-engine adaptation-10 grupa 18.
    zeby dostać się do tej grupy trzeba wpić login bodajże 12332 lub podobny.

    Widnieje wartość 120 i do tego max auto się rozpędza mimo że ma zapas obrotów jeszcze.

    Zmieniając na new value nie ma opcji zmiany ogranczenia- pozostawia starą wartość.

    Czy ktoś rozwiązał ten problem ?
  • #12
    bendeer
    Level 12  
    Witam,

    Może to się przyda:

    Quote:
    Aktywacja ograniczenia prędkości maksymalnej w sterowniku elektroniki silnika
    Kod literowy silnika AGX 02.99 ►, AHD 05.98 ►, ANJ, APA, AVR, BBE, BBF
    UWAGA!
    W przypadku wymiany sterownika silnika, w sterowniku silnika dostarczonym jako część zamienna występuje funkcja ograniczenia prędkości maksymalnej, jednak nie jest aktywowana. Jeżeli w samochodzie ma być ograniczana prędkość maksymalna, należy przeprowadzić następuje czynności. Nastawiona wartość prędkości później nie może zostać już zwiększona!

    Niezbędne narzędzia specjalne, testery i urządzenia pomiarowe oraz wyposażenie
    t Tester -VAS 5051-
    t Przewód diagnostyczny LT -VAS 5051/4-


    oraz

    Quote:
    Przebieg czynności
    – Podłączyć tester -VAS 5051- → Rozdział. Zapłon musi być przy tym włączony.
    – Nacisnąć na wyświetlaczu przycisk „11 - Logowanie“.
    – Wprowadzić kod 12233 dla ograniczenia maksymalnej prędkości i potwierdzić wprowadzenie naciskając przycisk Q.
    – Nacisnąć przycisk ←.
    – Nacisnąć na wyświetlaczu przycisk „10 - Dopasowanie“.
    – Nacisnąć przyciski 1 i 8 dla „kanału 18“ i potwierdzić wprowadzenie przyciskiem Q.
    Istnieją dwie możliwości zmiany wartości dopasowania:
    Stopniowe dopasowanie
    Przesuwając regulator można określić wartość dopasowania ograniczania maksymalnej prędkości.
    Zwiększanie ograniczenia maksymalnej prędkości: przesunąć regulator w prawo
    Zmniejszanie ograniczenia maksymalnej prędkości: przesunąć regulator w lewo
    – Nacisnąć przycisk Zapamiętaj.
    – Nacisnąć przycisk Przejmij.
    – Nacisnąć dwukrotnie przycisk ←.
    – Nacisnąć funkcję „06 - Zakończenie wydawania polecenia“.
    Bezpośrednie dopasowanie
    Wartość dopasowania ograniczania maksymalnej prędkości można wprowadzić bezpośrednio przez klawiaturę.
    – Nacisnąć przycisk Klawiatura.
    – Wprowadzić nową wartość dopasowania i potwierdzić wprowadzenie przyciskiem Q.
    Przykład: wybrana maksymalna prędkość: 100 km/h Wartość wprowadzenia: 100
    – Nacisnąć przycisk Zapamiętaj.
    – Nacisnąć przycisk Przejmij.
    – Nacisnąć przycisk ←.
    – Nacisnąć funkcję „06 - Zakończenie wydawania polecenia“.
    Kontynuacja dla wszystkich typów dopasowania
    – Wyłączyć zapłon, odczekać 3 sek. i z powrotem włączyć zapłon.
    – Na wyświetlaczu nacisnąć na „01 - układ regulacji silnika wysokoprężnego LT“.
    – Nacisnąć na wyświetlaczu przycisk „08 - Odczyt bloku wartości zmierzonych“.
    – Nacisnąć przycisk 1 i 8 dla „numeru grupy wskazań 18“ i potwierdzić wprowadzanie przyciskiem Q.

    Grupa
    wskazań Pole
    wskazań Wskazanie na wyświetlaczu
    18 1 0 km/h
    2 00
    3 100 km/h
    4 100 km/h

    Wartość wymagana w polu wskazań 3: wprowadzona prędkość maksymalna (przykład: 100 km/h).

    Wskazówka
    Wartość w polu wskazań 4 jest w serwisie bez znaczenia.

  • #13
    szulagw
    Level 9  
    Dziękuje za zainteresowanie - czy orientuje się może ktoś w jaki sposób da się znieść ten ogranicznik ?
    Bo według opisu kolegi powyżej nie ma opcji zmiany.
  • #14
    bendeer
    Level 12  
    Z tego, co czytałem to albo zgrywa się wsad sterownika->modyfikuje->wgrywa ponownie lub wymiana sterownika na taki bez ograniczenia.
  • #15
    bendeer
    Level 12  
    Witam,

    powracam do tematu TACHO.
    Ostatnio przerabiam inny temat, który może być związany z wymianą licznika.
    Dołożyłem tempomat do mojego LT, ale nie mam wskazań prędkości w Grupie 006.

    Zastanawiam się czy może to być związane z tym, że sygnał z impulsatora wpiąłem do PIN11 wtyczka czarna zamiast PIN2 Wtyczka czarna.

    PIN2 - opisany jest jako czujnik prędkościomierza E (wejście)
    PIN11 - czujnik prędkościomierza A (wyjście)

    Tylko jakim sposobem posiadam odczyt prędkości na liczniku?
  • #16
    Bartek1994fryniu
    Level 3  
    Witam podpinam się do tematu
    Wymieniłem licznik z tach na bez tacho obroty zrobiłem działają lecz brak prędkości ,
    I teraz pytanie czy muszę zmieniać impulsator czy mogę wykorzystać ten który jest już?
  • #17
    grzegorz1234qwer
    Level 11  
    VW LT 46 rok 2006r . Auto posiadało tachograf zamontowany na środkowej konsoli. Tachograf miał dwie wtyczki: żółtą i białą, identyczne jakie są używane do tachografu zamontowanego w liczniku.
    Impulsator prędkościomierza posiada cztery przewody.
    Po zdemontowaniu tachografu przestał działać szybkościomierz. Mi udało się uruchomić szybkościomierz bez wymiany impulsatora na dwuprzewodowy, okazuje się że jest to możliwe.

    Do żółtej wtyczki dochodzą przewody:
    1. czarny (pin 1) +12V zasilanie impulsatora
    2. brązowy (pin 2) -12V (masa) impulsatora
    3. niebieski (pin 3) wyjście impulsów z impulsatora
    4. biały (pin 4 impulsy kontrolne z impulsatora
    5. biały (pin 6)
    6. biały (pin 7)

    Do białej wtyczki dochodzą przewody:
    1. Czerwono-żółty (pin 1) +12V stały
    2. Szaro-zielony (pin 2) +12V podświetlenie
    3. Czarny (pin 3) +12V po stacyjce
    4. Brązowy (pin 5) masa
    5. Brązowy (pin 6) masa

    Należy połączyć:
    - pin 2 wtyczki żółtej z pinem 5 lub 6 wtyczki białej (przewody brązowe- masa)
    - pin 1 wtyczki żółtej z pinem 3 wtyczki białej (przewody czarne +12V po stacyjce, zasilanie impulsatora)
    - pin 3 wtyczki żółtej po przez kondensator 0,33µF 310 V z pinem 6 wtyczki żółtej






    VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu. VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu. VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu. VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu. VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu. VW/LT/35 - Wymiana licznika na bez tachografu.