Witam, jestem początkujący i mam pytanie. Robię tablice podświetlaną do tira i potrzebuje zrobić układ 12/24v, będą tam 3 kolory żarówek 3v-50 szt, 2v-25 szt i 2v-25szt. Każda sekcja kolorów na oddzielnym potencjometrze. Jeśli by był ktoś tak miły i podał mi jaki dać najlepiej stabilizator prądu i rezystory do układu. Jeśli nie ten dział proszę o przeniesienie. Z góry dziękuje
Zdecyduj się jakie napięcie zasilania czy 12V, 24V czy powinno działać zarówno dla 12V i 24V. Od tego zależy wyliczenie wartości elementów. Rozwiązanie uniwersalne będzie miało większe straty (zakładam że zależy ci na prostocie i nie będziesz robił regulatorów impulsowych).
Tylko diody działają na różnym napieciu wiec raczej zostane przy 3 potencjometrach
Napięcie tu nie ma znaczenia - pytanie do czego mają służyć te potencjometry? Do regulacji jasnosci trzech części "kompozycji"? Są konieczne?
radek121211 wrote:
3 kolory żarówek 3v-50 szt, 2v-25 szt i 2v-25szt.
LED 3V - podzielić na grupy po 3 sztuki szeregowo - 16 grup + 1 grupa 2 szt. szeregowo.
LED 2V - 5 grup po 5 szt. szeregowo dla kazdego koloru.
Każda grupa z własnym rezystorem szeregowym, policzonym dla prądu 20mA przy zasilaniu 14,2V.
Generalnie będziesz miał problem z bezpośrednią regulacją potencjometrami, bo pierwszy zespół (ten z diodami 3V) pobierać będzie prąd 340mA, to sporo jak na bezpośrednią regulację potencjometrem.
Żeby była regulacja, to należy użyć 3 szt. LM317 i zrobić na nich regulację napięcia od ok. 5V do 9V. Diody niebieskie połączyć po 2szt. z rezystorem 150 Om. Diody czerwone i pomarańczowe po 4szt. z rezystorami 50 Om. Każdy kolor zasilasz z oddzielnego LM317.
Ewentualnie prościej będzię na tranzystorze, niżej zrobione sterowanie jednego koloru. Wartości rezystorów dałem przypadkowe. Należy je wyliczyć.
Te 3 układy bedą połączone równolegle, de facto będziesz miał 17 + 5 +5 = 27 grup szeregowych (każda z rezystorem) połączonych równolegle.
radek121211 wrote:
Potencjometrynie są konieczne, jeśli stanowią problem.