Witam,
dostałem od kolegi radio President Herbert ASC w nieznanym stanie, po podpięciu w samochodzie zauważyłem że radio włącza się ale nic poza tym. Dzisiaj zabrałem się za temat bardziej szczegółowo, sprawdziłem mikrofon i jest sprawny (a przynajmniej obwód załączania RX, kable są w odpowiednich miejscach, sprawdzić przez PA niestety nie udało mi się). Po włączeniu radia słychać szum przez ok 2-3 sekundy a później kompletna cisza. Czego powinienem szukać dalej? Umiem rozpoznawać elementy, mam multimetr pod ręką ale w sumie jeszcze na elektronice się nie znam.
Ostatnio pisaliśmy o jakimś Herbercie z podobnymi objawami.
moskit122 wrote:
Po włączeniu radia słychać szum przez ok 2-3 sekundy a później kompletna cisza.
Zacznij od upewnienia się czy są poprawne napięcia zasilania +13,6V i +8V oraz czy IC5 jest sprawny.
Quote:
Czego powinienem szukać dalej?
Dalej przyjdzie czas na sprawdzenie napięcia na samej blokadzie szumu zwanej SQ, czy nie wycina sygnałów z odbiornika.
Bardzo wygodnym sprawdzeniem czy działa wzmacniacz m.cz. mocy odbiornika (IC5) jest dotknięcie palcem nóżki n. 1 a powinien pokazać się w głośniku "brum" 50Hz z sieci energetycznej.
Chyba sobie odpuszczę na jakiś czas zabawę z tym radiem. Dodałem temat w dziale z początkującymi, poczytałem trochę i mimo że odnalazłem się całkiem dobrze na schemacie to wiele rzeczy nie rozumiem i brakuje mi sprzętu pomiarowego (oprócz multimetru..., oscyloskop jeszcze nie bardzo ogarniam) a na co dzień zajmuje się czymś zupełnie innym i czasu brak żeby poświęcić elektronice.
Zadam jednak kilka pytań na zapas.
Czy napięcie zasilania 13,6V jest bezwzględnie wymagane? Na zasilaczu mam mniej, w samochodzie nie patrzyłem, na pewno więcej niż 12V może nawet więcej niż 14. 8V się trzyma jak trzeba.
Co do dotykania nóżki 1 to miałem trochę problem z ogarnięciem z której strony liczymy bo sam element jest przykręcony do wygiętego kawałka blachy i nie widać gdzie "góra" ale ogarnąłem, buczy.
Co zauważyłem dalej, głośnik działa i radio szumi ale na AM dość cicho. Zmyliła mnie funkcja ASC bo jest włączana gdy przekręcę pokrętło SQ na minimum (w lewo) i faktycznie szum był ale ASC go wyłączało po kilku sekundach, jak przekręciłem lekko w lewo to szum jest cały czas, jak przekręcam troszeczkę dalej to znów wycina. Dużo głośniej szum słychać na FM. Przełączałem kanały z 19 na 18 i dalej tylko szum, żadnych rozmów nie słychać (próbowałem też przełączać zakresy literowe obok numeru kanału i dalej to samo).
Co do sprawdzania napięcia na filtrze to kolejny problem dla mnie, jak zauważyłem jestem początkujący i mało mi mówią skróty którymi się posługujecie. Postaram się poszukać na schemacie tego filtra, może czegoś się znów nauczę
Dodam jeszcze, że nie mam pojęcia czy radio jest przestrojone i nie wiem jak na pierwszy rzut oka to rozpoznać. Jak znajdę chwilę czasu to postaram się doedukować w tej kwestii chyba, ze coś podpowiecie.
Czy napięcie zasilania 13,6V jest bezwzględnie wymagane?
NIE i przyjęte jest, że około ±10% tego napięcia w niczym nie przeszkodzi.
Quote:
Co do dotykania nóżki 1 to miałem trochę problem z ogarnięciem z której strony liczymy
Kropka na obudowie to n.1 .
Quote:
Co zauważyłem dalej, głośnik działa i radio szumi ale na AM dość cicho. Zmyliła mnie funkcja ASC bo jest włączana gdy przekręcę pokrętło SQ na minimum (w lewo) i faktycznie szum był ale ASC go wyłączało po kilku sekundach, jak przekręciłem lekko w lewo to szum jest cały czas, jak przekręcam troszeczkę dalej to znów wycina.
To znaczy, że wzmacniacz m.cz. i głośnik oraz SQ są sprawne.
Quote:
Co do sprawdzania napięcia na filtrze to kolejny problem dla mnie, jak zauważyłem jestem początkujący i mało mi mówią skróty którymi się posługujecie. Postaram się poszukać na schemacie tego filtra, może czegoś się znów nauczę
Na płycie głównej jest to element jako czarna kostka z napisem :
- 455 HT
- 455 - 455 IT
Quote:
Dodam jeszcze, że nie mam pojęcia czy radio jest przestrojone i nie wiem jak na pierwszy rzut oka to rozpoznać.
Bez obrazy ale prosta rada dla Ciebie - oddaj radio do serwisu.
No właśnie szukałem ale mało widać tam, przedni panel jest przylutowany do całej płyty i nie bardzo jest jak to oddzielić żeby wykręcić całą płytę, później szukałem po schemacie i mniej więcej rozpoznałem choć nie bez wątpliwości.[/quote]
Quote:
To znaczy, że wzmacniacz m.cz. i głośnik oraz SQ są sprawne.
Cieszy mnie to, po części domyślałem się.
Quote:
Na płycie głównej jest to element jako czarna kostka z napisem :
- 455 HT
- 455 - 455 IT
Właśnie elementu z 455 na obudowie planowałem szukać
Quote:
Bez obrazy ale prosta rada dla Ciebie - oddaj radio do serwisu.
Wiem... ale właśnie dlatego dodałem temat w innym dziale bo radio dostałem gratis, czasem mam chwilę wolną czasu a od niedawna interesuje mnie elektronika. Nie musi to być szybko ale chciał bym się czegoś nauczyć i pomyślałem, że naprawa radia a nie pójście na łatwiznę w postaci oddania do serwisu będzie dobrą opcją. Z czasem mogę kupić odpowiednie przyrządy ale to chyba mało opłacalne, wpadł mi jeszcze pomysł żeby podbić do jakiegoś dobrego serwisu (tylko jaki to na przykład w Poznaniu...?) i oczywiście za opłatą pod czujnym okiem nauczyć się czegoś i naprawić jednak samemu Tylko trochę czasu... Tak to jest jak człowiek wszystkiego ciekawy, ostatnio nauczyłem się strojenia silników choć 2 lata temu była to dla mnie czarna magia. Pół roku temu elektronika była czarną magią a dzisiaj potrafię rozpoznawać elementy i zasadę działania prostych układów. Wiem, że radio z takich prostych układów się składa tyle że jest ich wiele i mocno powiązane i pewnie z biegiem czasu zrozumiem jak to działa.
człowiek wszystkiego ciekawy, ostatnio nauczyłem się strojenia silników choć 2 lata temu była to dla mnie czarna magia.
Sorry z Off topic ale teraz to ja "gębę rozdziawiłem"! Co to jest strojenie silników?
To dla mnie jest "czarna magia" nawet, po szkole i po praktyce przy silnikach.
Może kolega "uchylić rąbka tajemnicy" - poważnie pytam.
Hmm wymieniasz wydech, wymieniasz dolot i musisz dostroić dawki paliwa przy konkretnych obrotach i obciążeniu. O ile w przypadku samochodów w pewnych granicach komputer robi to sam o tyle w motocyklach dużo trudniej o to. Jeśli masz gaźniki to mieszasz dyszami, iglicami, sprężynami, poziomem paliwa, rozpylaczami i hamujesz, jak masz wtrysk to podłączasz sondę szerokopasmową i modyfikujesz mapy oczywiście na hamowni. Jak chcesz coś więcej wiedzieć to PW EOT
Edit:
Na CQ s455HTy jest 0,003V na wyjściu więc chyba mam jakiś trop
A to chodzi o regulację silników spalinowych ,nie wiedziałem ze tak to się nazywa "strojenie silnika". Dzięki za odpowiedź.
moskit122 wrote:
Na CQ s455HTy jest 0,003V na wyjściu więc chyba mam jakiś trop
Co do tego, to jak masz CQ, to od razu go wywal a wstaw muRata (tak się to pisze) w jego miejsce.To grosze wychodzi a filtr masz pewny wtedy i wieczny.Te CQ to badziewie jakich mało i padają "jak muchy w jesieni".
CQ wymienione, wróciło ok 1V na filtrze p. cz.. Szum słyszalny w zależności od ustawienia rf ale żadnych rozmów. Skala wychyla się równo na 18 i 19 kanale. Mikrofon na pewno sprawny bo po odłączeniu szum znika, także gniazdo głośnika zewnętrznego ok bo na słuchawkach jest dokładnie tak samo.
Jeśli macie Panowie jeszcze trochę cierpliwości to proszę o kolejne porady, chętnie kupię jakąś literaturę na temat radiotechniki ale nie bardzo się orientuję jakie pozycje są wartościowe i dość przystępne dla początkującego.
I kolejne pytanie, jakie urządzenia potrzebuję do dalszej diagnozy?
Zna ktoś może jakiś przyjazny serwis w Poznaniu, który zgodził by się pomóc mi w naprawie?
Novile: Strojenie chyba wzięło się od tego, że zmienia się dźwięk silnika sam często jak pracuję w terenie i nie mam odpowiednich urządzeń to reguluję gaźniki "na słuch". We wtryskach regulacja to trochę "małe słowo" bo przestawiamy na raz dziesiątki parametrów
I kolejne pytanie, jakie urządzenia potrzebuję do dalszej diagnozy?
Na początek pokaż Nam na fotce co to radio ci wyświetla obecnie.Czy to jest model odblokowany czy zablokowany, bo może jesteś nie na tej "bandzie" co trzeba??
Druga sprawa, na 100% potrzebny jest miernik za pomocą którego zmierzysz moc czy coś z tego radia wychodzi( może być SWR-miarka z pomiarem mocy).Przydał by się albo generator na pasmo 27MHz, albo drugie CB, bo czymś trzeba nadać sygnał do odsłuchu na tym Herbercie. Poza tym przyda ci się radio FM , takie zwyczajne z zakresem 88-108MHz(tak sprawdzisz czy twoje rado CB nadaje). Do tego jeszcze potrzebne jest sztuczne obciążenie 50OHm albo dobrze zestrojona antena do prób.
moskit122 wrote:
Szum słyszalny w zależności od ustawienia rf
Prawidłowo, tak ma być.
moskit122 wrote:
chętnie kupię jakąś literaturę na temat radiotechniki ale nie bardzo się orientuję jakie pozycje są wartościowe i dość przystępne dla początkującego.
No nie wiem... To nie beletrystyka. Nawet jak się zasypiesz książkami po uszy to niewiele da bez praktyki. To jak z jazdą samochodem, jak nie wyjeździsz setek godzin za "kółkiem", to nic nie umiesz ,nawet mając Prawo Jazdy. Nie ma innej drogi.
Ja też nie jestem "fachowcem" ale podobno po naprawie 200-tnego CB już się ma pewne nawyki .
Na początek pokaż Nam na fotce co to radio ci wyświetla obecnie.Czy to jest model odblokowany czy zablokowany, bo może jesteś nie na tej "bandzie" co trzeba??
Jak pisałem, na kanale 18 jak i 19 kreseczki na skali poniżej cyferek pojawiają się i znikają. Oczywiście w zależności od ustawienia RF gain kreseczki znikną w ogóle lub zapalą się wszystkie. Po wciśnięciu nadawania pokazuje się tx i zapalają się wszystkie kreseczki.
Czy radio jest odblokowane to na 100% nie wiem, ale domyślam się że magiczny biały przełącznik (u dołu obrazka) służy właśnie odblokowywaniu. Oczywiście nie ja go montowałem ale sądząc po innych zdjęciach w internecie nie tylko ja taki mam.
Jak wyżej zaznaczyłem, nie potrafię na pierwszy rzut oka rozpoznać czy radio jest przestrojone. Nie znam pochodzenia radia więc także nie wiem czy w ogóle trzeba je przestroić czy fabrycznie jest już w tzw. zerach. Zauważyłem, że na innych zdjęciach na metalowej obudowie pojawia się mała cewka służąca zapewne przestrojeniu której u mnie brakuje i może to jest właśnie rozwiązanie mojego problemu
Dodam jeszcze, że w jednej pozycji białego przełącznika PA pojawia się po krótkim naciśnięciu przycisku.
A w drugiej pozycji przełącznika pojawiają się literki na wyświetlaczu i PA włącza się po dłuższym przytrzymaniu.
Oczywiście odbiór na kanałach sprawdzałem także na różnych literkach.
Quote:
Druga sprawa, na 100% potrzebny jest miernik za pomocą którego zmierzysz moc czy coś z tego radia wychodzi( może być SWR-miarka z pomiarem mocy).Przydał by się albo generator na pasmo 27MHz, albo drugie CB, bo czymś trzeba nadać sygnał do odsłuchu na tym Herbercie.
SWR-miarkę postaram się zorganizować na weekend jak wyrobię się z moimi motocyklowymi zajęciami. Generator chyba jak na razie odpada dla jednego radia, drugie radio tata ma w samochodzie więc mogę "pożyczyć"
Quote:
Poza tym przyda ci się radio FM , takie zwyczajne z zakresem 88-108MHz(tak sprawdzisz czy twoje rado CB nadaje).
Z tym problemu nie będzie.
Quote:
Do tego jeszcze potrzebne jest sztuczne obciążenie 50OHm albo dobrze zestrojona antena do prób.
Anteny mam dwie ale trzeba by dostroić, myślę że dam jakoś radę.
Quote:
No nie wiem... To nie beletrystyka. Nawet jak się zasypiesz książkami po uszy to niewiele da bez praktyki. To jak z jazdą samochodem, jak nie wyjeździsz setek godzin za "kółkiem", to nic nie umiesz ,nawet mając Prawo Jazdy. Nie ma innej drogi.
Ja też nie jestem "fachowcem" ale podobno po naprawie 200-tnego CB już się ma pewne nawyki .
Tylko, że ja nie zamierzam tego robić zawodowo. Głupio mi zadawać niektóre pytania tu na forum, o ile w dziale w którym umieściłem ten temat by to uszło (Początkujący) to po przeniesieniu mam czasem obawy, żeby mnie czasem jakiś moderator nie upomniał. A tak bym doczytał, więcej bym zrozumiał no a przede wszystkim zaspokoił bym swoją ciekawość. Poza tym szukając informacji w internecie często trudno określić czego właściwie się szuka...
Oczywiście odbiór na kanałach sprawdzałem także na różnych literkach.
Właśnie o tym myślałem.Powinieneś sprawdzić na 19 z literkA "d" to jest podstawowa czterdziestka w tym radiu.
Skoro jest ten biały element w ty miejscu i się literki pojawiają to ktoś to radio "ulepszył" już. Jeżeli to fachowo zrobił to nie ma problemu.
Z drugiego radia nadasz sygnał na dowolnym kanale a na Herbercie odsłuchaj.
Po tych zabiegach dowiesz się :
Czy radio nadaje jak trzeba( w FM-ie ale to już coś) w kanale 4-tym na 27.000MHz
Czy mikrofon działa dobrze i moduluje.
Czy z radia wychodzi moc zbliżona do 4W (test na żarówce).
Czy radio odsłuchuje sygnał z drugiego CB ( tu potrzebne radio taty z autem nawet od razu i pomoc drugiego operatora).
Do testu użyj na poczatek ustawień radia z likterkĄ "d" jak wcześniej pisałem.
moskit122 wrote:
Tylko, że ja nie zamierzam tego robić zawodowo
Nawet zawodowcy uczą się takŻe przez praktykę.
moskit122 wrote:
Głupio mi zadawać niektóre pytania tu na forum, o ile w dziale w którym umieściłem ten temat by to uszło (Początkujący) to po przeniesieniu mam czasem obawy, żeby mnie czasem jakiś moderator nie upomniał.
Głupio jest nie pytać, bo ten co nie pyta się nie dowie.Moderatorzy też czasem o coś sami pytają.Poza tym nawet jak cię upomni to warto zaryzykować. Od upomnienie się nie umiera, jest ono wytyczną do korekty swojego postępowania.