Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elmark
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Autosan H10 - Ogrzewanie VEB 268 03 DDR

veet 20 Lis 2014 00:07 2643 9
  • #1 20 Lis 2014 00:07
    veet
    Poziom 9  

    Witam szanownych forumowiczów.
    Na wstępie uprzedzam, że przeszukałem całe forum i nie znalazłem odpowiedzi...
    Chodzi o ogrzewanie niezależne (wodne) z autobusu H10 produkowanego w sanoku.
    Sirokko 268...

    A więc do sedna.
    Pojawiła się koncepcja ogrzewania niewielkiego warsztatu (około 40m²) ogrzewaniem z autobusu...

    Po poszukiwaniach na różnych portalach, odnalazłem odpowiedni sprzęt i w cenie 250pln kupiłem "rzekomo" 100% sprawne ogrzewanie z autobusu wraz ze sterownikiem.

    W czym problem...

    Posiadam zasilacz 24V od reklamy led, którą keiedyś tam miałem, webasto, paliwo... i za cholewkę nie da się tego uruchomić...

    rozebrałem sterownik, żeby sprawdzić, czy coś się nie uszkodziło przy transporcie, ale nic nie widać...

    i teraz pytanie: Znalazłem na forum informacje, że jest możliwość podłączenia tego ustrojstwa na "krótko" pomijając elektronikę...

    Podpowie ktoś jak to zrobić?

    Nadmienię, że:
    Kiedy podam + i - na kostkę silnika załącza się tylko sprzęgiełko pompki paliwa.
    Kiedy zmostkuje - z masą nagrzewnicy, sprzęgiełko się rozłącza i zaczyna pracować silnik... zgłupiałem...
    Poza tym zaczyna coś się kopcić - chyba szczotki...

    Nie jestem dobry w elektronice, elektryce etc.
    Jak ktoś by mógł mi łopatologicznie powiedzieć jak to włączyć będę zobowiązany :)

    Chcę skończyć łódkę i ogrzewanie niestety jest mi do tego niezbędne...

    Zdjęcia poniżej...

    0 9
  • Elmark
  • #2 20 Lis 2014 02:05
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Po pierwsze zasilacz, w ogóle się nie nadaje. Po drugie, nie odłączaj "elektroniki" nadzorującej, bo kuku sobie zrobisz. Daj zarobić elektrykowi. Widać, że nie ogarniesz tematu. Na Elektrodzie jest gdzieś ładnie opisane, co jak podłączyć.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic425673.html

    0
  • Elmark
  • #3 20 Lis 2014 22:37
    veet
    Poziom 9  

    Pawel wawa napisał:
    bo kuku sobie zrobisz.
    Że niby jak?

    Pawel wawa napisał:
    Daj zarobić elektrykowi
    - I bardzo chętnie. Tylko jak komuś tłumaczę jaka to nagrzewnica, od razu zaczyna wybrzydzać...

    0
  • #4 20 Lis 2014 23:32
    kwok
    Poziom 39  

    veet napisał:
    Pawel wawa napisał:
    bo kuku sobie zrobisz.
    Że niby jak?


    Jak ci pier..... odparowana ropa w komorze spalania to może zupełnie przypadkiem nie ucierpisz jak mi się udało - bo mi się spieszyło. Od tamtej pory jak webasto chce się przedmuchać przez 3-5min to czekam i nie ważne czy pracowało normalnie czy jest całkiem zimne. Sterownik to też zabezpieczenia, fakt, tu jeszcze dość prymitywnie ale zawsze lepsze takie jak żadne.

    0
  • #5 20 Lis 2014 23:55
    veet
    Poziom 9  

    Wiesz, w zimie prawie na co dzień mam do czynienia z nagrzewnicami "suchymi" - nie posiadają elektroniki i żadnych zabezpieczeń... i jakoś nic Mi się nie stało... ani żadnemu starowi 266 na którym są zamontowane... Przedmuchanie to rzecz oczywista...

    Chodzi mi jedynie o pominięcie sterownika elektronicznego i podłączenia na krótko...

    Znalazłem na elektrodzie w większości o suchych nagrzewnicach... tematy dotyczą w szczególności nich i stąd też moje pytania...

    0
  • #6 21 Lis 2014 19:11
    manta
    Poziom 39  

    Po pierwsze to najbardziej elektroniczną rzeczą w tym ustroju jest... kondensator. Cała reszta to włączniki termiczne i przełączniki.
    Do rozruchu potrzebujesz zasilacza o wydajności prądowej min. 24 A. Im sztywniejsze źródło zasilania, tym krótszy proces uruchamiania. Do rozruchu załączasz świece (17 A), wentylator na szybki bieg i pompkę. W ori. świeca jest sterowana z włącznika termicznego, pomijałem go i stosowałem włącznik rodem z C-360 od rozrusznika. Po odpaleniu zasilanie ma mieć silnik wentylatora i cewka pompki, masz dwa biegi wentylatora, na obu pompka ma mieć zasilanie. Wyłączanie, odcinasz zasilanie pompki, wentylator chodzi do chwili spadku temperatury komory poniżej 50°. Tu zostawiałem rozwiązanie fabryczne. Z racji problemów z zasilaczem tej mocy, stosowałem dwa akumulatory motocyklowe i zasilacz o wydajności 5 A, dawało to dwie korzyści, sztywne źródło do rozruchu i możliwość wychłodzenia lub pracy w przypadku braku napięcia sieciowego.

    0
  • #7 21 Lis 2014 20:56
    kwok
    Poziom 39  

    Manta tam oprócz świecy żarowej jest taka "iskrująca" i bez niej to webasto nie będzie chodzić, niestety nie pamiętam kiedy ta świeca jest włączana.

    0
  • #8 20 Gru 2014 17:14
    ZKepowicz
    Poziom 18  

    Kwok . 'Iskrujaca" jak ja nazwales jest w nowszych modelach z kaseta sterujaca , a w starszych zwykla zarowa 6 V 17 A taka sam jak w suchych . W wojskowych starach 266 ogrzewanie mod 268 wisialo pod przednim zderzakiem , a "tabica sterujaca " pod maska przy chlodnicy Pisze w cudzyslowie bo byl tam tylko wlacznik silnika ,przycisk /wlacznik/ swiecy i dwie kontrolki -swiecy i silnika i to wszystko Rozruch byl na czuja
    weet jesli masz model 268/Ba/to mam cala instrukcje ze schematem a jesli 268 bez literek to ten starszy model bez czujnikow temperatury

    1
  • #9 21 Gru 2014 10:53
    veet
    Poziom 9  

    A masz to w wersji elektronicznej?

    1