Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator obrotów silnika 1-fazowego w zależności od tem

arquus 24 Maj 2006 14:49 19583 39
  • #31
    jmalina
    Poziom 10  
    Czy zapomnieliscie juz o tym temacie?
    Moze mi ktoś pomóc?
  • #32
    karol3
    Poziom 25  
    Witam .
    Przy tym rodzaju wentylatora można zastosować auto transformator z kilkoma odczepami + przełącznik kilku pozycyjny . Przy tej mocy wentylatora autotransformator będzie miał niewielkie wymiary i wystarczy rdzeń dostosowany do mocy ok. 10W . Może to być również regulator fazowy na triaku . czyli sugerowany przez kol. regulator oświetlenia . Można ewentualnie zastosować kilka kondensatorów dołączanych kolejno równolegle przez odpowiedni przełącznik i połączonych szeregowo z silnikiem . Im większa pojemność tym większe obroty . Należy jednak ustalić praktycznie pojemność kondensatorów . Dla tego silnika suma pojemnośći to ok. 5uF/350V. Ostatecznie można zastosować oporniki o mocy 0k. 25W lub wyższej . W sumie chodzi o zmniejszenie napięcia na zaciskach silnika . Najprostszy sposób , ale bez regulacji obrotów to połączenie szeregowo z silnikiem żarówki o odpowiednio dobranej mocy np.75 lub 60W .
    Pozdrawiam .
  • #33
    1.pepe
    Poziom 11  
    karol3 napisał:
    Witam .
    Przepraszam za długą absencje . Pytanie ; czy koniecznie musi być płynna reg . wentylatora , czy mogła by być np. dwustopniowa . Całość działała by w następujący sposób . Załączenie wyłącznikiem obniżonych obrotów ( ustalonych reg. obrotów) , i jeżeli temperatura przekroczy temperaturę ustawioną na termostacie ( sugerowałbym termometr kontaktowy ) , wentylator zaczyna pracować na pełnych obrotach . Po obniżeniu temperatury poniżej nastawionej , wentylator zaczyna pracować na niskich obrotach . Całkowite wyłączenie oczywiście ręczne wyłącznikiem . Takie rozwiązanie mogłoby być najtańsze i najmniej zawodne .

    Witam.
    Właśnie chodzi mi dokładnie o coś takiego.
    Mam wentylator "Multifan" z silnikiem jednofazowym 0,44KW z kondensatorem, ma on wyprowadzonych chyba 6 albo 8 przewodów - jutro sprawdze - z tego co słyszałem ma 3 stopniową regulacje obrotów, no i tu zaczyna się mój problem bo nie wiem jak mam to podłaczyć, jak znaleźć te najniższe obroty?
    Bardzo prosze o jakieś wskazówki i rysunek wtedy będzie mi łatwiej zrozumieć.
    Dodam jeszcze że przewody mają różne kolory, chyba parami, teraz niepamiętam ale jak sprawdze to natychmiast dam znać.

    Pozdrawiam.
  • #34
    1.pepe
    Poziom 11  
    Jestem ponownie.
    Wstawiam dwie fotki może coś pomogą.

    Regulator obrotów silnika 1-fazowego w zależności od tem

    Regulator obrotów silnika 1-fazowego w zależności od tem
  • #35
    karol3
    Poziom 25  
    Witam .
    Z tabliczki znamionowej wynika , że jest to silnik jednobiegowy . Proszę rozsunąć przewody w taki sposób , aby były dokładnie widoczne i załączyć nową fotkę z czytelnymi wyprowadzeniami . Pomóc może także podanie oporności i przejść pomiędzy pomiędzy poszczególnymi wyprowadzeniami . Rozumiem że przy obecnym połączeniu silnik pracuje prawidłowo . Schematy połączeń zazwyczaj są umieszczane na pokrywce tabliczki znamionowej .
    Pozdrawiam .
  • #36
    1.pepe
    Poziom 11  
    Może teraz będzie lepiej.

    Regulator obrotów silnika 1-fazowego w zależności od tem
    Regulator obrotów silnika 1-fazowego w zależności od tem
    Regulator obrotów silnika 1-fazowego w zależności od tem


    Podam teraz oporności:
    zacisk dolny - środkowy - 42
    dolny - górny - 14
    środkowy - górny 28
  • #37
    karol3
    Poziom 25  
    Jest to typowy silnik dwufazowy (lub jeśli ktoś woli , jednofazowy) z pojemnościową fazą pomocniczą . Oczywiście jednobiegowy , posiadający zabezpieczenie termiczne i w związku z tym ma wyprowadzone 6 przewodów .
  • #38
    1.pepe
    Poziom 11  
    No dobrze a co oznacze te L1, L2, L3 czy nie znaczy to że można go podłączyć pod 3 fazy?
    No i czy można zrobić to co wspominałeś o tych obrotach regulowanych w zależności od temperatury.
    Jeśli tak to bardzo bym prosił o dokładny opis i jakiś rysunek czy schemat.

    Pozdrawiam.
  • #39
    karol3
    Poziom 25  
    Oznaczenia L1-L3 świadczą o tym , że te same stojany są stosowane do wykonania silników 3 fazowych , jednak posiadają inne uzwojenie . Do regulacji obrotów można spróbować wykorzystać regulator fazowy . Zalecam jednak podłączenie reg. razem z amperomierzem i sprawdzenie poboru prądu w całym zakresie obr. Są gotowe regulatory np. REGAN-3, lub Regan-5 , a do regulacji temperatury można użyć regulatorów JOTAFAN . samodzielne wykonanie takich regulatorów jest niestety dość trudne . Więcej można na ten temat znaleźć w Googlach wpisując nazwy tych urządzeń . Można także znależć schematy prostych reg. fazowych .
  • #40
    1.pepe
    Poziom 11  
    Ale mi chodzi o coś takiego co opisałeś wyżej, nie chodzi mi o płynną regulacje tylko powiedzmy dwustopniową.
    Silnik załączyć na niskich obrotach a przy zwiększonej temperaturze silnik przejdzie na wyższe obroty.
    Termometr mam taki którym bym ustawiał temperature.