Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

WSK 175 - moduł zapłonowy nanoplex

22 Nov 2014 18:25 4860 22
  • Level 11  
    Witam, proszę o wypowiedzi czy da rade zamontować moduł nanoplex z fiata 126el do WSK. Czy podczas pracy będzie wyprzedzenie zapłonu wedle mapy.
  • Level 42  
    Teoretycznie można sobie taką sytuację wyobrazić, ale praktycznie nie ma ona żadnego sensu.
    Zbyt dużo przeróbek. Może nawet impulsator by nie działał, bo WSK ma koło magnesowe. Nie ma czym zasilić tego dość prądożernego układu: Zasilanie 12V + cewka niskoomowa.
    Mapa dostosowana do konkretnego 4T a nie do 2T WSK.
    Ogólnie bez sensu, jak dla mnie.
  • Level 11  
    jack63 to lepiej poszukać chińskiego modulu 4t z mapa wyprzedzenia zapłonu ?
  • Level 42  
    A po co Ci mapa od 4T w WSK175 ??? Przecież to 2T i całkiem nieźle pracował na stałym punkcie zapłonu.
    Poczytaj sobie http://www.motocdi.com/cdi-wsk-175-m21w2-zaplon-bezstykowy-t58.html Ciekawy zapłon do WSK 175. W ogóle interesująca strona dla domorosłych konstruktorów.
  • Level 11  
    jack63 znalazłem już kiedyś ten post. lecz nadal dążę aby była mapa (wyprzedzenie zapłonu względem obrotow) ponieważ wsk 175 lepiej pracuje na wyższych obrotach kiedy ma większy stopien wyprzedzenia zapłonu. Nie wiem czy mz150 ma mape lecz taki moduł bardzo dobrze się spisuje.
  • Moderator of Cars
    jack63 wrote:
    A po co Ci mapa od 4T w WSK175 ??? Przecież to 2T i całkiem nieźle pracował na stałym punkcie zapłonu.
    Silnik podkwadratowy, typowo wysokoobrotowy. Przy stały kącie wyprzedzenia zapłonu, ustawionego zgodnie z zaleceniami producenta (3.8-4mm przed GPZ), miał nieprzyjemną cechę "oddawania" w kopniak, czasem tez przyduszony przy ruszaniu z miejsca potrafił odbić w drugą stronę - motor zaczynał jechać do tyłu. Kojarzysz bodaj "jaskółki" z odśrodkowym regulatorem krzywki?
  • Level 16  
    Na forum WSK nikt nie pisał że motor jeździ do tyłu po zamontowaniu CDI, z odpalaniem też nie ma problemu. Mapa w seryjnym silniku jest zbędna tym bardziej od 4T... Z map zamieszczonych w internecie wynika że maksymalne wyprzedzenie wynosi tam ponad 40*(Nanoplex)co w WSK 175 da około 7-8mm przed GMP... Jak już to zbuduj sobie prosty moduł z układem RC do opóźniania zapłonu wraz ze wzrostem obrotów i pobaw się w strojenie tego. W internecie ktoś sprzedawał zestaw do 175 z modułem od 4t DC CDI i zapłon trzeba było ustawić po GMP aby to jakoś pracowało na obrotach, po włożeniu zwykłego CDI od 2t silnik "lepiej chodził".
  • Level 11  
    Muciek50 może masz namiary gdzie mogę znajsc schemat takiego modułu z opóżniaczem ? Znalazłem za kilka stów gotowy zestaw lecz moim zdaniem jest to trochę za dużo kasy. Sprzedawca zapewnia iż wyprzedzenie zapłonu wynosi max 28 stopni. Moim zdaniem wsk na pewno będzie lepiej pracować z wyprzedzonym zapłonem na wyższych obrotach. W dodatku w wsk 175 jest bardzo dużo miejsca na montowanie impulsatora.
  • Level 42  
    robokop wrote:
    Przy stały kącie wyprzedzenia zapłonu, ustawionego zgodnie z zaleceniami producenta (3.8-4mm przed GPZ), miał nieprzyjemną cechę "oddawania" w kopniak, czasem tez przyduszony przy ruszaniu z miejsca potrafił odbić w drugą stronę - motor zaczynał jechać do tyłu.

    Odpalenie silnika na "lewych obrotach" to bardzo niebezpieczna sytuacja. Sam miałem taki przypadek w ETZ150 po mało energicznym "kopnięciu". Na szczęście ruszałem powolutku, ale zdziwienie pierwsza klasa. :D Natomiast byłem świadkiem solidnej wywrotki starej Jawy 250. Kolega się nieźle poturbował. :cry:
    Sądzę, że taki efekt nie wynika bezpośrednio ze stałego zapłonu, ale z małego momentu bezwładności mas wirujących silnika. W MZ/ETZ 250 takie sytuacje się nie zdarzały nawet przy źle ustawionym zapłonie, bo sprzęgło na wale ma duży moment bezwładności. Natomiast Mniejsze (do ok 200 ccm) silniki ze sprzęgłem "po łańcuchu" taka tendencję wykazywały. WSK175, MZ/ETZ 150 CZ175 itp.
    Mało tego, jezeli zastosujemy zapłon z mapą, która daje małe wyprzedzenie dla niskich RPM to możemy sprawę pogorszyć. Małe wyprzedzenie dla projektowego kierunku wirowania wału silnika będzie też małym opóźnieniem dla kierunku odwrotnego i szanse na "lewe obroty" się zwiększą . Trzeba po prostu solidnie "kopać". :D
    robokop wrote:
    Kojarzysz bodaj "jaskółki" z odśrodkowym regulatorem krzywki?

    Jaskółek nie kojarzę, ale na 100% regulator odśrodkowy i to co ciekawe dwupunktowy (o ile dobrze pamiętam?) miała NRDowska dwucylindrowa 2T BK'a. W niej podczas zapalania zapłon był opóźniony aby można było tego potworka w ogóle zapalić kopnikiem. Potem już był stały.
    Ogólnie lata 60-te XXw obfitowały w ciekawe rozwiązania motocyklowe.
    Muciek50 wrote:
    W internecie ktoś sprzedawał zestaw do 175 z modułem od 4t DC CDI i zapłon trzeba było ustawić po GMP aby to jakoś pracowało na obrotach, po włożeniu zwykłego CDI od 2t silnik "lepiej chodził".

    Można się było tego spodziewać!
    Muciek50 wrote:
    Jak już to zbuduj sobie prosty moduł z układem RC do opóźniania zapłonu wraz ze wzrostem obrotów i pobaw się w strojenie tego.

    Popieram. To najlepsze wyjście w tej sytuacji.
  • Level 16  
    Tutaj masz schemat


    WSK 175 - moduł zapłonowy nanoplex

    Zmieniasz C2 (od 1uF do 5-6uF) i zamiast R1 wstaw sobie potencjometr 50k, impulsator 2 przewodowy od chińczyka.
    Quote:

    robokop wrote:
    Kojarzysz bodaj "jaskółki" z odśrodkowym regulatorem krzywki?

    Jaskółek nie kojarzę, ale na 100% regulator odśrodkowy i to co ciekawe dwupunktowy (o ile dobrze pamiętam?) miała NRDowska dwucylindrowa 2T BK'a. W niej podczas zapalania zapłon był opóźniony aby można było tego potworka w ogóle zapalić kopnikiem. Potem już był stały.


    Tam to było realizowane na 2 sprężynkach, przerobiłem taką MZ na TCI (bezstykowe) ze stałym kątem i chodziła ok. Ustawiłem kąt na max wyprzedzenie wg serwisówki.
  • Level 11  
    Muciek50 ten opóźniacz o ile będzie wyprzedzać zapłon. dopiero będzie dzialac po odpaleniu. Mogłbys mi powiedzieć gdzie kupie na necie wszystkie potrzebne elementy z tego schematu ?
  • Level 16  
    Ten układ będzie opóźniał kąt zapłonu wraz ze wzrostem obrotów na takim układzie da się uzyskać gdzieś do 6-10* opóźnienia, tylko trzeba dobrać kombinacje kondensatora i ustawienia potencjometru. Sklepy to masz np TME, Lispol , na allegro może któryś sprzedawca ma wszystko. Poszukaj jeszcze w okolicy sklepu. Do zasilania modułu potrzebujesz przewiniętą cewkę jak w tamtym poradniku bądź trafo podpięte do cewek jak tutaj http://www.motocdi.com/wsk-175-zaplon-cdi-bez-przewijania-cewki-niski-koszt-t444.html .
  • Level 11  
    Muciek50 te 6-10* myślisz ze będzie wystarczające ? pytam się ponieważ niby te profesjonalne moduły posiadaja prawie do 30*.
  • Helpful post
    Level 16  
    Seryjnemu nie przerabianemu silnikowi nie potrzeba mapy a dzięki temu układzikowi RC lekko powinna się poprawić góra obrotów. Większość prostych fabrycznych CDI opiera się na takim schemacie. Moduły od 4t nie nadają sie do 2t i było o tym pisane wyżej. W dwusuwie kąt zapłonu ma spadać po przekroczeniu pewnej wartości obrotów a w 4t masz na odwrót i kąt rośnie wraz z obrotami.
  • Level 11  
    Muciek50 mogłbys zobaczyć ten moduł z tego linku http://wsk175enduro.blogspot.com/ właściciel nie odpisuje na moje emaile, lecz z opisu wychodzi ze bardzo dobrze się spisuje taki własnej roboty moduł. tylko jest problem ponieważ nie udostepnia schematu
  • Level 16  
    Rób ten co masz wyżej i będzie ok nie ma co sobie komplikować...
  • Level 11  
    a ten układ z enduro czym się w ogóle różni ? może ma większy kąt wyprzedzenia zapłonu ? w tym twoim układzie czym można wyregulować większy stopien wyprzedzenia zapłonu ?

    Dodano po 56 [sekundy]:

    chodzi mi o ten przyśpieszacz tranzystorowy

    Proszę poprawić błędy w swoich postach. mod Rycho T
  • Helpful post
    Level 16  
    Tutaj masz schemat z użyciem tranzystorów
    WSK 175 - moduł zapłonowy nanoplex
    Miałem taki i nie zauważyłem różnicy tylko zbudować go było trudniej od tamtego... Powtarzam po raz 2 tamten prosty CI w zupełności wystarczy.
  • Level 11  
    Muciek50 miałeś zamontowany taki układ w jakimś motocyklu u siebie ? Ten na tyrystorach jednak będzie trudniej zbudować lecz powiedz czym on się będzie różnić od twojego schematu ?
  • Level 13  
    Muciek50 wrote:
    Ten układ będzie opóźniał kąt zapłonu wraz ze wzrostem obrotów ...

    Zapłon należy przyspieszać wraz ze wzrostem obrotów, nie opóźniać!
    przykładowa wiedza o zapłonach
  • Level 11  
    pavvell może masz schemat sprawdzonego układu który przyśpiesza zapłon wraz z obrotami ?
  • Level 42  
    pavvell wrote:
    Zapłon należy przyspieszać wraz ze wzrostem obrotów, nie opóźniać!
    W jakim silniku???
    Muciek50 wrote:
    Kolejny samochodowiec... Popatrz sobie jak wygląda mapa zapłonu od dwusuwa

    Dokładnie!
    pavvell Rutyna cię zjadła. :cry:
    michal880913 szukasz po wsi. Zrób prosty elektroniczny zapłon ze stałym punktem i będzie dobrze. Realizacja idealnego układu zapłonowego wymaga:
    1. Badań na hamowni aby ustalić właściwą charakterystykę w zależności od RPM i podciśnienia w kanale ssącym.
    2. Procesora odpowiednią liczbą wejść. Z tym nie ma problemów, ale wymagane są układy dopasowująco-zabezpieczające
    3. Wiedzy aby taki układ zaprojektować i oprogramować.

    Takie projekty realizują zespoły i pracują latami a Ty... chcesz gotowca.

    Przemyśl to jeszcze raz i podejmij decyzję.