Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Chrysler PT Cruiser - naprawa przełącznika zespolonego

kozbi 27 Nov 2014 17:02 27312 9
Automation24
  • Helpful post
    #1
    kozbi
    Level 11  
    Objawem uszkodzenia przełącznika zespolonego jest brak możliwości wyłączenia przednich świateł przeciwmgielnych. Przypadłość ta dotyczy aut z roczników 2000-2005 czyli tzw. wersji przed liftem. Jeżeli nabywamy właśnie PT Cruisera i nie działają w nim przednie światła przeciwmgielne to prawie na pewno przełącznik jest już uszkodzony i zostały albo wyjęte żarówki albo bezpiecznik. Przy wyjętym bezpieczniku nie będzie działać również tylne światło przeciwmgielne. Nowy oryginalny przełącznik który można kupić tylko w serwisie Chryslera kosztuje co najmniej 2 tys. zł więc warto spróbować go naprawić.

    Chrysler PT Cruiser - naprawa przełącznika zespolonego
    Przełącznik zespolony Chrysler PT Cruiser


    Co się psuje w przełączniku. Odciągnięcie manetki opuszcza zworkę która łączy piny 13 i 14 w przełączniku. Zworka jest utrzymywana nad polami kontaktowymi przez cienki plastikowy bolec. Przy włączonych przednich światłach przeciwmgielnych (dwie żarówki halogenowe HB4 51W) przez zworkę płynie dość znaczny prąd który powoduje jej nagrzewanie się i z czasem wytapianie czoła plastikowego bolca unoszącego zworkę nad polami kontaktowymi. Jeżeli przednie światła przeciwmgielne są często używane to plastikowy bolec jest tak stopiony że nie może unieść zworki a to powoduje że w ogóle nie da się wyłączyć świateł które świecą się również po wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Rozgrzana zworka całkowicie wtapia bolec w otwór podłoża który na trwałe się z nim skleja. To z kolei skutkuje wzrostem tarcia pomiędzy popychaczem manetki a spodem plastikowej dźwigni z bolcem i w konsekwencji w dźwigni tworzy się wyżłobienie. Jeżeli auto jest intensywnie eksploatowane i ktoś zbyt późno zauważy że przednie światła przeciwmgielne są włączone cały czas to oprócz rozładowania akumulatora może się okazać że stopiły się także prowadnice zworki, tworzywo wokół pól kontaktowych a nawet może się nadtopić wtyczka w okolicach pinu 13 i 14. Wtedy pozostaje już tylko wyprowadzenie przewodów gdzieś w okolice regulatora lusterek i podłączenie do zwykłego zewnętrznego przełącznika.

    Chrysler PT Cruiser - naprawa przełącznika zespolonego
    Zworka, pola kontaktowe ze stopionym bolcem, zatopiona zworka, zatopione pola kontaktowe, wyżłobienie w dźwigni z bolcem


    Wymontowanie przełącznika z kolumny kierownicy.

    Zdejmujemy plastikową osłonę. Osłona składa się z dwóch części dolnej i górnej połączonych dwoma śrubami od przodu i dwoma zatrzaskami po bokach. Unosimy kolumnę kierownicy maksymalnie do góry i odkręcamy od spodu dwie śruby długim śrubokrętem krzyżakowym. Opuszczamy kolumnę kierownicy maksymalnie do dołu i odpinamy górną część osłony która trzyma się jeszcze na dwóch zatrzaskach po obu stronach. Konstrukcja i umiejscowienie zatrzasków widać na zdjęciu. Wystarczy delikatnie włożyć w szczelinę mały płaski śrubokręt i odepchnąć zatrzask do środka.

    Chrysler PT Cruiser - naprawa przełącznika zespolonego
    Osłona od spodu, zatrzask z boku, górna część osłony od środka


    Odpinamy złącza i wyjmujemy przełącznik. Mamy dwa złącza, jedno 20 pin od świateł i drugie 7 pin od wycieraczek. Odciągamy płaskim śrubokrętem czerwone blokady i przyciskając języczek na środku wtyczki wyciągamy ją ze złącza w przełączniku. Rzut oka na stan złącza pozwala na wstępną ocenę przebiegu eksploatacji i zużycia przełącznika. Nadtopiona wtyczka i okopcone złącza nie wróżą niczego dobrego. Odkręcamy dwie jasne śruby typu torx i wyjmujemy przełącznik z kolumny kierownicy.

    Chrysler PT Cruiser - naprawa przełącznika zespolonego
    Śruby torx, złącza, wtyk zablokowany, wtyk odblokowany i języczek


    Pomiary i naprawa

    Wykonujemy pomiary przełącznika akustycznym testerem zwarć lub omomierzem. W pozycji OFF manetki piny 13 i 14 powinny być trwale rozwarte (sprawdzić przy wstrząsach). Przy odciągniętej manetce na wszystkich pozycjach piny 13 i 14 powinny być cały czas zwarte (włączone przednie światła przeciwmgielne). Po przekręceniu odciągniętej manetki maksymalnie do przodu, na ostatnią pozycję, powinny się zewrzeć piny 12 i 13 (włączone tylne światło przeciwmgielne).

    Chrysler PT Cruiser - naprawa przełącznika zespolonego
    Piny 12 13 i 14, manetka w pozycji OFF, odciągnięta manetka we wszystkich trzech pozycjach


    Demontaż przełącznika. Dla wygody wyjmujemy biały przekaźnik kierunkowskazów. Odkręcamy dwie czarne śrubki torx. Wypinamy czarną wtyczkę z dwoma przewodami i odczepiamy jej przewody od korpusu obudowy. Małym płaskim śrubokrętem delikatnie podważamy 6 zatrzasków odciągając jednocześnie górną pokrywę przełącznika. Na wewnętrznej stronie pokrywy znajduje się feralna zworka. Jeżeli zworka jest nieruchoma i zatopiona to raczej pozostaje wyprowadzenie przełączania pinów 13 i 14 na zewnątrz. Można oczywiście próbować przywrócić normalne funkcjonowanie zworki wycinając i szlifując nadtopiony cokół na którym jest ona osadzona ale istnieje ryzyko że wtedy zworka będzie niepewnie osadzona, może spaść z cokołu w czasie jazdy i spowodować niekontrolowane zwarcia wewnątrz przełącznika albo zablokować mechanizm np. kierunkowskazów. Jeżeli zworka porusza się bez problemów należy tylko delikatnie oczyścić jej powierzchnię kontaktującą.

    Chrysler PT Cruiser - naprawa przełącznika zespolonego
    Czarne śrubki torx i zatrzaski, górna płytka ze zworką


    Teraz musimy dostać się do białej plastikowej dźwigni z bolcem która znajduje się pod środkową płytą przełącznika. Najczęściej bolec jest sklejony ze środkową płytą w okolicy otworu pomiędzy polami kontaktowymi i niezbędne jest rozłączenie tych elementów przed próbą wyjęcia środkowej płyty. Jeżeli się tego nie zrobi bolec urwie się przy samej dźwigni i trudno będzie go wtedy naprawić. Zdejmujemy ruchome elementy z powierzchni środkowej płyty i podważając białą plastikową dźwignię od spodu wypychamy bolec do góry. Kiedy bolec odłączy się od otworu odcinamy delikatnie małymi szczypcami stopione czoło bolca.

    Chrysler PT Cruiser - naprawa przełącznika zespolonego
    Zatopiony bolec i miejsce podważenia, dźwignia po obcięciu stopionej końcówki bolca


    Możemy już odkręcić ostatnią jasną śrubkę torx i wyjąć środkową płytę. Oczyszczamy pola kontaktowe oraz otwór pomiędzy nimi z pozostałości stopionego bolca. Biała plastikowa dźwignia jest teraz całkowicie odsłonięta i widać jak działa przełącznik. Odciągnięcie manetki opuszcza dźwignię a wsunięcie manetki z powrotem ją podnosi. Skok wynosi około 5 do 6 mm i do takiej długości trzeba będzie odbudować bolec w dźwigni. Ja wykorzystałem do tego rurkę wkładu długopisowego której rozmiar musi być tak dobrany aby ciasno wchodziła na obcięty bolec i jednocześnie luźno przechodziła przez otwór pomiędzy polami kontaktowymi. Rurkę z jednej strony wcisnąłem na bolec a z drugiej wypełniłem żywicą epoksydową i wkleiłem do niej 4 mm fragment gwoździka z ostrym zakończeniem oszlifowanym pilniczkiem na okrągło. W ten sposób ograniczyłem pole powierzchni styku pomiędzy końcówką bolca a zworką. Zmniejsza to nadmierne nagrzewanie się bolca który dodatkowo izolowany jest jeszcze żywicą. Aby optymalnie dobrać długość bolca trzeba przygotować sobie dodatkową rurkę pomiarową od wkładu długopisowego która jednocześnie swobodnie wchodzi na bolec i swobodnie przechodzi przez pole kontaktowe. Zakładamy z powrotem białą plastikową dźwignię z obciętym już bolcem. Zakładamy środkową płytę przełącznika i przykręcamy ją do oporu jasną śrubką torx. Przez otwór pomiędzy polami kontaktowymi nakładamy rurkę pomiarową na obcięty bolec. Odciągamy manetkę, dźwignia się obniża, dociskamy lekko rurkę do dołu, zaznaczamy na rurce poziom na równo z powierzchnią płyty środkowej i obcinamy w tym miejscu rurkę. Będzie to wysokość na jaką trzeba odbudować bolec. Teraz musimy jeszcze dokładnie zweryfikować tą wysokość. Po nałożeniu na bolec obciętej rurki sprawdzamy jak się zachowa w różnych położeniach manetki. W pozycji manetki OFF powinna wystawać około 4 do 5 mm nad powierzchnię płyty środkowej. Przy odciągniętej manetce i przekręcanej w zakresie wszystkich trzech pozycji (światła pozycyjne, przednie przeciwmgielne, tyle przeciwmgielne) koniec rurki powinien pozostawać na równo z powierzchnią płyty środkowej. Dopuszczalne są zmiany wysokości +/- 0,5 mm. Jeżeli odchylenia są większe ale nie więcej niż +/- 1 mm należy przyciąć rurkę w pozycji w której najwięcej wystaje ona ponad powierzchnię płyty środkowej. Gdyby okazało się że zmiany wysokości są jeszcze większe oznacza to że mocno jest wyżłobiona spodnia sferyczna powierzchnia dźwigni która styka się z popychaczem manetki. W takiej sytuacji można próbować nakleić na tą powierzchnię metalową koronkę wyciętą z puszki po piwie. Jeżeli powierzchnia dźwigni jest w dobrym stanie to wysokość całkowita bolca powinna zawierać się pomiędzy 5 a 6 mm. Jeżeli będzie on płasko zakończony to wystarczy 5 mm a jeżeli ostry (tak jak ja to zrobiłem), wchodzący w zagłębienie w zworce to bliżej 6 mm.

    Chrysler PT Cruiser - naprawa przełącznika zespolonego
    Dźwignia z rurką pomiarową, dźwignia z odbudowanym bolcem w różnych ujęciach


    Po odbudowaniu bolca zakładamy naprawioną dźwignię, następnie przykręcamy środkową płytę i ponownie sprawdzamy jak pracuje przy różnych położeniach manetki. Jeżeli bolec w pozycji OFF będzie wysunięty na 4 do 6 mm, w pozostałych pozycjach będzie na równi lub poniżej powierzchni środkowej płyty oraz będzie luźno i centrycznie przechodził przez otwór pomiędzy polami kontaktowymi to naprawa dźwigni została wykonana poprawnie. Teraz trzeba prawidłowo złożyć przełącznik. Układ elementów do złożenia widoczny jest na zdjęciu. Przy nakładaniu górnej pokrywy dobrze jest skorzystać z dużej igły przytrzymując nią oś przełącznika świateł drogowych tak aby nakierować go w otwór w górnej pokrywie. Jak tylko oś znajdzie się w otworze górnej pokrywy zdecydowanie ją dociskamy do zaskoczenia zatrzasków.

    Chrysler PT Cruiser - naprawa przełącznika zespolonego
    Układ elementów do założenia pokrywy, otwór na oś przełącznika świateł drogowych


    Ponownie wykonujemy pomiary testerem akustycznym lub omomierzem opisane na początku. Przykręcamy górną pokrywę przełącznika dwoma czarnymi śrubkami torx i wkładamy w gniazdo przekaźnik kierunkowskazów. Zakładamy przełącznik na kierownicę, wpinamy złącza i sprawdzamy efekty. Po odciągnięciu manetki powinny się włączyć przednie światła przeciwmgielne i ich zielona kontrolka na zegarze. Po przekręceniu odciągniętej manetki na ostatnią pozycję powinno się włączyć także tylne światło przeciwmgielne oraz jego pomarańczowa kontrolka na zegarze. Przykręcamy przełącznik dwoma jasnymi śrubami torx i skręcamy osłonę.

    Chrysler PT Cruiser - naprawa przełącznika zespolonego
    Zegar z kontrolkami świateł przeciwmgielnych


    Demontaż przełącznika zespolonego wykonałem bez odłączania akumulatora ale zalecam dla bezpieczeństwa własnego i elektroniki auta odłączenie akumulatora. Przed przystąpieniem do naprawy należy sprawdzić czy nie jest wyjęty bezpiecznik świateł przeciwmgielnych, czy w obudowach reflektorów są żarówki i czy są one sprawne.
  • Automation24
  • #2
    andreeas7
    Level 14  
    Prawidłowa długość bolca 5,2 mm (nowy przełącznik ) i nie on jest najważniejszy a dolna cześć sferyczna (fabryczna wysokość nowego 4mm) która ustala pracę bolca przy włączaniu kierunkowskazów na całej płaszczyźnie , stosowanie delikatnych materiałów na przedłużenie trzpienia się nie sprawdza ze względu na złą konstrukcje styku i stosunkowo wysoka temperaturę styku w czasie pracy - fabryczny bolec wytrzymuje ponad 200 stopni i nie topi się .
    Oryginalny układ elektryczny w aucie nie ma przekaźnika i jedynie po jego zamontowaniu takie przerobienie się sprawdza .

    Jako moderator działu technicznego PT Club proszę o nie umieszczanie linków z elektrody w PT CLUB jest to nie zgodne z regulaminem , a prócz tego ten temat był opisywany i opracowany w PT Club w 2008r i 2010r wraz z pełną dokumentacja zdjęciową i opisem .
  • Automation24
  • #3
    kozbi
    Level 11  
    Artykuł jest zbiorem notatek po naprawie własnego przełącznika a właściwie dwóch bo jeden kupiłem na zapas. W obu przypadkach dolna część sferyczna dźwigni nie była zużyta dlatego naprawa polegała na odbudowaniu bolca. Niemniej jednak wspomniałem także o problemie zużycia powierzchni sferycznej bo w każdym przypadku będzie to inaczej wyglądać. W opisie skupiłem się na przekazaniu informacji których ja nie znalazłem w trakcie przygotowywania się do naprawy.

    Po wymianie żarówek halogenowych na led w przednich reflektorach przeciwmgielnych prąd płynący przez zworkę zmniejszy się co najmniej 5 krotnie. Zworka praktycznie nie będzie się grzała i przekaźnik będzie zbędny.

    Mój post na forum PT Club z linkiem do tego artykułu zamieściłem w odruchu chęci niesienia pomocy ale szanuję zasady i już go skasowałem. Elektrodę jako miejsce do publikacji wybrałem dlatego że można tu zamieszczać zdjęcia bez potrzeby posługiwania się zewnętrznym hostingiem i każdy ma dostęp do opublikowanych materiałów.

    Temat naprawy przełącznika był opisywany wielokrotnie ale użytkownicy najwyraźniej mają problem z dotarciem do informacji skoro wciąż pytają o to samo.

    Osoby szukające informacji na temat naprawy zachęcam do skorzystania z googli i wpisania frazy pt cruiser multifunction switch (bez cudzysłowów). Jest sporo materiałów w postaci artykułów, obrazów i filmów.

    Temat pozostawiam otwarty i zachęcam do jego uzupełniania.
  • #4
    martinkrys
    Photocopiers specialist
    Dzięki za świetny tutorial, właśnie naprawiłem koledze przełącznik w PT. na przedłużenie stopionego bolca użyłem nitu aluminiowego 3x8, wewnątrz rozwierciłem go z 1mm na 2mm(średnica bolca w przełączniku), łeb obciąłem brzeszczotem, więc zostało około 6mm, to nasunąłem na resztkę oryginalnego bolca, zacisnąłem na nim cienkimi szczypcami, następnie złożyłem środkową płytkę i dobrałem długość nitu, tak aby w pozycji włączonej był tuż poniżej powierzchni płytki - długość łatwo skorygować pilnikiem - wiadomo alu( ze względu na zużycie ślizgów od spodu dźwigni trzeba to w każdym przypadku dobrać indywidualnie). Działa wyśmienicie. btw kolega miał też kłopot z kierunkowskazami (wypalony przekaźnik), założyłem mu przerywacz od Forda Sierra firmy Hella TBB53DOT - działa bez zarzutu, ma co prawda tylko 3 piny, ale to nie przeszkadza- oczywiście nie mam nic przeciwko wykorzystaniu tego pomysłu, również na forum PT :D
  • #5
    Gimmickz
    Level 11  
    Drodzy użytkownicy :)
    - czy na podstawie tego opisu podjąłby się ktoś "regeneracji" takiego przełącznika w Warszawie?

    Mam ten problem, jednak manualnie mam dwie lewe ręce i wolałbym poprosić o pomoc kogoś bardziej kompetentnego :)
  • #6
    rino74
    Level 10  
    spiłowałem do 5mm, i teraz przy wyciągnięciu przełącznika zapala się zielona kontrolka przedniego halogenu ale nie włącza się dopiero gdy skieruję do przodu włączają się wtedy tylne i przednie halogeny i zapala się druga kontrolka halogenów. na kontrolkach ok a w rzeczywistości nie ok. nie wiem czy jeszcze trochę spiłować czy mam gdzieś indziej namieszane
  • #7
    glysy
    Level 2  
    Może ma ktoś schemat podłączenia halogenów w pt cruiser, sprawdzę czy coś tam nie jest namieszane
  • #8
    martinkrys
    Photocopiers specialist
    długość dobieramy indywidualnie, składamy na próbę i sprawdzamy ciągłość obwodów miernikiem, oczywiście zanim skręcimy finalnie. jak za mało to podpiłowujemy, aż będzie dobrze, a potem obowiązkowo przekaźnik w obwód. Rino74 - sprawdź czy masz bezpiecznik, a może ktoś odpiął same lampy
  • #9
    glysy
    Level 2  
    Zrobiłem ok,
    ktoś przerobił instalację. Zwarłem piny w instalacji palą się halogeny dopiero po przełączeniu na tył - pali się wtedy i tył i przód. przy przełączeniu na przód nie palą się halogeny mimo palącej się kontrolki.
    Ktoś coś poprzerabiał. Muszę teraz poszukać od którego miejsca;/
  • #10
    kozbi
    Level 11  
    Dziękuję za wszystkie informacje uzupełniające i zamykam temat.