Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes Vito - W639 111,2005r. oświetlenie kabiny środek+tył

MARKSON43 27 Nov 2014 17:53 14376 33
IGE-XAO
  • #1
    MARKSON43
    Level 18  
    Proszę o pomoc bo nie mogę rozwiązać problemu nie świecących lampek w podsufitce.Nie świeci środek i tył a z przodu wszystko działa jak należy.Na pulpicie jest przełacznik właczania środka i tyłu ale po wciśnięciu nic nie świeci oprócz kontrolki w nim.Oprawki w podsufitce sprawne bo sprawdzałem po ich demontażu.Jedyny problem co znalazłem to że było ogromne zwarcie w środkowej lampie bo blacha którą się otwiera aby wymienić żarówkę miała na maxa zwarcie aż ją upaliło.Myślę że to mogło coś uszkodzić np:bezpiecznik ale takowe znalazłem tylko w komorze silnika a te są wszystkie sprawne.Gdzie jeszcze są bezpieczniki w tym modelu a może padł jakiś układ do załączania tych świateł.Bardzo proszę o pomoc bo będę musiał lecieć po przewodach a to kupa roboty.Ktoś już coś tam majstrował bo przewody koło lampki środkowe są lutowane i zaizolowane chińską taśmą.Odpowiem zawsze po 17-tej.Te dwa drugie po prawej od awaryjnych to właśnie do oświetlenia kabiny.
    _________________
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • IGE-XAO
  • #2
    CAMARENA
    Level 23  
    podejrzewam,że od oświetlenia kabiny jest tylko jeden bezpiecznik jak w każdym aucie,najprawdopodobniej zasilanie jest włączane elektronicznie na poszczegolne lampy
  • #3
    MARKSON43
    Level 18  
    To dlaczego działa oświetlenie koło lusterka wstecznego.Tak zapewne załacza to elektronika.Nie znalazłem w aucie innych bezpieczników jak koło silnika na samej górze(duża czarna skrzynka).
  • IGE-XAO
  • #4
    MARKSON43
    Level 18  
    Dogrzebałem się szybko bez schematu gdzie idzie przewód(-), z lampek i (+).
    1).Plus jest stały.Minus jest sterowany BSI.
    2).Jeżeli zapodam (-), od BSI to lampki swiecą.
    3).Przycisk sprawdzałem przez OBD2 i na programie Autocom,pięknie pokazuje że działa.
    4).Czyli problem chyba w BSI,bo po załączeniu przycisku nie daje minusa już na lampki.
    5).Rozebrałem BSI i jest tam coś w stylu triaka,tyrystora co ma dać (-),na tą szpilkę co leci do lampek.
    6).Na razie zrobię prowizorkę na chwilę i dam włącznik masy na lampki gdzieś na pulpicie oczywiście przez bezpiecznik(potrzeba chwili).
  • #5
    guard10
    Level 28  
    Witam a jesteś w stanie zrobić zdjęcie tego elementu większe lub podać co na nim napisane ?
  • #6
    MARKSON43
    Level 18  
    Firma "ST"
    VND14
    NV04
    GKOGM502

    Drugi obok niego był podobny w opisie ale nie taki sam.Mierzyłem miernikiem bez wylutowania i oba miały takie same parametr jakby były dobre.
    Środkowa nóżka jest ucięta ale wychodzi u góry czyli jakby z radiatora.
    Odczytywałem przez lupę bo ciężko przeczytać,chociaż nie jest taki mały
    Dodam że ktoś chyba połączył wszystkie lampki razem czyli 3 szt.A przewody lecą dwa czer/białe.Czyli przyciskiem załączało się drugi rząd i trzeci rząd a ostatnia zapalała się po otwarciu bagażnika a u mnie ktoś chyba ich spioł lub?
    Obojętnie do którego dam (-),to świecą zawsze wszystkie lampki,czyli 3 szt.
    Do BSI dochodzi tylko jeden.
  • Helpful post
    #7
    guard10
    Level 28  
    Witam markson43 to jest VND14NV04 tranzystor mosfet 12A 40v , ciężko powiedzieć z pomiarów w druku ale napewno jest sterowany z bsi. Wylutowanie go z druku , pomiar i ewentualna podmiana na orginał lub zamiennik ale nie wiadomo czy coś jeszcze nie padło . Jeżeli przychodzi sygnał na niego bezpośrednio i nie przełancza to wymiana lecz trzeba prześledzić drogę z wyłącznika do niego a czasami brakuje czasu i trzeba bryke oddać.
  • #8
    MARKSON43
    Level 18  
    Triaki,tyrystory umiem sprawdzać podając na nich napięcie ale boję się go wylutowywać.Myślę że on jest uszkodzony ale różnie może być.Włącznik jest na pewno dobry bo po diagnozie jak pisałem wyżej działał.Popatrzę na cenę innego BSI ale raczej zostanie tak jak zrobiłem na włącznik w lampce nad kierowcą,wsadziłem tam przełącznik i pięknie działa.Dorobiony włącznik nie ingeruje w BSI więc jak ktoś kupi nowe BSI to może śmiało podmienić.U nas na Allegro kosztuje 440 zł używane.
  • #9
    guard10
    Level 28  
    Myślę że dobre wyjście poinformój klijęta o sytuacji żeby był świadomy bo czasami naprawa zajmie więcej czasu za grosze a może coś nie wypalić jeszcze. Jak ma chęć i kasiure to kupi .
  • #10
    MARKSON43
    Level 18  
    Tak jest zgadzam się z tobą.Np:kupię inne używane i nie wiadomo czy wyjdzie że może to stare było dobre tylko coś po drodze do BSI padło,lub to inne BSI będzie uszkodzone ale na inny system.Gość mówił że nie chce aby kupować BSI.Jak działa tak jak zrobiłem to jest zadowolony ale mnie to nie zadowala bo usterka nie usunięta ale......Jeszcze na innym forum walczę z tym problemem ale tam razczej ja pomagam.Bardzo dziękuję za pomoc.
    Myślę że temat chyba zamknę ale jeszcze poczekamy chwilę.
  • #11
    raiders_2006
    Level 10  
    Witam.
    Mam pytanie.
    Czy u Ciebie te światełka nie paliły się w ogóle?
    Pytam,bo u mnie np po otwarciu drzwi zapalają się dopiero po chwili (ok 20sek) i tylko zabłysną i za chwilę gasną i już się nie zapalają.
  • #12
    MARKSON43
    Level 18  
    Tak, u mnie wcale nie świeciły.
    A u ciebie jak błysną to sprawdź na początek lampki, bo budowa ich jest słaba i lubią robić zwarcie. U mnie aż wypaliło trochu blaszki, bo robiła zwarcie i dlatego pewnie nie wytrzymał element wykonawczy w kompie (tranzystor/mosfet).
    No i u mnie ktoś przerabiał, dorobił nowe przewody do lampek.
  • #13
    TomekVito115
    Level 8  
    Sprawdziłem jak narazie kable i są OK.
    Dziś rozbiorę te lampki.
    Teraz już coraz rzadziej się odpalają i na jeszcze krócej.
  • #14
    MARKSON43
    Level 18  
    Moje zdjęcia i opis przy nich wszystko opisuje co i jak więc masz jak na dłoni.
    Jeżeli znasz się coś na elektronice to sprawdż BSI w komorze silnika bo dobrze jest to wyciągnąć.
    Jak masz kompa to sprawdż czy działa włacznik lampek na pulpicie.
    Jak zapala się czerwona kontrolka na przełaczniku to na pewno jest O.K
    Jak chodzi o zapalanie się przedniej lampki po 30 sek.to raczej coś w zamku bo tam jest mikrostyk co odpala lampkę koło lusterka ale nie koniecznie bo zamek może dawać sygnał a BSI,już coś nie przekazuje dalej.
    Taka era komputera w autach.
  • #15
    TomekVito115
    Level 8  
    Dzięki za podpowiedź i opisy.
    Pokażę je elektrykowi.
    Coś mi się wydaje,że ja mam do wymiany tzw moduł komfortu albo coś jest nie tak z całym panelem tym do regulacji nadmuchu i z włącznikami.
    Oprócz tego,że nie zapalają się (czasem TYLNE zapalą się po 30sek na 1 sek) tylne i środkowe lampki to jeszcze nie działa ogrzewanie tylnej szyby (jak włączam to mignie tylko kilka razy pomarańczowa dioda na przycisku i nic).
    Dzieje się też coś z pokrętłem od regulacji temperatury.
    Niby wszystko działa ,ale słychać domykanie i jakieś pykanie klapek przy nagrzewnicy (wtedy muszę zjechać pokrętłem na "zimne" i z powrotem na "ciepłe" i dopiero przestaje pukać/pykać).
    Nie wiem czy gdzieś jest zwarcie w panelu i przyciskach czy to ten moduł komfortu.

    Aaaa! nie działa jeszcze podświetlenie przycisków i pokręteł.
  • #16
    hw 21
    Level 1  
    pytanie do kolegi TomekVito115

    od tygodnia mam identyczny problem oświetlenie w części pasażerskiej zapala się na 1 - 2 sekundy i gaśnie, mam wrażenie że przycisk sterujący panel przedni środkowy ( mikrostyk ) jest nadpalony albo zużyty ,

    chciałem zapytać jak rozwiązałeś problem?

    rozmawiałem z paroma elektrykami i każdy gada co innego

    z góry dziękuję za info
  • #17
    MercVito116cdi
    Level 1  
    TomekVito115 wrote:
    Dzięki za podpowiedź i opisy.
    Pokażę je elektrykowi.
    Coś mi się wydaje,że ja mam do wymiany tzw moduł komfortu albo coś jest nie tak z całym panelem tym do regulacji nadmuchu i z włącznikami.
    Oprócz tego,że nie zapalają się (czasem TYLNE zapalą się po 30sek na 1 sek) tylne i środkowe lampki to jeszcze nie działa ogrzewanie tylnej szyby (jak włączam to mignie tylko kilka razy pomarańczowa dioda na przycisku i nic).
    Dzieje się też coś z pokrętłem od regulacji temperatury.
    Niby wszystko działa ,ale słychać domykanie i jakieś pykanie klapek przy nagrzewnicy (wtedy muszę zjechać pokrętłem na "zimne" i z powrotem na "ciepłe" i dopiero przestaje pukać/pykać).
    Nie wiem czy gdzieś jest zwarcie w panelu i przyciskach czy to ten moduł komfortu.

    Aaaa! nie działa jeszcze podświetlenie przycisków i pokręteł.


    Witaj Tomku !
    W moim Vito 116 cdi mam identyczny problem z oświetleniem wnętrza i to samo z tylną szybą. Jestem pierwszy raz na forum. Nie wiem czy dojdzie. Chcę zapytać jak zakończyła się przygoda z usterkami. Ewentualnie prosić o radę.
  • #18
    Gerri
    Mercedes specialist
    Cześć
    Jesteś nowy, to na początek kilka uwag. Regulamin wymaga, żeby w zapytaniu podać dane auta. Możliwie w największym zakresie. Bo co to jest "116 CDI"? To auto o ładowności 1 tony i silniku 160 KM. Nic poza tym. Ani rocznika, ani modelu.
    Spójrz tutaj:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Vito
    Vito jest w produkcji ćwierć wieku! Myślisz, że wszystkie miały ten sam układ elektryczny?
    W tytule tematu jest "W639" - to jest właśnie określenie modelu. To są trzy pierwsze cyfry w numerze nadwozia. Dla Vito będzie to "638", "639" i "447"
    Na potrzeby chwili przyjmuję najbardziej prawdopodobną opcję że masz model 639
    Krótkotrwałe, kilkusekundowe zapalanie się lampek wnętrza może świadczyć o przeciążeniu obwodu (np. ktoś domontował jakieś dodatkowe lampy). Może to być również słaby kontakt na żarówce lampy - jeżeli prąd będzie znacznie zaniżony, to sterownik po krótkiej chwili rozłączy obwód. Tak - sterownik. Bo lampka wnętrza nie jest zasilana bezpośrednio, tylko ze sterownika SAM który znajduje się w komorze silnika. Dużą pomocą jest podłączenie komputera serwisowego, ponieważ można sobie wtedy sprawdzić, jak działa wyłącznik ewentualnie można " z klawiatury" wysterować zarówno lampkę we wnętrzu jak i ogrzewanie szyby.
  • #19
    voy78
    Level 8  
    A mi w 639 tylne działają i po otwarciu tylnych lub przesuwne drzwi i też po przycisku na desce rozdzielczej ale tylko na zgaszonym aucie. Jak dam kluczyk na zapłon lub motor odpalam to już nie działają ani po drzwiach ani po przełączniku.
    Jeszcze tydz temu było ok. Po co było to tak komplikować ehh

    A właśnie przestały działać wogóle.
  • #20
    MARKSON43
    Level 18  
    No i teraz prędzej znajdziesz usterkę jak wcale nie działa!.
    Zobacz co pokaże diagnoza.Sprawdzić bezpieczniki może jakiś główny przegrzany .
  • #21
    voy78
    Level 8  
    Chyba to nie stanowi problemu że dałem tam żarówki 5W ? zamiast 10W które tam były

    Bezpieczniki wszystkie sprawdzone.
    Generalnie raz się dziś zdarzyło że się zapaliło po otwarciu drzwi przesuwnych.

    Jak mam z tym walczyć i grzebać w komp czy w jakiś modułach to wolę założyć lampki włączane manualnie i po temacie będzie
  • #22
    MARKSON43
    Level 18  
    Dokładne tak zrobiłem i do dziś to działa. No i będzie po problemie.
    Czyli elektronika znowu zawiodła 😁
  • #23
    voy78
    Level 8  
    A jak dokładniej to zrobiłeś ?
    Te przewody które są oryginalne pod lampki wykorzystałeś czy puściłeś inny plusowy i masę ? Czy przełącznik gdzieś czy lampki typu sprinter np takie Mercedes Vito - W639 111,2005r. oświetlenie kabiny środek+tył
  • #24
    MARKSON43
    Level 18  
    Trzeba rozpracować samemu czyli odszukać wszystkie przewody które idą od wszystkich lampek i tam robisz co chcesz.
    A wszystkie schodzą się nad nogami pasażera do modułu.
    Więcej ci nie doradzę bo to jest bardzo proste ...lub wykorzystaj plusy które idą do każdej lampki a są stałe a steruj masą.
  • #25
    voy78
    Level 8  
    Nad nogami pasażera ? Tam gdzie schowek ? Choć nie będę pewnie grzebać modułu. Te masy są chyba połączone do każdej z trzech lampek ? Czyli jak podam masę na jedną to zapalą się wszystkie trzy ? Tak myślę bo te trzy działały zawsze razem
  • #26
    MARKSON43
    Level 18  
    Tak za schowiem słaby dostęp.
    Każda lampka jest sterowana osobno 3 szt.
    Czyli sterownik już jako prądowo wysyła masę na żarówkę.
  • #27
    adamlapy
    Level 1  
    Witam, mam identyczny problem w viano w639 lampki tył i srodek raz dzialaja raz nie, i po wlaczeniu ogrzewania tylnej szyby miga tylko knontrolka na przycisku. Ktos juz rozpracowal te usterke? Jakies rozwiazania? Pozdrawiam
  • #28
    voy78
    Level 8  
    Usterka chyba jest typu - tęsknimy za autami z lat 90tych.
    U mnie jednak jest tak że jak zostawię przycisk do oświetlenia tylu w pozycji bez zapalonej kontrolki czyli ma zapalić lampki po otwarciu drzwi przesuwnych lub klapy. To wszystko mi zaczyna działać po nocy jak auto jest zgaszone ale otwarte i klucz w stacyjce.

    Rano otwieram przesuwne drzwi. Lampki odpalają się. Mogę je przyciskiem gasić i odpalić. Czyli wszystko ok. Do momentu że dam kluczyk na zapłon. Albo odpale.

    Nie rozumiem tego kompletnie. To jakby moduł miał coś przepalone i nie puszczał masy na lampki. To co mu zmienia że jest na zapłonie albo odstoi noc.
    Bo oczywiście zaraz po zgaszeniu auta lub jakoś tam po kilkunastu minutach nadal nic nie działa. Musi stać kilka godzin.

    Serio mnie to rozbraja. To tylko głupie lampki. Ale fajnie je mieć A nie świecić telefonem.
    Co się będzie działo w autach z okolicy 2018-2020
  • #29
    MARKSON43
    Level 18  
    Jak to co ....trzeba wbić PIN aby zapalić auto i podpisać się elektronicznie że nic nie piłeś i nie brałeś.
    A potem to tylko komornik !
  • #30
    voy78
    Level 8  
    Powiedz mi. Ty ten moduł bsi wyciągałeś z skrzynki pod maską tak jak masz tam na foto z początku tego wątku ?
    Bo mówiłeś też że kable schodzą się pod deską koło schowka.
    Ale sam moduł jest koło komp silnika ? Czy gdzie dokładnie ?
    Po foto widać że wyciągnąłeś komp silnika i jest obok. A potem ? Który to był ? Gdzie ta płytka która potem jest na foto twoim

    Mi pokazało błąd 902E. I by się zgadzało.

    U mnie był problem nie zwarcia w lampce tylko bezpiecznik który daje plus na lampki i tylne gniazdo zapalniczki był luźny i się chyba ruszał - zgrzany i jakby nadtopiony był.