Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik z enkoderem, czy można włączyć go "na krótko"

02 Dec 2014 12:52 1143 10
  • Level 14  
    Witam
    Chciałbym zapytać czy silnik zawierający w sobie enkoder można załączyć na krótko? Taki silnik http://www.ebay.com/itm/Schwintek-In-Wall-Slide-Room-Motor-/181575687623 znajomy ma w Kamperze, służy on do wysówania całego pomieszczenia i teraz tak:

    Są dwa przewody wyjściowe, przez które przekaźnik podawał 12V, podejrzewam, że podanie na jeden, oznacza ruch w jedną stronę, a podanie 12V na drugie wyjście oznacza obroty w druga stronę
    Jest przewód masy
    oraz dwa wejścia enkodera.

    Wcześniej sterownik był zalany wodą, po zakupie nowego sterownika, silnik z lewej strony działa, natomiast z prawej nie. Moje pytanie brzmi, czy mogę na krótko sprawdzić czy działa podając 12V na jedno z wejść na silnik, podłączając oczywiście przewód masy do minusa?
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Helpful post
    Level 20  
    madiz08 wrote:
    Witam
    Chciałbym zapytać czy silnik zawierający w sobie enkoder można załączyć na krótko? Taki silnik http://www.ebay.com/itm/Schwintek-In-Wall-Slide-Room-Motor-/181575687623 znajomy ma w Kamperze, służy on do wysówania całego pomieszczenia i teraz tak:

    Są dwa przewody wyjściowe, przez które przekaźnik podawał 12V, podejrzewam, że podanie na jeden, oznacza ruch w jedną stronę, a podanie 12V na drugie wyjście oznacza obroty w druga stronę
    Jest przewód masy
    oraz dwa wejścia enkodera.

    Wcześniej sterownik był zalany wodą, po zakupie nowego sterownika, silnik z lewej strony działa, natomiast z prawej nie. Moje pytanie brzmi, czy mogę na krótko sprawdzić czy działa podając 12V na jedno z wejść na silnik, podłączając oczywiście przewód masy do minusa?

    Ja na twoim miejscu bym się upewnił gdzie na które przewody wychodzi sterowanie bo z czasem możesz upalić coś co byś nie chciał. Miernik w dłoń i sprawdź gdzie i na które piny przychodzi owe 12VDC. Dopiero można wtedy na krótko sprawdzać silnik, skąd pewność że jest tam enkoder a może tylko impulsator. Może to on nie daje ci impulsów do sterownika, sprawdź to.
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 14  
    Tak, tak sprawdziłem, wiem z opisu, że jest tam enkoder i tylko załączony przekaźnik dwócewkowy w sterowniku daje 12V odpowiednio na jedno i drugie wejście do silnika, podczas próby załączenia silnika pilotem, na mierniku zobaczyłem, że 12V pojawiło się na wejściu na silnik tylko na chwilę, podobnie jak pilotem chciałem załączyć aby silnik obracał się w druga stronę, to tez 12V pojawiło się na ułamek sekundy na drugim wejściu do silnika.
    Zaraz poszukam opis sterownika

    Dodano po 9 [minuty]:

    Silnik z enkoderem, czy można włączyć go "na krótko"
    opisu jako takiego nie ma, http://dutchmen.com/image/data/documents/parts/InWallWebD.pdf tu jest ogólnie cały system, ale raczej po nazwie OUT jestem pewien, że to wejście na silnik. Zobaczyłem schemat przekaźnika jakiego jest typu i po załączeniu którejś z cewek 12V z zasilania idzie bezpośrednio na OUT 1 lub 2 w zależności od załączonej cewki, czy w takim razie mogę podać 12V na przewód silnika OUT1 lub OUT2

    Dodano po 4 [minuty]:

    czy może mimi wszystko jest tam jeszcze w silniku co zezwala na ruch w prawo i lewo, ale chyba nie jest 5 przewodów, dwa wyjścia, masa i wiadomo enkodery są to dwa przewody wejściowe do sterownika
  • Level 25  
    A dioda statusu w jaki sposób miga? Bo na tym sterowniku masz opisane błędy.
    Silnik drgnie chociaż troszkę? Bo może jest tak jak pisze kolega pawel_konin i nie ma impulsów z czujnika halla i sterownik od razu odłącza napięcie z silnika.
  • Helpful post
    Level 20  
    madiz08 wrote:
    Tak, tak sprawdziłem, wiem z opisu, że jest tam enkoder i tylko załączony przekaźnik dwócewkowy w sterowniku daje 12V odpowiednio na jedno i drugie wejście do silnika, podczas próby załączenia silnika pilotem, na mierniku zobaczyłem, że 12V pojawiło się na wejściu na silnik tylko na chwilę, podobnie jak pilotem chciałem załączyć aby silnik obracał się w druga stronę, to tez 12V pojawiło się na ułamek sekundy na drugim wejściu do silnika.
    Zaraz poszukam opis sterownika

    Dodano po 9 [minuty]:

    Silnik z enkoderem, czy można włączyć go "na krótko"
    opisu jako takiego nie ma, http://dutchmen.com/image/data/documents/parts/InWallWebD.pdf tu jest ogólnie cały system, ale raczej po nazwie OUT jestem pewien, że to wejście na silnik. Zobaczyłem schemat przekaźnika jakiego jest typu i po załączeniu którejś z cewek 12V z zasilania idzie bezpośrednio na OUT 1 lub 2 w zależności od załączonej cewki, czy w takim razie mogę podać 12V na przewód silnika OUT1 lub OUT2

    Dodano po 4 [minuty]:

    czy może mimi wszystko jest tam jeszcze w silniku co zezwala na ruch w prawo i lewo, ale chyba nie jest 5 przewodów, dwa wyjścia, masa i wiadomo enkodery są to dwa przewody wejściowe do sterownika

    Tak zerkłem w schemat i opis systemu i można uruchomić silniki w trybie ręcznym bez potrzeby odpinania ich od systemu. Tego co się doszukałem to chyba ręczne sterowanie silnikami powoduje rozjechanie się pozycji. Kolejna sprawa owszem są 2 wyjścia OUT 1 i OUT 2, i tam można podać 12VDC i oczywiście GND. Enkoder buńczucznie opisany w DTR od systemu to zwykły impulsator na końcówce SIG masz impulsy które wchodzą do najprawdopodobniej uP że, tam można to sprawdzić czy coś liczy potem w zależności od ilości impulsów system wie kiedy ma zatrzymać silnik. Kiedyś z ciekawości rozbierałem silnik podający drut do robota spawalniczego i w środku siedzi na wale tarcza z wyciętymi kwadratami, i pewnie jakiś transoptor który daję impulsy do płyty głównej uP.
  • Level 14  
    Na razie odpiąłem jednak wtyk silnika i podałem 12V przez chwilę na przewód OUT1, potem na chwilę pod OUT2 (nie zapominając o masie) i nie było żadnej reakcji silnika, czy to może świadczyć o tym że jest uszkodzony jeżeli nie startuje?
  • Level 20  
    madiz08 wrote:
    Na razie odpiąłem jednak wtyk silnika i podałem 12V przez chwilę na przewód OUT1, potem na chwilę pod OUT2 (nie zapominając o masie) i nie było żadnej reakcji silnika, czy to może świadczyć o tym że jest uszkodzony jeżeli nie startuje?

    W jaki sposób mam nadzieje że, na samą wtykę do silnika i mam nadziej że, czytałeś procedurę odpinania w DTR. Sprawdź jeszcze miernikiem ustawionym na Ω ile masz pomiędzy OUT1 i GND?? i OUT2 i GND?? Jak masz możliwość "obkręcić" wałem silnika to zobacz miernikiem ustawionym na "zwarcie" czy jak kręcisz wałem to masz cykliczne zwarcie i rozwarcie styku. Zapomniałem podać PWR i GND tak jak idzie ze sterownika (sprawdź ile Woltów tam idzie). Myślę że, żeby ruszył ten silniczek to należy podać PWR i GND potem OUT1 lub OUT2 i GND.
  • Level 14  
    Tak, oczywiście że na samym wtyku do silnika :) i tylko 12V podane było na chwilę na pin OUT1 i OUT2. Będę tam później jeszcze i sprawdzę jaka oporność jest pomiędzy GND i OUT-ami. Spróbuję też dostać się do silnika i przekręcić wał obserwując czy jest ta cykliczna zmiana. Tego PWR wogóle nie dotykałem, tez sprawdzę jakie jest tan napięcie, GND ze sterownika jest bezpośrednio połączone z masą, także tam będzie 0V cały czas. Czyli te PWR to takie jakby zezwolenie na start silnika?

    Wieczorem jak tam będę to dam znać, bardzo dziękuję Ci za pomoc, może dzięki Tobie jakoś do tego dojdę.
  • Helpful post
    Level 20  
    madiz08 wrote:
    Tak, oczywiście że na samym wtyku do silnika :) i tylko 12V podane było na chwilę na pin OUT1 i OUT2. Będę tam później jeszcze i sprawdzę jaka oporność jest pomiędzy GND i OUT-ami. Spróbuję też dostać się do silnika i przekręcić wał obserwując czy jest ta cykliczna zmiana. Tego PWR wogóle nie dotykałem, tez sprawdzę jakie jest tan napięcie, GND ze sterownika jest bezpośrednio połączone z masą, także tam będzie 0V cały czas. Czyli te PWR to takie jakby zezwolenie na start silnika?

    Wieczorem jak tam będę to dam znać, bardzo dziękuję Ci za pomoc, może dzięki Tobie jakoś do tego dojdę.

    Nie wiem co zasila PWR i GND (Bo być może siedzi tam jakiś elektroniczny układ komutacji gdyż to silnik prądu stałego jak wentylatorze do PC i tam siedzi właśnie elektroniczny komutator w większości) ewentualnie PWR może zasilać układ impulsator. Najlepiej sprawdzić to w taki sposób że, podłączamy PWR, GND, i OUT1 lub OUT2 wtedy powinny być impulsy na SIG jak masz możliwość zrób sobie taką wtyczkę i przetestuj jak nie ruszy pewnie coś padło albo silniczek albo ten elektroniczny komutator.
  • Helpful post
    Automation specialist
    Sądząc po instrukcji (strona 8) na OUT1 iOUT2 są grubsze kable ("prądowe" - prawdopodobnie podając na nie +12 Vdc i 0 Vdc uzyskamy ruch silnika (po zmianie polaryzacji - ruch odwrotny). Pozostałe kabelki (dla danego silnika to zasilanie i sygnał z przetwornika hall'a). Te próby podłączania "na krótko" muszą być na tyle krótkie aby nie "przekosić" napędzanego elementu.
    W normalnej pracy ze sterownika są zasilane obydwa silniki i jednocześnie muszą do sterownika odpowiadać czujnikami hall'a. Jeżeli odpowiedź nie nastąpi - natychmiast jest zatrzymanie zasilania silników.
  • Level 14  
    Teraz wróciłem stamtąd wcześniej wczytując się dokładniej w opis całego systemu i nawet nie dokonałem żadnych pomiarów oporniści tylko najpierw zacząłem od przejścia w tryb manualny o którym wspomniał pawel_konin i należało poprostu najpierw zainicjować jeden silnik, ale potem jeszcze kliknąć raz na przycisk w sterowniku aby ustawić drugi silnik w odpowiedniej pozycji, po czym zaakceptować ustawienia. Już właścicial kampera nie chciał żeby nic więcej tam kombinować, ale tak na szybko sprawdziłem, że faktycznie pomiędzy OUT i GND jest stale 12V kiedy silnik przesówa się cały czas. Zgadza się, jeżeli coś jest nie tak, to te napięcie po chwili jest odbierane. Z chęcią dorobiłbym sobie taką wtyczkę do tego silnika i zobaczył czy podanie na te PRW załączy silnik, ale to nie mój sprzęt także na tym zakończyłem, jeszcze raz dziękuję za pomoc.