Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Syntezator dźwięku / efekt - MFOS Echo Rockit

Gigantor 04 Dec 2014 21:31 16320 17
Renex
  • Syntezator dźwięku / efekt - MFOS Echo Rockit

    MFOS Echo Rockit jest przenośnym syntezatorem / efektem. Oryginalny projekt znajduje się na stronie www.musicfromouterspace.com i należy do Raya Wilsona. Moje wykonanie oparte jest na oryginalnym schemacie (z drobnymi modyfikacjami). Ponieważ autor sprzedaje gotowe PCB, nie udostępniam mojego wzoru płytki.

    Urządzenie pod względem możliwości przypomina Korga Monotrona Delay, wyróżniają go jednak większe możliwości w zakresie modulacji. W swojej konstrukcji dodałem wzmacniacz wraz z małym, lecz zadziornym, głośnikiem. W małych syntezatorach głośniki traktowane są po macoszemu (często niskiej jakości), chciałem, by moje urządzenie dostarczało odpowiednich wrażeń bez ciągnących się przewodów.

    Zmiany względem oryginalnej konstrukcji:
    - przeprojektowana płytka (80x55mm jednostronna, oryginalnie 120x82 mm dwustronna),
    - kondensatory w torze audio niespolaryzowane zamienione na spolaryzowane,
    - kondensatory w filtrze zmienione na foliowe (oryginalnie ceramiczne, czego nie potrafię wytłumaczyć),
    - zmienione wartości rezystorów w układzie miksera napięcia kontrolującego częstotliwość odcięcia filtra (oryginalnie zastosowano rezystory z szeregu E24, nie znalazłem dobrego uzasadnienia dla użycia takich właśnie wartości, więc przeliczyłem na E12),
    - zmienione zasilanie z 1x 6F22 na 6xAA (większa pojemność, dłuższy czas pracy, cena niewiele wyższa),
    - potencjometry wejścia i wyjścia zmienione na logarytmiczne,
    - dodany wzmacniacz i głośnik,
    - dodana dioda sygnalizująca zasilanie,
    - przeprojektowany panel przedni.

    Obudowa
    Wykonana została z drewna sosnowego, sklejki oraz aluminium. Drewniana ramka wykonana została w „Zakładzie w budowie” w Poznaniu (nie posiadam w domu narzędzi do obróbki drewna). Całość pomalowano czterema warstwami matowego bezbarwnego lakieru do drewna. Spód urządzenia stanowi sklejka 3 mm, panel przedni wykonano z aluminium anodowanego 2mm. Otwory wiercono wiertarką kolumnową, otwór pod głośnik wykonano pilnikiem. Opisy naniesiono za pomocą kalkomanii zabezpieczonej 4 warstwami lakieru akrylowego bezbarwnego matowego. Grafikę zaprojektowano w programie Inkscape. Panel przykręcony jest do podstawy za pomocą dystansów i śrub. Sporo czasu zajęło wymyślenie, jak ukryć mocowanie głośnika (nie chciałem, by było ono widoczne) – zdecydowałem się w końcu na wykonanie drewnianego, przyklejanego od spodu panelu dystansu będącego jednocześnie mocowaniem śrub. Problemem okazało się także to, że zastosowany głośnik miał niesymetrycznie wklejoną membranę i magnes (elementy te były przesunięte niecały 1mm w jedną stronę). Nie zmieniało to własności głośnika i było zgodne ze specyfikacją, jednak skomplikowało rozmieszczenie otworów.

    Wzmacniacz i głośnik
    Wzmacniacz oparto na układzie TDA1015 o mocy maksymalnej 4W (tutaj obniżonej do ok. 1,5W). Maksymalny pobór prądu wynosi 100mA przy 9V. Głośnik to Visaton BF45 o mocy maksymalnej 8W. Przy użyciu przełącznika na panelu możliwe jest wyłączenie wzmacniacza (odłączenie zasilania) i przełączenie na wyjście liniowe.

    Budowa toru syntezy
    Układ jest dość prosty, ale pozwala na generowanie ciekawych efektów.
    Sygnał z generatora sygnału prostokątnego o regulowanej częstotliwości (od pojedynczych Hz do kHz) lub wejście liniowego/mikrofonowego trafia na filtr dolnoprzepustowy (VCF). Częstotliwości odcięcia filtra przestrajana jest ręcznie lub za pomocą zewnętrznego napięcia kontrolnego, może być także modulowana z generatora przebiegów wolnozmiennych (LFO) przebiegiem trójkątnym lub prostokątnym. Sygnał z filtra stanowi wejście dla cyfrowego echa, którego czas opóźnienia również może być modulowany z LFO.
    W układzie wykorzystano kilka ciekawych pomysłów. Ponieważ generator przebiegu prostokątnego pracuje od kilku Hz (co z początku wydawało mi się bezsensowne), przy wysokim rezonansie filtra można uzyskać brzmienia perkusyjne. Przy maksymalnym ustawieniu rezonansu filtr staje się generatorem przebiegu sinusoidalnego, a modulacja częstotliwości odcięcia powoduje zmianę wysokości dźwięku.

    Realizacja toru syntezy:
    - echo: cyfrowe, układ PT2399,
    - filtr dolnoprzepustowy – LM13900 z dodatkowymi buforami na FET-ach,
    - generatory, przedwzmacniacz – 2xLM324.

    Nastawy:
    Generator audio:
    - częstotliwość generowanego przebiegu prostokątnego,
    - zał / wył.
    Generator przebiegów wolnozmiennych (LFO):
    - częstotliwość generowanego przebiegu,
    - zakres częstotliwości generowanego przebiegu,
    - głębokość modulacji częstotliwości odcięcia filtra,
    - głębokość modulacji czasu opóźnienia echa,
    - wybór kształtu generowanego przebiegu (prostokąt / trójkąt).
    Filtr (VCF):
    - częstotliwość odcięcia,
    - rezonans.
    Echo:
    - głośność echa,
    - czas opóźnienia,
    - ilość powtórzeń.
    Przedwzmacniacz:
    - wzmocnienie,
    - zał / wył.

    Zasilanie:
    - 6x AA (~9 V),
    - maksymalny pobór prądu ~130 mA,
    - czas pracy na baterii: około 25 godzin.

    Mechaniczne:
    - wymiary: 120 x 220 mm
    - waga: 0,7 kg

    Kosztorys:
    240 zł i 2 miesiące pracy po godzinach.

    Części elektroniczne 35 zł
    Potencjometry 20 zł
    Gałki 20 zł
    Przełączniki 25 zł
    Gniazda 10 zł
    Głośnik 60 zł
    Panel 15 zł
    Dystanse, śruby 5 zł
    Kalkomania 10 zł
    Drewno 10 zł
    Baterie 7 zł
    PCB, przewody, lakiery, chemia 10 zł
    Warsztat 10 zł

    Przemyślenia i uwagi
    Nie da się ukryć, że dla długich czasów opóźnienia układ PT2399 szumi. Jest to pewną wadą, jednak może być kreatywnie wykorzystane.
    Zdecydowanie przydałby się drugi generator, można by go zrealizować usuwając przedwzmacniacz mikrofonowy (jak dla mnie jest on średnio przydatny).
    Można dodać sprzężenie zwrotne – wyjście echa -> wejście filtra. Spowodowałoby to, że kolejne powtórzenia byłyby cichsze i kolejno odfiltrowywane.

    Zdjęcia
    Gotowe urządzenie (za zdjęcia dziękuję koledze dies):

    Syntezator dźwięku / efekt - MFOS Echo RockitSyntezator dźwięku / efekt - MFOS Echo Rockit

    Podstawa / obudowa:

    Syntezator dźwięku / efekt - MFOS Echo RockitSyntezator dźwięku / efekt - MFOS Echo Rockit

    Panel przedni (bez elementów / przymiarka / okablowany z PCB):

    Syntezator dźwięku / efekt - MFOS Echo Rockit Syntezator dźwięku / efekt - MFOS Echo Rockit Syntezator dźwięku / efekt - MFOS Echo Rockit

    PCB:

    Syntezator dźwięku / efekt - MFOS Echo Rockit

    Urządzenie gotowe do skręcenia:

    Syntezator dźwięku / efekt - MFOS Echo Rockit

    Film z działania
    (tylko dla osób o mocnych nerwach)





    Dziękuję i pozdrawiam

    gigantor

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Gigantor
    Level 19  
    Offline 
    Syntezatory dźwięku DIY :: syntherjack.net
    Gigantor wrote 388 posts with rating 1076, helped 1 times. Live in city Poznań. Been with us since 2004 year.
  • Renex
  • Renex
  • #3
    flp
    Level 12  
    Wykonanie genialne, chociaż biorąc pod uwagę możliwości, to trochę przerost formy nad treścią. No to wyraziłem uznanie i zazdrość o puczucie estetyki i zdolności manualne. :)

    Poza tworzeniem muzycznych zabawek tworzysz jakąś muzykę?

    szymon122
    To urządzonko ma więcej wspólnego z efektem niż mikrosyntezatorem. Można go wykorzystać do modyfikowania brzmienia innych instrumentów. Pponiżej link do materiału stworzonego przez twórcę tego ustrojstwa:
    http://youtu.be/0NDlRXwpS1w?t=16m29s
  • #4
    Gigantor
    Level 19  
    szymon122 wrote:
    Obudowa pięknie wykonana, lecz zawsze mnie zastanawiał fakt do czego wykorzystujecie takie generatory?


    A do czego służy mrygająca choinka na stół albo LEDowa kostka 3D to nikt nie pyta :) Po pierwsze urządzenie zaspokaja moje potrzeby słuchania syntetycznych dzwięków. Często bawię się nim w ciemnościach przed pójściem spać lub po prostu uruchamiam i słucham. Eksploracja nowych brzmień równieź dostarcza mi wielkiej frajdy. Zmiana pozycji gałki o muśnięcie palcem potrafi dokonać nieziemskiej modyfikacji barwy. Dodatkowo urządzenie to jako efekt może modyfikować brzmienie innych instrumentów i być wykorzystane np. w studio. Samodzielnie to urządzenie sprawdziłoby się w drone music.

    flp wrote:
    Wykonanie genialne, chociaż biorąc pod uwagę możliwości, to trochę przerost formy nad treścią. No to wyraziłem uznanie i zazdrość o puczucie estetyki i zdolności manualne. :)

    Poza tworzeniem muzycznych zabawek tworzysz jakąś muzykę?


    Co do przerostu, to popłynąłem trochę z głośnikiem, to fakt. Drogie to i małe, ale chcialem dotknąć, poczuć i posłuchać. Co do reszty, obudowa nie odstaje zbytnio od standardów z lat '70, kiedy drewno i metal były w syntezatorach na fali (zresztą przez ciekawy zbieg okoliczności). Mogłem wykonać to gorzej, wpakować w plastik i oszczędzić może 20zł i kilka godzin pracy, jednak nie widziałem w tym sensu. Co do gałek, to były dość tanie, a wyglądają całkiem estetycznie. Na potencjometrach, przełącznikach i gniazdach nie mam zamiaru oszczędzać, bo się to nie opłaca. No i dziękuję za uznanie, sprzęt na żywo wygląda także dobrze.
    Co do muzyki, to moje tworzenie polega na odpaleniu sprzętu, pokręceniu gałkami, pobujaniu się, czasem potańczeniu i tyle. Wyników prac raczej nie nagrywam, świat nie jest jeszcze na to gotowy.

    Na zakończenie odpowiedź na pytanie, które przez pomyłkę zapewne zostało usunięte.

    wujekadi wrote:
    Piękna konstrukcja, gratuluję. Karbowane gałki nie były by wygodniejsze?


    Byłyby, jednak mam problemy ze znalezeniem wysokich (ponad 15 mm), o niewielkiej średnicy (ok. 10 mm) i do tego ładnych i w rozsądnej cenie. Jedyna dostępna alternatywa dla GSL-10 (których użyłem) to Davies 1900H - te są delikatnie karbowane i do tego dostępne w wielu kolorach. GSL-10 używam już długo nie są zbyt śliskie, poza tym bezproblemowo wchodzą na oś potencjometru. Jak pewnie zauważyłeś, karbowanych użylem do nastaw filtra - tu duża gałka o dobrym chwycie to podstawa - zmiana barwy przy niewielkim obrocie jest bardzo duża. I bardzo dziękuję za pochwałę, lubię pochwały.
  • #5
    flp
    Level 12  
    Nie myślałeś nad tym, żeby dodać do tego chociaż prosty generator obwiedni AR i wejście CV do kontroli oscylatora?
  • #6
    Gigantor
    Level 19  
    flp wrote:
    Nie myślałeś nad tym, żeby dodać do tego chociaż prosty generator obwiedni AR i wejście CV do kontroli oscylatora?


    Właściwie to nie myślałem o tym. Urządzenie miało być dokładnie tym, czym jest.
    Dodanie CV do oscylatora wiąże się z jego przeprojektowaniem. A jak już CV, to V/oct i układ dalej się komplikuje (poza tym dochodzi 1 gniazdo i minimum 1 potencjometr/przełącznik). AR to dodatkowy układ + 4 potencjometry (A+R+2 cele modulacji). Jak już jest AR to wypadałoby dodać VCA. I już syntezator jest 2x większy, a chodziło też, by urządzenie było zgrabne.
    Miałem już kilka projektów, w których dodawałem coś, "bo się przyda", a na końcu kończyłem z urządzeniem - potworkiem. Teraz na początku intensywnie myślę co to ma być i do czego, a poźniej wykonuję.
    Pozdrawiam!
  • #8
    flp
    Level 12  
    Oj zaraz 1V/oct wystarczy sekwenser z logarytmicznymi potencjometrami, a AR tylko do filtra (strasznie lubię gdy filtr sterowany jest obwiednią).

    Jeszcze z trochę innej beczki mam pytanie, zrobiłeś parę filtrów na lm13700. Jesteś w stanie porównać je - Eric Archer / Tim Escobedo / Sound lab mini synth / Echo Rockit, nie pamiętam czy coś jeszcze. Schematy są dość podobne we wszystkich przypadkach. Jak to się przenosi na brzmienie?
  • #9
    Gigantor
    Level 19  
    adambehnke wrote:
    Gratuluję . Projekt i wykonanie pierwsza klasa. Może jakiś przykład z użyciem mikrofonu ?

    Dziękuję bardzo!
    Jak znajdę chwilkę czasu, zrobię demo z użyciem wejścia liniowego / mikrofonowego.
    Pozdrawiam!

    flp wrote:
    Oj zaraz 1V/oct wystarczy sekwenser z logarytmicznymi potencjometrami, a AR tylko do filtra (strasznie lubię gdy filtr sterowany jest obwiednią).

    Jeszcze z trochę innej beczki mam pytanie, zrobiłeś parę filtrów na lm13700. Jesteś w stanie porównać je - Eric Archer / Tim Escobedo / Sound lab mini synth / Echo Rockit, nie pamiętam czy coś jeszcze. Schematy są dość podobne we wszystkich przypadkach. Jak to się przenosi na brzmienie?


    Lubię trzymać się standardów. Jak coś buduję, zawsze biję się, że to nadmiar pracy, nieprzydatne itd., jednak na dłuższą metę się opłaca. W miarę postępów, nauki nowych rzeczy dużo łatwiej wykorzystać stare projekty / integrować z nowymi.

    Co do filtrów:
    Filtr Escobedo ("9V powered MS-20 Salen-Key LP VCF") nie zrobił na mnie dobrego wrażenia, wydaje nieciekawe dźwięki przy wysokim rezonansie, co jak dla mnie go dyskwalifikuje. Poza tym ma niewiele wspólnego z Korgiem MS-20.

    Filtr Erica Archera ("9V analog DIY VC-LPF") zachowuje się poprawnie i tyle. Właściwie niczym nie zaskakuje, przy wysokim rezonansie wychodzą ładne "sweepy", ale bez rewelacji. Gdzieś tam można znaleść moją wersję, z dodanym przesterem na diodach w gałęzi sprzężenia zwrotnego (pewnie dodarłeś już do filmiku na youtube z porównaniem).

    Mini Synth ("MFOS Mini Synth, v1, bez żadnych modyfikacji"). Brzmi zdecydowanie słabo, chyba, że coś popsułem przy montażu.

    Echo Rockit ("MFOS Echo Rockit") - bardzo przyjemny, oscyluje (można uzyskać nawet zniekształcony sinus przy maksymalnej nastawie), bardzo wrażliwy na nastawę cz. odcięcia przy wysokim rezonansie. Ten filtr mogę polecić, szczególnie, że nie jest bardzo skomplikowany.

    Jeśli chciałbyś odejść od LM13700, to polecam filtr Steinera-Parkera ("nowa wersja") ze strony yusynth.net, wiele dobrych opinii ma też "Buchla Lowpass Gate" (na optoizolatorach (fotorezystor+dioda), nie zrobiłem go jeszcze) i "polivoks filter" (bezkondensatorowy, części tanie i łatwo dostępne w Polsce, bardzo agresywny). Z prostych konstrukcji filtr z WP-20 na LM3900 (pasmowy, bez nastawy rezonansu, ale biorąc pod uwagę złożoność - świetny). I pomyśleć, że kiedyś uważałem, że każdy filtr brzmi tak samo...
  • #10
    flp
    Level 12  
    Gigantor wrote:
    adambehnke wrote:
    Gratuluję . Projekt i wykonanie pierwsza klasa. Może jakiś przykład z użyciem mikrofonu ?

    Dziękuję bardzo!
    Jak znajdę chwilkę czasu, zrobię demo z użyciem wejścia liniowego / mikrofonowego.
    Pozdrawiam!


    W filmiku który podrzuciłem w 3-im poście autor projektu używa tego ustrojstwa z mikrofonem i instrumentami. Ja poproszę demo z 1-bit dogiem i echo rakietą. :D

    Co do 1V/oct to Don Buchla był chyba przeciwny stosowaniu tego, stworzył sekwenser i miał nadzieję że muzyka elektroniczna odejdzie od tradycyjnej harmoni i podziału oktawy na 12 tonów. Ale słuchając "Silver Apples Of The Moon" dochodzę do wniosku że na szczęście Moog zrobił klawiaturę sterującą i wprowadził 1V/oct. :p


    Co do filtrów to ten z yusynth to ten Syntezator dźwięku / efekt - MFOS Echo Rockit ? ciekawy. Polivoks też intryguje, zupełnie inny niż cała reszta. Teraz na warsztacie mam drabinkę tranzystorów Mooga (jeszcze nie uruchomiony) i właśnie ten z WP-20. WP-20 brzmi świetnie, sweep bardzo efektowny, tylko że prawie nic nie filtruje, jedynie dodaje oscylacje. Może mam gdzieś babola zaszytego. Bliźniaczą topologię mają filtry EHX Doctor Q i BassBall (wykonanie na zwykłych op-ampach).[/img]
  • #11
    krone1589
    Level 9  
    Podobnych urządzeń używał wieki temu Jean Michael Jarre.
  • #12
    Freddy
    Level 43  
    krone1589 wrote:
    Podobnych urządzeń używał wieki temu Jean Michael Jarre.
    ale chyba tylko z nazwy. :)
  • #13
    krone1589
    Level 9  
    Freddy wrote:
    ...ale chyba tylko z nazwy. :)


    Nie koniecznie tylko z nazwy... gdyby zebrać całe instrumentarium Michaela, znajdzie się wiele ciekawych instrumentów i efektów, które konstrukcyjnie pozostawiają wiele do życzenia w porównaniu z tu obecnym projektem.
  • #14
    gr00veb0x
    Level 9  
    Brakuje mi w tym projekcie jedynie dwóch rzeczy: generatora białego szumu i MIDI IN. A poza tym projekt zacny.
  • #15
    Gigantor
    Level 19  
    gr00veb0x wrote:
    Brakuje mi w tym projekcie jedynie dwóch rzeczy: generatora białego szumu i MIDI IN. A poza tym projekt zacny.


    Z szumem zgodzę się, trochę brakuje (z drugiej strony mam już parę syntezatorów z filtrowanym szumem więc kolejny mi niepotrzebny). Co do MIDI, wymagałoby to znacznego skomplikowania układu - wtedy prościej byłoby już zrobić implementację MIDI i oscylatora na mikrokontrolerze.

    Pozdrawiam!
  • #16
    Sherana
    Level 9  
    Fajne urządzenie do muzyki ambientowej

    Zawsze mnie interesowało jak wykonać dobrej jakości opis pokręteł i przełączników na panelu, więc jak ty to zrobiłeś ?
  • #17
    Gigantor
    Level 19  
    Sherana wrote:
    Fajne urządzenie do muzyki ambientowej

    Zawsze mnie interesowało jak wykonać dobrej jakości opis pokręteł i przełączników na panelu, więc jak ty to zrobiłeś ?


    Załącznik w tym temacie dokładnie opisuje tworzenie tego typu panelu.
    Pozdrawiam!

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2899709.html
  • #18
    oksana
    Level 11  
    Niestety nie znalazłem w tym linku sposobu tworzenia kalkomanii :(