Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Współpraca falownika z wyłącznikami silnikowymi

07 Gru 2014 11:18 2382 14
  • Poziom 9  
    Dzień dobry, mam taki problem:
    Zasilam z falownika kilka silników (bez czujników temperatury wewnątrz silnika) o mocach 0.37, 0.55kW. Zastosowałem więc wyłączniki silnikowe 1-1.6A na każdy silnik (ze stykami pomocniczymi). Okazało się, że przy "prędkości" falownika 50Hz układ działa dostatecznie, ale poniżej 25Hz rozłączały się wyłączniki silnikowe nawet 1.6-2.5A nastawione na maksymalny zakres, mimo, że prąd pokazywany przez falownik to 1 - 1.2A (silniki mało obciążone). Prośba o wyjaśnienie przyczyny, ew. o poradę co zrobić, aby układ działał i silniki były zabezpieczone. Dziękuję
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 28  
    Na początek sprawdziłbym czy producent dopuszcza jakiekolwiek zabezpieczenia za falownikiem.
  • Poziom 9  
    Dziękuję za szybką reakcję
    Na początek sprawdziłbym czy producent dopuszcza jakiekolwiek zabezpieczenia za falownikiem.
    Wydaje mi się, że w żadnej instrukcji falownika nie ma słowa o wył. silnikowych, a często włącza się je za falownikiem bo jak inaczej za rozsądną cenę zrobić linię o sterowanej prędkości (myślę, że to takie milczące przyzwolenie). Mój problem sprawdzałem to na falowniku Siemensa i Hitachi. W instrukcji LG nie ma słowa o wył. silnikowych, ani o zgodzie ani o zakazie.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 18  
    Jak dla mnie to zabezpieczenie powinno być przed falownikiem, nie za.
  • Poziom 19  
    W przypadku większości falowników nie zaleca się montowania wyłącznika silnikowego za falownikiem. W sytuacji gdy podczas pracy napędu nastąpi odłączenie silnika (przez wyłącznik) dochodzi do przepięcia, które może uszkodzić falownik. W Twoim przypadku pod jeden falownik jest podłączonych kilka silników więc możliwe, że w/w przepięcie zostanie przejęte i wygładzone przez pozostałe pracujące silniki.

    Spotkałem kilka aplikacji z "wieloma" silnikami za jednym falownikiem, przy czym były to silniki o takiej samej mocy i nie posiadały termików (były podpięte prosto pod falownik).

    Z moich obserwacji wynika, że w przypadku aplikacji tego typu bardzo istotna jest kwestia odpowiedniej konfiguracji parametrów silnika w falowniku (tj. łączny prąd silników, łączna moc silników itp.). Falowniki przy zmniejszaniu częstotliwości obniżają napięcie wyjściowe na podstawie w/w parametrów.

    Dodatkowo należy pamiętać, że silniki asynchroniczne tracą moc wraz z zmianą częstotliwości.

    Jeśli istnieje taka możliwość podłącz pod falownik tylko jeden silnik, skonfiguruj pod niego falownik, ustaw niskie obroty i sprawdź prądy silnika, oraz napięcie na wyjściu falownika...
  • Poziom 9  
    Jeśli istnieje taka możliwość podłącz pod falownik tylko jeden silnik, skonfiguruj pod niego falownik, ustaw niskie obroty i sprawdź prądy silnika, oraz napięcie na wyjściu falownika...
    Takie próby robiliśmy i mimo, że falownik wskazywał 1.1 - 1.2 A to wyłącznik silnikowy, nawet o zakresie 1.6 - 2.5 wyłączał i nie możemy stwierdzić co było przyczyną. Ogladalismy prąd na oscyloskopie i był przyzwoitą sinusoidą z zawartością w.cz mocno poniżej 10 %
  • Poziom 11  
    Oprócz wyzwalacza zwłocznego (bimetalu) wyłącznik silnikowy posiada też wyzwalacz zwarciowy. Ciekawe jak ten wyzwalacz zwarciowy mierzy ten prąd przy innej częstotliwości, wszak miernik cęgowy musi być typu RMS TRUE aby mierzyć poprawnie prąd falownika.
  • Poziom 9  
    Oprócz wyzwalacza zwłocznego (bimetalu) wyłącznik silnikowy posiada też wyzwalacz zwarciowy. Ciekawe jak ten wyzwalacz zwarciowy mierzy ten prąd przy innej częstotliwości, wszak miernik cęgowy musi być typu RMS TRUE aby mierzyć poprawnie prąd falownika

    Jutro spróbujemy z wyłącznikiem bez wyzwalacza el-mag. Dziękuję
  • Poziom 11  
    Znalazłem kiedyś na sieci taki schemacik
    Współpraca falownika z wyłącznikami silnikowymi
    była też porada
    Uwaga: Stosujemy takie zabezpieczenia które wyłączają zestyk pomocniczy a nie rozwierają torów prądowych głównych. Dlatego stosujemy indywidualne zabezpieczenia przeciążeniowe ( przekaźniki przeciążeniowe ze stykami NO), których zadaniem jest wykrycie przeciążenia i wyłączenie styku pomocniczego.
  • Poziom 9  
    Uwaga: Stosujemy takie zabezpieczenia które wyłączają zestyk pomocniczy a nie rozwierają torów prądowych głównych. Dlatego stosujemy indywidualne zabezpieczenia przeciążeniowe ( przekaźniki przeciążeniowe ze stykami NO), których zadaniem jest wykrycie przeciążenia i wyłączenie styku pomocniczego
    No tak, ale takie konstrukcje wyłączników są dla dużych prądów, których silnikowy nie może rozłączać.
  • Spec od Falowników
    W niektórych uzasadnionych przypadkach możemy stosować układ wielosilnikowy na wyjściu falownika (sterowanie skalarne). Połączenie równoległe wielu silników powoduje zmniejszenie rezystancji obciążenia wyjścia falownika a wypadkowa indukcyjność stojana również się zmniejsza natomiast zwiększa się pojemność upływu do ziemi, a co za tym idzie większe są zniekształcenia prądu niż przy podłączeniu tylko jednego silnika do wyjścia przemiennika.

    Pytania:
    - jaki typ wyłączników zastosowany został w układzie
    - w jakiej odległości od falownika zostały zainstalowane
    - jaka jest długość przewodów silnikowych
    - jaki typ kabla silnikowego został zastosowany
  • Poziom 9  
    Pytania:
    - jaki typ wyłączników zastosowany został w układzie
    - w jakiej odległości od falownika zostały zainstalowane
    - jaka jest długość przewodów silnikowych
    - jaki typ kabla silnikowego został zastosowany

    wył. siln. Mbs32 z dodatkowymi stykami
    ok. 0.5 - 1m od falownika
    średnia długość kabli 30m
    przewód OWY 3x1.5mm2
  • Poziom 19  
    Naprawiałem kiedyś maszynę o podobnej konstrukcji i wszystko działało poprawnie, jak znajdę to podam jakie zabezpieczenia silnikowe tam pracują.
    Zapytaj w jakiejś dobrej hurtowni elektrycznej podzwonią i coś zaproponują

    apajak1988 napisał:
    Jak dla mnie to zabezpieczenie powinno być przed falownikiem, nie za.


    I jest p.zwarciowe
  • Poziom 9  
    Problemem, jak się okazało, nie była współpraca z zabezpieczeniami, ale fakt, że sumaryczna długość przewodów do silników znacznie przekraczała 50m. Zaczyna wtedy odgrywać rolę pojemność przewodów i pojawiają się przepięcia (szpilki) w momencie kluczowania falownika. Należy wtedy założyć na wyjściu falownika filtr "sinusoidalny", lub dławik "di/dt" do wygładzenia prądów. Są to kosztowne, ale niezbędne inwestycje bo przepięcia mogą spowodować uszkodzenia silników. Dziękuję za zainteresowanie.
  • Poziom 2  
    Wszystko zależy właśnie od charakterystyk wyłącznika i parametrów producenta. Warto to sprawdzić w manualu.