Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

EPOKE SKE 8/15 - Kontynuacja tematu - układ sterowania silnikiem

machen60 07 Gru 2014 12:43 798 3
  • #1 07 Gru 2014 12:43
    machen60
    Poziom 10  

    Witam
    Chciałbym dalej kontynuować temat związany z działaniem i tworzeniem tego układu więc założyłem nowy temat jako kontynuacja poniższego.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=14199232#14199232

    kspro napisał:
    Czy ta płytka nie była przypadkiem grzebana? Może opornik i domniemany termistor zostały zamienione miejscami?

    Wydaje mi się, że nie było grzebania. Płytka z bliźniaczego urządzenia (zdjęcie w załączeniu) posiada te same elementy tylko niektóre bez oznaczeń (to czerwone coś obok otworu to zaschnięta farba)
    kspro napisał:
    Przedwczesne wyłączenie napięcia spowoduje, że silnik się zatrzyma w przypadkowej pozycji (przy tranzystorze hamującym cały czas aktywnym). Jeżeli pozycja ta będzie odpowiadała któremuś z długich pól komutatora, to po podaniu napięcia na którykolwiek z zacisków silnik ruszy i dokończy odpowiednio pół obrotu albo cały obrót.

    Potwierdzam spostrzeżenie. Mechanizm w urządzeniu oczywiście można też załączyć ręcznie, bo przedłużeniem wałka z mimośrodem jest rączka. Gdy się ją przekręci pozostawiając mechanizm w położeniu pośrednim między START a STOP, to po włączeniu świateł w pojeździe (wcześniej o tym wspominałem, że bez nich układ nie działa) silnik dokonuje obrotu do pozycji zgodniej ze stanem włącznika ON/OFF.

    Urządzenia u mnie pracują tylko pod napięciem 12V (mikrociągniki) i nie ma z układem żadnych problemów, więc można ostrożnie domniemywać, że do 24V może być delikatnie coś innego. Mnie interesuje 12V.

    Reasumując: można spróbować zrobić płytkę zastępując domniemany termistor rezystorem 120Ω 0,5W lub 1W i zobaczyć w praniu co wyjdzie :-)

    EPOKE SKE 8/15 - Kontynuacja tematu - układ sterowania silnikiem

    0 3
  • Pomocny post
    #2 08 Gru 2014 03:11
    kspro
    Poziom 27  

    Jeżeli rzeczywiście dobrze odgadłem funkcjonowanie układu, to bardzo mnie to cieszy, dodam więc, że w międzyczasie doszedłem do wniosku, że układ z opornikiem 475Ω jest wersją na 12V tylko i wyłącznie. Świadczy o tym warystor S14K25 dołączony równolegle do tranzystora a zastosowany tam do gaszenie ewentualnych przepięć od silnika zarówno podczas pracy jak i hamowania. Z katalogu co prawda wynika, że jest to warystor na 25VRMS i 31VDC, ale według mnie 31V to jest i tak niebezpiecznie blisko maksymalnego napięcia, jakie może się pojawić w instalacji samochodowej 24V. Tak więc uważam, że jest to wersja na 12V, co tłumaczyłoby moc opornika 475Ω.

    Oczywiście możesz bezpośrednio skopiować płytkę używając oporników 470Ω lub 510Ω (bo dokładny 1% jest niepotrzebny) oraz 120Ω lub 100Ω, gdyż ta wartość też nie jest krytyczna, skoro jednak będziesz ją robił od zera, to proponowałbym drobne ulepszenie. Zamiast pojedynczego tranzystora PNP mocy użyj dwóch: małego PNP i NPN mocy. Uzyskasz w ten sposób lepsze hamowanie i przy okazji mniejszą moc rozpraszaną w opornikach, bo ich oporności będzie można zwiększyć wobec znacznie większego wzmocnienia pary tranzystorów.

    Odnosząc się do schematu, który zamieściłeś, zmiany wyglądałyby następująco:
    - w miejsce tranzystora TIP42A należy dać BC327, z tym że jego kolektor należy połączyć z bazą tranzystora mocy NPN i jednocześnie przez opornik 3.3kΩ do masy;
    - emiter tranzystora mocy NPN należy połączyć z masą, a kolektor tam gdzie emiter BC327;
    Tranzystor NPN mocy może być dowolny, byle w tej samej obudowie TO220 i o takich samych parametrach jak TIP42A, czyli 60V/6A/65W (przypuszczam nawet, że napięcie mogłoby być niższe, np. 45V), pasowałby zatem TIP41A, BD535, BD243B/C, BD911, żeby wymienić choć kilka. Na tranzystor BC327 (w małej obudowie TO92) i dodatkowy opornik na pewno jest dość miejsca.

    Po takiej zmianie zasada działania układu pozostanie taka sama, ale hamowanie będzie lepsze, bo wzmocnienie prądowe wypadkowego tranzystora PNP będzie co najmniej kilkadziesiąt razy większe niż samego TIP42A. W związku z tym można zwiększyć wartości oporników: zamiast 120Ω można użyć 220Ω (tak na wszelki wypadek, zresztą w nim i tak praktycznie nie wydziela się moc), natomiast zamiast 475Ω można użyć 3.3kΩ, przez co moc wydzielana w tym oporniku podczas pracy silnika spadnie do niecałych 50mW. Projektując płytkę należy tylko pamiętać, że kolektor tranzystora mocy jest połączony elektrycznie z obudową, więc śruba, którą tranzystor NPN jest przykręcony do laminatu, nie może mieć kontaktu z masą (obudową), ale zdaje się, że w oryginalnej konstrukcji to i tak nie miało miejsca.

    0
  • #3 08 Gru 2014 08:16
    machen60
    Poziom 10  

    @kspro Dzięki za podjęcie tematu i ogromną pracę detektywistyczną. Znajomy elektronik już się tym pomalutku zajmuje i mam nadzieję, że uda się nam wszystko dopiąć do końca.

    0
  • #4 07 Kwi 2015 10:01
    machen60
    Poziom 10  

    Dopiero teraz udało się doprowadzić sprawę do szczęśliwego końca !! Wielkie dzięki @kspro

    0