Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Piła spalinowa Husqvarna 40 - Brak iskry, zatarty tłok.

wemibo 07 Gru 2014 18:50 6474 17
  • #1 07 Gru 2014 18:50
    wemibo
    Poziom 7  

    Witam
    Posiadam piłę spalinową Husqvarnę 40, która po zgaśnięciu (skończyło się paliwo) już nie uruchamia się. Po wykręceniu świecy widzę, że nie ma iskry. Ale:
    - świeca jest OK, bo testowałem świecę (jest iskra) na innej pilarce oraz użyłem drugiej świecy
    - jak wkładam palce i odpalam, to kopie. Na 'oko' siła kopnięcia jest podobna, jak w innej sprawnej pilarce (teść ma drugą, więc mogę porównywać).
    -cewka raczej na pewno jest dobrze ustawiona względem koła zamachowego (0,3-0,5mm szczelina)
    -wszystkie kabelki (konkretnie 2 od włącznika:) ) są odseparowane, żeby mieć pewność, że nie przeszkadzają
    -oporność pomiędzy kablem wysokiego napięcia a rdzeniem - nieskończoność, pomiędzy rdzeniem, a wyjściem do kabla do włącznika - nieskończoność

    Zakładam, że zepsuła się cewka, tylko nie rozumiem, dlaczego kopie i to dosyć porządnie. Co jeszcze można sprawdzić ?

    pzdr
    Bogdan

    0 17
  • #2 07 Gru 2014 19:08
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Cewka do wymiany.

    0
  • #3 11 Gru 2014 18:59
    wemibo
    Poziom 7  

    Witam.
    Zgadza się - po wymianie cewki na nową iskra jest bardzo ładna.

    Niestety długo się nie nacieszyłem. Popracowałem nią z pół godziny i od tego czasu znowu 'nie żyje'. Iskra jest, natomiast widzę, że:
    - świeca sucha jak pieprz, niezależnie jak odpalam - na ssaniu,bez ssania
    - jak przykładam palec zamiast świecy - również suchy.

    Zdemontowałem i wyczyściłem gaźnik myślę, że wzorcowo, zresztą i tak był czysty. I dalej nie pali, świeca sucha.

    Piłę mamy od nowości - ponad 20lat, może zaczyna się sypać ? Zastanawiam się, czy może to być słabej kompersji, czyli tłok do wymiany. Jak to sprawdzić amatorskim sposobem?

    pzdr
    Bogdan

    1
  • #4 11 Gru 2014 20:23
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Widzę, że palec to twoje podstawowe narzędzie diagnostyczne.

    Gaźnik, filtr paliwa, wężyk paliwowy, odpowietrznik zbiornika paliwa.

    0
  • #5 13 Gru 2014 20:28
    wemibo
    Poziom 7  

    Palec to podstawe narzędzie diagnostyczne amatora ;)

    A więc:
    a) gaźnik OK (czysty,uszczelki cale)
    b)filtr paliwa OK (czysty)
    c)wężyk paliwowy OK (drożny, niepopękany, podaje prawidłowo paliwo)
    d)odpowietrznik zbiornika paliwa OK (drożne)

    Przyczyną jest przytarty tłok i zapieczony pierścień od strony tłumika. Po zdjęciu tłumika zobaczyłem tą usterkę.
    Jeżeli chodzi o cylinder, to jest lekko porysowany. I teraz się zastanawiam, czy lepiej zakupić komplet - tłok + nowy cylinder, czy też obecny papierem ściernym przetrzeć i wykorzystać?
    Nie mam możliwości zbadania, czy cylinder jest owalny.
    Zużycie tłoka to (oryginanie 40mm) - 39,5mm i 39,7mm (owal)

    Jako ciekawostkę powiem, że piła ma z 25lat, od nowości nie była remontowana, ani się nie psuła. Myślę, że w ciągu roku cięła z 10-15m3 drewna. Jestem z nią emocjonalnie związany :)

    Piła spalinowa Husqvarna 40 - Brak iskry, zatarty tłok.
    pzdr
    Bogdan

    0
  • #6 13 Gru 2014 22:03
    krzysiek1959
    Użytkownik obserwowany

    Nie jestem mechanikiem ale po obejrzeniu zdjęcia bym kupił komplet czyli - tłok + nowy cylinder,Cylinder też masz chyba porysowany.

    1
  • #7 14 Gru 2014 08:39
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Cylinder jest porysowany czy zostały na nim ślady aluminium z tłoka?

    Daj zdjęcie.

    0
  • #8 14 Gru 2014 19:17
    wemibo
    Poziom 7  

    Po lekkim przetarciu papierem ściernym 500 i 1200 wygląda to tak:

    Piła spalinowa Husqvarna 40 - Brak iskry, zatarty tłok.

    Generalnie gładki cylinder za wyjątkiem jednego miejsca, gdzie wyczuwam wżer bardziej niż rysę.

    pzdr
    Bogdan

    0
  • #9 14 Gru 2014 21:27
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To wygląda na przyklejone pozostałości aluminium z tłoka.
    Cylinder prawdopodobnie da się uratować.
    Trzeba się tego bardzo dokładnie pozbyć, zeskrobać jakimś ostrym narzędziem i przeszlifować grubszym papierem ściernym namoczonym w nafcie

    1
  • #10 15 Gru 2014 09:14
    wemibo
    Poziom 7  

    Dzięki za pomoc.

    Wyczyszczę porządnie cylinder i podejmę decyzję, czy nowy komplet z cylindrem zakupić czy bez.
    Wprawdzie koszty zakupu cylindra+tłok są nieduże (180zł), to zastanawia mnie jedynie, czy lepiej zostać z oryginalnym szwedzkim cylindrem, czy nowym chińskim.


    pzdr
    Bogdan

    0
  • #11 17 Gru 2014 09:05
    shinto
    Poziom 18  

    Radziłbym ci zmienić komplet.Nowy tłok i nowy pierścień w wytartym cylindrze może przynieść odwrotny efekt.Spadnie kompresja zamiast wzrosnąć..Jak założysz komplet to mimo że to zamiennik masz duże szanse popracować nią następne 10 lat przy tej ilości cięcia.

    0
  • #12 23 Gru 2014 13:44
    wemibo
    Poziom 7  

    Witam.
    Przykra sprawa - zakupiłem sam tłok (z pierścieniem), po założeniu piła popracowała 2-3 godziny, gdzie ciągle miałem problem z odpalaniem i znowu się przytarł tłok i zapieczony pierścień.

    Tak więc mądry po szkodzie zakupię teraz komplet - tłok razem z cylinder. Natomiast się zastanawiam i już się obawiam, czy po zmianie kompletu znowu się sytuacja nie powtórzy. Nie rozumiem, czemu cylinder i tłok zaciera się od strony wydechu ?
    Możliwe, że do skrzyni korbowodowej zasysany jest brud z zewnątrz i on zaciera tamtą stronę ? Pewnie się mylę, bo przecież zacieranie się pewnie następuje gdy tłok wędruje w dół, natomiast napełnianianie jest, gdy tłok idzie w górę. Nie rozumiem.
    Inny słowy - czy można coś wnioskować na podstawie tego, że tłok nie zaciera się 'równomiernie' a z jednej strony ?

    Pobieżne sprawdzenie łożysk, simeringów i uszczelek nie wykazują zbytniego zużycia (luzów, etc.)

    pzdr
    Bogdan

    0
  • #13 23 Gru 2014 13:50
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tłok zatarł się bo nie wyczyściłeś dokładnie cylindra. widocznie pozostało przyklejone aluminium na gładzi lub był kiepskiej jakości.

    Tłok zaciera się od strony wydechu ze względu na temperaturę, nagar mogący dostać się tam z tłumika i jeszcze z kilku innych powodów, na przykład tania chińska produkcja.

    0
  • #14 23 Gru 2014 16:00
    wemibo
    Poziom 7  

    Dziękuję za odpowiedź i cierpliwość. Chyba wszystko się zgadza, co Pan pisze.
    Jedna rzecz jeszcze tylko do wyjaśnienia - "nagar mogący dostać się tam z tłumika". Tłumik w mojej pile jest wypalony w środku na tyle, że po odkręceniu część elementów wysypała się po prostu ze środka (ale głośność bez zmian). Co się dało to wyjąłem. Zastanawiałem się przez chwilę, czy powiedzmy 'przelotowy' tłumik, który wypala zawory w 4t silnikach, w 2t też nie powoduje np. wzrostu temperatury i przez to przegrzewanie tłoka. Rozumiem, że dodatkowo może jakiś syf z tłumika się 'cofać'.
    Wnioskuję, tłumik też do wymiany.
    pzdr
    Bogdan

    0
  • #15 23 Gru 2014 16:24
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tłumik w silnikach 2T do bardzo ważna sprawa.
    Trzeba go wymienić.

    0
  • #16 31 Gru 2014 19:55
    wemibo
    Poziom 7  

    Witam.
    Podsumowując:

    1) Wykonałem ponownie remoncik, na razie 'przejechane' 3 zbiorniki i piła zachowuje się WZOROWO, co wykonałem:
    a) wymiana cylindra i tłoka na nowy
    b) wyczyściłem porządnie układ korbowy, podczas składania posmarowałem uszczelkę od skrzyni korbowej z obu stron (od góry i od dołu) silikonem czerwonym
    c) doprowadziłem do porządku wydech:
    i. pospawałem aktualny, także trzyma się nieźle kupy
    ii. dorobiłem aluminiową blachę pomiędzy tłumikem i cylindrem bo była wypalona również
    iii. dodatkowo zrobiłem uszczelkę z kligeritu i założyłem
    d) ponieważ w necie znalazłem 'sprzeczne' informacje co do docierania, więc 5 pierwszych zbiorników przygotowuję mieszankę w proporcji 2/50, czyli 2 litry oleju na 50l benzyny (potem standarowo 1/50), co do obrotów, to tnę na maxa obrotów, w końcu taki dwutakt to ma dwa stany gazu 0/1. Mam nadzieję, że nie zatrę, dodatkowo in plus jest ujemna temperatura, więc nie powinienem przegrzać/zatrzeć silnika
    e) gaźnika nie regulowałem (L i H), jedynie podniosłem obroty T, działał prawidłowo

    e) ostatnie drobne pytanie do fachowców od pił spalinowych: czy i czym należy posmarować mechanizm pompy oleju - konkretnie ślimak na wale korbowym i trybik zazębiający się z nim. Bo jak rozumiem (tzn. nie rozumiem ;) ) samo smarowanie łańcucha odbywa się dzięki temu mechanizmowi, ale olej ze zbiorniczka nie wędruje przez ten trybik?

    pozdrawiam, dziękuję za pomoc
    wszystkiego najlepszego w Nowym Roku
    pzdr
    Bogdan

    0
  • #17 31 Gru 2014 19:58
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ten napęd pompki oleju nie wymaga smarowania.

    0
  • #18 31 Gru 2014 20:00
    wemibo
    Poziom 7  

    No to wszystko w porządku.
    Bo już chciałem napchać smaru, ale ostateczne parę kropel oleju poszło.

    pozdr
    Bogdan

    0