Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ściemniacz oświetlenia w kabinie auta

tkordus 20 Kwi 2007 00:15 66831 68
  • #31
    manio-85
    Poziom 11  
    Witam

    Ja mam pytanie z podobnej beczki.Zmontowalem sobie taki ukladzik na BUZ71 i jeszzce BC557. Chodzi o to ze wszystko fajnie dziala jak sie zamknie dzwi to zarowka jeszzce okreslony czas swieci, ale wygasza sie za szybko niecale2 sekundy. Jak mozna zwiekszyc ten czas?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #32
    kijok
    Poziom 10  
    mozna to uzyskac zwiekszając rezystor przez ktory rozladowuje sie kondensator
  • #33
    szymon1987
    Poziom 10  
    Ja wykonałem taki wygaszacz przystosowany już do auta z alarmem i działa on na następująco: gdy otwieramy auto za pomocą pilota(centralny zamek otwiera auto) światło zapala się i powoli zaczyna gasnąć(czas świecenia zależy od obciążenia i od kondensatora) gdy nie otworzymy drzwi auta to światło zgaśnie po określonym czasie( tryb gaszenia światła: najpierw światło przygasa a gdy zaczyna świecić się słabo wtedy wyłącza się całkowicie) gdy otworzymy jednak drzwi i zamkniemy, wygaszacz dostaje taki sam sygnał jak przy otwieraniu centralnego zamka i światło świeci max. jasno ( jest wtedy czas na znalezienie stacyjki) po czym zaczyna przygasać.
    A teraz taka sytuacja: po zakończonej jeździe wyłączamy auto, wychodzimy z niego i zamykamy drzwi... wygaszacz nie jest w stanie stwierdzić czy my wchodzimy do auto czy z niego wychodzimy... i ponownie załącza światło, jednak gdy zamykamy centralny zamek światło gaśnie odrazu.
    Elementy wykorzystane do tego wygaszacza to: tranzystor BD243C , kondensator 1000 16V, 4 przekażniki 12V i zgrabna obudowa.Ściemniacz oświetlenia w kabinie auta
    Ściemniacz oświetlenia w kabinie auta

    Dodano po 57 [sekundy]:

    jak wykonam schemacik to go podrzucę:)

    Dodano po 2 [minuty]:

    aaaaaaaaa zapomniał bym o dodaniu że zamiast żarówki wstawiłem diody jasne. Dzięki temu mamy jasne światło i nie musimy dawać dużego kondensatora w układzie:)
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #34
    paco1987
    Poziom 10  
    musze sprobowac bo sam myslalem nad takim ukladem:)
  • #35
    beny_ns
    Poziom 10  
    Zrobiłem zgodnie ze schematem jak opisał go tkordus lecz zamiast tranzystora BUZ71 otrzymałem w sklepie zamiennik BUZ10 natomiast kondensator i rezystor został bez zmian. Poskładałem wszystko pięknie,ładnie i co się okazało że tranzystor przegrzał sie w przeciągu 10sekund... i poległ, nie wiem czym było to spowodowane.

    Koledzy proszę o pomoc
  • #36
    Romulus7874
    Poziom 28  
    Ja właśnie zrobiłem wg schematu hali1 na BUZ71
    Zamiast rezystora dałem potencjometr 47k.
    Kondensator 1000
    µ
    U mnie krańcówka włącza masę,więc + jest w lampce cały czas.
    Przy lampce łatwiej to upchać niż gdzieś w słupku.
    Potencjometrem można regulować czas gaśnięcia.
  • #37
    _jta_
    Specjalista elektronik
    :arrow: beny_ns 23 Gru 2008 11:17
    Pewnie jest potrzebny radiator. Orientacyjnie, w tranzystorze może się wydzielać moc równa
    około połowy mocy żarówki, i ta moc musi coś nagrzać - jak nagrzewa tylko tranzystor, to dość
    szybko go przegrzeje. Poza tym dobrze sprawdzić, czy kondensator nie ma zwarcia.
  • #38
    Romulus7874
    Poziom 28  
    Właśnie wykryłem problem.Po jakimś czasie żarówka zaczyna się lekko żarzyć.Tak jakby tranzystor przewodził sam z siebie.
    Dodatkowo po zgaśnięciu żarówki(przed żarzeniem jeszcze) i po uruchomieniu silnika zaświeca się lekko żarówka.
    Jakieś to czułe na zmiany napięcia.Co można zmodyfikować bo układ jest w dechę i prosty.
    Na razie muszę ustrojstwo wymontować;ryzyko słabego aku.
  • #40
    pawlik835
    Poziom 11  
    szymon1987 napisał:
    Ja wykonałem taki wygaszacz przystosowany już do auta z alarmem i działa on na następująco: gdy otwieramy auto za pomocą pilota(centralny zamek otwiera auto) światło zapala się i powoli zaczyna gasnąć(czas świecenia zależy od obciążenia i od kondensatora) gdy nie otworzymy drzwi auta to światło zgaśnie po określonym czasie( tryb gaszenia światła: najpierw światło przygasa a gdy zaczyna świecić się słabo wtedy wyłącza się całkowicie) gdy otworzymy jednak drzwi i zamkniemy, wygaszacz dostaje taki sam sygnał jak przy otwieraniu centralnego zamka i światło świeci max. jasno ( jest wtedy czas na znalezienie stacyjki) po czym zaczyna przygasać.
    A teraz taka sytuacja: po zakończonej jeździe wyłączamy auto, wychodzimy z niego i zamykamy drzwi... wygaszacz nie jest w stanie stwierdzić czy my wchodzimy do auto czy z niego wychodzimy... i ponownie załącza światło, jednak gdy zamykamy centralny zamek światło gaśnie odrazu.
    Elementy wykorzystane do tego wygaszacza to: tranzystor BD243C , kondensator 1000 16V, 4 przekażniki 12V i zgrabna obudowa.Ściemniacz oświetlenia w kabinie auta
    Ściemniacz oświetlenia w kabinie auta

    Dodano po 57 [sekundy]:

    jak wykonam schemacik to go podrzucę:)

    Dodano po 2 [minuty]:

    aaaaaaaaa zapomniał bym o dodaniu że zamiast żarówki wstawiłem diody jasne. Dzięki temu mamy jasne światło i nie musimy dawać dużego kondensatora w układzie:)



    hmm to gdzie jest ten układzik?? ;) już dwa lata minęly :)
  • #41
    Pi0trek121
    Poziom 23  
    Witam! mam pytanie co do tego układu- ściemniacza chce go zastosowac przy sciemnianiu 4 diod, i zabardzo nie znam sie na mosfedach, a nie chce kupowac takich duzych (drogich) mosfedach znalazłem taki BS 170 bylby dobry?
    pozdrawiam!
  • #45
    isacus
    Poziom 2  
    Mam takie pytanko. Chce uzyskać efekt ściemniania i rozjaśniania lampki oświetlenia kabiny w fiacie punto. Lampką steruje komputer pokładowy. Schemat oświetlenia w aucie:
    Ściemniacz oświetlenia w kabinie auta
    Opis schematu
    H1 - stacyjka
    B1 - skrzynka bezpiecznikowa zew
    B2 - skrzynka bezpiecznikowa wew
    M1 - komputer pokładowy
    I16 i I17 - Czujniki drzwi
    G10 - lampka czyli nasz obszar działania z tym że tu jest schemat chyba innej lampki ja mam z 1 żarówka i prostszą (tak mi sie wydaje)

    Schemat i foto lampki mam nadziej ze dobrze go zrobiłem ;-)
    Ściemniacz oświetlenia w kabinie autaŚciemniacz oświetlenia w kabinie auta
    Lampka pracuje w pozycjach:
    1 - normalna praca. Na środkowy pin 2 jest podawane stałe napięcie 12V niezależnie od otwarcia czy zamknięcia drzwi. Światło zapala się po otwarciu drzwi, lub po skończonej jeździe w momencie wyciągnięcia kluczyka ze stacyjki, gaśnie po zamknięciu drzwi (ale z opóźnieniem ) lub po przekręceniu kluczyka. Otwarcie centralnego zamka poprzez auto alarm nie powoduje zapalenia światła, dopiero po fizycznym otwarci drzwi ( możne kiedyś wzbogacę autko o ta funkcje zeby zapalało się oświetlenie kabiny zaraz po otwraciu zamka centralnego). Tymi wszytki funkcjami steruje komp pokładowy poprzez podawanie masy na pin 3 (świecenie lampki) lub brak masy (nie świeci)
    2 - pozycja kiedy lampka jest wyłączona cały czas
    3- pozycja kiedy lampka jest włączona cały czas

    Żarówka w lampce 12V 10W

    Tak więc potrzebuję, (tak mi się wydaje) prostego układu który by powodował powolne rozjaśnianie i ściemnianie lampki, innych funkcji nie potrzebuje gdyż steruje tym komputer.
  • #46
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Z tego schematu oświetlenia trudno mi się zorientować "co jest co".

    Rozumiem, że istotny jest ten schemat lampki: komputer działa tak, że łączy pin 3 z masą, kiedy lampka ma świecić.
    Przełącznik w położeniu 1 łączy "masę" żarówki z pinem 3 (i wtedy komputer steruje żarówką), w położeniu 2 "masa"
    żarówki pozostaje niepodłączona i żarówka nie świeci, w położeniu 3 jest połączona z masą, i żarówka świeci.

    Pytania: czy komputer już sam włącza, albo wyłącza żarówkę płynnie, czy tę płynność (w obie strony) trzeba dorobić?
    domyślam się, że trzeba dorobić w obie, ale chcę się upewnić; oraz, czy przełącznik też ma włączać/wyłączać płynnie?
    wreszcie, jaki ma być czas tego płynnego włączania/wyłączania? 10 sekund? taki sam czas włączania i wyłączania?
  • #47
    isacus
    Poziom 2  
    Dobrze piszesz. Wiem że schemat trochę laicki ;-) Lampka ma przełącznik w sobie standardowo jest tak że zwarte jest z 1 i wtedy lampką steruje komputer podając na pin 3 masę. Przełączenie lampki w pozycje 2 skutkuje tym że nie świeci wcale, 3 ze świeci cały czas niezależnie co się robi.

    Tak więc wszystkie opóźnienia gaszenia (że światło zaczyna gasnąć dopiero ileś tam sek po zamknięciu drzwi czy tam po przekręceniu stacyjki) mam z głowy, bo to załatwia mi komputer, chodzi tylko o samo ściemnianie, bo komputer tylko zapala i gasi żarówkę gwałtownie

    Myślę że wystarczy 3 sek zapalanie i około 5 sek gaszenie. Chyba że to komplikuje bardzo układ to może być np po 4 sek w obie strony.

    Ręczne zapalenie lampki (pozycja 3) niech pozostanie normalnie myślę że będzie to lepszym rozwiązaniem tak jak jest gdyż jeśli już tego używam to przeważnie po to żeby szybko coś zobaczyć na chwile np podczas jazdy.

    Miejsca w koszyczku lampki i pod podsufitka jest sporo wiec nie musi to być jakieś miniaturowe

    Mam nadzieje że teraz już wiadomo o co mi chodzi ;-)
  • #48
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Chyba najprościej będzie jakoś tak:
    Ściemniacz oświetlenia w kabinie auta
    Czas wyłączania jest z grubsza R1*C1, można np. C1=50µF (to będzie elektrolit - uwaga na biegunowość), R1=100k;
    R2 powinien być z 5 razy większy od R1 - czyli R2=510k (im mniejszy, tym szybciej będzie się włączać); R3=1k, R4=10k,
    R5=33k, T1=BC557C, T2 - jakiś MOSFET z kanałem N na odpowiedni prąd (lepiej, żeby miał mały opór włączenia,
    i żeby maksymalny prąd był z 3-krotnym zapasem względem tego, co wychodzi z mocy żarówki).

    Można by jeszcze parę ulepszeń: po pierwsze, MOSFET-a łatwo uszkodzić, jak się poda na bramkę za duże napięcie
    - ten układ mu takiego nie poda, ale jak ktoś dotknie śrubokrętem... można na wszelki wypadek dodać diody, jedną
    równolegle do R5 od masy do bramki, drugą od bramki do plusa zasilania; po drugie, włączanie będzie trochę
    opóźnione, żeby tego opóźnienia nie było, można dodać opornik 1.5M między bazę T1 a masę.

    Jeszcze do szybkiego włączania opornik (np. 51k) między bazę T1 a włącznik (który będzie go łączyć z masą) - to
    też będzie płynne włączanie, ale dużo szybsze, szybkość można zmienić dobierając ten opornik, 51k to około 0.4s;
    ten opornik nie powinien być mniejszy, niż 10k, bo ze zbyt małym będzie źle działać, lub nawet spali się T1.
  • #49
    rosiek
    Poziom 9  
    A ja jako że jestem zupełnie zielony to mam pytanie na ile V ma być kondensator, mam np. 25V/680uF może być ?
  • #50
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Co najmniej na napięcie zasilania - w aucie zwykle jest 12V, więc kondensator na 15V, albo 16V - oczywiście może być nieco więcej.
    680µF to trochę dużo, trzeba by chyba dać mniejsze oporności (np. R1=10k), jeśli czas ma być kilka, a nie kilkadziesiąt sekund.
  • #51
    rosiek
    Poziom 9  
    agnieszka7874 napisał:
    Właśnie wykryłem problem.Po jakimś czasie żarówka zaczyna się lekko żarzyć.Tak jakby tranzystor przewodził sam z siebie.
    Dodatkowo po zgaśnięciu żarówki(przed żarzeniem jeszcze) i po uruchomieniu silnika zaświeca się lekko żarówka.
    Jakieś to czułe na zmiany napięcia.Co można zmodyfikować bo układ jest w dechę i prosty.
    Na razie muszę ustrojstwo wymontować;ryzyko słabego aku.


    Złożyłem ten układ i działa, ale pojawia się problem żarzącej żarówki, kolega może rozwiązał problem ?
  • #52
    Emil2543
    Poziom 15  
    Witam zrobiłem podobne urządzenie schemat wymyśliłem sam
    Ściemniacz oświetlenia w kabinie auta
  • #53
    Romulus7874
    Poziom 28  
    rosiek napisał:


    Złożyłem ten układ i działa, ale pojawia się problem żarzącej żarówki, kolega może rozwiązał problem ?

    Niestety ,odłączyłem i nie mam kiedy pokombinować.W moim wypadku podobno najlepiej będzie zamontować lampkę od Omegi.(Vectra)
  • #54
    Robert SP3WBX
    Poziom 14  
    Witam.

    Poszukuje schematu ściemniacza czasowego z funkcją włączania oświetlenia po wyłączeniu stacyjki.
  • #55
    andre1058
    Poziom 9  
    Gdzie jest wygaszacz światła kabiny
  • #56
    eudziew
    Poziom 1  
    Witam koledzy jestem tu nowy i zabardzo sie nieznam na elektronice a chcial bym taki uklad zrobic .Kupilem wszystko z pierwszego schematu i niewiem jak podłaczyc tranzystor w tym kułku Bardzo bym prosil o odpowiedz
  • #57
    zibi_000
    Poziom 1  
    tkordus napisał:
    Urzadzenia sa na elektrodzie, ale ja postawiłem sobie warunek: Urzadzenie musi miec tylko 2 przewody tak bym mógł je podłączyć bezpośrednio równolegle do włącznika zamontowanego w drzwiach. (jestem z natury leniwy). Układ który wykonałem wywołuje efekt jakby żarnik żarówki gasł powoli - jakby w halogenie. Mi się podoba i działa w moim aucie :D Układ podłączamy równolegle do wyłącznika światła w drzwiach. Tranzystor nie wymaga żadnego radiatora - nie zdąży się nagrzać. Przed zamontowaniem nalezy sprawdzić który przewód ma plus a który minus - by nie podłączyć układu odwrotnie!!


    jak byś mógł to pokaż normalne zdjęcie po montażu jak to w realu wygląda
  • #59
    mleczakm
    Poziom 19  
    Cytat:
    Jednak by efekt był widoczny przy krótkim otwarciu drzwi musiałem dodać diodę,


    Na elektronice znam się - niezbyt, delikatnie mówiąc :) o jaką diodę mam prosić w sklepie elektrycznym? Bo bez diody wszystko działa pięknie - tylko długo trzeba czekać, aż się naładuje.