Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dwufunkcyjny piec z zamkniętą komorą spalania do WYSOKIEGO KOMINA

xyde 09 Dec 2014 15:54 12618 28
  • #1
    xyde
    Level 8  
    Muszę zakupić piec dwufunkcyjny z zamknięta komorą spalania do 50-metrowego mieszkania w kamienicy. Mieszkanie środkowe (pierwsze piętro), okna drewniane skrzynkowe, ocieplenia brak.
    Problemem jest jednak bardzo wysoki komin, który ma prawie 14 metrów, a słyszałem, że jest to górna granica.
    Dobrane grzejniki mają łącznie około 5 kW.
    Co w takim przypadku polecacie?
  • Helpful post
    #2
    bro2004
    Level 29  
    System 80/125 kocioł z zamkniętą komorą spalania firmy Termet MiniMax Elegance lub MiniTerm Elegance 24 kW - 23 m długości komina. Każde kolano 90st. skraca dł. o 1m.
  • Helpful post
    #3
    mitsurugi
    Level 25  
    14 metrów przy systemie koncentrycznym 80/125 to nie jest raczej problem dla uznanych producentów kotłów gazowych. Jednak przed zakupem warto poczytać dokumentację techniczną.
  • #4
    jack63
    Level 43  
    xyde wrote:
    Dobrane grzejniki mają łącznie około 5 kW.
    bro2004 wrote:
    Termet MiniMax Elegance lub MiniTerm Elegance 24 kW

    Szykuje się kolejna katastrofa. Oczywiście nie chodzi o termeta jako takiego, tylko o moc dla CO.
    Każdy kocioł dwufunkcyjny będzie 5 x przewymiarowany.
    Szukaj kotła z jak najmniejszą mocą minimalną dla CO. Z kominem poradzi sobie chyba każdy.
  • Helpful post
    #5
    hilzie
    Level 19  
    jack63 wrote:
    xyde wrote:
    Dobrane grzejniki mają łącznie około 5 kW.
    bro2004 wrote:
    Termet MiniMax Elegance lub MiniTerm Elegance 24 kW

    Szykuje się kolejna katastrofa. Oczywiście nie chodzi o termeta jako takiego, tylko o moc dla CO.
    Każdy kocioł dwufunkcyjny będzie 5 x przewymiarowany.
    Szukaj kotła z jak najmniejszą mocą minimalną dla CO. Z kominem poradzi sobie chyba każdy.

    Termety mają moc minimalną na poziomie 7 kW
  • Helpful post
    #7
    hilzie
    Level 19  
    W prawie każdym kotle dwufunkcyjnym ,można ograniczyć moc na CO ,jednocześnie nie ograniczając mocy na CWU, czyli w przypadku Termeta ,można ustawić moc grzania na poziomie 7-10 kW i jednocześnie zostawić moc 7-24 do grzania CWU by była normalna wydajność ciepłej wody ,są kotły które mają moc od 2 kW ,ale tylko kondensacyjne ,na tak małą powierzchnię niestety nie opłacalne .

    Dodano po 1 [minuty]:

    xyde wrote:
    A moglibyście mi taki kocioł polecić? Znajdę jakiś, który ma mniej niż 7 kW? Dotychczas widziałem tylko powyżej 10 kW.

    Edit:
    Znalazłem taki kocioł:
    http://www.termet.com.pl/pl/produkty/gazowe_s...ia/Minimax_Elegance_turbo_GCO-DP-21-03_21_21/

    o zakresie mocy od 6 do 21 kW

    W mieszkaniu prysznic i umywalka w łazience i zlew w kuchni. Ich odległość od ktoła to ok 0,5-1 m. Nadałby się?

    zdecydowanie tak
  • #8
    michael1986
    Level 18  
    Dlaczego kocioł o minimalnej mocy CO 7kW będzie dużo gorszy od takiego co ma min. np. 4kW? Czy dużo więcej spali przez to, że będzie startował częściej?
  • #10
    xyde
    Level 8  
    mitsurugi wrote:
    Pytanie tylko jak z serwisem w twoim regionie?


    Mieszkam we Wrocławiu.


    P S
    Instalacja w pex-alu-pex firmy SANHA.
  • #11
    maras77
    Level 21  
    jack63 wrote:
    xyde wrote:
    Dobrane grzejniki mają łącznie około 5 kW.
    bro2004 wrote:
    Termet MiniMax Elegance lub MiniTerm Elegance 24 kW

    Szykuje się kolejna katastrofa. Oczywiście nie chodzi o termeta jako takiego, tylko o moc dla CO.
    Każdy kocioł dwufunkcyjny będzie 5 x przewymiarowany.
    Szukaj kotła z jak najmniejszą mocą minimalną dla CO. Z kominem poradzi sobie chyba każdy.


    Kondensacyjny Termet Eco Condens Gold - modulacja od 2 kW.
    Ciężko znaleźć coś równie dobrego w tak niskiej cenie - 3500 zł.
  • #12
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    hilzie wrote:
    ...ale tylko kondensacyjne ,na tak małą powierzchnię niestety nie opłacalne .

    Czemu tak sądzisz? Lepiej wywalać ciepło do komina z kotła o mocy 6-7kW, czy zostawiać w domu z kotła o mocy 2 kW ?
  • #13
    maras77
    Level 21  
    bro2004 wrote:
    System 80/125 kocioł z zamkniętą komorą spalania firmy Termet MiniMax Elegance lub MiniTerm Elegance 24 kW - 23 m długości komina. Każde kolano 90st. skraca dł. o 1m.


    Mam podobnie długi komin koncentryczny z kotłem turbo. Działa bardzo ładnie, ale w czasie pracy temperatura dolotowego powietrza jest ponad 70 stopni.

    Jest to niewątpliwie zysk energetyczny i to spory, ale boję się o przegrzanie kotła i ew skrócenie życia sterownika w kotle (np kondensatory).

    Dlatego do takiego długiego komina koncentrycznego polecałbym tylko kociołek kondensacyjny, który tak mocno nie grzeje komina.
  • #14
    xyde
    Level 8  
    maras77 wrote:
    Kondensacyjny Termet Eco Condens Gold - modulacja od 2 kW.
    Ciężko znaleźć coś równie dobrego w tak niskiej cenie - 3500 zł.


    To kocioł jednofunkcyjny. Mnie jest potrzebny dwu-. I ze względu na to, że będzie wisiał w szafce w kuchni, i na to, że na zasobnik nie za bardzo mam miejsce. A i cena takiego zestawu trochę za wysoka.
  • #15
    jack63
    Level 43  
    xyde wrote:
    A i cena takiego zestawu trochę za wysoka.

    A liczyłeś cenę komina??? Przecież ona sięgnie 50% ceny kotła Turbo. :cry:
    Czy nie lepiej wziąć np. Victrix 26 I i wystawić krótki (i stosunkowo tani) komin przez ścianę, co dla kondensatów jest często stosowane???
    Wydasz więcej na kocioł, ale oszczędzisz na gazie i ...kominie.
  • #16
    xyde
    Level 8  
    Wkład już wstawiłem. Przez ścianę nie mogłem, bo fasada kamienicy.
  • #17
    jack63
    Level 43  
    xyde wrote:
    Wkład już wstawiłem.

    Trochę dziwna kolejność działań? Ja najpierw wieszałem kocioł a potem "stawiałem" komin, ale pewnie się nie znam.
    Baw się dobrze z wielokrotnie przewymiarowanym kotłem Turbo. :cry: Poczytaj tematy o taktowaniu i zużyciu gazu.
  • #18
    maras77
    Level 21  
    xyde wrote:
    maras77 wrote:
    Kondensacyjny Termet Eco Condens Gold - modulacja od 2 kW.
    Ciężko znaleźć coś równie dobrego w tak niskiej cenie - 3500 zł.


    To kocioł jednofunkcyjny. Mnie jest potrzebny dwu-. I ze względu na to, że będzie wisiał w szafce w kuchni, i na to, że na zasobnik nie za bardzo mam miejsce. A i cena takiego zestawu trochę za wysoka.


    Jest też dwufunkcyjny.
  • #19
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    jack63 wrote:
    Trochę dziwna kolejność działań? Ja najpierw wieszałem kocioł a potem "stawiałem" komin, ale pewnie się nie znam.

    Przyznaję Ci rację, nie znasz się. Łatwiej jest "postawić" komin, a później wymierzyć miejsce zawieszenia kotła. To dlatego, żeby zachowany był odpowiedni "spadek" rury spalinowej. Naprawdę jest łatwiej :)
  • #20
    maras77
    Level 21  
    mirrzo wrote:
    jack63 wrote:
    Trochę dziwna kolejność działań? Ja najpierw wieszałem kocioł a potem "stawiałem" komin, ale pewnie się nie znam.

    Przyznaję Ci rację, nie znasz się. Łatwiej jest "postawić" komin, a później wymierzyć miejsce zawieszenia kotła. To dlatego, żeby zachowany był odpowiedni "spadek" rury spalinowej. Naprawdę jest łatwiej :)


    Tylko zależnie od rodzaju kotła spadek może być od kotła lub do kotła.
  • #21
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    maras77 wrote:
    mirrzo wrote:
    jack63 wrote:
    Trochę dziwna kolejność działań? Ja najpierw wieszałem kocioł a potem "stawiałem" komin, ale pewnie się nie znam.

    Przyznaję Ci rację, nie znasz się. Łatwiej jest "postawić" komin, a później wymierzyć miejsce zawieszenia kotła. To dlatego, żeby zachowany był odpowiedni "spadek" rury spalinowej. Naprawdę jest łatwiej :)


    Tylko zależnie od rodzaju kotła spadek może być od kotła lub do kotła.

    Chyba nie rozumiesz tego, o czym napisałeś.
    Spadek rury spalinowej zawsze do kotła. ( Przed kotłem skraplacz, ale tylko dla turbo. ) Wyjątek tylko jeden: kocioł turbo z wyrzutem spalin za ścianę, kiedy należy wykonać spadek od kotła.
  • #22
    maras77
    Level 21  
    mirrzo wrote:

    Chyba nie rozumiesz tego, o czym napisałeś.
    Spadek rury spalinowej zawsze do kotła. ( Przed kotłem skraplacz, ale tylko dla turbo. ) Wyjątek tylko jeden: kocioł turbo z wyrzutem spalin za ścianę, kiedy należy wykonać spadek od kotła.


    Następny wyjątek gdy odkraplacz jest przy przejściu z poziomu w pion.
    I jeszcze jeden gdy jest wspólny komin i odskraplacz jest na dole.

    Mogę wkleić rysunki z instrukcji kotłów.

    Oczywiście mówimy o turbo.

    Ale odchodzimy od tematu - generalnie nim się zrobi komin, warto wiedzieć, jaki kociołek będzie zamontowany. Nie ma uniwersalnego sposobu ułożenia rury tak, aby kociołek turbo i kondensacyjny były podłączone OPTYMALNIE i zgodnie z instrukcją, gdyż oba typy mają wykluczające się wymagania co do odprowadzenia skroplin.
  • #23
    jack63
    Level 43  
    mirrzo wrote:
    Przyznaję Ci rację, nie znasz się. Łatwiej jest "postawić" komin, a później wymierzyć miejsce zawieszenia kotła. To dlatego, żeby zachowany był odpowiedni "spadek" rury spalinowej. Naprawdę jest łatwiej

    Dzięki za przyznanie racji. :D Jednak poruszyłeś bardzo ważne, ale trochę inne aspekty "stawiania" komina.
    Wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Mnie chodziło o to aby nie montować komina gdy nie mamy jeszcze wybranego kotła oraz o kolejność operacji montażu.
    Zamontowany komin o wymiarach 120/80 wyklucza/utrudnia/ podnosi koszty montażu kotłów Imergassa i innych, które mają standardowo komin 100/60.
    Jeżeli kawałki komina składane są przez wsunięcie części dalszej od kotła do części bliższej kotłowi, to montaż komina przed kotłem może prowadzić do konieczności "podpychania" kotła pod komin, gdy nie przewidziano odpowiedniego luzu montażowego.
    To tak dla wyjaśnienia.
    A co jest łatwiej a co trudniej zrobić przy montażu bardzo zależy od indywidualnego podejścia oraz wcześniejszego zaplanowania operacji.
    Na pewno masz olbrzymie doświadczenie w montażu różnych kotłów, więc polecałbym czytającym na nim polegać i wycofuję się z mojej opinii.
  • #24
    maras77
    Level 21  
    jack63 wrote:
    mirrzo wrote:
    Przyznaję Ci rację, nie znasz się. Łatwiej jest "postawić" komin, a później wymierzyć miejsce zawieszenia kotła. To dlatego, żeby zachowany był odpowiedni "spadek" rury spalinowej. Naprawdę jest łatwiej

    Dzięki za przyznanie racji. :D Jednak poruszyłeś bardzo ważne, ale trochę inne aspekty "stawiania" komina.
    Wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Mnie chodziło o to aby nie montować komina gdy nie mamy jeszcze wybranego kotła oraz o kolejność operacji montażu.
    Zamontowany komin o wymiarach 120/80 wyklucza/utrudnia/ podnosi koszty montażu kotłów Imergassa i innych, które mają standardowo komin 100/60.
    Jeżeli kawałki komina składane są przez wsunięcie części dalszej od kotła do części bliższej kotłowi, to montaż komina przed kotłem może prowadzić do konieczności "podpychania" kotła pod komin, gdy nie przewidziano odpowiedniego luzu montażowego.
    To tak dla wyjaśnienia.
    A co jest łatwiej a co trudniej zrobić przy montażu bardzo zależy od indywidualnego podejścia oraz wcześniejszego zaplanowania operacji.
    Na pewno masz olbrzymie doświadczenie w montażu różnych kotłów, więc polecałbym czytającym na nim polegać i wycofuję się z mojej opinii.


    Miałem już nie zabierać głosu w temacie, ale :

    Kocioł można podłączyć na wiele sposobów.

    1. Zgodny z przepisami, ale szkodliwie dla kotła.
    2. Zgodny z przepisami i tak, aby eksploatacja nie uszkodziła kotła, ale nieoptymalnie.
    3. Zgodny z przepisami i tak, aby eksploatacja nie uszkodziła kotła i kocioł działał optymalnie.
    4. Zgodny z przepisami i tak, aby eksploatacja nie uszkodziła kotła i kocioł działał optymalnie oraz zgodnie z instrukcją kotła.

    I przykładowo:

    1. Podłączenie kotła turbo do komina, zgodnie z przepisami bez zadbania, aby całość skroplin była odprowadzona z komina. Skropliny (nie wszystkie), które się cofną po jakimś czasie zabrudzą wymiennik i być może uszkodzą kocioł.
    2. Podłączenie do komina kotła kondensacyjnego tak aby skropliny były odprowadzane z komina do kanalizacji - jest to odprowadzenie nieoptymalne - skropliny mają jeszcze energię i niektóre kotły potrafią ją odzyskać.
    3. Podłączenie do komina kotła kondensacyjnego tak aby skropliny były odprowadzane przez kocioł i jego wymiennik ciepła utajonego - skropliny mają jeszcze energię i niektóre kotły potrafią ją odzyskać. Oczywiście podłączenie za pomocą elementów i adapterów niezależnych producentów kominów.
    4. Użycie wyszczególnionego w instrukcji zestawu kominowego.

    Np imergas można podłączyć zgodnie z instrukcją tylko za pomocą zestawu powietrzno-spalinowego seria zielona lub seria srebrna.

    Ja preferuje sposób 3. Opcja 4 zwykle jest nieoptymalna ekonomicznie i użytkowo.
    Kociołek Imergas można zgodnie z przepisami i bezpiecznie dla kotła podłączyć do przewodu 80/120 za pomocą adaptera niezależnego producenta i będzie to tańsze rozwiązanie niż zestaw z instrukcji. Ale czy wtedy działa gwarancja?


    Ale to dygresja i każdy instalator lub inwestor zrobi jak uważa za stosowne w konkretnej sytuacji. U mnie w okolicy jest fabryka kominów, w której na poczekaniu dorobią dowolny potrzebny element w rozsądnej cenie.

    Wracając do meritum - dobrze robiąc komin wiedzieć jaki kociołek będzie montowany.
  • #25
    xyde
    Level 8  
    maras77 wrote:
    Wracając do meritum - dobrze robiąc komin wiedzieć jaki kociołek będzie montowany.


    Od początku była koncepcja na kocioł dwufunkcyjny z zamkniętą komorą spalania. Słyszałem tylko, że inwestycja w piec kondensacyjny na tak małej powierzchni się nie zwróci. Nie za bardzo się na tym znam, trochę przeczytałem i nawet na tym forum takie opinie można znaleźć.

    W każdym razie komin już stoi jaki stoi. Teraz piec i pytanie, czy rzeczywiście jest sens inwestować w kondensacyjny? Czy ten Termet z 7 kW ujdzie? Mój znajomy natomiast bardzo poleca mi piec Brotje. Nie pamiętam za bardzo, o jaki model chodzi, ale chyba o mocy minimalnej 10kW za 2400zł.

    Jaka w ogóle byłaby różnica względem kotła dwufunkcyjnego kondensacyjnego? Nie chodzi mi tylko o koszty związane z gazem, ale i z jego pracą.
  • #26
    hilzie
    Level 19  
    kondensaty na ogół pracują ciszej od turbo ,bo mają wentylator o zmiennych obrotach .modulacja mocy na co od 2kW sprawi że będzie dłużej pracował i rzadziej się wyłączał ,ale są też minusy .
    sprawdź jakie są koszty serwisowania kotła turbo i kondensacyjnego ,przy małej powierzchni mieszkania ,może się okazać że zysk z mniejszego apetytu na gaz zostanie "zjedzony" przez drogi serwis
  • #27
    xyde
    Level 8  
    hilzie wrote:
    modulacja mocy na co od 2kW
    Usłyszałem też, że w niektórych kotłach nie można osobno modulować mocy dla c.o. i c.w.o. Czy w takim Termecie nie będzie z tym problemu? Jak to wygląda w praktyce?
  • #28
    hilzie
    Level 19  
    W każdym Termecie można moc na CO i CWU ustawiać niezależnie .moc na CO ustawia serwisant podczas uruchomienia kotła ,na CWU natomiast nie ogranicza się mocy po to ,by wydajność ciepłej wody była jak najwyższa
  • #29
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    maras77 wrote:
    Zamontowany komin o wymiarach 120/80 wyklucza/utrudnia/ podnosi koszty montażu kotłów Imergassa i innych, które mają standardowo komin 100/60.

    Nie ma producenta, który stosuje wymiary 120/80 Może jednak go nie znam? Oświeć mnie.
    Immergas ma standardowe systemy spalinowo-powietrzne: 80/125 i 60/100
    Inne firmy też.
    maras77 wrote:

    Wracając do meritum - dobrze robiąc komin wiedzieć jaki kociołek będzie montowany.

    To jest najważniejsze. Należy tu brać (ZAWSZE) pod uwagę fakt, aby tak zamontować owe "kominy", by skropliny nie zatrzymywały się w rurach spalinowych, zmieniając ich "prześwit"
    Ot i cała logika :)