Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MZ TS 250 - ladowanie akumulatora 6v

Sylwek_666 15 Maj 2005 18:21 67485 141
  • #61 15 Maj 2005 18:21
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tak to czytam i widzę że co niektórzy nie maja pojecia o czym piszą (zastosuj regulator od malucha - dobre) a autor tematu, zabiera się do naprawy nie mając pojęcia o co chodzi ("naprawiałem elektrykę, tak piate przez dziesiąte..." - tak sie NIE DA! Nie wiedziałeś człowieku czy masz do czynienia z prądnica czy alternatorem i nie słyszałem zeby w pojazdach mechanicznych były prądnice pradu przemiennego - takimi sa wprawdzie alternatory ale stosuje się w nich mostek prostowniczy i na wyjściu daja napięcie stałe), broniac się przy tym przed jakimkolwiek wydatkiem. Niestety, jak mówi stare przysłowie: z g**na bata nie ukrecisz. I kilka złotych trzeba wydać. W sklepach z cześciami do motocykli kupisz gotowe elektroniczne regulatory napięcia za około 30 zł. Co nie wydaje mi się kwotą wysoką. Jest tam od razu instrukcja montażu, która pozwoli zamontować regulator bez problemów.
    Z mostka gretza i dwóch diód NIE DA sie zrobić regulatora napiecia do prądnicy. Potrzebna jest jedna dioda, która będzie zastępowac wyłącznik zwrotny (zapobiegać będzie przepływowi prądu z aumulatora na prądnice, kiedy na pradnicy napiecie będzie niższe niż na akumulatorze - tak mamy jak silnik jest wyłaczony i prąd płynac w taki sposób uciekłby z akumulatora). Następnie jest potrzebny blok stabilizacji napiecia. A tu już jest potrzebny tranzystor. I przydałoby sie jeszcze zabezpieczenie nadpradowe, które ograniczałoby maksymalny prad płynący z prądnicy, tak by jej nie przeciążać, co doprowadzic może do jej przegrzania i zniszczenia. A tego NIE DA się zrobic za pomoca diód!!!
    Ts ma dość prostą instalację elektryczną. Ale jak w każdym pojeździe MUSI ona byc sprawna. Za stan akumulatora odpowiada nie tylko prądnica i regulator, ale też cała instalacja pojazdu: czy nie ma gdzieś zwarć, jakiś upływności...
    Twój problemjest jak najbardziej do rozqwiązania. Ale mam trudności w zrozumieniu twoich opisów: co to znaczy ze cewka ma opornośc, bo miernik pokazuje 7. I co to znaczy, że cyferki na mierniku latały?
    A teraz opis jak ja bym to zrobił:
    1. Sprawdzam czy instalacja nie ma jakiś zwarć.
    2. Biorę woltomierz i wpinam go równolegle do akumulatora. Sprawdzam odczyt.
    3. Sprawdzam, czy wszystko jest odpowiednio połączone. Nawet ta żaróweczka kontroli ładowania. W niektórych typach to właśnie przez nią płynie prąd na wzbudzenie pradnicy. I powinna ona być podłaczona do miejsca, gdzie pojawia sie 6 V po włączeniu stacyjki, a z drugiej strony do prądnicy. I jest ona bardzo ważna!
    4. Sprawdzam czy regulator jest poprawnie spiety z pradnicą: w mzcie nie mozna się pomylić bo sa opisy.
    5. Sprawdzam, czy prądnica i regulator maja dobre połacenie z masą pojazdu.
    6. odpalam moto i sprawdzam odczyty na woltomierzu. Jesli wzrastają do poziomu 7 - 7,2 V to znaczy ze instalacja jest SPRAWNA i zostawiam ją w spokoju!
    7. Jeśli nie ma wzrostu napięcia, czyli pradnica nie ładuje, podaję bezpośrednio na wyprowadzenie wzbudzenia DF 6 V z akumulatora i sprawdzam odczyt. Jeśli napiecie wzrośnie, nawet powżej 8 V to znaczy ze pradnica jest sprawna, a do wymiany regulator.
    Do samodzielnej naprawy regulatora z twoją praktyką bym się nie zabierał (nie jestem niemiły, tylko masz małe doświadczenie).
    Jeśli podanie napiecia na wzbudzenie nie pomoże, to masz uszkodzoną prądnicę. Najczęściej pada wirnik. Koszt nowego to około 150 zł.
    Prądem ładowania akumulatora bym się nie przejmował. Jak jest pusty to będzie pobierał większ prąd, a jak się naładuje to jego ładowanie się ustabilizuje. Nie ma możliwości jego usmażenia (jeśli oczywiscie instalacja jest sprawna i napięcie prwidłowe).
    Osobiście jestem w stanie usunąc ci twoją usterke w ciągu 1 godziny. Gdybyś miał jakieś pytania, to wal śmiało.

  • Relpol
  • #62 15 Maj 2005 20:15
    wueska
    Poziom 16  

    mz ts ma prądnice stary maluch również ma pradnice :)

  • #63 15 Maj 2005 20:18
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A wiesz ty chopie jaka je różnica między 6 a 12 V ???
    To ci odpowiem: a tak ze dwa razy!!! :D
    Po prostu nie nadaje się!

  • #64 16 Maj 2005 09:09
    Sylwek_666
    Poziom 16  

    Błażej napisał:
    Twój problemjest jak najbardziej do rozqwiązania. Ale mam trudności w zrozumieniu twoich opisów: co to znaczy ze cewka ma opornośc, bo miernik pokazuje 7. I co to znaczy, że cyferki na mierniku latały?

    Opornosc ? - proste jak drut badalem cewke oporowa i jej rezystancje Omami, gdy przewodnik jest idealny miernik pokazuje "1", a tu pokazal "7" :D
    Cyferki lataly gdyz tak juz jest z tymi (przynajmniej tanimi) miernikami elektronicznymi gdy mierzy sie prad staly ktory nie jest do konca staly poniewaz aby twornik wytwarzal idealny prad staly na komutatorze musiala by byc nieskonczona liczba plytek (selenowych?) ;)

    pozatym robilem elektryke "piate przez dziesiate" jak juz wspomniales ale nie mam zwarc, kontrolka ladowania jest pod tym 6 voltami i wogole wszystko dziala, nic sie nie przepala... Mam tylko za wysokie napiecie,natezenie na ladowaniu bo mi zarokwe reflektora spalilo :(

    Mozliwe ze zamieszcze schemat tego regulatora z mostkiem gretza i diodami jak go zdobede i mi powiesz Blazej czy sie nadaje co? :)

    pozdrawiam goraco :D

    Dodano po 2 [godziny] 39 [minuty]:

    pytanie za 300 punktow :) czy mozna teraz zarejestrowac MZ'tke dawno wyrejestrowana ? Bo wiem ze trabanta czy warburga juz nie ze wzgledu na zanieczyszczanie srodowiska :|

  • #65 16 Maj 2005 09:38
    mczapski
    Poziom 38  

    To co nazywasz cewką jest zapewne opornikiem drutowym. Wprawdzie 7 Ohm to chyba trochę mało ale może i tak ma być. Wszystko mówi, że wadliwie działa regulator prądnicy. Prawdopodobnie rozregulowany naciag sprężyny. Trochę trudne ale do zrobienia. Tylko czytając korespondencję znów stwierdzam, że powinien zrobić ktoś kto więcej wie o elektryce pojazdowej i potrafi poprawnie wykonać pomiary instalacji. Pewien nie jestem ale wydaję się że zarejestrowaniem nie powinno być kłopotów jeśli oczywiście pojazd posiada dokumentację. Takich zabytków jeszcze trochę jeździ (Trabanty także).

  • #66 16 Maj 2005 11:47
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To zależy jak wyglada dowód. Jak jest cały, to nie powinno byc problemów, jak ma uciety róg, to pozamiatane. Pojazd został wyrejestrowany i skasowany. Nadaje sie jedynie jako eksponat do muzeum. No, ale od czego nasze polskie głowy? Kupujesz "zdrowe" papiery na taki motocykl, delikatnie posługujesz sie numeratorami i masz "motór nówkę sztukie" :)
    Jeśli to jakis prosty miernik elektroniczny to on pokazuje "1" przy rozwartych sondach, zaznaczając tym wyjście poza zakres pomiaru. Przy idealnym przewodnictwie (czysta teoria) miernik pokazuje 0 omów. A to "7" to na jakim zakresie ci pokazało? Bo samo "7" nic nie mówi. Potrzebna jest jeszcze jednostka.
    Podejrzewam, że schemat który posiadasz to schemat prostownika do alternatora do MZ z serii ETZ. Tam faktycznie były same diody (9 sztuk).
    Jak napisałeś masz za wysokie napiecie. To wskazuje na awarię regulatora. Wstaw taki za 30 zł i po problemie. Niestety koszta jakieś muszą być. Naprawy regulator mechanicznego ci nie polecam. Masz za małe doświadczenie w tego typu pracach, a przy nieprwidłowej regulacji można uszkodzic prądnicę i narazić się na dużo większe wydatki.
    Prąd ładowania ustali sie sam! Jak aku bedzie puste, to będzie dość duży, jak sie naładuje, to prąd spadnie i będzie się utrzymywał na pewnym poziomie. Tu nie masz co ingerować! Jedyne ograniczenie jakie może byc zamontowane, to ograniczenie nadprądowe. Prądnica zależnie od typu może mieć 45 lub 65 W (nie pamiętam które stosowano w tym modelu). Zabezpieczenie działa w ten sposób, że "pilnuje" aby z prądnicy nie był ciągnięty prąd większy niż to, co pradnica może oddać ( w przypadku prądnicy 65 W będzie to 10,83 A ze wzoru: moc = prąd * napięcie, a znając moc i napięcie możemy policzyć prąd). A żadnego ograniczenia ładowania akumulatora nie ma! Popatrz na schemat: akumulator jest podłączony bezpośrednio do wyjścia regulatora, równolegle do inych odbiorników.
    Zresztą zobacz jak jest podłączony akumulator w samochodach. Bezpośrednio do wyjścia z alternatora, który bez zadnych ograniczeń pompuje w niego prąd. A akumulator to taka mądra bestia, że jak sie naładuje to ten prąd pobierać przestaje. Ot i cała automatyka.

  • #67 16 Maj 2005 13:16
    thomas__1
    Poziom 22  

    Bardzo zaciekawił mnie ten post. Niby prosta usterka, a już sa 3 strony...
    Całości nie chce mi się czytać, ale te 7Ω to chyba jest rezystancja cewki, pod warunkiem, że miernik przy zwartych przewodach pomiarowych pokazuje 0,5-0,8 Ω.
    Latające cyferki podczas pomiaru z włączonym silnikiem to normalne dla mierników cyfrowych. Ja miałem problem nawet z zamontowaniem licznika rowerowego do mojego simsona. Niby prosta sprawa, ale zapalenie silnika powodowało wykasowanie pamięci licznika i migotanie wyświetlacza, a cała instalacja ani w jednym miejscu nie była podłączona do motoru. Wynika z tego, że wokól całej ramy pojazdu i wszystkich elementów metalowych pojawia się silne pole elektromagnetyczne :)

  • Relpol
  • #68 16 Maj 2005 16:17
    Sylwek_666
    Poziom 16  

    Dowod jest caly tylko balem sie ze moze juz takiego zabytku sie nie da zarejestrowac ale mowicie ze bez problemu ? super :D :D

    Ide regulowac regulator, chce odgac jedno blaszkie zobacze czy spadnie napiecie a potem nim pojezdze po polach :) Zdjecie mojego regulatora i pradnicy ponizej: (jak ktos chce to moge wstawic zdjecie calego motorka..)
    MZ TS 250 - ladowanie akumulatora 6v
    MZ TS 250 - ladowanie akumulatora 6v

  • #69 16 Maj 2005 20:56
    wueska
    Poziom 16  

    rejestrujesz na zabatek to wtedy się da :) ale to trocghe może kosztowac czasu i pieniędzy :)

  • #70 16 Maj 2005 23:47
    Sylwek_666
    Poziom 16  

    wueska napisał:
    rejestrujesz na zabatek to wtedy się da :) ale to trocghe może kosztowac czasu i pieniędzy :)

    zabytek? ja bym nie zamienil na ferrari ;) a ile pieniedzy dokladnie, juz sporo na niego wydalem musze przychamowac... ;(

    apropos wlasnie jestem po przejazdzce, szybko mi wysiadl bo jechalem na swiatlach i dzisiaj pchalem tylko 9km i mialem niemile spotkanie z palami, przyczepili sie za jechanie z gorki glowna droga bez swiatel hehe ale to debile pojechali dalej :D no coz znowu widac nie ma ladowania a kupilem regulator elektroniczy za Wasza namowa.... gdy mierzylem miernikem napiecie na aku, to roslo gdy dawalem gazu wiec nie wiem jeszcze co jest nie tak, robota na jutro :(

    pozdrawiam

  • #71 17 Maj 2005 08:25
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ten regulator jest w kiepskim stanie. Widać jakieś rdzawe wykwity, powypalane styki, jakieś dziwniepowyginane blaszki.
    Twoje podejście do motocykla sposób jazdy przypominają tą serię opowiadań:
    http://www.joemonster.org/phorum/read.php?f=3&i=442706&t=442639
    Tam jest to potraktowane z przymróżeniem oka. Ale twoje podejście do motocykla i zasad poruszania się nim kazałoby sie zastanowić, kto tu jest debilem.

  • #72 19 Maj 2005 19:43
    Sylwek_666
    Poziom 16  

    Witam

    kupilem nareszcie regulator elektroniczny, niestety dalej nie mam ladowania :( Ma ktos schemat podlaczenia kabli do stacyjki ? Nie wiem gdzie ma byc podlaczony kabelek kontrolki ladowania polaczonej z regulatorem :(

    pozdro.

  • #73 20 Maj 2005 16:11
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    "Król załamał ręce" - chciałoby się powiedzieć...
    Przecież jeszcze kilka postów temu pisałeś:

    Cytat:
    pozatym robilem elektryke "piate przez dziesiate" jak juz wspomniales ale nie mam zwarc, kontrolka ladowania jest pod tym 6 voltami i wogole wszystko dziala, nic się nie przepala

    I BYŁEŚ pewy że ta kontrolka jest dobrze podłączona. A teraz co?
    Chłopie! Ściągnij sobie schemat elektryki do twoje mzty i idź przewód po przewodzi, kabel po kablu. Jeśli prądnica jest sprawna i DOBRZE podłączysz elektryke WEDŁUG schematu, a nie "piate przez dziesiąte", to musi działać.
    Przy metodycznym podejściu jesteś w stanie to zlokalizować.
    Ta lampka ma zasilanie po stacyjce.

  • #74 20 Maj 2005 16:35
    Sylwek_666
    Poziom 16  

    >Ta lampka ma zasilanie po stacyjce.
    co to znaczy Blazeju ? ;]

    schemat elektryki jaki jest w sieci jest do du** bo nie ma tam podlaczenia stacyjki ! :( Pozatym ktos mnie tu wprowadzil w blad , moze TY ze kontrolka ma byc pod 6voltami i daje dzieki temu wzbudzenie do regulatora ! Dzisiaj odkrylem problem, wszystko juz dziala, sprawdze jeszcze czy nie przepali mi lampki, jak nie to zostanie sygnal dzwiekowy, tez nie wiem gdzie podlaczyc w stacyjce ;)

    widziasz blazeju "piate przez dziesiate" ale sie udalo : ) ) ) ) hahaha

    dziekuje wszystkim za pomoc!!!!!!!!!!!!!!!! :)

    p.s. jak podlaczyc walkman'a zeby bez bateryjek chodzil, probowal ktos juz ? ;]

    pozdro

  • #75 20 Maj 2005 17:02
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    No to gdzie był problem?
    A lampk a dostaje zasilanie po stacyjce. Z drugiej strony jest połączona z prądnicą/regulatorem.
    Miałem gdzieś pełny schemat, tylko muszę odszukać.
    A próbowałeś do walkmana założyć korbkę albo sprężynę? :D

  • #76 20 Maj 2005 17:17
    Sylwek_666
    Poziom 16  

    >No to gdzie był problem?
    >A lampk a dostaje zasilanie po stacyjce. Z drugiej strony jest połączona z prądnicą/regulatorem.
    tak jak powiedziales, u mnie bylo na odwrot ! ;-0
    >Miałem gdzieś pełny schemat, tylko muszę odszukać.
    bylbym wdzieczny.. :D
    >A próbowałeś do walkmana założyć korbkę albo sprężynę? :D
    nie,... a maszschemat? :D

  • #77 29 Maj 2005 17:11
    Szuryga
    Poziom 10  

    Witam pod jaki numerek na stacujce podłączyłeś kontrolkie od ładowania w Mz TS 250.

  • #78 29 Maj 2005 21:49
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przypomne wam tylko, że istnieje takie magiczne miejsce, o dźwięcznej nazwie KSIĘGARNIA. I jak taką odnajdziecie i odważycie się do niej wejść, to na półce w dziale motoryzacja powina znajdować się bardzo ciekawa książka pod tytułem: Motocyklowe instalacje elektryczne, wydawnictwo WKŁ. Tam jest podana cała teoria, rozwiązania praktyczne, przykładowe schematy. Na prawdę godne polecenia. Podejrzewam, że wyjaśni wszelkie wasze pytania.

  • #79 29 Maj 2005 23:39
    Sylwek_666
    Poziom 16  

    Kabelek od kontrolki ladowania podlacz pod numerek 61 :) Jesli masz jakies pytania to wal smialo!

    pozdrawiam

  • #80 11 Cze 2005 04:23
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #81 11 Lip 2005 19:18
    marcin.baczewski
    Poziom 13  

    Posiadam elektroniczny regulator prądnicy typ: RP-15t. Napięcie znamionowe wynosi 6V a prąd 10A. Jest w nim uszkodzony element pododbny do tranzystora BD911 , nie posiada żadnych oznaczeń. Czy ktoś może posiada schemat tego regulatora lub jakieś dane dotyczące tej części. Regulator był zamontowany w MZ TS 150.

    Pozdro :)

  • #82 21 Lip 2005 11:59
    ziggi87
    Poziom 12  

    Witam,
    dorzuce swoje 3 grosze. Sam mam Mz Ts 250/1 i wiem ile problemow moze sprawić jej 6 V instalacja. Nie raz udało mi sie wyładować akumulator do suchej nitki. Jednak moim zdaniem problemem tych sprzetow jest zbyt slaba pradnica. Z tych 60W trzeba obsłużyć: światło przednie 45 W (krótkie), tylne 5W, światło stopu 21W, kierunkowskazy 2 x 21W, klakson no i oczywiście zapłon, który pobiera ok. 20W przy zwartym przerywaczu. Zrobilem kiedys maly eksperyment, podlaczylem miernik do zacisków aku, przymocowalem go do baku i w drogę. Jadac bez swiatel ladowanie bylo na poziomie 7,4 V. Po wlaczeniu krotkich spadalo do ok 7,15V (i to na calkiem sporych obrotach), natomiast jazda na dlugich, wcisniecie hamulca (swiatlo stopu) czy wlaczenie kierunkow powodowalo spadek mocno poniżej 6,4 V. Jezeli do tego dochodzi jeszcze zabrudzenie stykow oraz niemaly wiek motocykla to nie ma sie co dziwic.

    pozdrawiam
    ziggi

  • #83 22 Lip 2005 09:25
    wueska
    Poziom 16  

    ten element to któryś bd PNP wcozraj dostałem schemat prostego regulagtora :P:P proponowano mi tam włożyć bd 650.


    kupiłem sobie ts 250/1 panowie pomocy nie mam przerywacza do kierunkowskazów macie jakieś schematy propozycje :>

    niewiem czy dobrze myśle ale jeśli zastosowac by zapłon elektroniczny bez przerywacza moża by zaoszczedzić kilka watów :) pozatym kierunkowskazy można łatwo przerobić na diody:) tak samo jak stop :)

  • #84 24 Lip 2005 11:58
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    wueska, jeśli można to poprosiłbym schemata teego regulatora.
    Przerywacz do kierunkó kupisz przy odrobinie szczęścia w jakimś sklepie "motocyklowym". Możesz też zrobić samemu. Diody faktycznie nie są tu złym pomysłem. Tylko trochę ich trzeba dać. To już nie motorowerek i potrzebuje silnych kierunków. To samo z diodami w tylnej lampie.
    W sumie nie wiem, czy zaoszczędzisz te kilka W stosując zaopłon elektroniczny. Cewka weźmie swoje, a elektronika też troszki zabierze. Ale na pewno wzrośnie ci energia iskry i sprawność całęgo układu. Tyle tylko, że elektroniczne zapłony mz stosowałą w etztkach z alternatorem. Będziesz musiał pokombinować z przykręceniem czujnika do prądnicy - uważaj na wysokość!

  • #85 24 Lip 2005 18:34
    wueska
    Poziom 16  

    halotron mozna zrobić samemu :P też za grosze lub wyciagnoć od czego kolwiek :) zresztą narazie chodzi o to ze niemam pieprzonego regulatora i jest to lekko depruymujące :) schemat ci wyśle :) ale masz może jakieś gg :> albo coś:>

  • #86 24 Lip 2005 19:33
    Tommy82
    Poziom 39  

    Blazej

    Cytat:
    nie słyszałem zeby w pojazdach mechanicznych były prądnice pradu przemiennego - takimi sa wprawdzie alternatory ale stosuje się w nich mostek prostowniczy i na wyjściu daja napięcie stałe


    Blad sa :)
    W SHL M17 Gazela jest alternator Haldex(chyba tak sie to pisalo). Potem polskie wkladali
    i z alternatora wychodzi 12 V zmiennego (pierwszy polski motocykl z alternatorem i 12V(chcieli rozrusznik wlozyc)) do tego dlugie i krotkie sa zasilane pradem zmiennym oddzielne uzwojenie alternatora (max35 W),Z drugiego uzwojenia idzie na prostownik (max 15 W) i dalej na instalacje do zasilania pozycyjnych i stopow i ladowania (nie ma regulatora bo nie ma mozliwosci zeby wiekszy prad poplynol )
    A jak bys chcial zobaczyc to w zalaczniku fotka takiego sprzeta

  • #88 25 Lip 2005 09:37
    Tommy82
    Poziom 39  

    Dzieki :)
    a apropos ladowania aku motocyklowego pradem wyzszym niz (0.1* pojemnosc) to raczej nie polecam
    Jesli juz ktos musi bo nie ma innej opcji to polecam zmontowac cos takiego jak w zalaczniku

    To "cos" jest to jakis odbiornik pradu (dobrany na przyklad experymentalnie ) jego zadaniem jest obnizenie natezenia plynacego w drogiej galezi obwodu (tej z akumulatorem) ja stosowalem do tego silnik z turbinka na 12 v (pozyczylem kumplowi prostownik i musialem cos awaryjnie wymyslec z prostownika z hipermarketu ktory akurat mialem, ladowalem 2 aku 6V spiete szeregowo) idealnie sie do tego nadawal (brak mozliwosci przegrzania bo sie sam chlodzil) ale zwykla zarowka odpowiednio dobrana sprawe tez powinna zalatwic mozna w tym miejscu pokombinowac z szeregowym lub rownoleglym laczenim zoznych zeczy tak by otrzymac pozadany efekt czyli 0.1* pojemnosc na amperomiezu wpietym jak na rysunku, NIe moze to byc jednak byle co bo to sie bedzie dosc gzalo,

  • #90 25 Lip 2005 20:16
    wueska
    Poziom 16  

    no ja czekam na dalszy rozwuj tematu :)

  Szukaj w 5mln produktów