Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja PV moc 1kW grzanie 80l dobór PWM

Megatron1984 12 Cze 2016 15:22 57468 447
  • #151
    konrad123456
    Poziom 15  
    darek1985 napisał:
    Trochę to trwało ale zrobiłem płytkę to sterownika grzałki.
    Powinno być ok. Ale nie testowana jeszcze. Jeśli macie uwagi/zmiany to piszcie, poprawie.
    Żeby drukować trzeba zrobić odbicie lustrzane.

    I zdjęcia moich paneli, będą jeszcze 2 rzędy po 8 szt w szeregu i wszystko równolegle.


    Witam :) Na dole filmik przedstawiający test panela PV amorficznego GS-50 na cień który zmienia się poziomo i pionowo . Jego zachowanie jest takie jak wspominał kolega futek2 . W tle słychać pompkę (obieg wody w rurze próżniowej którą przy okazji testuję )
    https://www.youtube.com/watch?v=pVCxOw1cv64&feature=youtu.be
  • #152
    futek2
    Poziom 17  
    Witam zainteresowanych tematem.
    Gratulacje konrad123456 za zrobiony test i umieszczony filmik.
    Jest to przemawiajace mysle do wyobrazni wielu ludzi, ktorzy robia pierwsze kroki w samodzielnym wykonaniu instalacji PV jak poprawnie umieszczac panale aby nie bylo duzych strat kiedy pojawia sie zacienienia powierzchni.
    Mysle, ze jeszcze bylo by SUPER jak bys umiescil miernik z boku, ktory by pokazywal zmiany napiecia z panela przy obciazeniu kiedy ustawiasz reke pionowo - poziomo robiac cien na panelu PV.

    Futek2
  • #155
    prose
    Poziom 33  
    Dlatego te panele instaluje się pionowo a poli i monokrystaliczne poziomo ze ze względu na zaniżanie zimą.
  • #156
    futek2
    Poziom 17  
    Witam zainteresowanych tematem.
    Pierwsza sprawa do podziekowanie dla konrad123456 za wykonanie ladnej prezentacji zwiazanej z ustawieniem i zacienieniem palelii amorficznych.
    Co wykazuje jak montowac tego typu panele PV aby miec jak najmniejsze straty energii w przyadku zacienienia.

    Teraz info dla prose to co piszesz to wynika z konstrukcji paneli monokrystalicznych a konkretnie pojedyncze ogniwa w tych panelach maja ksztal zblizony do kwadratu o wmiarach ok 16cm x 16cm, srednio jest ich ok 60 sztuk i sa rownomiernie rozmieszczone na calej powierzchni panela PV.
    Ja robiac testy stwierdzilem, ze taki panel jest wrazliwy na zakrycie 1 - do kilku tych ogniw np przez wieksze liscie.
    I to eliminuje takie ogniwo z pelnej wydajnosci lub nawet je wylaczy z pracy - nie dodaje energii pomniejszajac ogolna moc calego panela.
    Nie wazne czy takie zacienie nastapi w pinonie czy poziomie bo ogniwa sa male
    Ustawienie pion czy poziom nie ma znaczenia bo ksztalt pojedynczego ogniwa jest zblizony do kwadratu.
    A panele amorficzne np GS-50 maja pojedyncze ogniwa w ksztalcie prostokata o waskim ksztalcie - paskow przez cala dlugosc panela.
    I juz ustwienie pion / poziom ma znaczenie.

    Mysle, ze temat jest zrozumialy.

    Pozdrawiam.

    Futek2
  • #157
    futek2
    Poziom 17  
    Witam zainteresowanych tematem.
    Pare miesiecy temu zakupilem inwerter on grid aby miec wykorzystanie energii z paneli PV do wszystkich urzadzen w domu.
    To jednak wymagalo zbudowania regulatora analogowego do straznika mocy aby nie wysylac energii elektrycznej do sieci a na max wykorzystac ja w domu.

    Teraz w ostatnich tygodniach, ze znacznie mniejsze sa uzyski z paneli PV uklad regulatora SM praktycznie nie pracuje a ilosc uzyskiwanej energii elektrycznej w znaczym stopniu pozwala jedynie zmiejszyc zuzycie energii elektrycznej z sieci przez urzadzenia domowe o okolo 350 wat.

    W zwiazku z powyzszym uklad regulatora do grzalki w/g mojego pomyslu jest zbyteczny kiedy pracuje inwerter on grid i postanowilem zamknac temat prac i ewentualnych ulepszen regulatora do grzalki.

    Rozwazam rowniez zlozenie wniosku o przylaczenie mikroinstalacji PV do sieci ZE aby moc nadwyzki energii elektrycznej przesylac do sieci ZE i odbierac ze wspolczynnikiem 0.8 wieczorami lub w dni mniej sloneczne.

    Jednak bede zagladal czasami na forum zwiazne z tematem opisanego regulatora do grzalki i bede odpowiadal pytania.

    Pozdrawiam serdecznie i zycze sukcesow.

    Futek2
  • #158
    edmin71
    Poziom 11  
    Witam wszystkich

    Czy ktoś może wykonywał układ PWM kolegi futek2 na napięcie ok 150V ?
    Chodzi mi o dobór wartości rezystorów na to napięcie.

    Pozdrawiam
  • #159
    sidol
    Poziom 10  
    edmin71 napisał:
    Witam wszystkich

    Czy ktoś może wykonywał układ PWM kolegi futek2 na napięcie ok 150V ?
    Chodzi mi o dobór wartości rezystorów na to napięcie.

    Pozdrawiam
    Obecnie testuje ww regulator na panelach Sharp NA-V 128 HR .Mam 6szt paneli o lacznej mocy 768 W. Wartosc R1+R2-33k+47k,R3-100k,R4-56k.Napiecie 155v. Wiem ze moje panele maja w napiecie w punkcie mocy 186v ale to dopiero trzeci dzien i musze to dopracowac.
  • #160
    edmin71
    Poziom 11  
    Witam

    U Ciebie rezystory R1 i R2 mają różne wartości.
    Celowo tak zrobiłeś czy to tylko prototyp?
    Pozdrawiam
  • #162
    cavemen
    Poziom 7  
    Witam wszystkich.
    Mam na imię Paweł i proszę was o pomoc od niedawna jestem w posiadaniu paneli fotowoltaicznych : Abound Solar

    nominal peak power 67,5W
    open circuit voltage 46,7V
    peak power voltage 36,3V
    short circuit current 2.23A
    peak power current 1.89A
    Mam podpięte 8 sztuk tych paneli w szeregu. Płytkę zrobiłem sam wszystkie elementy są ze schematu tylko C1 ma 470uF i R4 120k.
    Teraz w czym problem: Jest południe słońce 70% napięcie na C1 310 volt układ bez obciążenia po stronie wtyczki od grzałki 308 volt. Gdy podepnę grzałkę 100 Wat napięcie na C1 spada do 190 volt a po stronie grzałki 180 volt. Gdy podepnę grzałkę 40 Wat po stronie C1 napięcie 240 volt a po stronie grzałki 229 volt. I zawsze jest różnica tych ok 10 volt. Zastanawia mnie dlaczego na C1 nie utrzymuje stałego napięcia.Dzisiaj jest pochmurno napięcie na panelach bez obciążenia mam na C1 245 volt i analogicznie po stronie wtyczki z grzałką takie samo, jak podepnę grzałkę napięcie spada do 110 volt po stronie C1 a po stronie grzałki do 100 volt. Dodam że regulacja na R5 nic nie daje i na C1 napięcie się nie zmienia. Pomóżcie proszę bo mam akwarium 750 litrów a Waty lecą niemiłosiernie. Nie jestem elektronikiem, jestem samoukiem i dużo czasu poświęciłem na dokształcenie się w temacie fotowoltaiki oczywiście dzięki temu forum a z elektroniką miałem kontakt sporadyczny podpowiedzcie mi co mogę jeszcze zmienić i z czym popróbować. Mam jeszcze w zapasie dwa takie panele ale boje się że C1 nie wytrzyma takiego napięcia przy pełnym słońcu. Pozdrawiam. :bye:
  • #163
    futek2
    Poziom 17  
    Witam.
    Ktora wersje regulatora pobrales?

    Ten byl ostatnia dzialajaca juz pewnie wersja

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=754700

    Bo na rysunku schematu sa naniesione wartosci elementow, ktore nalezy uzyc aby regulator poprawnie pracowal przy danym napiecie na C1 wskazane jest ok 230V .
    Napiecie na grzalce nie ma znaczenia, wazne jest napiecie na C1 to on musi trzymac napiecie z paneli na poziomie optymalnym.
    Regulacja za pomoca R5 to jest dokladne ustwienie tego napiecia czyli 36,3V x 8 sztuk to powinno byc na kondensatorze ok 290V to troche za duzo jak na grzalke na 230V bo moze nie wytrzymac przy dobrym sloncu.
    Ale proby mozesz sobie robic na zarowce np 15 wat 230V i bedziesz wzrokowo widzial jak uklad dziala a jedynie miernikiem obserwuj pomiar napiecia na C1, ktore ma byc wielokrotnosci 36,3 x ilosc paneli.
    Ja bym uzyl 6 sztuk paneli i ustawil napiecie na ok 215Volt.
    To byl by najlepszy punkt uzyskania mocy z tych paneli przy ilosci 6 sztuk.

    Wartosc napiecia sie ladnie reguluje bo kiedy zle wybrales wersje ukladu to moze tak byc a jedyne roznice to wartosci opornikow w tym dzielniku z R5 to decyduje o regulacji a jak nie to sie zle odbywa.
    A moze juz Ci tranzystor T2 ten mocy nawlil bo zrobiles zwarcie po stronie grzalki i jeden blysk i juz po nim.

    Na koniec takie info, ze jezeli napiecie na C1 jest bez obciazenia mniejsze od napiecia z paneli to cos nie tak panelami ale w Twym przypadku to raczej odpada. Bo dawanie obciazenia zmienia jedynie wartosc pradu w obwdzie grzalki ale uklad tak steruje, aby napiecie na C1 bylo na wartosci ustawionej zgodnie z waroscia napiecia MPP czyli te 36.3 razy ilosc paneli.

    A to co opisujesz to napiecie zmienia sie w miare obciazenia to jak by juz byl trnzystor T2 caly czas w stanie przewodzenia mozesz zrobic test zwierajac i rozwierajac S2 tak jak byc sterowal termostatem . Rozwarcie powoduje ze grzalka nie grzeje wiec jak tranzystor byl by zwarty to test na zarowce pokaze ze zarowka bedzie swiecila caly czas lub zgasnie.
    A jezeli bedzie gasla to na 100% masz zle wartosci oprnikow w dzielniku z R5.
    Podaj tez jakie masz napiecie na pin8 ukladu scalnego sterujacego tranzystos T2 i na pin 1 . Podaj tez napiecia na pin 2 i 3 . Pomiary wykonaj wzgldem masy tzn tej grubej lini na dole.
    Tyle na ta chwile.
    Futek2
  • #164
    cavemen
    Poziom 7  
    Witam.
    Zwarcia na tranzystorze nie było na pewno a co do sprawdzenia go to nie montowałem części z termikiem bo te grzałki mają pracować cały dzień a inna grzałka jest z termostatem. Ale zauważyłem że tranzystor bardziej się grzeje przy grzałce 100 watt niż przy 40 watt oczywiście jest na radiatorze. Tą wersję mam zrobioną
  • #165
    futek2
    Poziom 17  
    Witam.
    A czy na 100% uzyles T2 taki typ jak jest podany na schemacie.
    Ten tranzystor ma pracowac impulsowo wiec ciepla za wiele z niego sie nie wydziela.
    T1 jest tylko jako wstepny ogranicznik napiecia aby nie uszkodzic stabilizatora UC 2.
    Prosze podaj wartosci napiec o jakie Cie prosilem.
    Bo ten spadek napieciana na T2 jest troche za duzy jak obciazysz grzalka.
    Mnie sie wydaje ze cos chyba zle zmontowales.
    Sprawdz jeszcze raz polaczenia a dla proby odlacz pin1 ukladu scalonego od bramki tranzystora T2 a bramke polacz opornikiem 1 kiloom do masy.
    Tranzystor nie powinien obciazac kondensatora a wtedy zrob pomiary napiec na pin 8 pin 2 i pin3 a na wszelki wypadek na pin4 UC1.

    Bo na pin 2 powinno byc napiecie ok 9V jak uzyles diody zenera jak w opisie. a na pin 3 bliskie tez 9.V ale kiedy bedziesz regulowal R5 to powinno nie nie znacznie zmieniac .
    Uklad mozesz sobie testowac na zasilaczu jak masz na 230VDC - stalego tylko podlacz zasilacz do uklad w szereg z zarwka zwykla 100Wat na wszelki wypadek jak by bylo zwarcie to sie zarowka zaswieci a tak jedynie na krotko zajazy i po chwili zgasnie to bedzie znak ze naladowal sie kondensator C1 pamietaj o zachowaniu zgoidnosci biegunow .

    Ale tez pamietaj ze juz jest napiecie niebezpieczne bo 230V i moze wiecej.

    a ja ta proba wypadnie pomyslnie to podlacz bramke tranzystora do pin 1 UC1 i zamist grzalki podlacza zarowke zwykla nie wieksza jak 25Wat na 230V i wtedy bedziesz mogl sobie przeprowadzic regulacje za pomoca R5.
    Bedzie moment ze zarowka 25Wat zgasnie i caly czas iej podlaczony miernik do C1 i kontroluj napiecie powinno byc ok 230V moze byc mniejsze bo to zalezy ile bedzie dawal zasilacza.
    Narazie tyle co Ci moge pomoc.
    Czekam na wyniki pomiarow napiec.

    Futek2
  • #166
    idepopizze
    Poziom 33  
    Może też być tak, że ta grzałka podpięta jest na długich przewodach i zrobiła się tam jakaś cewka.

    -----------------------

    Najlepiej to jakbyś ten tranzystor miał zamontowany bezpośrednio na grzałce.
  • #167
    cavemen
    Poziom 7  
    Witam. Grzałka to typowa grzałka akwariowa na przewodzie sieciowym z wtyczką bez termostatu i nie mogę skrócić kabla, a gniazdo jest w odległości ok 3cm do tranzystora. Pytanie mam co do zasilacza DC na 230 volt. Czy mogę zastosować 4 diody 10amper i kondensator powiedzmy 250v ok 200uF i wyprostować prąd zmienny sieciowy ? Jutro podam wszystkie parametry jakie uda mi się zmierzyć teraz w pracy jestem jeszcze. Pozdrawiam.
  • #168
    idepopizze
    Poziom 33  
    Domyślam się ze z tych diod chcesz złożyć mostek.
    Możesz ale daj jakiś mocniejszy rezystor przed tym elektrolitem żeby korkami nie strzeliło gdy będzie ładowany.
  • #169
    jack63
    Poziom 42  
    Panowie. A nie prościej było by zrobić regulator PWM wykorzystując typowy scalak regulatora zasilaczy impulsowych np TL494???
    Ma prawie wszysko co potrzebne:
    Zasilacz, zródło napięcia odniesienia, wzmaczniacze błedu, możliwość ustawienia czasu martwego, generator i oczywiście sam modulator PWM.
    Może służyć jak regulator napięcia lub temperatury.
  • #170
    futek2
    Poziom 17  
    Witam.
    Wiadmosc kieruje do kol. cavemen
    Jak masz 4 diody 10 A to wystarcza a kondensator juz Cie nie potrzebny bo jest w ukladzie. Ale przed prostownikiem od strony napiecia sieci daj ta zarowke 100Wat jako zabezpieczenie na wypadek zwarcia.
    A potem to juz wszystko tak jak by bylo zasilanie z paneli.
    Na poczatku zrob probe na zarowce zamiast grzalki 25Wat a jak juz uregulujesz lub zacznie sie regulowac to napiecie to daj wieksza zarowke tez moze byc 100Wat .
    I wtedy juz sobie ustawisz dokladnie to napiecie na konensatorze na wartosc ok 215Volt bo tyle bedziesz mial z paneli w MPP przy 6 sztukach polaczonych szeregowo.
    Bez obciazenia napiecie na kondensatorze C1 bedzie (230V * 1.42 = 326V) - czyli okolo 326V.

    I pamietaj masz ciagle napiecie ponad 230V badz ostrozny !!!.

    I zrob pomiary, ale zanim to zrobisz sprawdz tranzystor T2 czy na 100% jest dobry.
    Napiecie na pin8 UC1 powinno byc 18V jak uzyles stablizator na 18V.
    Uklad jest na tyle prosty ze dasz rade.

    Na poczatku bedziesz mial trocho klopotu ale opanujesz sprawe.
    Ale panele beda zasilaly energia slonca grzalke Twego akwarium.
    W zalaczeniu wysylam Ci jak ma wyprowadzenia koncowek tranzystor SGH80N60 bo moze cos pomyliles sie jak byl to Twoj pierwszy uklad elektroniczny tego typu.

    Zycze sukcesow.

    Futek2
  • #171
    idepopizze
    Poziom 33  
    @jack63
    Gdyby ktoś wziął to na warsztat i zrobił prototyp to naśladowcy mieliby ułatwioną sprawę. Pamiętam że ktoś tutaj testując PWM w układzie PV nie wyszedł z częstotliwością poza 1kHz bo przy wyższych był problem z tranzystorem.
    Oczywiście można to zrobić z zasilacza ATX jako "gotowca"
  • #173
    futek2
    Poziom 17  
    Witam.
    Wiadomosc dla cavemen to dobry, ale czy nie jest drugiego sortu.
    Ja do takich ukladow mocowych wole uzywac ze demontarzu tranzystory bo pewniejsze bo producenci otrzymuja w/g wyzszych wymagan parametrow elememty elektroniczne bo by sie nie opedzili od reklamacji.
    To czekam na wyniki pomiarow.
    Pamietaj o tym ze to juz wysokie napiecie .


    Futek2
  • #174
    sidol
    Poziom 10  
    Witam. Rowniez mialem problem z ukladem ale on niepracowal stabilnie,dopiero po podpieciu rownolegle do kondesatorow c4ic5 kondensatorow o pojemnosci 0,1uf/100v rozwiazałoproblem. W moim przypadku pomiedzy grzałką a ukladem jest 2,5 mb kabla 2x1,5mm2, natomiast odleglość pomiędzy PV a układem wykonawczym 25mb kabla 2,5mm2 i caly ullad pracuje stabilnie. Według mnie jest pomyłka w zmontowanym układzie lub wadliwy (niewłasciwy) element jak sugeruje kolega projektu.Ja w miejsce lm358 wstawiłem lm1458 układ pracuje poprawnie.
  • #175
    futek2
    Poziom 17  
    Witam.
    Ogolnie uklad jest banalnie prosty bo o to glownie chodzilo.
    Jedyny wymog to ten tranzystor T2 musi byc solidny i pewny.
    Ostatni kolega zbudowala bez tych elemetow T1 i LM bo uzyl jakis zasilacz impulsowy maly na 15V i tez wszystko pracuje poprawnie.
    Tu na forum koledzy opisywali rozne drobne poprawki i ja je w ostatniej wersji uwzglednilem na ostatni schemacie.

    A teraz dodam te kondensatory 0,1uf/100v bo p.p. byly jakies zaklocenia a tak sie je wytlumi.

    Czekam na informacje od kolegi cavemen a moze sam juz dopatrzyl sie bledu.
    I teraz uklad testuje na zasilaczu z zarowkami i robi regulacje napiecia na C1.

    Futek2
  • #176
    cavemen
    Poziom 7  
    Witam serdecznie.
    Kolego Futek2 miałeś racje od 16 jestem w garażu i kombinuje z pomiarami i właśnie skończyłem.
    Do rzeczy:
    Napięcie przed mostkiem graetza zmienne 235 v (moja sieć 1 od trafo )
    Napięcie za mostkiem stałe 210 v.
    Po podpięciu układu oczywiście z żarówką 75 w w szeregu:
    Napięcie przed mostkiem graetza zmienne 232 v.
    Napięcie za mostkiem stałe 223 v.
    Po podpięciu żarówki 25 w zamiast grzałki napięcie zmienne 232v, napięcie stałe 223v napięcie na żarówce 25w pokazuje 218v.
    Tylko kiedy wkładam wtyczkę do kontaktu żarówka 75 wat w szeregu błyśnie nieznacznie na ułamek sekundy wtedy zaświeci się żarówka 25 wat po stronie grzałek a ta przed układem lekko się żarzy. i tak zostaje cały czas T2 się nie grzeje i tak wszystko zostało włączone, regulacja R5 nic nie zmieniała napięcia ani po stronie paneli ani po stronie grzałki (żarówki) a ja robiłem pomiary:

    UC1
    pin 8 -14v
    pin 1- 0v
    pin 2- 8v
    pin 3- 0v
    D2 -225v
    D3 -8v
    D1 -15v

    Odłączyłem pin 1 układu scalonego od bramki t2 i dolutowałem do bramki 1k opornik do masy zgodnie z zaleceniem:

    pin 8-14v
    pin 2-8v
    pin 3-0v
    pin 4-0v

    Dzisiaj już nic nie będę grzebał jest sobota a ja nawet dzieciom nie poczytałem do łóżka.
    Teraz czekam pokornie na solidny opierdziel a potem na porady. Nie chce się poddawać bo na garażu czeka już ok 60 m kwadratowych dachu do zabudowania panelami. Pozdrawiam wszystkich.
  • #177
    futek2
    Poziom 17  
    Witam.
    Info do kol. cavemen
    Pomiary sa wykonane mysle poprawnie.
    Ale nie podales napiecia na C1.
    Ale to mniej wazne juz .
    I tak:
    1 - Napiecie na pin8 - jest za niskie bo UC2 jest na 18 V - mysle , ze kupiles taki jak byl opisany tzn LM7818 i powinno byc 18V.
    Za niskie jest tez napiecie na pin2 ale na upartego mozna sie z tym zgodzic bo moze dioda D3 jest na 8V

    2 - za niskie jest napiecie na D1 podajesz 15V a powinno byc ok 27V bo taka jest dioda zenera.A moze w ukladzie wlutowales na 15V a powinna byc na 27V .
    Jezeli jest dioda zenera wlutowana taka jaka powinna byc tzn na 27V to musisz sprawdzic wartosci rezystora R3.
    Napiecie na pin 1 jest prawidlowe tzn 0, ale dziwne, ze tranzystor przewodzi bo przy takim napieciu zarowka na wyjsciu nie powinna swiecic bez wzgledu jakie jest napiecie na C1.

    Nie napisales czy jak odlaczyles bramke tranzystora T2 od pin 1 i polaczyles opornikiem 1k do masy czy zarowka swiecie - na ta wyjsciu.
    Bo jezeli swieci to tranzystor jest uszkodzony - ma zwracie.

    Napiecia na D2 prawidlowe.
    Ale troche za male podajesz mi napiecie za mostkiem bo powinno byc stale i duzo wyzsze niz te co podajesz bo same zarownki nie obciazaja tak bardzo aby byl tak duzy spadek napiecia jak opisales dales C1 o pojemnosci jak w schemacie tzn ok 400uF.

    Spradzic elementy tzn T2, diode D1 , wartosc rezystra R3 . Podaj mi jeszcze napiecie na R1 i R2 bo napiecie na UC2 pin 1 ma byc ok 27 a pin3 18V.
    Jak na poczatek jest nie zle, ale trzeba jeszcze posprawdzac to co napisalem.
    Na wszelki wypadek sprawdz tez C2 i C3, ale raczej sa dobre jak uzyles je na napiecie 400V.

    Mysle, ze Twoj miernik nie klamie !!!

    Zycze sukcesow.

    Futek2
  • #178
    cavemen
    Poziom 7  
    Witam kolego Futek2.
    Niestety żarówka świeciła tak samo zarówno przed jak i po odpięciu bramki od t2 i wlutowaniu opornika 1k. Co do kondensatora C1 jest 470uF reszta parametrów jak ze schematu. Jutro przyniosę wszystko do domu i będę dalej sprawdzał co podałeś. Pozdrawiam.
  • #179
    idepopizze
    Poziom 33  
    Problem masz ze wzmacniaczem UC1 albo z tranzystorem mocy T2.
    Jeżeli rozwierasz S2 to tranzystor powinien odłączyć grzałkę - a nie robi tego.
    Jak to sprawdzić ?

    Wymontuj tranzystor T3 i tam gdzie był kolektor i emiter daj zwykły wyłącznik bądź zrób zwarcie. (Przełączanie wyłącznika powinno włączać i wyłączać żarówkę.)
    Na nóżce 3 masz 0V, a na 2 nóżce masz mieć cały czas jakieś 9V
    Teraz mierzysz napięcie na 1 nóżce UC1.
    Jeżeli jest kilka Volt to dobrze. Jeżeli nie ma nic to uszkodzony UC1. Przy przełączaniu powinno tutaj skakać napięcie.
    Jeżeli żarówka świeci dalej (a nie powinna) to znaczy że uszkodzony jest T2.

    Kondensator 0,1uF/600V wpięty równolegle z elektrolitem 400uF jest jak najbardziej wskazany.

    Opisz krok po kroku co wyszło z pomiarów.

    Poprawiłem wcześniejszy opis bo jeszcze raz rzuciłem okiem na schemat.
    Pozwoliłem sobie zmodyfikować lekko schemat żeby był lepiej czytelny.

    Instalacja PV moc 1kW grzanie 80l dobór PWM
  • #180
    sidol
    Poziom 10  
    Witam. Moim zdaniem zle dzialanie ukladu spowodowane jest za niskim napieciem zasilania ukladu UC2.Powinno ono wynosic : Uz diody D1- spadek napiecia C=E tranzystora T1 ,czyli 27v-0,7v okolo26v. Przyczya moze byc zla dioda zenera (niewlasciwe napiecie), uplyw w kondensatorze C2, rezystor R3 zawyrzona rezystancja.