Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja PV moc 1kW grzanie 80l dobór PWM

Megatron1984 15 Lip 2015 14:09 41532 276
  • #61
    idepopizze
    Poziom 32  
    Megatron1984
    Na początek to powiedz które masz brizo.
    Zwykłe czy wersję HV ?
  • Relpol
  • #62
    Megatron1984
    Poziom 9  
    Mam wersje HV
  • #63
    idepopizze
    Poziom 32  
    No to nie wgrywaj wsadu ze strony, bo to różne wersje.
    Patrzyłem w schemat i nie ma tam przycisku do przywracania ustawień "fabrycznych" przy starcie (tak jak np w routerach). Najpewniej będziesz potrzebował programatora. Procesor masz w podstawce czy jest na stałe wlutowany ?
    Wszystko wskazuje na uwalony procesor. Jeżeli masz go w podstawce to autor może podesłać nowy i wtedy sobie go po prostu wymienisz, plus późniejsza kalibracja ustawień amperomierza. Jeżeli masz wprawę to mógłbyś przelutować procesor. Druga opcja to programator (najwygodniej USB bo gniazdo do programowania jest na płytce) i wsad. Będziesz musiał dodatkowo ustawić parę bitów podczas programowania (w instrukcji obsługi którą masz autor napisał które).
    Może też być tak że układ regulacji w Atmedze pracuje poprawnie, ale jest problem z wyświetlaniem informacji (bo padła pamięć eeprom w atmedze - strzelam w ślepo, i stąd krzaczki). To mógłbyś podejrzeć mając oscyloskop i sprawdzając regulujący sygnał PWM.
  • #64
    Megatron1984
    Poziom 9  
    Na płytce jest dioda która sygnalizuje prace PWM. Przy normalnej pracy migała tym szybciej im było więcej słońca. Teraz nie świeci się wcale. Jeszcze jedna informacja, gdy instalacja jest podpięta tak jak na schemacie to wody nie grzeje wcale. W instrukcji znalazłem że do ustawień fabrycznych wraca się przytrzymując wciśnięty jeden przycisk podczas włączania zasilania. Niestety nic to nie dało. Jutro go odeślę do producenta. Chciał bym wiedzieć co się stało i czy to nie jest moja wina, żeby uniknąć czegoś podobnego w przyszłości.
  • #65
    idepopizze
    Poziom 32  
    Fakt - na schemacie jest LED od PWM.
    No to sprawę masz jasną padł procesor. Jeżeli w nim nie grzebałeś to padł sam z siebie. Ewentualnie można byłoby się zastanawiać nad jakaś elektrostatyką, ale całość była w układzie więc raczej nie. Mógłbyś wprawdzie sprawdzić drabinkę oporową od wysokiego napięcia, czy nie padł ten dolny rezystor, ale w takim wypadku całość by się raczej uwędziła.

    Jeżeli jesteś zainteresowany tym jak to mniej więcej działa to coś podobnego na tym samym układzie jest pokazane tutaj

    https://www.youtube.com/watch?v=qY-6GK873ts
  • #66
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii
    Ja też miałem kiedyś podobny problem ze swoim Brizo.
    Kolega jjanik przesłał mi nowego procka z wgranym softem. Wyjąłem starego z podstawki, wstawiłem nowego i wszystko ruszyło.
    Chyba jednak najłatwiej będzie powalczyć o kontakt z nim.
  • Relpol
  • #67
    Megatron1984
    Poziom 9  
    Już się odezwał, jutro odsyłam mu stary procek. Dzięki wszystkim za pomoc.

    Mam jeszcze jeno pytanie odnośnie instalacji C.O. nie chce zakładać nowego tematu więc spytam tu.

    W domu w którym teraz mieszkam instalacja C.O. wygląda tak jak na zamieszczonym obrazku (przepraszam za jakość) Nie ja montowałem instalację. Zastałem ją taką, domontowałem tylko panele CV do bojlera. Brak tam jakichkolwiek zaworów trój czy cztero drożnych. Bojler umieszczony jest na pietrze, wpięty w szereg z grzejnikami. Jedna pompa na powrocie sterowana przez kocioł na ekogroszek. Kocioł ustawiony na 65 stopni , pompa załącza się powyżej 55 stopni. Całość w zimę działa co najmniej źle. Pytanie jak to usprawnić nie rozwalając połowy domu.



    Instalacja PV moc 1kW grzanie 80l dobór PWM
  • #68
    smyti
    Poziom 10  
    Podstawowe pytanie czy sterownik przy kotle ma obsługę cwu
    to znaczy czy obsłuży dodatkową pompę i czujnik cwu
  • #69
    Megatron1984
    Poziom 9  
    Tak, ma obsługę dwóch pomp. Problem w tym że kocioł jest w piwnicy a bojler na piętrze.
  • #70
    idepopizze
    Poziom 32  
    Chciałbym mieć bojler na piętrze jednak u mnie nie ma na niego miejsca, wtedy zorganizowałbym bezproblemowe grawitacyjne grzanie CWU.
  • #71
    118460
    Użytkownik usunął konto  
  • #72
    idepopizze
    Poziom 32  
    Nic nowego, to stara technologia. Spójrz na ostatni schemat w tym wątku.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13005431#13005431

    Właśnie przymierzam się do czegoś podobnego z tym, że różnicę poziomów miedzy wyjściem z pieca a wejściem górnej wężownicy mam prawie na jednym poziomie i trzeba pokombinować. Gdy zasobnik jest dużo wyżej niż piec zasobnik jest sprawnie grzany. Widziałem jak ładnie działa to u sąsiadów. Dlatego napisałem że chciałbym mieć zasobnik na piętrze. Mam jednak stojącego WATTa 300 litrowego z 2 wężownicami i na piętrze nie znajdę dla niego miejsca w żaden sposób a podwiesić pod sufitem też się tego nie da. Zostaje mi więc podnoszenie zasobnika i opuszczanie pieca, z tym że zasobnika za wysoko podnieść nie mogę bo trzeba pamiętać o wyjmowaniu anody od góry, a anoda ma 60cm i jest problem, który mam nadziej jakoś da się w rozsądny sposób rozwiązać.
  • #73
    prose
    Poziom 33  
    Ja zawsze wykorzystuje grawitacje bo to najlepszy sposób .

    Dodano po 49 [sekundy]:

    i większe oszczędności.
  • #74
    idepopizze
    Poziom 32  
    @prose
    I nie trzeba przejmować się czy jest prąd czy go nie ma. Poza tym resztę instalacji też mam grawitacyjną.


    Rozmawiałem o tym układzie z sąsiadem hydraulikiem i wg niego jedynym minusem tej instalacji jest to że gdy w zasobniku jest wężownica to na piecu może pojawić się zjawisko korozji niskotemperaturowej.
  • #75
    manski
    Poziom 21  
    Przeglądając internet znalazłem urządzenie które spełniałoby założenia autora wątku całość jest opisana na stronie www. ekopulsar.pl . Jeśli wierzyć opisowi to prezentowany tam sterownik działa jako PWM , ale jednocześnie kontroluje punkt maksymalnej mocy , czyli ma także funkcję MPPT i to nadążną , czyli w każdych warunkach nasłonecznienia i temperatury tak pilnuje napięcia paneli że zawsze pracują w punkcie maksymalnej mocy . Co sądzicie o takim rozwiązaniu .
  • #77
    futek2
    Poziom 17  
    Witam serdecznie kolegow zainteresowanych tematem.
    Na wstepie, chce podziekowac mojemu kol. Piotrowi "lumen" Link za przekazanie elementow elektronicznych do budowy ukladu oraz cierpliwosc w rozmowach o kolejnych pomyslach o ukladzie regulatora.

    Po zapoznaniu sie z postami zwiazanym z tym tematem oraz, to ze udalo mi sie kupic panele PV amorficzne typ GS-50 uzywane w dobrej cenie bo po 40zl.
    Zbudowalem pierwszy uklad regulatora wykorzystujac diode LED migajaca jak generator impulsow do sterowania tranzystorem mocy, ktory pracowal kiepsko.
    Nastepnie postanowilem zbudowac lepszy i zarazem prosty uklad do trzymania napiecia na panelach PV w poblizu optymalnego punktu mocy. Nie poszlo to od razu latwo ale za kolejna proba po zmianie koncepcji, uklad ruszyl i wszystko poszlo jak w zalozeniach
    Uzyte elementy elektroniczne do budowy ukladu zostaly wylutowane z uszkodzonej kuchni indukcyjnej i zasilaczy komputerowych, jedynie co zakupilem to kondensatory elektrolityczne malych pojemnosci.
    Schemat ukladu zamieszczam w zalaczeniu.
    Uklad zostal zbudowany na tak zwanego "pajaka" a jak to wyglada to fotki w zalaczeniu.
    Kondensator C1 jest to polaczene kilka rownolegle aby uzuskac wieksza pojemnosc i wytrzymalosc na prady udarowe.
    Testy rozruchowe ukladu robilem na jednym panelu obciazajac go zarowka samochodowa H4 12V 55W.
    Napiecie na kondensatorze C1 ustawilem na poziomie 31,4V - regulacja potencjometrem R5 - w polowie ustawienie w przypadku jednego panela GS-50 uzywanego dla nowego wartosc tego napiecia moze byc okolo 42.3V.
    Punkt ten wyszukalem obserwujac sile swieciania zarowki H4 w czasie regulacji R5 .
    Obecnie uklad testuje na 6 panelach polaczonych szeregowo a napiecie na kondensatorze C1 ustawilem na 235V przy obciazeniu grzalka nurkowa do wody o mocy ok 600W na 230V po zmianie wartosci rezystorow R1, R2, R3, R4 - wartosci podane sa na schemacie.
    To ustawienie nie jest ostateczne.
    Takie polaczenie paneli testuje aby w przyszlosci dolaczyc rownolegle kolejne szergi po 6 sztuk aby lacznie polaczyc 30 sztuk aby uzyskac laczna moc oklo 1,5kW i uzyc rowniez do zasilania elektrycznego ogrzewania podlogowego i pieca akumulacyjnego.
    W zlaczeniu fotka tabliczki z parametrami paneli PV uzywanych do testow.

    Obecena wersja ukladu jest max prosta bez zadnych elementów sygnalizacyjnych i pomiarowych zamontowanych na stale.
    Jedynie znajduje sie punkt do podlaczenia bimatalicznego czujnika temparatury w zasobniku CWU - elementy R8, C8, T3 - mozna nie montowac, uklad tez bedzie dzialal tak jak pokazuja zalaczone fotki z testow rozruchowych na zarowce H4.
    To rozwiazanie jest konieczne aby uniknac wypalania sie stykow na bimetalicznym czujniku temperatury w zasobniku CWU.
    Ukladz kondenstatorem C1 polecam zamontowac w poblizu grzalki a zasialanie z paneli PV doprowadzic do ukladu aby uniknac wzbudzania.
    Uklad pracuje impulsowo i slychac lekkie cykanie w poblizu przewodow zasilajacych zarowke.
    Pojemnosc kondensatora C1 mozna zwiekszyc, w testach nie zauwazylem wiekszych roznic w pracy uklada przy 800 mikrofaradach.
    Uklad powstal po przejzeniu wielu opisow z internetu aby mogl go wykonac kazdy kto choc troche sie zna na elektronice.
    Uzyte elementy elektroniczne sa z zapasem parametrow napiciowych i pradowych.
    A po zmianie wartosci resystorow R1, R2, R3, R4 - uklad moze pracowac z innymi panelami PV o innych parametrach elektrycznych.
    W najblizszym czasie zostanie zaprojektowana plytka drukowana do ostatecznej wersji ukladu w/g uwag i propozycji zainteresowanych.

    WAZNE !! Przy uzyciu ukladu do polaczonych paneli PV w szereg, prosze zachowac ostroznosc bo jest to napiecie niebezieczne dla zdrowia i zycia czlowieka .


    Prosze o uwagi i sugestie.

    Dodane 24.03.2016r.
    Uklad ostatecznie zostal zmontowany na plytce uniwersalnej i nie bedzie projektu plytki drukowanej z racji prostoty ukladu.


    FUTEK2
  • #78
    morozaw
    Poziom 14  
    Czy udało Ci się zmierzyć faktyczną moc uzyskiwaną dzięki temu regulatorowi?
    Jak się sprawują te panele? Brałeś z okolic Częstochowy?
  • #79
    futek2
    Poziom 17  
    Witam.
    Panele kupilem z okolicy Czestochowy bo bylo blisko. Sprawuja sie be zarzutu, tzn nie ma jakis przerw i ewentualnych zanikow daja stabilna moc.
    Mocy dawanej przez panele wiarygodnie nie udalo mi sie zmierzyc, bo po stronie obciazenia nie daje sie zrobic pomiaru kiedy uklad pracuje bo tak sa piki i mierniki pokazuja glupoty. Po stronie paneli tzn przed kondensatorem C1 to sie zmienia napiecie i prad w zaleznosci od sily slonca i ustawienia punktu trzymania napiecia i sa to odczyty moim zdaniem tez nie wiarygodne.
    Jedynie po swienciu zarowki, ale trzeba bylo by zrobic tak aby postawic dwie obok siebie i jedna zasilna z paneli a druga zasilac z akumulatora i zrobic porowanie jasnosci swiecenia robic pomiary na tej zasilanej z akumulatora.
    Uklad sprawuje sie ok, pracowal od piatku przez caly czas bez wylaczen na zarowce samochodowej H4 12V 55W.
    Jak obciazam panel dwoma zarowkami 24V po 25W polaczonymi szeregowo bez ukladu elektronicznego to mi wychodzi moc okolo 40 Watow z pomiarow pradu i napiecia i to tez sie zmienia. Nie mam miernika z rejestracja to by byly pomiary wiarygodne. Rozmawialem z fachowcem z Poznania to powiedzial, ze panele sprawdza sie na prad zwarcia przy dobrym sloncu i ten prad powienien byc nie za duzo mniejszy od tego Isc podawanego na etykiecie panela. Mi ten prad wychodzi w granicach 1,33A - 1,43A w zaleznosci od panela i ustawienia oraz pory dnia - fotki w zalaczeniu w/g tego bylo by dobrze, tylko czy na pewno ?
    Dzis palnuje zrobic pomiary szeregu 6 sztuk paneli bo taki mam zamysl docelowy i czy podjac decyzje o zakupie dalszych paneli GS-50 aby uzyskac 30 sztuk .

    A moze ktos z czytajacy ma pomysl jak zrobic pomiar mocy paneli aby wiarygodnie potwierdzic ile im pozostalo?


    FUTEK2
  • #80
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii
    Pomiar po DC z rejestracją mocy łatwo możesz zrobić na LK włącznie z wizualizacją pracy.

    Instalacja PV moc 1kW grzanie 80l dobór PWM

    dokładniejszy opis
  • #81
    futek2
    Poziom 17  
    Witam serdecznie.
    Dzieki za informacje putas ale juz zaczolem modyfikowac typowy miernik mocy, ktory kiedys kupilem do pomiarow mocy w poszczeglnych gniazdkach 230C AC.
    Moze cos z tego wyjdzie bo bylo by tansze i latwiejsze w dostepie, jedynie brak polaczenia po LAN.
    A moze modyfikacja wyjdzie to bylo bez problemu i ma swoje zasilanie z bateri 3V i wszystko co potrzeba.
    A to cudo techniki tak wyglada.
    Instalacja PV moc 1kW grzanie 80l dobór PWM
    A co do pomiarow, wczesniej zrobionych to ja panel przeciazam i p.p. dlatego mam troche zanizone wyniki. Musze uzyc obciazenia mniejszego od 50W a wiekszego od 40W.
    A jak nie to zmieniac co 1 W obciazenie i robic pomiary napiecia i pradu po stronie panela PV aby wykonac wykres i wtedy sie pomiar wydajnosci panela PV uda.
    Bo pomiar zarowkami to nie jest miarodajne a jedynie mozna wylapac duze roznice.

    Bo uklad elektroniczny robi swoje prawidlowo.

    FUTEK2
  • #82
    idepopizze
    Poziom 32  
    Watomierz mógłbyś zmajstrować na podstawowym wsadzie brizo, bez układu wykonawczego. Jakiś bocznik będzie potrzebny. Jeżeli nie lubisz mikroprocesorów to jakiś gotowiec.

    Czy mógłbyś napisać jaką masz pojemność zasobnika CWU bo tej informacji nie mogłem się doszukać albo mi gdzieś umknęła ?
  • #83
    futek2
    Poziom 17  
    Witam.
    Pierwsza sprawa to ja nie ogrzewam wody ani tez nie planuje.
    Ale czytajac posty tego tematu dolozylem do zalaczonego projektu ukladu regulatora MPP opcje do sterowania termostatem bimetalicznym w zasobniku CWU, bo to prosta droga przy napieciu 230V aby uklad mogl pracowac bez szkody - nie bedzie wypall stykow na termostacie.
    Ja chce panele PV wykorzystac do ogrzewania mieszkan bo w czasie remontu budynku pare lat temu wykonalem przewodowe ogrzewania podlogowe.
    To sie sprawdza ale grzanie pradem z ZE to kosztuje.
    Wiec robie wszystko aby ta instalacje grzewcza wykorzystac zasilajac ja z PV a jedynie uzupelniac pobor pradu z ZE, kiedy pojawia sie wieksze mrozy lub dni pochmurne.
    Mialem tez okazje widziec u znajomego podobna instalacje na PV do ogrzewania mieszkan ale on zabudowal grzalki elektryczne w dolnej czesci kaloryferow AL wodnych instalacji CO.
    Nie mial wiekszych klopotow, bo sa duzej srednicy korki gwintowane a grzalka nie blokuje przeplywu wody kiedy pracuje piec do CO.
    To mu dziala, i jest z tego zadowolony bo nie musi grzac calej instalacji do CO, przwody zasilajace do grzalek ma poprawadzone pod listwami przypodlogowymi.

    Ja majac juz polozone kable to tez nie bede mial problemu bo juz proby wykonalem i wszystko dziala poprawnie na jednym mieszkaniu z tych 6 sztuk paneli PV polaczonych szeregowo.
    Ale, ze nie mam duzej mocy elektrycznej z PV to mysle wykonac uklad do cyklicznego przelaczania poszczegolnych mieszkan co 15 minut.
    Jak ten etap wypadnie pomyslnie, to dokupie paneli PV aby uzyskac wieksza moc tak okolo 1.5kW
    I z ta mysla regulator MPP zaprojektowalem na 230V aby zasilic ogrzewanie, a wersja na 50V to tylko wersja rozruchowa. Zmiana parametrow regulatora na 230V to tylko wymiana wartosci rezystrow R1, R2, R3, R4 , ktore sa podane na schemacie i doregulowanie napiecia MPP za pomoca R5 bo tranzystory sa z duzym zapasem parametrow pradowych i napieciowych a regulator napiecia zasilajacego 18V zasilajacego LM358 jest dwustopniowy aby zapobiec uszkodzeniu.
    Nie oplaca sie gromadzenie energii elektrycznej w akumulatorach a potem jej wykorzystywanie, prosta droga to tylko grzanie czy to wody czy to pomieszczen.
    Bo to nas drogo kosztuje.

    A co do miernika zuzytej energii , to sprawa powoli sie klaruje i chyba uda sie zrobic modyfikacje aby mierzyl prad i napiecie stale oraz ilosc energii.
    Jak sie uda modyfikacja to bedzie kazdy mogl sobie to zrobic za 50 zl - koszt miernika.
    Mysle, ze bedzie to pomocne dla wielu zainteresowanych.


    Pozdrawiam

    FUTEK2
  • #84
    futek2
    Poziom 17  
    Witam serdecznie zainteresowanych tematem.
    Kontynujac sprawe poszukiwania optymalizacji parametrow uzywanych paneli PV typu GS50 . Pragne podzielic sie wynikami wielu pomiarow wykonanych przez wiele ostatnich dni.

    1- Potwierdzilo sie, ze MPP dla jednego uzywanego panala typu GS -50 to wartosc okolo 32,5V - 33,5V - to jest dla paneli, ktore ja testowalem.

    2 - Optymalne polaczenie paneli dla potrzeb zasilania grzalek na napiecie 230V i zasilanych przy uklad elektroniczny regulatora "wysysajacego" MAX mocy z paneli, to szerg 7 - 8 sztuk paneli.
    Wtedy otrzymamy napiecie okolo 227,5V DC do 234,5 V DC i taka wartosc napiecia nalezy ustawic na kondensatorze C1 regulatora przy obciazeniu, ktorego opis i schemat wczesniej zalaczylem.

    Przy takmi polaczeniu szeregowym 7 paneli, prad staly przy obciazeniu po stronie paneli byl osiagany 1,1 A DC do 1,13A - to daje moc okolo 249W do 265W. Nie jest to tyle co mocy te panela maja podane w swych parametrach - powinno byc okolo 350W, brakuje wiec okolo 100W.
    Ale nie sa to nowe, i mozna sie z tym pogodzic bo cena za 1 Wat to 1,20zl.

    Szeregi po 7 sztuk mozna laczyc rownlegle celem zwiekszenia mocy i wtedy mozna w przyblizeniu przyjac srednio moc 250W pomnozyc przez ilosc polaczonych szeregow rownolegle.
    Ja testowalem 2 szeregi po 7 sztuk.
    Wczesniej robilem proby przy szeregu z 6 sztuk paneli, ale wyniki nie byly obicujace.

    Wychodzi to przykladowo, ze dla mocy okolo 1500W, musimy polaczyc rownolegle az 6 szeregow po 7 sztuk co daje lacznie 42 panele uzywane typu GS-50, co by kosztowalo okolo 1680 zl.

    To jest przyklad dla warunkow slonecznych, kiedy mamy sloneczny dzien.
    Taka ilosci paneli to tylko zamontowanie na konstrukcji nosnej naziemnej z mozliwoscia rozbudowy na wypadek mniejszej mocy w dni pochmurne, np o dwa razy wiecej to daje juz 84 panele.
    Powierzchnia okolo 67 metrow kwadaratowych a na ziemi zajmuje miejsce przy pochyleniu ok 35 stopni do slonca okolo polowe mniej ok 34 metry kwadratowe.
    Wychodzi to troche duza konstrukcja, ale takie sa realia przy tej cenie paneli i ich parametrach elektrycznych i wymiarach 125cm x 64cm.

    Jakie sa Wasze wnioski ?

    FUTEK2
  • #85
    darek1985
    Poziom 12  
    I takiego właśnie regulatora szukałem.Ja mam 54 szt. tych paneli ,ale na razie zamontowane mam 16 szt. połączonych 8 szeregowo i równolegle. i mam zamiar grzać bojler 300l. A jeśli chodzi o dni pochmurne to polecam zasilacz impulsowy
    (taki w metalowej obudowie z dziurkami)
    ja podpinam panele za mostkiem prostowniczym i zasilacz bardzo dobrze pracuje i można naładować akumulator. posiadam zasilacz 12v 20A i można go wyregulować na napięcie np. 14.4v. nawet w pochmurne dni sporym amperem ładuje.
  • #86
    Edek45
    Poziom 28  
    darek1985 napisał:
    ja podpinam panele za mostkiem prostowniczym

    Nie potrzeba podłączać za mostkiem, podłącza się normalnie pod zaciski wejściowe zasilacza.
  • #87
    futek2
    Poziom 17  
    Witam.
    Ja tez testowalem zasilacz impulsowy i nie pomijalem prostownika bo to zadna oszczednosc a nie pomylisz sie z biegunami ( +- z paneli ) bo jak bys nie podlaczyl wejscie zasilacza to zawsze bedzie dobrze.
    Ja testowalem przerobiona ladowarke od telefonu komorkowego z jednego PV.
    Ale tak jak wczesniej przeliczylem, to te panele GS-50 nie daja wiecej jak do 32 Wat z 1 sztuki.

    Zycze sukcesow.

    Futek2
  • #88
    darek1985
    Poziom 12  
    I to by się zgadzało około 30w na panel bo mam inwerter sieciowy "platinium 4600s"
    i po podłączeniu do niego 8 paneli szeregowo max moc w słoneczny dzień miałem
    około 230w i 200w oddawał do sieci. zobaczymy jak to będzie wyglądało jak słońce będzie wyżej bo kąt mam około 32 stopni. Problem z inwerterem mam taki ze gdy działa i nie mam poboru energii w domu to za to co wyprodukuje inwerter muszę płacić elektrowni bo licznik wszystko nabija. Potrzebował bym układ który będzie mierzył moc z paneli i moc pobieraną przez dom i nadwyżkę dawał na grzałki.
  • #89
    futek2
    Poziom 17  
    Witam.
    Ja tez ten problem mam z licznikiem.
    I dlatego narazie sie wstrzymuje z instalacja invertera.
    Ale teraz podobno mozna zglosic do ZE i wymienia na licznik dwukierunkowy.
    I zaplacisz za przechowywanie energii elektrycznej co tez mi sie wydaje dziwne bo to co od Ciebie wyjdzie do sieci sasiedzi zaplaca za energie elektryczna lacznie z przesylowym.
    Chca zarobic dwa razy.


    Mysle, ze to sie chyba zmieni.

    http://gramwzielone.pl/trendy/17963/net-meter...jak-beda-rozliczac-sie-dwustrefowi-prosumenci

    Futek2
  • #90
    118460
    Użytkownik usunął konto