Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mechanizm zamykania klapy samochodu

OKI 17 Gru 2014 00:14 12771 2
  • Pomysł automatycznej klapy zawsze mnie nurtował, ilekroć wyciągając zakupy z bagażnika, brakowało mi ręki, aby zamknąć klapę.
    Pomysł postanowiłem wdrożyć w realia - jakby nie było, fajny bajer i uwarunkowałem trzy założenia:
    1. Jak najmniejsza ingerencja w samochód
    2. Prostota wykonania
    3. Koszty całego przedsięwzięcia ograniczyć do jakiejś rozsądnej kwoty
    Wymyśliłem, aby klapę po prostu ściągnąć w dół za pomocą linki, pomysł prosty, ale z pozoru.
    Pierwsze próby wykonania mechanizmu opierały się na mechanizmie od elektrycznych szyb który miał napęd linkowy.
    Pomysł spełniał trzy punkty jak powyżej, mechanizm od szyb był tani, montaż prosty, a silnik umiejscowiony w dowolnym miejscu, np. w schowku był mały i ciągnął za linkę, która będąc w pancerzu mogła być oddalona od klapy w dowolnym miejscu.
    Operacja montażu opierała się tylko na wykonaniu elementu ustalającego wyjście linki do pociągania klapy oraz fizyczny montaż silniczka w schowku (od biedy u mnie leżał luzem), czyli minimalna ingerencja w nadwozie spełniona.
    Mechanizm po pozbyciu się prowadnic od szyb miał za zadanie ściągnąć otwartą klapę w dół, patent działał ale nie do końca, ponieważ po zamknięciu klapy nie dało się jej otworzyć. Silniczek, który napędzał bęben linki bez napięcia, gdy nie pracuje idealnie, blokuje mechanizm uniemożliwiając wywinięcie linki i tym samym otwarcie klapy.
    Nie poddałem się i wymyśliłem, aby dorobić sprzęgło rozłączające szpulę od linki zwijającej potrzebnej w chwili otwarcia klapy, ale trudność zadania w warunkach garażowych była nie do wykonania.
    Próbowałem temat obejść inaczej - jeśli nie da się tego zrobić mechanicznie, to może elektronicznie.

    Kolejnym pomysłem było dorobienie licznika obrotów silnika, który zliczał, ile wykonał obrotów przy zwijaniu linki i wywijał linkę w czasie otwierania klapy o tyle samo, pomysł wydawał się OK.
    W realu powodowało to plątanie się linki na bębnie i totalne blokowanie się całości, o ile nie zdążyło się jednocześnie i równomiernie otworzyć klapę.
    Zastosowanie innych gotowych mechanizmów fabrycznych do zamykania klapy wiązałoby się z poważną przeróbką nadwozia i klapy oraz zaporową ceną ok. 1000-1500zł (na portalach aukcyjnych).
    Pomysł automatu klapy upadł, ale do czasu trafiłem na Vectrę C z fabryczną automatyczną klapą; po obejrzeniu działania mechanizmu stwierdziłem, że wyważałem otwarte drzwi.
    Mechanizm stosowany przez Opla wygląda identycznie jak to, co wymyśliłem, silnik posiadał elektrosprzęgło oraz przekładnię z bębnem zwijającym stalową linkę w pancerzu.
    Całość zwija linkę ściągając klapę w dół, po zwolnieniu zamka amortyzatory klapy wypychają ją do góry, a dzięki rozłączonemu sprzęgłu w mechanizmie linka swobodnie się wysuwa umożliwiając otwarcie klapy.
    Nawet przy ręcznym zamknięciu klapy w bębnie fabrycznie umieszczona jest dodatkowa sprężyna, która zwinie linkę bez użycia silnika, co powoduje stałe naprężenie i brak możliwości jej plątania.
    To jest to, co mi było potrzebne od początku, postanowiłem spróbować to zamontować w Zafirze.

    Mechanizm jest na tyle duży, że jedyną pozycją montażu była pozycja pionowa i w tym celu musiałem dorobić mocowanie, które zamontowałem w schowku.
    Do pancerza linki dorobiłem mocowanie, które przykręciłem do nadwozia, a linkę zamocowałem na klapie.
    Pozycja linki została ustawiona doświadczalnie, aby dobrać skok linki i prędkość zamykania klapy (klapa z powodu braku zamka z dociągnięciem jest zatrzaskiwana z rozpędu).

    Elektronika zbudowana prowizorycznie na 2 przekaźnikach.
    Jeden przekaźnik po podaniu zasilania z przycisku START podtrzymuje zasilanie sam sobie, podając napięcie też na drugi przekaźnik 30A, który załącza silnik mechanizmu. Zamknięcie klapy powoduje zgaszenie oświetlenia bagażnika i tym samym zanik masy z krańcówki rozłączając przekaźniki i zatrzymanie mechanizmu.

    Mechanizm zamykania klapy samochodu Mechanizm zamykania klapy samochodu Mechanizm zamykania klapy samochodu Mechanizm zamykania klapy samochodu Mechanizm zamykania klapy samochodu Mechanizm zamykania klapy samochodu Mechanizm zamykania klapy samochodu

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    OKI
    Poziom 18  
    Offline 
    Specjalizuje się w: elektromechanika ogólna
    OKI napisał 394 postów o ocenie 89, pomógł 2 razy. Mieszka w mieście Warszawa. Jest z nami od 2003 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    G.A.P.A
    Poziom 16  
    Witam,
    bardzo fajny patent, też kiedyś się do tego przymierzałem. Powiedz mi w jakim aucie to zastosowałeś? Możesz nagrac filmik z działania?

    Dodano po 1 [godziny] 11 [minuty]:

    I jeszcze jedno..pod jakimi hasłami szukac tego mechanizmu?
  • Relpol przekaźniki
  • #3
    OKI
    Poziom 18  
    Mechanizm stosowany w Opel Vectra C, można kupić tanio uszkodzony.
    Psuje się w nich potencjometr odczytujący położenie klapy, w moim przypadku wywalony ponieważ fakt zamknięcia uzyskuję z włącznika klapy.
    Inną usterką tych mechanizmów jest przecieranie się i blokowanie linki w pancerzu, linkę można tanio kupić z metra w markecie.

    Filmik pokazujący jak to działa https://www.youtube.com/watch?v=vBgK_zdfp1I

    Chcę dorobić moduł sterujący na procesorze PIC12F675, mam już narysowany schemat i pomysł jak ma to działać ale nie daję rady napisać programu.
    Chyba ze ktoś przerobi program testowy który posiadam.

    Jak by ktoś chciał mi pomóc w dokończeniu tego projektu to proszę o informację na PW