Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

scania 124l 420 hpi 2004 - brak mocy, nisk. tem., dymi na czarno, wzrost spalani

Piotrekstart 21 Gru 2014 17:42 6051 32
  • #1 21 Gru 2014 17:42
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    Witam. Za czołem jeździć scanią jak w temacie. Brak jej mocy dymi na czarno podczas jazdy i ma niska temperaturę cieczy na poziomi 70 stop. Szef mów że to tak od ok dwóch miesięcy jeździł z nią do serwisu ale oni ręce rozkładają.
    Wymienił i sprawdził.
    czujnik doładowania
    interculer
    turbina sprawdzona
    nowe org. filtry paliwo/powietzre
    czujnik na wale
    regulacje zaworów i pomp
    nic nie dawało
    serwis nawet podmienił na inne wtryski i nowe zawory konta wtrysku itp. ale po tym jeszcze więcej paliła.

    Powiedzcie jak sprawdzić czy viskoza poprawnie chodzi być może to ona nie prawidłowo chodzi i obciąża silnik i rośnie spalanie i za bardzo chłodzi silnik ???
    kiedyś o takim przypadku słyszałem w dafie

    0 29
  • #2 22 Gru 2014 00:12
    onepiotr
    Poziom 24  

    70°C to za wysoko żeby od tego mocno dymił. Co z termostatami?
    Jak na czarno, to mało dostaje powietrza.
    Może zacznijmy od tego, po czy zaczęły się te objawy? Sam tak nagle się przestawił? Czy robione były jakieś naprawy?
    Czy jest w firmie drugi taki sam koń?

    0
  • #3 23 Gru 2014 21:27
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    Oto cała historia pojazdu udokumentowana przez właściciela

    Scania 124 L 420 HPI rok produkcji 2004 zakupiona 4 lata temu z serwisu Scania w ofenbach Niemcy przebieg na dzień zakupu pojazdu 540 000 kilometrów w przeciągu ostatnich lat użytkowania auto miało szereg drobnych usterek ale nie sprawiało większego kłopotu zarówno awaryjność jak i finansowy wkład był umiarkowanie nie wielki . Zaznaczam iż w branży jakiej pracuję auta są skazane na nieco większe spalanie niżeli auta pracujące w transporcie usługowym czyli kontenery , firany, izotermy itp...
    Scania paliła średnio 33 litr/100 był to wynik bardzo zadowalajacy . Zdarzało się że niekiedy spalanie z nie widomych przyczyn wzrastało ale po wizycie w serwisie marki i po wymianie jakigoś z czujników czasami tylko filtra paliwa wszystko wracało do normy czyli do 33l/100 km .W okolicach czerwca 2014 auto niekiedy zachowywało się ''dziwnie" tzn podczas dużego obciążenia przez dłuższą chwilę zapalał się ''jęzor '' ognia z końcówki wydechu lub jadąc nagle tracił odczuwalnie moc a niekiedy zaczynał palić powyżej 40l/ 100 km W dniu 10.08.2014 przy przebiegu ok 769000 km ukruszył sie zawór wydechowy na 3 cylindrze uniemożliwiając dalszą jazdę. Auto odstawiłem do warsztatu naprawczego Ado -Kris w Tczewie wszystkie głowice były wizualnie w dobrym stanie nawet ta w której ukruszyłsię zawór. Głowice sprawdził i naprawił warsztat w Ulkowach koło Skowarcza . Natomiast w silniku zostały wymienione 3 tuleje oraz panewki na wale korbowym oraz pierścienie na tłokach ,a tłoki pozostały stare , reszta silnika bez zmian i ingerencji. Absolutnie byłem przekonany że po takim remoncie auto nie będzie nadawało się do użytku ale będąc podczas pierwszego rozruchu po naprawie odpaliło doskonale a praca silnika była równa i jak na Scanię przyjemna , zasiegnąłem języka i okazało się że naprawy takich aut jak Scania sa na porządku dziennym większości użytkowników tych aut dodam jeszcze że części zastosowane do tej naprawy pochodziły z wolnego rynku i żekomo miały byc najbardziej zbliżone do oryginału. W trakcie użytkowania czyli od września do dzisiaj auto wykazuje znacznie większe zużycie paliwa niż to jakie było wcześniej a dokładnie wzrosło do 39l/ 100 km i co różni auto od stanu jaki był przed naprawą to to że pod pełnym obciążeniem nie ma mocy, natomiast bez ładunku auto jest żywsze niż przed naprawą . Aby naprawić stan braku mocy pod ładunkiem oraz nadmierne spalanie poczynając od pażdziernika 2014 wymieniliśmy najpierw chłodnicę intercoolera następnie uszczelniliśmy układ doładowania następnie pojechałem naprawić wtryski do warsztatu raszka w Bydgoszczy ale naprawiający poddał sie i stwierdził że naprawa tego auta wykracza po za jego mozliwosci dlatego że włożył wtryski od auta które jest dobre a w naszej scani jakoś to działa niepoprawnie tzn znaczne zadymienie i nadmierne zużycie oleju napedowego. Kolejne wizyty zafundowałem scacance w serwisie gdzie kilkukrotnie sprawdzili to samo tzn : sprawdzenie szczelności ukłdu doładowania oraz wydajności turbiny ,ciśnienie pompy ukłdu paliwowego, luz na zaworach,sprawność i parametry wszystkich czujników silnika , sprawność cewek zasilania w paliwo czujnik doładowania, filtry itd... w końcu wymienili wtryski na nowe wraz z czujnikami kąta dawki na tydzień czasu . okazało sie że po tym tygodniu auto na nowych wtryskach zaczęło palić jeszcze więcej czyli ok 41L/100 km . na dzień dzisiejszy jestem w martwym punkcie


    Serwis SCANIA poddaje się... niech ktoś podpowie co sprawdzić gdzie zajrzeć

    0
  • #4 23 Gru 2014 21:50
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Faktycznie bardzo ciekawy temat. Jeśli uda Ci się rozwiązać ten problem to bardzo proszę o wiadomość.

    0
  • #5 24 Gru 2014 00:18
    karlos85
    Poziom 15  

    Kolego na których cylindrach wymienione zostały tuleje .??

    0
  • #6 24 Gru 2014 00:50
    onepiotr
    Poziom 24  

    Nie chcę się wymądrzać i nie będę zgrywał speca, bo moja dziedzina to MB od strony elektronicznej. Więc zaproponuję zapytanie fachowców mechaników o to czy dopuszczają możliwość przestawienia rozrządu? Miał taki przypadek w zaprzyjaźniony warsztat - pomylili się o 1 ząb. Efektem był brak mocy, przykapcanie i żadnych usterek w sterowniku (Actros euroIII).
    Kolejna sprawa, to wydech. Czy ktoś sprawdzał czy nie jest zapchany? Jeśli tam jest katalizator i dostał, po uszkodzeniu zaworu, dużą dawkę paliwa ...

    Wydaje mi się, że te 2 scenariusze pasują do objawów.

    No jeszcze może hamulec górski. Widziałem taki przypadek, gdzie klapa przepustnicy hamulca górskiego żyła własnym życiem;)

    0
  • #7 24 Gru 2014 09:03
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Przestawienie rozrządu - jeśli nie rozbierali i nie wyciągali wałka to nie ma takiej możliwości. Jeśli rozbierali to kto wie??

    0
  • #8 24 Gru 2014 12:29
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    Euro 3 bez kata.
    Wałek rozrządu nie ruszany ponoć...
    Tuleje wymienione pierwsze 3 ciśnienie sprawdzane jest ok z lekkim plusem dla nowych.

    Powiedzcie jak w prosty sposób sprawdzić czy rozrząd się zgrywa \wał - wałek\

    Jeszcze jaką temperatur powinna utrzymywać w normalnej pracy termostaty wymienione założony oryginał na najwyższą temperaturę...

    Kolega się jeszcze pytał czy jest drugie auto jest ale to mniejsze auto jest inny silnik. Oby dwa auta to solówki. Ta o której Rozmawiamy jeździ z przyczepą.

    0
  • #9 24 Gru 2014 13:01
    onepiotr
    Poziom 24  

    Wałka nie musieli wyjmować. Wyjęli wał. Sprawdźcie to.

    Wesołych! :)

    0
  • #10 24 Gru 2014 13:16
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    Podpowie ktoś gdzie są znaki albo gdzie się blokuje w scaniach, pracowałem trochę przy dafach ale tam nie musieliśmy tak głęboko grzebać w silnikach. Pierwszy kontakt z scanią...

    0
  • #11 24 Gru 2014 13:52
    szaman108
    Poziom 29  

    Rozumie,że te dolegliwości pojawiły się po owym remoncie czy przed też tak było?

    0
  • #12 24 Gru 2014 14:50
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    Po remontach.

    0
  • #13 24 Gru 2014 16:24
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Żeby sprawdzić znaki musielibyście wyjąc skrzynie i obudowę rozrządu. Możecie jednak spróbować ustawić wał na TDC, odkręcić boczne pokrywy silnika i patrzeć na krzywki.

    0
  • #14 24 Gru 2014 22:28
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    Czy przy tej procedurze uda się zobaczyć czy rozrząd jest przestawiony choć by o jeden ząb ?

    0
  • #15 24 Gru 2014 23:34
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Po wyjęciu skrzyni i obudowy sprzęgła to na 100%.

    Przy zdjęciu pokryw myślę, że tak.
    A wał był wyciągany albo wałek, że rozrząd miał prawo się przestawić??

    0
  • #16 25 Gru 2014 11:19
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    zmieniali panewki na wale jak właściciel opisał no i tuleje wiec może być ze wał mieli wyjęty lub go popuszczali i zszedł tyle że wysuną się z zębów ....

    No i jak kolega na początku napisał objawy również pasują na przestawiony rozrząd....
    a trzeba sprawdzać i eliminować jakieś logiczne przyczyny powstania takiej sytuacji


    tylko nadal mnie zastanawia ta temperatura ze on tak niska... kiedyś się spotkałem ze wiskoza wentylatora padła i obciążała silnik spalał więcej. Nie wiem jak ją sprawdzić bo jak ja kręcę ręką to się obraca z lekkim oporem.... a nie ma z czego podmienić i jak próbować kupować nowa i to nie będzie to... to mija się z celem i kosztami utrzymania tego auta....

    no i trzeba to w miarę szybko robić bo auta nie można wyłączyć z eksploatacji niestety... a ekonomi nie ma w obecnej chwili...A serwis nie radzi sobie a za każdą wizę to już nie wiedzą ile kasować i co z tym robić... w pobliżu również nie znamy warsztatu który by sobie radził z marka scania... i był rzetelny w tym co robią...

    0
  • #17 25 Gru 2014 17:28
    gucio~1
    Poziom 21  

    Sprawdź wg tego
    Sprawdzenie ustawienia wałka
    rozrządu
    1 Ustaw wał korbowy w położeniu TDC
    po suwie sprężania cylindra nr. 1.
    2 Ustaw dwa czujniki zegarowe na
    podkładkach oporowych sprężyn
    zaworów.
    3 Wyreguluj dźwigienki zaworowe tak, by
    wyeliminować luz plus o dalsze 0,1 mm
    (tak by oba zawory były otwarte na
    0,1 mm).
    4 Wyzeruj oba czujniki zegarowe.
    5 Obróć wałem korbowym o jeden obrót w
    kierunku jego obrotów, aż powróci do
    punktu TDC.
    6 Odczytaj pomiary obu czujników
    zegarowych i porównaj z wartościami
    podanymi poniżej:
    Skok zaworu ssącego 0,37-1,47
    Skok zaworu wydechowego 0,16-1,16

    1
  • #18 29 Gru 2014 22:12
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    Witam panowie po weekendzie...

    po dłuższej rozmowie z szefem okazuje się że rozrząd w aucie nie był ruszany warsztat nie miał zdjętej skrzynia sprzęgła itp. w jaki sposób zmieniali skrajne panewki nie wiem... jeśli je wymienili hehh
    co jeszcze okazuje się że auto wyjechało z warsztatu po tych naprawach i przez krótki czas jeździło ok miało moc i spalanie... a potem zanikła moc i wzrosło spalanie...

    jak przyjdą czujniki zegarowe to sprawdzę według instrukcji

    co by jeszcze tu sprawdzić w tym aucie...

    0
  • #19 07 Mar 2015 13:12
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    Rozrząd sprawdzony jest ok.

    0
  • #20 11 Mar 2015 00:26
    onepiotr
    Poziom 24  

    Masakra z tą furą:(
    Przyczepmy się do tego dymienia. Odepnijcie na chwilę wydech. Nie jest to skomplikowana operacja, a wykluczy jakiś etap.
    Czy i jakie turbina buduje ciśnienie?
    Czy do zbiornika wraca przelewem nadmiar paliwa?

    0
  • #21 11 Mar 2015 19:35
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    Jak odepnę wydech to na co zwracać uwagę... ??
    Robić jakąś km bez wydechu ??

    czy paliwo wraca będzie trudno zobaczyć bo tam mało miejsca przy smoku ale spróbuje to ogarnąć.

    Dodano po 24 [minuty]:

    czujnik od doładowania i temperatury podmieniliśmy z drugiej gdzie nie ma z nią problemu i też się nic nie zmieniło

    to było już jakiś czas temu ale nie było czasu wrzucić info.

    0
  • #22 11 Mar 2015 19:37
    onepiotr
    Poziom 24  

    Najpierw ten wydech. Po odpięciu zobaczyć czy się lepiej zbiera i ew. czy dymienie ustało.
    Możesz też sprawdzić czy na pewno nic nie wpadło "przez" filtr powietrza - odepnij cały dolot.
    :roll: Czarne kopcenie to objaw zbyt małej ilości powietrza.

    Paliwa nie sprawdzaj.

    0
  • #23 11 Mar 2015 19:51
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    ok sprawdzę ale pewnie dopiero w piątek będę mógł się do niej dobrać

    czy jest jakiś sposób by sprawdzić przepustowość interculera ?? szczelny jest sprawdzany kilka razy i wody też nie ma.

    0
  • #24 11 Mar 2015 20:06
    onepiotr
    Poziom 24  

    Piotrekstart napisał:
    czy jest jakiś sposób by sprawdzić przepustowość interculera ?? szczelny jest sprawdzany kilka razy i wody też nie ma.


    Jak odepniesz intercooler i fura poleci jak strzała to nie będziesz potrzebował innych pomiarów :D

    0
  • #25 11 Mar 2015 21:41
    kwantor
    Poziom 38  

    Nie za mało powietrza, tylko za dużo paliwa. A paliwa za dużo, bo komputer nie może się doczekać żądanego ciśnienia doładowania na wskutek nieszczelności wydechu, skoro skoro dolot sprawdzony., czytaj niżej parę pięterek.
    Termostat zamontuj na 80 st lub wyższy. wiskozę doskonale słychać kiedy się włacza i kiedy wyłacza, to jest konkretny hałas. Sprawdzić też można przy pomocy SDP3.Czujnik temperat. zewnetrznej jest sprawn? Wierzę na słowo, że węże intercolera są szczelne i intercoler drożny, wierciłeś dziurkę u dołu ?
    Jeśli wtryskiwacze sa podmieniane na 100% to został jeszcze czujnik temp i ciśn. paliwa.
    No i rzecz najważniejsza: zamknij na wolnych obrotach na chwilę hamulec górski, zamknij go przy pomocy jakiejs breszki do oporu, sprawdź ręką łączenia kolektorów w kielichach czy aby nie dmuchają spaliny, wszystkie połączenia aż do turbiny, ma być cicho, dla pewności ktoś niech depnie odrobine gaz, ale nie należy przesadzać z tymi testami w czasie, bo gwałtownie rośnie temperatura i można uszkodzić turbinę. Jeśli gdzieś wieje, to polecam wymianę klektorów i zakup oryginalnych pierścieni uszczelniajacych w ASO składaja się z cienkich blaszek, żadne podróby. Jeśli wieje, to kolektory maja wyerodowaną gładź w kielichach i nie uszczelnisz już tego nowymi pierścieniami, dlatego nowe, komplet raptem 700zł. Jeśli nie trafione, została wymiana komputera. Tylko człowieka nie idzie wyleczyć. Na koniec te jęzory ognia z rury to coś nie tak, może olej bierze? Może zapchany sadzami wydech i owe sadze sie wypalaja w jakichś momentach. Warto pod górę dać mu 2000 obrotów na niższym biegu przez powiedzmy 1 min. Czasem pomaga.

    Dodano po 11 [minuty]:

    onepiotr napisał:
    Piotrekstart napisał:
    czy jest jakiś sposób by sprawdzić przepustowość interculera ?? szczelny jest sprawdzany kilka razy i wody też nie ma.


    Jak odepniesz intercooler i fura poleci jak strzała to nie będziesz potrzebował innych pomiarów :D
    Ten test nic nie powie, bo silnik dostanie 3 krotnie wiecej paliwa, zobaczysz co najwyżej kloc czarnego dymu.

    0
  • #26 14 Mar 2015 17:25
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    to tak dziury wierciłem u dołu gdy śruby wkręciłem to jeszcze sprawdzałem czy szczelne i jest ok

    termostat wstawiony na najwyższą temperaturę
    zasłoniliśmy chłodnice jeszcze i ok litra spadło spalanie
    Lecz kierowca zaobserwował że jak ruszał to auto miało bardzo dobrą moc aż sprawdzał ile ładunku ma lecz gdy dojeżdżał na rozładunek (300km) to auto osłabło... takie jego obserwacje tem. silnika stała.


    ciśnienie paliwa było mierzone na serwisie jakiś czas temu no i te "banki" te cewki za worek pieniędzy też skania podmieniała by zobaczyć czy coś się zimni... ale nic i założyli po tygodniu stare

    to z turbiną sprawdzę jeszcze

    ale z podmianą kompa to będzie trochę trudniej...

    0
  • #27 14 Mar 2015 17:58
    kwantor
    Poziom 38  

    Co z tą szczelnością kolektorów wydechowych.

    0
  • #28 14 Mar 2015 18:56
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    nie sprawdziłem auto nie zjechało w piątek...
    Sprawdzę jak najszybciej się uda i po informuje


    Ten ogień z wydechu to było przed remontem gdy się upalił zawór.

    0
  • #29 17 Mar 2015 20:15
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    kolektory sprawdzone są szczelne.

    1
  • #30 05 Maj 2015 21:57
    Piotrekstart
    Poziom 13  

    witam. Czy ktoś wie co oznacza błąd świetlny edc 37 ??

    1