Czy ktoś posiada taki prostownik? Chodzi mi o sprawdzenie napięć (zaciski 12V):
ROZRUCH: s.jałowy 52V podłączony akumulator 19V
Ładowanie (MIN): stan jałowy 31V, podłączony akumulator 14V
Złożyłem go sam więc pytam czy jest ok?
W waszych prostownikach też jest używany przekaźnik do przełączania? Czy jest bez przekaźnika tylko za pomocą przełączników?
Czy ktoś posiada taki prostownik? Chodzi mi o sprawdzenie napięć (zaciski 12V):
ROZRUCH: s.jałowy 52V podłączony akumulator 19V
Ładowanie (MIN): stan jałowy 31V, podłączony akumulator 14V
Złożyłem go sam więc pytam czy jest ok?
W waszych prostownikach też jest używany przekaźnik do przełączania? Czy jest bez przekaźnika tylko za pomocą przełączników?
Prawdopodobnie tak do zacisku +12V idzie zaczep od razu od trafo a na masę idzie przez mostek greatza. Dwupołówkowy jest na +24 i masa ale tam np. jest w rozruchu np. 67V w stanie jałowym.
No piszę to co widzę jak z trafa wychodzi. Na mostek wchodzą 2 przewody i wychodzą 2 na zaciska "-" i na zacisk "24V" a do zacisku "12V" jest podłączony przewód od razu z uzwojenia wtórnego transformatora.
Czy ktoś posiada taki prostownik? Chodzi mi o sprawdzenie napięć (zaciski 12V):
ROZRUCH: s.jałowy 52V podłączony akumulator 19V
Ładowanie (MIN): stan jałowy 31V, podłączony akumulator 14V
Złożyłem go sam więc pytam czy jest ok?
W waszych prostownikach też jest używany przekaźnik do przełączania? Czy jest bez przekaźnika tylko za pomocą przełączników?
Witam. Nie podałeś typu prostownika, więc kieruję się następującą wskazówką; osobny zacisk +12 i +24V. Jak napisał Kol. Strumien swiadomosci swia napięcia nie są w porządku, ale;
1)podaj jakie napięcie ma akumulator nie przyłączony do ładowania.
2)w stanie jałowym przyłącz do zacisków prostownika rezystor np.5kΩ 2W i wtedy dokonaj pomiaru napięcia (ewentualnie przyłącz żarówkę np. 60W 230V).
Z przekaźnikiem i przyciskiem sterującym spotkałem się w urządzeniu rozruchowym trójfazowym.
Quote:
To co to prostowanie jedno połówkowe czy co
Quote:
Prawdopodobnie tak do zacisku +12V idzie zaczep od razu od trafo a na masę idzie przez mostek greatza. Dwupołówkowy jest na +24 i masa ale tam np. jest w rozruchu np. 67V w stanie jałowym
W obu przypadkach jest to prostowanie dwupołówkowe, tylko na 24V jest klasyczny mostek Graetza a na 12 V trafo z dwoma uzwojeniami (+12V, to środek uzwojenia.
Z innym połączeniem nie spotkałem się.
W obu przypadkach jest to prostowanie dwupołówkowe, tylko na 24V jest klasyczny mostek Graetza a na 12 V trafo z dwoma uzwojeniami (+12V, to środek uzwojenia.
Z innym połączeniem nie spotkałem się.
Tak też myślałem i widziałem , więc masz do poprawy połaczenia.
Tutaj raczej na 12 V, mostek dwupołówkowy z dzielonym uzwojeniem ma 2 diody a tu są 4.
Ja składam ten prostownik mam tylko trafo wraz z mostkiem i zaciskami. Pochodzi to z jakiejś szwedzkiej maszyny tyle uzyskałem przy zakupie. Kupiłem bo trafo było w dobrym stanie i cena atrakcyjna. Tak jak pisałem są 3 zaciski 24V, 12V i masa.
Akumulator który podłączałem do ładowania miał ok 12V. Jak podłączyłem żarówkę na 230V to napięcie przysiadło z 51V do ok 10V w rozruchu.
Te napięcia co podałem to mierzone były w stanie jałowym i sam byłem szokowany a jak podłączyłem akumulator to napięcie przysiadło i było to w miarę sensowne.
To duże trafo z dużymi diodami na mostku pisze 200A max, więc pewnie akumulator 74Ah to za mały do ładowania takim kolosem.
Czy ktoś ma prostownik z rozruchem na przełącznikach? Czy w środku jest przekaźnik? I jak jest przełącznik to jaki prąd może przewodzić?
Proszę się nie denerwować. W tych gratach był przekaźnik i jego podłączenie wynika, że był użytkowany więc tylko pytam, żeby zrobić to dobrze.
A co z tymi napięciami? W stanie jałowym są takie napięcia? Przy podłączeniu akumulatora napięcie jest sensowne ale nie mam pkt odniesienia. Czy ktoś ma taki prostownik i może to sprawdzić?
Dodano po 6 [minuty]:
Napięcie przełączane przez przełącznik czy przekaźnik to 230 +/- 10%.
Koledzy temat zszedł na temat przekaźnika. Czy ktoś może pomóc z tymi napięciami?
Tak jak kolega wcześniej wspomniał o prostowaniu dwupołówkowym (zaciski 12V) czyli dodatnia połówka płynie nam do + czyli zacisk 12V i potem wraca masą przez diodę do początku uzwojenia i jest prostowana druga połówka?
Ten schemat jest tylko porównawczy mój transformator nie jest z telwina ale ma podobne elementy więc go zastosowałem i kondensatorów nie ma.
ROZRUCH
Po włączeniu było 21,2V a następnie stopniowo rosło do 27V
gdy podłączyłem żarówkę 60W/230V przy 27 V to napięcie wyniosło 16,3A, a przy akumulatorze 19,3A.
Potem przełączyłem na CHARGE i podłączyłem żarówkę 40W R2 12V taką od malucha:
Dwa piny razem do plusa a 3 pin żarówki do minusa i pomierzyłem napięcia:
MIN/1 9,3V w stanie jałowym było 14,9V
MIN/2 9,8V w stanie jałowym było 15.8V
BOOST/1 10,3V w stanie jałowym było 16,2V
BOOST/2 10,9V w stanie jałowym było 17,2V
Akumulator Un=12V Teraz napięcia podczas ładowania:
BOOST/1 = 14,9V
BOOST/2 = 15,6V prąd ładowania z 4A szybko zleciał na ok 2.7A
MIN/1 13,5V
MIN/2 14,3V prąd ładowania ok. 1,8A
Napięcia wydają się sensowne i podobne do wczoraj (mierzone pod obciążeniem), nie wiem miernik zgłupiał albo jakieś inne cudo.
Zastanawia mnie tylko to przysiadanie napięcia przy żarówce od malucha. Nie wiem czy podłączyłem dobrze te piny, żarówka zaświeciła ale słabo. I ten prąd ładowania...
Mostek wygląda tak:
są 4 blachy ułożone jedna na drugą. Na każdej blasze są 4 diody(doczytałem że to są diody wciskane), czyli wychodzi, że jest razem 16 diod wciskanych.
Z trafo są 4 wyjścia na wtórnym dwa lecą na mostek i są podłączone na wyjściu pod zacisk "24V" i " -" a dwa pozostałe lecą pod zacisk "12V".
Nie wiem co jeszcze mogę zrobić to co mogłem to pomierzyłem.
Napięcia wydają się sensowne i podobne do wczoraj (mierzone pod obciążeniem), nie wiem miernik zgłupiał albo jakieś inne cudo.
Zastanawia mnie tylko to przysiadanie napięcia przy żarówce od malucha. Nie wiem czy podłączyłem dobrze te piny, żarówka zaświeciła ale słabo. I ten prąd ładowania...
Gdybyś pomiarów dokonywał miernikiem wskazówkowym (analogowym) prawdopodobnie nie byłoby "cudów"
Dokonaj następujących pomiarów mostka (przełącz na pomiar "dioda");
a) pomiędzy plusem a dwoma zaciskami zasilającymi
b)pomiędzy minusem a dwoma zaciskami zasilającymi
c) pomiędzy plusem a minusem
Dokonaj również pomiaru wszystkich napięć wtórnych przy obciążeniu żarówką 230V
Co do przekaźników o które pytasz, to są stosowane w prostownikach które mają np. funkcję zabezpieczenia zacisków przed zwarciem. W prostych urządzeniach nie są stosowane.
Sprawdzę te przejścia omomierzem. Ciekawi mnie ten mostek z tymi diodami.
Trafo na wejściu na mostek miało 26V na wyjściu na zaciskach 24V i - było 31V w stanie jałowym.
Między L a zaciskiem 12V było 12V a między N i zaciskiem 12V było 12V.
I jak to jest z tym moskiem na wyjściu. Kolega mówi, że tam jest dwupołówkowy ale ja kompletnie tego nie widzę... nawet tego prostownika dwupołówkowego dwudiodowego...nie mam oscyloskopu, żeby to sprawdzić ale jak dla mnie to prostownik jednopołówkowy, chodzi o zaciski 12V i -.
I jak to jest z tym moskiem na wyjściu. Kolega mówi, że tam jest dwupołówkowy ale ja kompletnie tego nie widzę... nawet tego prostownika dwupołówkowego dwudiodowego...nie mam oscyloskopu, żeby to sprawdzić ale jak dla mnie to prostownik jednopołówkowy, chodzi o zaciski 12V i
Oscyloskop nie jest potrzebny do takich rzeczy.
W dniu 23 Gru 2014 10:53 podałeś schemat; przeanalizuj go jak prąd może płynąć do akumulatora przez zaciski; minus i plus 12V.
Quote:
Między L a zaciskiem 12V było 12V a między N i zaciskiem 12V było 12V.
Jeśli jest to odpowiedź na mój ostatni post, to nie bardzo wiem co pomierzyłeś; miałeś dokonać pomiaru napięć wtórnych pomiędzy minusem a plus 12V i 24V. Wcześniej dokonałeś pomiaru napięcia dla funkcji 'rozruch". Zrób to dla funkcji "ładowanie".
Miałeś również wykonać pomiaru mostka; czy wiesz jak się to robi?
pomiaru mostka jeszcze nie mierzyłem. zmierzyłem napięcia i na ładowaniu przecież są podane w temacie.
Na schemacie zzaznaczyłem. Czerwona linią przepłynie a niebieską bedzie blokowany więc nie rozumiem
Witam. Niewłaściwie analizujesz schemat. Zastanów się co mierzy amperomierz i co "robią" dwie górne diody mostka.
W Twoim przypadku pomiar mostka ma kluczowe znaczenie.
Zrób tak; połącz szeregowo 2 o jednakowej mocy żarówki na 12V (lub 1 na 24V) i przyłącz je na 24V, następnie dokonaj pomiaru napięcia. W przypadku braku możliwości (np. brak żarówek) wykonaj tak.
Strona wtórna trafa ma 4 wyprowadzenia; 2 stanowią +12V a 2 pozostałe zasilają mostek. Odłącz najpierw 1 wyprowadzenie, przyłącz żarówkę 12V i dokonaj pomiaru napięcia a następnie przyłącz je z powrotem a odłącz 2 wyprowadzenie i powtórz operację z żarówką.