Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Moja kopia kolumny JBL L112

rosomak19 23 Dec 2014 15:10 24120 65
  • Moja kopia kolumny JBL L112
    Witam
    Od jakiegoś czasu chciałem zrobić, coś na wzór moich JBL L112, która to będzie pełniła rolę kolumny centralnej w moim kinie domowym. Po ściągnięciu schematu zwrotnicy, zamówiłem potrzebne elementy, niestety narazie nie jestem w stanie zamówić regulatorów L-PAD, ponieważ nie posiadam karty kredytowej, ani konta PayPal. Obecnie nie jest to problem, ponieważ po-prostu zmostkowałem wyprowadzenia na płytce tak, aby grały średniotonowiec i wysokotonowiec. Do budowy użyłem płyty mdf 23mm, a do wygłuszenia wełny owczej. Płyty klejone na klej pattex, do pomalowania frontu i tyłu zużyłem puszkę lakieru, jako podkład do wyrównania i dwie puszki farby w spreju czarny mat. Boki zostały oklejone fornirem etimoe. Pierwszy raz miałem styczność z fornirem, więc proszę o wyrozumiałość w szczególności, że nie zauważyłem jak górny ścisk się poluzował i okleina się trochę pofałdowała. Po oklejeniu został polakierowany, lakierem w spreju.
    Kolumna gra tak jak trzeba i jestem bardzo zadowolony z brzmienia. Do zrobienia pozostała jeszcze tylko maskownica, ale to już po nowym roku.
    Kosztorys:
    głośniki :
    wysoko tonowy - T.STX.4.1.250.8.F.A.PC.X 130zł
    średnio tonowy: M.STX.5.1.150.8.F.S.MC.X 63zł
    nisko tonowy: W.STX.12.2.500.8.F.S.MC 141zł



    Cewki kondensatory i rezystory 380zł
    kondensatory Monacor
    cewki Jantzen Audio w tym jedna taśmowa
    rezystory Monacor
    Płyta z pocięciem 87zł
    fornir 36 za 1m2
    wełna owcza 34zł
    Terminal głośnikowy Jantzen Audio 817 25zł
    Monacor CC-10/SW Materiał na maskownice 140 x 75 49zł
    inne około 100zł
    całość około 1045zł ( bez regulatorów L-Pad)

    Moja kopia kolumny JBL L112 Moja kopia kolumny JBL L112 Moja kopia kolumny JBL L112 Moja kopia kolumny JBL L112 Moja kopia kolumny JBL L112 Moja kopia kolumny JBL L112 Moja kopia kolumny JBL L112 Moja kopia kolumny JBL L112 Moja kopia kolumny JBL L112 Moja kopia kolumny JBL L112

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    rosomak19
    Level 22  
    Offline 
    rosomak19 wrote 788 posts with rating 274, helped 2 times. Live in city Hańsk. Been with us since 2005 year.
  • #2
    CrQ
    Level 12  
    Rozumiem, że zwrotki są od JBL, natomiast głośniki już nie?
    Więc jaki sens miał zakup cewek taśmowych i elementów dobrej jakości - skoro zwrotki te są pod zupełnie inną konstrukcję ??
  • #3
    Lemarque
    Level 9  
    rosomak19 wrote:
    Ja na dobrych elementach nie oszczędzam


    Ok, tylko, że miałoby to sens gdybyś zbudował zwrotnice liczoną pod te stx'y, a jeśli nie potrafisz, to mógłbyś to komuś poprostu zlecić.

    rosomak19 wrote:
    Dlatego wybrałem te głośniki stx bo pasuja mi parametry i charakterystyki i oryginalna zwrotnica sprawdza się bardzo dobrze!!!


    Może poprzesz to pomiarami ? Pokażesz nam jak wygląda charakterystyka tego zestawu, albo zgranie fazowe ? No chyba, że stwierdzasz ze słuchu, że
    rosomak19 wrote:
    oryginalna zwrotnica sprawdza się bardzo dobrze!!!


    Btw myślę, że nie ma się co unosić czytając kilka słów krytyki, bo chyba nie prezentujesz tu swojej konstrukcji w oczekiwaniu, że wszyscy będą się nią zachwycać.
  • #4
    Tomekkoko
    Level 15  
    Masz gdzieś parametry oryginalnych przetworników? Chętnie porównam z konstrukcją STX.
    Tunel BR jest taki jak w originale? Czy stroiłeś na "ucho"
  • #5
    voltbolt
    Level 13  
    Nie chce sie czepiac, ale przez laminat widac ze plytka zrobiona bardzo amatorsko. wydajesz ponad 1k na elementy, konstrukcja z zalozenia ma nie ustepowac sklepowym a patrzac na PCB ... Oczywiscie pewnie uklad dziala ale dla mnie to minus. plus za zlozenie wszystkiego w calosc.
  • #6
    rosomak19
    Level 22  
    Tomek "google" nie gryzą, wszystkie charakterystyki i tabelę z parametrami można spokojnie znaleźć.Tak tunel ma tą samą średnicę i długość. Co masz na myśli amatorsko? Dla tego tak sądzisz, że ścieżki nie są idealnie pod kątem itp? Po prostu tak było mi wygodniej zrobić, poza tym ścieżki są pokryte dużą ilością cyny, dla zwiększenia przekroju ścieżki. Przyznam nie chciało mi się robić termo transferu do tak prostej rzeczy, dla tego odkręciłem zwrotnicę w oryginale i po prostu sobie przemalowałem ścieżki. Jeśli ktoś, niedaleko mnie, posiada możliwości pomiarowe, to chętnie bym podjechał. Sam jestem ciekaw, jakby wyglądała charakterystyka całej kolumny w porównaniu do oryginału. Na słuch jest naprawdę dobrze.
  • #7
    katakrowa
    Level 22  
    Obawiam się, że konstrukcja zawiera podstawowe błędy większości podobnych kolumn. Nie denerwuj się, nie każdy rodzi się z wiedzą pozwalającą na zbudowanie profesjonalnego zestawu, ja jak również wielu konstruktorów amatorów na tym forum też takie błędy popełniło. Przeczytaj o mojej porażce https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2683272.html . Niestety do momentu, w którym przedstawisz pomiary lub uzasadnisz dobór głośników i elementów zwrotnicy Twój projekt pozostaje jedynie kolumną złożoną z losowych elementów.
  • #8
    rosomak19
    Level 22  
    Szkoda, że Twój link nie działa. Elementy nie są przypadkowe, poza tym ja słucham dźwięków a nie pomiarów! Ile jeszcze razy mam powtarzać, że głośniki i zwrotnica nie są od tak sobie bo mi się spodobały. Szukałem takich głośników, które będą w jakimś stopniu odpowiadały oryginalnym, chociaż by patrząc na charakterystyki, bo dokładnie o takich samych parametrach 1:1 elektromechanicznych nie znajdę.
    Chyba znalazłem to co chciałeś pokazać i powiem, że to ze mną nie ma nic wspólnego, bo ja wiedziałem co chcę zrobić, głośniki wybrałem poomijając to co pisałem wyżej, takie żeby miały równą charakterystykę a przynajmniej w odcinku w którym będą grać i z tym samym SPL. Do niskotonowego to nawet producent zaleca podobny litraż i podobne strojenie. Ja u siebie jestem naprawdę zadowolony z dźwięku, jest czysty wyraźny, bez jakiejś dominacji któregoś z głośników. Widocznie musi być tak jak mówisz, że bez wykresów, nikt nie powie, że to może dobrze grać, ale cóż, niektórzy wolą obrazki a niektórzy muzykę ;)
  • #9
    elektryku5
    Level 39  
    Takie charakterystyki podawane przez producenta są bardziej poglądowe, niestety nie jest tak wesoło i głośniki muszą być zmierzone w docelowej obudowie między innymi po to by uzyskać charakterystyki fazowe, które zmieniają się względem siebie poprzez zmianę położenia, czy nawet podfrezowanie.
    To jest jeden z powodów dlaczego zwrotnicę trzeba projektować pod konkretny zestaw w konkretnej obudowie, a niestety jest ich znacznie więcej...
  • #10
    gbd.reg
    Level 21  
    @rosomak19 Nikt nie twierdzi, że to nie gra lub gra źle. Bo zagrać dobrze mogą i 3 losowe, bardzo niskiej jakości głośniki na pierwszej lepszej zwrotnicy, jeśli będziesz miał szczęście. Zagrać źle mogą też idealnie dobrane pod siebie zestawy, bo coś nie wyszło albo jedna z części była bublem... Możemy uwierzyć, ba nawet wierzymy że Twoim zdaniem gra dobrze, ale to nadal Twoje zdanie i Twój gust, którego nie znamy. A gusta bywają różne, dla jednych muzyką jest wyłącznie koncert na Stradivariusach, dla innego "drące ryja" koty pod oknem ładnie brzmią. A pomiary dla każdego już pewne określone znaczenie mają i nie są kwestią gustu, ale solidnym dowodem na to jak głośnik gra. Dlatego wiele osób o nie prosi.

    Nie każdy wchodzi tu na forum, żeby podziwiać czym się inny chwali, niektórzy przychodzą żeby się czegoś nauczyć na cudzych błędach lub sukcesach. A jak mają wiedzieć co jest błędem, a co sukcesem skoro muszą opierać się na cudzym guście, który może być zupełnie inny od własnego?
  • #11
    rosomak19
    Level 22  
    Mi nie o to chodzi, żeby się ktoś zachwycał, ale też niech się nie odzywają takie osoby z tak idiotycznym komentarzem jak ten na górze, że po co kupiłem elementy dobrej jakości jak zwrotka nie pod te głośniki. Panowie litości! Kolego powiem tak, kilka lat słucham na JBL L112 i naprawdę nie słyszę jakiś bardzo istotnych różnic. Szkoda, że w pobliżu nie ma jakiejś firmy, czy kogoś, kto zajmuje się pomiarami bo bym się skusił. Nie będę robił mikrofonu pomiarowego, bo to tylko cyrki wychodzą.
  • #12
    elektryku5
    Level 39  
    Nawet wkładką za 2zł można sprawdzić czy zgranie fazowe jest w porządku (niektóre mikrofony mają datasheet, więc można wprowadzić cha-kę do Speaker Workshop czy co kto woli).

    Pomiar niższych częstotliwości w domu nie wyjdzie specjalnie dobry, ale już podział pomiędzy średniotonowym i kopułką można bez problemu zmierzyć z bramkowaniem.
  • #13
    piterek-23
    Level 33  
    rosomak19 wrote:
    (...)będzie pełniła rolę kolumny centralnej w moim kinie domowym(...)

    Powiedz coś więcej o reszcie swojego systemu kina domowego.
  • #14
    katakrowa
    Level 22  
    rosomak19 wrote:
    ale też niech się nie odzywają takie osoby z tak idiotycznym komentarzem jak ten na górze, że po co kupiłem elementy dobrej jakości jak zwrotka nie pod te głośni


    wg mnie to jeden z istotniejszych i bardzo trafnych komentarzy.

    Przytoczę historyjkę. Zestawów kolumn zrobiłem z 10 par. m.in. zrobiłem takie coś :
    Moja kopia kolumny JBL L112 Moja kopia kolumny JBL L112
    Kolumny grają wg mnie świetnie i są "dokładnie" takim dziełem jak Twoja kolumna ( chodzi o proces projektowania ). Zastosowałem głośniki Tonsil + Stx, jak je dobierałem to też godzinami gapiłem się w charakterystyki i parametry podane przez producenta, obliczałem litraże i różne współczynniki, robiłem symulacje w WinIsd itd ... Po zmontowaniu ich w całość zadowolony byłem straszliwie. Były to najlepiej grające kolumny jakie do tamtej pory słyszałem. Byłem też pewien, że podczas ich budowy dołożyłem wszelkich starań aby zbudować profesjonalnie brzmiące nagłośnienie nawet grały o wiele lepiej od zestawów kina, które posiadał znajomy ( jakieś JAMO ).

    Na szczęście na czytaniu o kolumnach nie poprzestałem na tym zestawie i kombinowałem dalej... Finalnie tworząc zestaw : https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2796607.html ( z głową dobrane przetworniki, solidnie wykonane pomiary, dobrze wykonane wygłuszenie, odpowiednie wzmocnienia obudowy itd ... )
    Powiem tak - różnica jest BARDZO DUŻA i nawet nasłuch niezaprzeczalna - szczególnie podczas "normalnego codziennego" słuchania muzyki ( nie imprezowego łupania ).

    Powyższą historyjką zachęcam do dalszego zgłębiania tematu budowy kolumn.
  • #15
    rosomak19
    Level 22  
    Jak mam to rozumieć, że jest trafny? Według mnie, to totalna bzdura!!! Według tego co napisał, lepiej by było wszędzie pchać chłam, aby było, tak ( jeśli chodzi o zwrotnice)? Ja szukałem takiego głośnika niskotonowego, który będzie się dobrze spisywał w tym litrażu i taki znalazłem, nawet z rekomendacją producenta ( chyba producent wie lepiej dysponując odpowiednim sprzętem w jakim litrażu będzie grał najlepiej). W Twoim przypadku robiłeś pewnie symulacje w WinsBeta jak coś tam wspomniałeś. Kino domowe tworzą amplituner Denon po 110W na kanał, 2 kolumny JBL L112 jako L i P, moja jako C i niestety z braku miejsca 2 satelity z STX-a na tył. W pogotowiu jest jeszcze mój sub. Ja w tej paczce nic nie będę grzebał, dźwięk jest taki jak powinien. Jedyną rzeczą, którą jeszcze wstawię, to jak mi się uda zamówić regulatory L-Pad. Chciał bym się Was poradzić odnośnie ramki na maskownice, bo szczerze nie wiem z czego ją zrobić. Nie wiem czy drewniane listewki wytrzymają? W oryginale, główna ramka jest bodaj z plastiku, a ta wypukła ramka mocowana do głównej z metalu.
  • #16
    SlawekKedra
    Level 43  
    gbd.reg wrote:
    Możemy uwierzyć, ba nawet wierzymy że Twoim zdaniem gra dobrze, ale to nadal Twoje zdanie i Twój gust, którego nie znamy.


    Rzecz w tym, że kolega rosomak ma oryginalne kolumny również, więc nie przeprowadzając żadnych pomiarów może jedną z drugą porównać na słuch (kolumny służą do słuchania zwykle) i jeśli są zbliżone to spokojnie może sobie pomiary olać i uznać że jego kolumna gra porównywalnie do tej oryginalnej.
    Oczywiście można się uprzeć i zarzucić mu że różnice istnieją duże tylko on ich nie słyszy ale nawet jeśli tak jest, w co nie wierzę, to po co miałby konstruować kolumnę na oryginalnych głośnikach kiedy nie słyszy różnicy
  • #17
    rosomak19
    Level 22  
    Dzięki Sylwek, że chociaż Ty zauważyłeś to, co próbuję powiedzieć od jakiegoś czasu. Owszem różnice będą na pewno, ale nie są na tyle słyszalne, że jakoś znacząco wpływa na całość, można powiedzieć, że to są niuanse. Naprawdę jako stereo i kino sprawdza się znakomicie. Owszem, tak sam dla siebie chciał bym sprawdzić jak to wygląda na wykresach, ale nie będę płacił i jechał niewiadomo gdzie, żeby zrobić profesjonalne pomiary, bo już jak by miały być zrobione, to profesjonalnie, a nie jakiś amatorski cyrk.
  • #18
    SQLmaster
    Level 24  
    rosomak19 wrote:
    Jak mam to rozumieć, że jest trafny? Według mnie, to totalna bzdura!!!


    Jeśli 10 osób pod rząd mówi Ci że nie bzdura, a Ty wiesz lepiej, to koniec dyskusji. Ty nie chcesz kreatywnej krytyki tylko peanów na Twoją cześć.

    Obudowy masz w miarę ładnie wykonane, za to brawo. A jeśli chodzi o te zwrotnice, to tak na szybko:
    1. Efektywność głośników w oryginale:
    http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/home-speakers/1980-l112.htm
    Niskotonowy 89dB
    Średniotonowy 91dB
    Wysokotonowy 89dB

    2. A w Twoich
    Wysokotonowy 92dB, http://stx.pl/gdwk-10-250-8-awx.html
    Średniotonowy 90dB, http://stx.pl/m-stx-5-1-150-8-f-s-mc-x-gdm-14-150-scx.html
    Niskotonowy 92dB, http://stx.pl/w-stx-12-2-500-8-f-s-mc.html

    Ty sobie zdajesz sprawę że odchyłka o aż 3dB to jest uważana za granicę pasma przenoszenia? A takie głośniki wstawiłeś i idziesz w zaparte że cały świat się myli a Ty masz rację.

    Jeśli dałeś oryginalne zwrotnice które ściszały najgłośniejszy średniotonowy (schemat poniżej - jak byk są tam elementy ściszające głośnik średniotonowy tzn. R2 i R3), to teraz nie dość że jest on on najcichszym głośnikiem, to Ty go zamiast wyeksponować to jeszcze ściszyłeś zwrotnicą bo się uparłeś że musi być jak w oryginale a nie jak sugerują parametry nowych głośników. Rozumiesz już o co chodzi z tym stosowaniem losowej zwrotnicy do losowych głośników? A to dopiero początek, jest mnóstwo innych różnic i wymogów, i efekt może być taki, że charakterystyka kolumn może przypominać fale Dunaju. Jak nie jest taka, to miałeś nieświadomie szczęście - i tyle w temacie. Uświadom to sobie i przestań się obruszać na dobre rady kolegów.

    To wcale nie oznacza że kolumny są do kosza! Musisz po prostu wyłapać różnice i dostosować zwrotnice do głośników, które są jak widzisz inne. Np może nieco pomóc wywalenie tych rezystorów tłumiących głośnik średniotonowy. Chociaż to i tak może być mało bo jest 2dB cichszy od reszty. Może byłby potrzebny inny, głośniejszy. Trzeba by pomierzyć jak radzą koledzy. Ale zamiast czuć się urażony, spytaj co zmodyfikować albo jak samemu pomierzyć. To już nie będzie w ogóle kopia JBL, ale przecież nie ma co się oszukiwać, i tak głośniki są inne więc jak może to być kopią. Być może jakaś nieduża modyfikacja zwrotnic i kolumny będą całkiem znośne.

    Ps. Dla zainteresowanych zwrotnice z oryginału, moim zdaniem są do bólu banalne więc nie przesadzajmy z cudowaniem nad nimi, niech kolega co najmniej wywali to tłumienie z toru średniotonowego, by zmniejszyć problem tego że jest za cichy (czyli wywalić R2 i R3). Ta zwrotnica to i w oryginale cudem nie była. Ot taka by coś było, najprostsza:
    Moja kopia kolumny JBL L112

    No i proszę się nie bawić w te regulatory na froncie (które są w oryginale) - po co robić z kolumn technologiczną cepelię. Jaranie się tysiąc-pasmowymi korektorami graficznymi i regulatorami barwy gdzie się tylko da, to było może i dobre ale w latach 70-80. Ładniej to wygląda bez takich gałek.
  • #19
    rosomak19
    Level 22  
    Ale proszę Cię czytaj ze zrozumieniem!!! Ja się nie obruszam na dobre rady itp. tylko dla mnie głupie jest pisanie, że jak już jakaś tam inna zwrotnica, to po co takie dobre elementy, o to mi chodzi! Co do średniotonowca to, tak masz rację to był mój błąd, dopiero później zobaczyłem że faktycznie ma 90dB, ale to można znaleźć inny głośnik lub usunę tłumik rezystorowy. Może, ktoś wspomoże jakąś radą jak zrobić maskownice jak w oryginale? Doceniam twój post, bo w końcu, ktoś pisze coś z sensem!! Proszę mi wierzyć, że to naprawę gra fajnie, może przez ten błąd brakować trochę średnich, ale to nie problem.
  • #20
    SlawekKedra
    Level 43  
    rosomak19 wrote:
    że jak już jakaś tam inna zwrotnica, to po co takie dobre elementy

    No tak, to dość przewrotne twierdzenie, po co stosować dobre elementy jak można zastosować gorsze;)
  • #21
    elektryku5
    Level 39  
    Warto dodać, że rzetelny projektant zwrotnicy uwzględnia również rezystancje cewek, także wówczas zastąpienie "lepszą" o mniejszej rezystancji wpłynie na zgranie fazowe w pewnym stopniu, ale to dotyczy bardziej konstrukcji odwzorowanych na tych samych przetwornikach.

    Dla ładniejszych wykresów, lepszego reverse null i większej satysfakcji lepiej się tego trzymać...
  • #22
    gbd.reg
    Level 21  
    SlawekKedra wrote:
    Rzecz w tym, że kolega rosomak ma oryginalne kolumny również, więc nie przeprowadzając żadnych pomiarów może jedną z drugą porównać na słuch (kolumny służą do słuchania zwykle) i jeśli są zbliżone to spokojnie może sobie pomiary olać i uznać że jego kolumna gra porównywalnie do tej oryginalnej.
    Oczywiście można się uprzeć i zarzucić mu że różnice istnieją duże tylko on ich nie słyszy ale nawet jeśli tak jest, w co nie wierzę, to po co miałby konstruować kolumnę na oryginalnych głośnikach kiedy nie słyszy różnicy


    Rzecz w tym, że znam ludzi dla których takie głośniki:
    Moja kopia kolumny JBL L112

    brzmią tak samo dobrze, jak dobre głośniki od kina domowego. Dla tej osoby jedyną odczuwalną różnicą jest ich moc.

    Nie twierdzę, że autorowi tematu słoń nadepnął na ucho, ale nigdy nie mam pewności, że nie zauważa czegoś, co większość innych osób by zauważyła.

    Owszem, specyfikacja głośnika nie zagra, ale daje obiektywne pojęcie o kolumnie.

    I nie, ja nie upieram się by tą charakterystykę ujrzeć. Byłoby fajnie, gdyby istniała, ale po prostu dla mnie słowa osoby, której nie znam i o której słuchu tylko gdzieś ktoś mi powiedział (może i ta sama osoba) są warte tyle, co napisanie, że charakterystyki są dobre. Nie pokażę ich, ale są dobre, uwierzcie mi na słowo! Choćby taka osoba była przekonana o tym, że są dobre to niestety może nie wiedzieć na co zwrócić uwagę i na co osobiście bym uwagę zwrócił, bo wiem że to usłyszę i będzie mnie to w kolumnach drażnić.
  • #23
    SlawekKedra
    Level 43  
    gbd.reg wrote:
    Nie twierdzę, że autorowi tematu słoń nadepnął na ucho, ale nigdy nie mam pewności, że nie zauważa czegoś, co większość innych osób by zauważyła.

    Rzecz w tym, że to jego kolumna i on będzie z niej korzystał więc nie jest w tej sytuacji istotne to, co zauważyłaby większość, ponadto nie możemy wiedzieć czy byłoby coś jeszcze do zauważenia przez tą większość oprócz tego co już zauważył sam autor.

    Tak czy inaczej mnie tam się podoba że zamiast produkować argumenty robi on eksperymenty;)
  • #24
    rosomak19
    Level 22  
    Panowie, jak ktoś ma analizator, czy możliwość rzetelnego pomiaru chętnie podjadę w okolicach do 40 km. Dzisiaj sobie siadłem i jeszcze raz dobrałem się do zwrotki, usunąć tłumik ze średniotonowego i oczom nie mogłem uwierzyć, jak mogłem takiego babola zrobić! Kupiłem 2 rezystory po 10Ω ponieważ nie mieli 20Ω, tylko się chyba za bardzo rozpędziłem przy malowaniu ścieżek, bo to jak je poprowadziłem pod te rezystory heheh. Powiem tak, po usunięciu tego bajzlu średniotonowy dużo wyraźniej przemówił ;) . Kolego, ja bym wolał na dobrych słuchawkach słuchać, niż na tym pierdzidle komputerowym, a kiedyś miałem takie fajne słuchawki Tonsila. Może ma ktoś namiary na średniotonówki z SPL 92dB i rozmiarze 15cm? Szkoda, że tonsil ma ale o rozmiarze 17,6cm :( .
  • #25
    Artur k.
    Admin of Audio group
    rosomak19 wrote:
    Powiem tak, po usunięciu tego bajzlu średniotonowy dużo wyraźniej przemówił

    A jeszcze kilka postów temu upierałeś się:
    rosomak19 wrote:
    naprawdę nie słyszę jakiś bardzo istotnych różnic.
  • #26
    rosomak19
    Level 22  
    Może, to nie do końca tak, po prostu lepiej było słychać tą różnicę, jak wysokotonowy był odłączony, a niskotonowy leżał sobie obok. Wtedy manewrując rezystorami w gałęzi równoległej, bardzo dobrze słychać różnice.
  • #27
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Kiedy akurat właśnie tak się tego nie robi. Żeby poprawnie zestroić zwrotnicę, głośniki muszą być umieszczone na swoich miejscach. Tylko tak usłyszysz to co dzieje się w rzeczywistości.
  • #28
    rosomak19
    Level 22  
    Artur, przeczytaj z 10 postów wyżej o co chodziło, to będziesz wiedział, w ogóle to powinienem wymienić ten głośnik.
  • #29
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Przeczytałem cały temat i nie rozumiem o co Ci chodziło. Widzę tylko, że uparcie bronisz się przez zrobieniem tego tak, jak należy. ;)
  • #30
    SQLmaster
    Level 24  
    Rosomak19 - być może nie potrzebujesz głośnika o efektywności 'deklarowanej' 92dB. Pamiętaj o 2 faktach:
    1. Głośnik niskotonowy jest już delikatnie tłumiony przez zwrotnicę (rezystancja cewki). Czyli różnica się zmniejsza.
    2. Głośnik średniotonowy w Twojej kolumnie gra tylko w zakresie 1,1 - 3,7kHz. Może tak być że akurat w tym zakresie jest lepiej niż średnia wartość z karty katalogowej - tu musiałbyś prześledzić wykres taki jak np na stronie STX i skupić się tylko na używanej części pasma.

    Stąd czasem ważniejszy jest pomiar, bo może być tak, że obecny głośnik wystarczy i nie braknie mu efektywności.

    Jeśli chciałbyś poczytać o samodzielnych pomiarach, ten zestaw artykułów jest dość ciekawy: http://diyaudio.pl/content.php/49
    I sam JIG: http://diyaudio.pl/content.php/12

    elektryku5 wrote:
    Warto dodać, że rzetelny projektant zwrotnicy uwzględnia również rezystancje cewek, także wówczas zastąpienie "lepszą" o mniejszej rezystancji wpłynie na zgranie fazowe w pewnym stopniu, ale to dotyczy bardziej konstrukcji odwzorowanych na tych samych przetwornikach.

    Dla ładniejszych wykresów, lepszego reverse null i większej satysfakcji lepiej się tego trzymać...


    Owszem zgranie fazowe to akurat sprawdzić warto, ale nie przesadzajmy - w oryginalnej zwrotnicy w ogóle nie ma korektorów impedancji, pułapki rezonansowej, korekcji step baffle itp. Więc nie wymagajmy tego w kopii. A niektóre komentarze są na takim poziomie (nie Twój oczywiście).

    Nie zapominajmy że to jest prosta zwrotnica (można śmiało napisać zwrotnica uniwersalna, jakie można kupić w sklepach RTV), myślę że jak się uda dobrze dobrać tłumienie wszystkich torów to wg mnie będzie i tak dosyć dobrze. A do robienia konstrukcji z wyższej półki która uwzględnia zjawiska falowe to i tak należałoby zakupić głośniki z innej półki cenowej niż STX.

    Swoją drogą po niedawnym odsłuchaniu budżetowych kolumn sklepu 'nie dla idiotów' jestem pewien że przedstawione tu konstrukcje już teraz grają lepiej i są tańsze :D