Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

precyzyjne wiercenie w aluminium

23 Dec 2014 19:00 9534 13
  • Level 8  
    Witam , w związku z koniecznością wywiercenia kilkuset otworów Φ10 w aluminium mam pytanie jak dobrać nawiertak pod taki otwór? Chodzi mi zarówno o średnicę jak i kąt wierzchołkowy ,bo z tego co wyczytałem są różne a nigdzie nie mogę znależć zasad doboru nawiertaka
  • Level 25  
    Co kolega rozumie przez 'precyzyjne', jakie tolerancje kolegę interesują?
    Do nawiercania używam zwykłych nawiertaków do nakiełków, lub krótkiegp wiertła fi 10 zaostrznego na kąt wierchołkowy 90 stopni z mocno podszlifowanym ścinem.

    Pozdrawiam,
    GSM
  • Level 8  
    Witam ,chodzi mi o to by wiertło dokładnie trafiało punkt ,z dokładnością 0.5 mm
  • Level 25  
    0,5 mm to żaden problem osiągnąć, jeśli dobrze wytrasujesz i napunktujesz.
    Czym wiercisz? Wiertarka ręczna, stołowa czy frezarka?
  • Level 8  
    wiertarka stołowa , może nie problem ale zdarza się że co któryś otwór jest przesunięty, doradzono mi nawiertak, tylko nie wiem jaki zastosować

    Dodano po 11 [minuty]:

    to jaki nawiertak do otworu fi 10 byłby dobry?
  • Level 25  
    Nawiertak taki aby pogłębienie miało większą średnicę niż ścin wiertła, którym będziesz wiercił. Osobiście nie wierciłbym od razu 10-tką, zamiast nawiertaka, najpierw nawiercił wiertłem fi 3 - fi 4, na pełną głębokość. Następnie fi 10, ze względu chociażby na mniejsze siły skrawania.
  • Level 8  
    hmm.. nie bardzo wiem co to ścin ,zajmuję się odlewaniem metali a obróbką gdy jestem zmuszony :) wolałbym nawiertak bo nawiercać chciałbym wiertarką ręczną by nie blokować stołowej , czyli krótko o jakiej średnicy nawiertak mam kupić? nawiertaki mają różne kąty ,jakie to ma znaczenie?
  • Level 25  
    precyzyjne wiercenie w aluminium
    Jeśli zamierzasz kupić nawiertak do nakiełków i nawiercać wiertarką ręczną to myśle, że 3 mm - dobry kompromis.
    Pamiętaj, że od jakości wykonania pogłębienia centrującego, będzie zależeć czy wiertło właściwe nie zejdzie w bok.
    Jeśli to głebokie otwory a nie cienka blacha to warto by było zainwestować też w wiertło do aluminium (duży kąt wierzchołkowy) dla lepszych warunków skrawania.
  • Level 8  
    a czy 3 mm to nie za mało? bo tak na zdrowy rozum w większy otwór wiertło łatwiej trafi ,to że to wiertarka ręczna nie ma chyba takiego znaczenia bo to odlew z dosyć miękkiego aluminium

    Dodano po 5 [minuty]:

    otwór o długości 34 mm , z wierceniem nie mam problemu tylko z trafieniem z punkt
  • Level 25  
    Napunktuj porządnie przed wierceniem, nawiertak, a nawet wiertło fi 3 samo wejdzie w zagłębienie po punktaku.
  • Level 21  
    marian6666 wrote:
    I denaturat do smarowania

    Mogłbyś rozwinąć? Zaciekawiło mnie smarowanie spirytusem bo zawsze myślałem że robi się to tylko emulsją, ale w sumie żadnego doświadczenia z profesionalnym wierceniem itp nie mam.
  • Level 25  
    Przy obróbce stopów lekkich stosuje się inne chłodziwa.
    Do aluminium stosuje się naftę, z powodzeniem wykorzystywane są też WD40 i alkohol.
    Ja jednak odradzałbym denaturat, ze względu na duża zawartość wody (koroduje sprzęt) oraz okropnego zapachu i złych skutków zdrowotnych jego wdychania.
    Jeśli stop nie jest zbyt ciągliwy i cykl pracy na to pozwala można pracować na sucho.

    Pozdrawiam,
    GSM
  • Level 38  
    zenon12013 wrote:
    Witam , w związku z koniecznością wywiercenia kilkuset otworów Φ10 w aluminium mam pytanie jak dobrać nawiertak pod taki otwór? Chodzi mi zarówno o średnicę jak i kąt wierzchołkowy ,bo z tego co wyczytałem są różne a nigdzie nie mogę znależć zasad doboru nawiertaka


    Poszukaj wierteł z czubkiem pilotujacym, jak w linku.
    http://www.amazon.co.uk/Dewalt-Dw1269-29-Piece-Cobalt-Pilot-Point/dp/B000R94EFG
    Są dość drogie, ale przy dużej ilości otworów warto,bo nie potrzebny nawiertak.
    Przy aluminium trzeba użyć smarującego płynu-chłodziwa, aby nie robił sie nagar na ostrzu, bo łatwo wtedy zakleszczyć wiertło w otworze i złamać.