Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cewka tesli - Projekt budowy - wiele pytań

_Leonidas_ 27 Gru 2014 02:00 1269 5
  • #1 27 Gru 2014 02:00
    _Leonidas_
    Poziom 8  

    Witam

    Zamierzam zbudować cewkę tesli o mocy >2kW. Przeczytałem wiele o tym temacie, ale mam kilka (dużo) pytań. Postanowiłem że będzie to cewka typu SGTC z uwagi na łatwość konstrukcji i na historię, bo takie cewki robił Tesla, ale to się może zmienić może lepsze efekty daje DRSSTC?(przy takiej samej cenie) Wykonałem wiele obliczeń na kilku programach, ale stanąłem na trafie zasilającym. Jestem na tyle cierpliwy, że postanowiłem nawinąć je samodzielnie (inne transformatory nie mają wystarczających parametrów). Po wykonaniu 3 stron obliczeń kartek A4 wybór padł na kształtki EI 150 i parametry 20000V i 2300W. Przekrój rdzenia będzie wynosił 60cm² czyli Pmax = 2484W. Średnica drutu uzwojenia pierwotnego z obliczeń wynosi fi≈2,5mm i dla wtórnego fi≈0,27mm, ale to jest do pracy ciągłej transformatora sieciowego i ojciec powiedział, że dla pracy (cewka nie będzie działała dłużej niż 10-15min) impulsowej wystarczy połowa średnicy drutu. Z uwagi na to, że zajmował się on elektroniką bardzo dawno chce się zapytać czy to prawda, czy mogę zmniejszyć średnicę chociaż pierwotnego do fi≈1,3mm (przy większej nie zmieści się do otworu w kształtce)? I czy w ogóle nie lepiej jednak poszukać innego transformatora? Będzie to moje pierwsze samodzielnie nawinięte trafo więc przygotowuję się teoretycznie i liczę na podpowiedzi jaką dać izolację uzwojenie-rdzeń pomiędzy uzwojeniami i czy w ogóle te kształtki się nadają, to w końcu 20000V. Czy może zmienić projekt na cewkę DRSSTC podobną do tej: DRSSTC by Dżejwor tylko trochę mniejszą? Ogólnie mam jeszcze dużo pytań, teraz jestem w fazie projektowania więc mogę wszystko pozmieniać. Budżet to trochę ponad 2000zł chyba, że nie będzie wyboru to go zwiększę. Z góry dzięki za podpowiedzi co do projektu.

    0 5
  • Pomocny post
    #2 27 Gru 2014 11:07
    komatssu
    Poziom 29  

    Nawiń najgrubszym drutem jaki Ci się tam zmieści na karkas - 2x mniejsza średnica drutu to 4x mniejszy przekrój.
    Koniecznie musisz zrobić sobie nawijarkę z napędem aby wygodnie z tym pracować.
    Uzwojenie wtórne należy izolować co każdą warstwę i nawijać z zachowaniem marginesów, a na koniec całość koniecznie zaimpregnować (próżniowo) lakierem elektroizolacyjnym. Początek uzwojenia oraz rdzeń koniecznie należy uziemić.
    Nic nie piszesz o pozostałych elementach - kondensatorze, iskrowniku - one są tak samo krytyczne jak transformator.

    0
  • #3 27 Gru 2014 11:58
    _Leonidas_
    Poziom 8  

    Dzięki za odpowiedź, nawijarkę już zacząłem robić więc to nie problem. Do izolowania zwojów znalazłem coś takiego na alledrogo: "Folia MYLAR Izolacja poliestrowa." będzie odpowiednia, czy zastosować z preszpanu? Jako lakier użyć coś takiego: "RoyalDiamondC129 A Lakier elektro izolujący , impregnat do uzwojeń - 200ml"? Nie mogę znaleźć nigdzie w internecie karkasu na taką kształtkę więc też go zrobię, tylko z czego z preszpanu, laminatu bez miedzi czy czegoś innego? O reszcie na razie nic nie pisałem, bo skupiłem się na transformatorze. Kondensator planuję zrobić warstwowy tak jak pokazał Tesla Coil Designer z 29 kawałków aluminiowych blach 0,5mm i warstw folii ogrodniczej. Iskrownik najlepszy będzie chyba obrotowy z elektrody wolframowej, tylko nie wiem jaki silnik użyć, jaką powinien mieć prędkość? Uzwojenie wtórne do cewki planuję zrobić z drutu fi=0,7mm na rurze o fi=20cm i wysokość uzwojenia 1000mm. Na takiej oto stronie : http://deepfriedneon.com/tesla_frame6.html jest wzór na długość wyładowań z transformatora, jednostki są w calach więc przy mocy 2300W wychodzi 81 cali, a w Tesla Coil Designer pokazuje 81 centymetrów, to jest liczone w calach czy centymetrach?

    0
  • Pomocny post
    #4 28 Gru 2014 18:49
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Preszpan odpada, mylar jak najbardziej się nadaje. Uważaj na odległość zwojów w pobliżu "gorącego" końca uzwojenia od czegokolwiek innego - nie nawijaj warstwy do samego karkasu, zostawiaj odstęp tym większy, im wyższe tam ma być napięcie, i wypełniaj go lakierem elektroizolującym. Myślę, że wygodniej mieć "gorący" koniec na wierzchu, ale uwaga na odległość od powierzchni uzwojenia do rdzenia, bo 20kV potrafi dać iskrę ze 2cm w powietrzu i niełatwo o izolację, która tyle wytrzyma - myślę, że musi być wielowarstwowa.

    0
  • #5 28 Gru 2014 21:26
    _Leonidas_
    Poziom 8  

    Czyli powinno to wyglądać mniej więcej tak:
    Cewka tesli - Projekt budowy - wiele pytań
    Każda warstwa uzwojenia wtórnego dzielona folią mylar. Potem wszystko dokładnie polakierowane lakierem elektroizolacyjnym. Mylar o grubości 0,2mm powinien wytrzymać ≈15kV więc 2 warstwy powinny wystarczyć. Dobrze to narysowałem i opisałem jak to sobie wyobrażam?

    0
  • Pomocny post
    #6 28 Gru 2014 23:46
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Mam wrażenie, że dobrze - rozumiem, że ten ciemniejszy kolor pomarańczowy to uzwojenie, a biały to izolacja? Tylko uwaga: jeśli dotkniesz palcem do mylaru, zostawisz na nim odrobinę potu - powstanie przewodząca plama, na jej brzegu będzie wytwarzane silne pole elektryczne, które może przebić nawet kilka warstw mylaru - nie od razu, tylko najpierw prawie całe napięcie pojawi się na jednej warstwie, przebije ją, wtedy pojawi się na innej... Nie jest konieczna idealna czystość, ale proponuję przetrzeć mylar tak, by rozciągnąć plamy, i żeby ich brzegi wypadły tam, gdzie już nie ma napięcia.

    1
  Szukaj w 5mln produktów